1937-07-20: |
Algemeen Handelsblad 20-07-1937: Scheepsbouw. M.s. Dido en m.s. Strabo.
Het bij de N. V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor de Kon. Ned. Stoomboot Mij. gebouwde m.s. „Dido". 400 ton bruto, zal Dinsdag a.s. proefvaren en denzelfden dag naar Amsterdam vertrekken. Het schip is bestemd voor den dienst in West-Indië en vertrekt half Augustus van Amsterdam naar zijn bestemming. Het zusterschip „Strabo", gebouwd bij de N. V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven te Krimpen a/d. IJsel, zal Vrijdag a.s. den proeftocht houden.
NvhN 21-07-1937: Scheepsbouw. Het bij de N. V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes, voor de Kon. Ned. Stoomb. Mij. gebouwde motor-vrachtschip „Dido", groot bruto 388 ton, heeft proefgevaren en arriveerde heden te Amsterdam, waar het ligplaats nam aan de Surinamekade. De Dido is voorzien van een Storkmotor, met een capaciteit van 570 APK , welke het schip een snelheid geeft van 10 mijlen. Het.schip is bestemd voor den dienst in W-Indië,waar het half Augustus naar vertrekt. Vooraf zal nog een reis naar Bordeaux of de Oostzee worden gemaakt.
De Banier 22-07-1937. Proefvaart Motorschip DIDO. Bolnes, 22 Juli. — Gisteren is met het door de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam gebouwde motorvrachtschip Dido proefgevaren op de Noordzee naar IJmuiden. Nadat was gebleken, dat het schip aan de gestelde eischen had voldaan, heeft de reederij het overgenomen. Dit is het eerste van de vier in opdracht ontvangen schepen. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 188 voet 6 duim; lengte tusschen de loodlijnen 173 voet; breedte op spanten 29 9 duim; holte tot shelterdek 17 voet. Het schip is voorzien van hoofd- en tusschendek (shelterdektype). De hoofdmotor bestaat uit een 570 A.P.K. Stork-installatie. Voor het vervoeren van de lading zijn behalve de ruimte boven het tusschendek twee ruimen gemaakt. De dekwerktuigen voor het behandelen van de lading, evenals de ankerlier worden alle electrisch gedreven. |