Familiegegevens en opleiding
Johannes Alta werd geboren te Harlingen op 25 september 1833 als zoon van Jacobus Alta en Agnieta Lolkes Dijkstra.
Hij trouwde op 04 december 1856 te Harlingen met Jaike Ynia, geboren op 10 januari 1835 te Leeuwarden als dochter van Fokke Jacobus Ynia en Klaske Gerrits Bouma. Overleden nà 1890, plaats niet teruggevonden.
Johannes Alta overleed te Harlingen op 19 december 1890 op de leeftijd van 57 jaar. Hij was toen gehuwd.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johannes J.Alta werd per 26 februari 1859 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "de Hoop". De contributie werd voldaan door zijn vrouw J.F.Ynia, geboren 10 januari 1835. Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse in 1861029-fol.028.
Joh.J.Alta werd per 31 december 1861 met vlagnummer 25 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Stad en Lande", boekhouder Tromp Meesters te Steenwijk. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Jeike F.Ynia, geboren 10 januari 1835. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 2 kinderen: Jacs.J. (2½ jaar) en Fokke J. (3 maanden). "Overgeschreven uit de 2e klasse".
Johannes Alta was effectief lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg in de periode 1861 t/m 1890 met vlagnummer H25.
Joh.J.Alta was van 1862-1890 lid van het College en van 1879-189o commissaris/bestuurslid034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Hij overleed op 19 december 1890. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1350,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Lolke (14 oktober 1876) kreeg een uitkering van ¦10,- ineens028-fol.096.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H25 1862-1864 kof Stad en Lande S.Tromp Meesters, Steenwijk
1865-1870 sch. Argo H.& S.Tromp Meesters, Steenwijk
1871-1875 bark Stad Steenwijk S.Tromp Meesters, Steenwijk
1876-1883 bark Bothnia (ex D.M.Mc Pherson) S.Tromp Meesters, Steenwijk
Bouma025 vermeldt J.J.Alta als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1866 van de kof “Stad en Lande”, gebouwd in 1836, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor K.J.Tromp Meesters te Steenwijk. Het schip werd in 1867 verkoch aan Fruytier & Co te Amsterdam en herdoopt in “Johanna Adriana”;
* 1866 t/m 1872 van de sch.brik “Argo”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 241 ton o.m., varend voor H.& S.Tromp Meesters te Steenwijk;
* 1872 t/m 1876 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk;
* 1877 t/m 1885 van de bark “Bothnia” ex D.Mc Pherson, gebouwd in 1868 te Halifax, 312 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk.
Harlinger Courant dd 05 december 1874, Scheepstijdingen. Binnengekomen:
“Harlingen 4 Dec. Stad Steenwijk, Johs. Alta Sindsvall.”
Overige bijzonderheden
In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij (geen naam van de schilder) van de 3/m bark "Bothnia". Rederij S.Tromp Meesters te Steenwijk. Jaar van het schilderij is (mij) niet bekend. Op mijn foto is een vlagnummer niet leesbaar. Volgens Bouma25 kan de gezagvoerder zijn òf W.Houwink (nr.H77) òf Joh.H.Alta (nr.H25).
Joh.J.Alta maakte in 1877, samen met K.de Groot, J.G.Munneke en H.Boswijk, deel uit van een Commissie van Gezagvoerders ter viering van het 25-jarig bestaan van het College "Zeemansvoorzorg"031.
Foto (nr.24) beschikbaar samen met kapitein Hoedemaker047.
Familiegegevens en opleiding
Pauwel Bos werd geboren te Delfzijl op 14 juli 1851 als zoon van kapitein Luichien Luichiens Bos en Elisabeth Hindriks Wolkammer.
In de overlijdensakte is geen relatie genoemd dus hij is wellicht ongetrouwd gebleven.
Hij overleed op 17 oktober 1906 te Delfzijl, 55 jaar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.(L.) Bos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 65 in de periode 1879 t/m 1904. (wellicht 1906, het jaar van zijn overlijden)
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.L.Bos als gezagvoerder gedurende:
-
1878 t/m 1880 van de 2-mastschoener “Concordia”; gebouwd in 1852 bij D.Behrens te Brake, 197 ton o.m., varend voor J.Hoffman & Co te Bierum;
-
1881 t/m 1889 van de schoenerkof “Alberdina”, gebouwd in 1833 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor J.T.Leeuwe te Delfzijl;
-
1890 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu als kapitein.eigenaar vanuit Farmsum;
-
1895 van de brik “Palme” gebouwd in 1866 te Brake, 231 ton o.m., varend voor H. van Bruggen te Groningen. Het schip is in 1895 op de rivier van Figueira gestrand en als wrak verkocht.
-
1894 t/m 1896 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen. Het schip werd in 1896 afgekeurd te Norrkøpping.
1899 van de 2-mastscchoener “Elisabeth”, gebouwd in 1857, bouwlocatie niet vermeld, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar(?) vanuit Farmsum. Het schip werd in 1899 verkocht aan de sloper te Delfzijl.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1873-10, 26 februari 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Luichien Luichiens Bos, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pauwel Luchiens Bos, 21 jaar uit Farmsum en een matroos;
Monsterrol 1878-21, 08 maart 1878, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel L.Bos, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan B.Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl, stuurman Jan H.Schreuder, 35 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1879-27, 02 april 1879, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje Astuling, 45 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1879-75, 18 juni 1879, schoener “Concordia”, kapitein Pouwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Friederk Sliep, 29 jaar uit Finsterwolde, kok en een matroos;
Monsterrol 1879-128, 18 september 1879, kof “Concordia”, kapitein Pauwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Zwarts, 39 jaar uit Westerlee;
Monsterrol 1880-53, 14 april 1880, kof “Albertine”, kapitein Paul Bos, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 37 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1880-81, 30 juni 1880, kof “Albertine”, kapitein Paul Bos Stenger, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1880-114, 31 augustus 1880, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1881-31, 31 maart 1881, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doorenbos, 29 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1881-111, 16 september 1881, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Heinrich Hellberg, 39 jaar uit Elsfleth en een matroos;
Monsterrol 1882-14, 03 maart 1882, kof “Albertine”, kapitein Pouwel L.Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Steven op ’t Holt, 27 jaar uit Oude Pekela, 27 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-12, 03 maart 1883, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Dirk de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-74, 14 juli 1883, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Dirk de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1883-85, 08 augustus 1883, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;
Monsterrol 1884-22, 06 maart 1884, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo L.Oosterhuis, 42 jaar uit Delfzijl, 2 koks en een matroos;
Monsterrol 1884-53, 05 mei 1884, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum, Voorts een kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-90, 02 september 1884, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 32 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1885-37, 09 april 1885, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 42 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1885-78, 04 augustus 1885, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1886-26, 07 april 1886, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 44 jaar uit Delfzijl en een kok;
Monsterrol 1886-39, 05 mei 1886, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, 35 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos.
Monsterrol 1888-5, 09 maart 1888, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Broekema, 38 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1888-104, 11 oktober 1888, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 36 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1889-42, 02 april 1889, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Folkert Postema, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1890-18, 15 maart 1890, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Bot, 36 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1891-22, 14 maart 1891, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Bot, 37 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1892-21, 18 maart 1892, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos uit Farmsum,. Voorts stuurman Derk Bot, 38 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1893-45, 06 april 1893, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik van der Molen, 27 jaar uit Termunten; kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1894-28, 20 maart 1894, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wicher Smit, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1894-81, 07 augustus 1894, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1895-22, 26 maart 1895, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Justus Geerhardus Knijpinga, 32 jaar uit Termunten, 2de stuurman Albert Wolkammer, 20 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1896-55, 23 april 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Scholtens, 22 jaar uit Groningen, 2de stuurman Jan Doornbos, 18 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos/zeilmaker en 2 matrozen;
Monsterrol 1896-88, 19 augustus 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Hoberg, 42 jaar uit Finsterwolde, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1896-102, 28 november 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;
Monsterrol 1899-38, 11 april 1899, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 56 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1899-66, 11 juli 1899, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1904-9b, 23 februari 1904, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1904-17c, 30 maart 1904, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Geen verdere bemanningsleden vermeld
Monsterrol 1904-41b, 17 juni 1904, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Samenvatting gegevens monsterrollen
-
Pauwel wordt ook aangeduid als Pauwel Luchiens, Pouwel, Pouwel L. en één keer als Paul. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd van de zeemans is te concluderen dat het steeds om dezelfde persoon gaat.
-
Er zijn in totaal 39 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl;
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1873 t/m 1904, met als leeftijden 21 t/m ca.51 (de leeftijden uit de rollen van 1904 zijn niet vermeld). Zijn zeemanscarriëre heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is in alle gevallen Farmsum opgegeven.
-
Het overzicht van zijn monsterrollen luidt:
-
1873 stuurman op de kof “Elisabeth, onder kapitein L.L.Bos . 21 jaar
-
1878-1879 kapitein op de schoener “Concordia” . Maximaal 7 bemanningsleden 26-27 jaar
-
1880-1894 kapitein op de kof “Albertine/Albertina”. Maximaal 5 bemanningsleden 28-42 jaar
1895-1896 kapitein op de bark “Stad Steenwijk” . Maximaal 8 bemanningsleden 43-45 jaar
1899 kapitein op de schoener “Elisabeth” . Maximaal 6 bemanningsleden 46 jaar
1904 kapitein op de bark “Stad Steenwijk” . Geen opgave ca.51 jaar
1904 kapitein op de schoener “Elisabeth” . Geen opgave ca.51 jaar
Overige bijzonderheden
In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.
“Albertina P.Bos kof 127 brt gebouwd in 1833 varend voor J.T.Leeuwe te Delfzijl.”
Provinciale Groninger Courant 01 januaria 1895114
Advertentie. Op woensdag de 23e januari 1895, des avonds te 8 uur, zal in het koffiehuis De Pool, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht het in de Nederlanden te huis behorende barkschip STAD STEENWIJK, groot 294.19/100 tonnen, met complete inventaris, zoals het thans is liggende te Landskrona en bevaren wordt door de scheepsgezagvoerder H. Klunder.
Nadere informatiën bij het Nederlands consulaat te Landskrona, bij de cargadoors Huisinga en Keizer te Delfzijl en bij de boekhouders Van der Goot en Kühn te Groningen.
Van Starkenborg, notaris
NRC 25 januari 1895114
Groningen, 24 januari. Gisterenavond is hier in veiling aangeboden het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, groot 294 ton, liggende te Landskrona en laatst bevaren door kapt. H. Klunder. Koper werd de heer P. Bos te Delfzijl voor NLG 3000, die als gezagvoerder de STAD STEENWIJK zal bevaren.
Provinciale Groninger Courant 16 juli 1896114
Londen, 14 juli. Het schip (opm: bark) STAD STEENWIJK, kapitein P. Bos, van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Groningen, is in de Middengronden (opm: Middelgronden, bank in de Sont oostelijk van Kopenhagen) aan de grond geraakt, maar verlangt geen assistentie.
Provinciale Groninger Courant 17 juli 1896114
Londen, 15 juli. Het Nederlandse schip STAD STEENWIJK, kapitein Bos, van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Groningen, is met assistentie van een Svitzer bergingsstomer af- en te Koppenhage (opm: Kopenhagen) binnengebracht. Het heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen. Het zal de reis voortzetten.
Provinciale Groninger Courant 21 juli 1896114
Kopenhagen, 15 juli. Het hulploon voor het afbrengen van het Nederlandse schip STAD STEENWIJK werd vastgesteld op GBP 50.
Provinciale Groninger Courant 24 september 1896114
Norrköping, 19 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, is gisteravond tijdens mist, tussen Arkö en Härdoskär aan de grond geraakt, doch zit niet gevaarlijk.
De stoomboot ISBJÖRN is ter assistentie vertrokken en in de loop van de dag zullen ook lichters derwaarts worden gezonden. Na te hebben gelicht hoopt men het schip vlot te kunnen brengen.
Provinciale Groninger Courant 28 september 1896114
Norrköping, 21 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, met cokes van Emden naar hier bestemd die bij Arko aan de grond is gelopen, is na een deel der lading in lichters te hebben gelost door het s.s. THOR vlot en tegelijk met de geladen lichters naar hier gesleept. Het schip is tamelijk lek, doch kan men het indringende water met de pomp meester blijven, zodat de lading niet geleden heeft.
Provinciale Groninger Courant 19 oktober 1896114
Groningen, 17 oktober. Volgens hier ontvangen bericht uit Norrköping is het in de nabijheid van deze haven gestrande en later aldaar binnengebrachte schip (STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, afgekeurd en wordt het wrak en de inventaris spoedig verkocht.
Provinciale Groninger Courant 31 oktober 1896114
Norrköping, 26 oktober. De Nederlandse bark STAD STEENWIJK, die hier lek is binnengebracht en na gehouden expertise werd afgekeurd, is verkocht voor 50 kronen plus 1087 kronen onkosten voor het binnenbrengen.
Provinciale Groninger Courant 18 december 1896114
Norrköping, 11 december. Het afgekeurde Nederlandse schip STAD STEENWIJK is thans verkocht naar Stockholm verkocht en heden gesleept door het s.s. THEKLA derwaarts vertrokken.
NRC 30 september 1899114
Rotterdam, 29 september. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, van Zweden naar Delfzijl met hout, lek te Wyck auf Föhr binnengelopen.
Provinciale Groninger Courant 02 oktober 1899114
Londen, 20 september. De Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, met hout van Stockholm naar Delfzijl, is te Wyk auf Fohr binnengekomen met lekkage en het grootruim vol water.
NRC 11 oktober 1899114
Delfzijl, 9 oktober. De Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, op 29 september j.l. vol water te Wyck auf Föhr binnengebracht, is gisteren van daar, geassisteerd door een sleepboot, naar Delfzijl vertrokken.
Rotterdamsche Courant 01 januari 1900114
Delfzijl, 30 december 1899. De schoener ELISABETH van T. Bos, welke op 10 oktober 1899 drijvende op de lading te Delfzijl is binnen gesleept is heden alhier uit de hand verkocht voor sloop aan de heren De Boer & Co te Delfzijl.
Provinciale Groninger Courant 17 januaria1901114
Delfzijl, 12 januari. Het Nederlandse schoenerschip ELISABETH, vroeger bevaren door kapt. Bos, is aangekocht door scheepstimmerman Zijlma te Termunterzijl om gesloopt te worden. Bij de laatste reis van Ornsköldsvik is het schip hier zwaar beschadigd aangekomen. Reparatiekosten was het niet meer waard.