Inloggen
ADELAÏDE - ID 16982


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1821-04-25 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 180?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 133.00 tons (oude meting)
Gross Tonnage 2: 70.00 lasts
 
Length 1: 21.40 Meters Registered
Beam: 4.47 Meters Registered
Depth: 3.14 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1819
Datum agenda: 1819-04-26
Register nr: 18170292
Scheepsnaam: L'ADELAIDE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bare, Joseph Francois de
Plaats: Ostende
Kapitein op moment van verzoek: Besseling, Luiken Jans
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
ge
1817-02-08

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 ADELAÏDE
Manager: Bertram-de Rijm, Ostend (Oostende), Belgium
Eigenaar: Bertram-de Rijm, Ostend (Oostende), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Belgium

Date/Name Ship 1817-00-00 ADELAÏDE
Manager: Franciscus Bertram-Boudeloot, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Franciscus Bertram-Boudeloot, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1819-00-00 ADELAÏDE
Manager: Joseph François de Bare, Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands

Date/Name Ship 1820-00-00 ADELAÏDE
Manager: J.S. Valcke De Knuyt C.S., Ostend (Oostende), Belgium
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands

Date/Name Ship 1821-04-25 DEUX FRÈRES
Manager: J.S. Valcke De Knuyt C.S., Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: J.S. Valcke De Knuyt C.S., Ostend (Oostende), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands

Date/Name Ship 1827-09-21 LIMA PACKET
Manager: Jacob Frédéric Witteveen (Jacob Freerks), Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1831-05-31 WILLEM EN LODEWIJK
Manager: Jacob Frédéric Witteveen (Jacob Freerks), Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Jacob Frédéric Witteveen (Jacob Freerks), Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1832-00-00 LODEWIJK
Manager: Jacob Frédéric Witteveen (Jacob Freerks), Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

1820  ADELAIDE  manager J. Valcke de Knuijt c.s., Oostende.                      
Consorten waren De Brouwer en Joseph de Knuijt, eveneens uit Oostende 

1827 LIMA PACKET eigenaar/aankoper     J. Freerks Witteveen (boekhouder en ½ part), C.G. Marsily (1/4e part) en A. André (1/4e part)


 

Ship Events Data

1824-03-03: De DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke, is op 3 maart 1824 nabij Liverpool omgeslagen, waarbij het want veel heeft geleden; na 5 uren is het schip weer overeind gebracht.
1835-00-00: Final Fate:
De LODEWIJK, kapt. A.E. van Dijck, is in 1835 in Hamburg gerechtelijk verkocht en vermoedelijk gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Luiken Jan Besseling werd geboren te Oude Pekela op 18 oktober 1778 als zoon van Jan Luikens en Doedje Sjabbes.

Hij huwde op 11 februari 1814 te Nieuwe Pekela als schipper met Swaantje Jans Potter, geboren te Nieuwe Pekela op 29 (of 27) september 1793 als dochter van de boer Jannes Jurjen Potter en Antje Jans Tunteler.

Zij overleed op 20 februari 1859.

 Hij overleed in 1834.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.J.Besseling werd met nr.194 effectief lid van Zeemanshoop per 24 oktober 1826 op voorspraak van F.Bax. Geen vermelding van een schip002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 17/24 oktober 1826 werd Luiken Jans Besseling voorgedragen/benoemd tot effectief lid op voordracht van kapitein F.Bax. Hij was 42 jaar, woonde te Nieuwe Pekela en had als adres Kranenborg & van Maurik te Amsterdam. Hij kreeg vlagnummer 194 toegewezen023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1826 t/m 1834 met vlagnummer 194.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 02 november 1826003

 

Een L.J.Besseling was met vlagnummer 88 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd” in de periode 1826-1830.108

 

Een L.J.Besseling  was met vlagnummer 14 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

L.J.Besseling was in de periode 29 juli 1832 t/m medio 1834 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 16 111 en 64a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 december 1834 staat  een verzoek van den heer Kranenborg waarin hij om een uitkering vraagt voor de weduwe van kapitein L.J.Besseling, gen. Polter.  Dit wordt toegestaan in de vergadering dd 24 december 1834 voor haar en haar 4 kinderen ingaande 01 februari 1835. 042.

In de Algemene Vergadering van 13 januari 1835 wordt aan Zwaantje Jans, de weduwe van kapitein Luiken Jans Besseling een uitkering verleend023.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 november 1834 van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” wordt gemeld dat aan de weduwe van kapitein Besseling een uitkering van f 75,- wordt gedaan.064a

In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 1834-1835 staat de de boeking van de uitbetaling ad f 69,- aan de weduwe van kapitein L.Besseling. 064b (kennelijk is van deze uitkering de contributie van 2 jaren afgetrokken).

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer           jaren                 type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         194                  1826                kof         Teresia                                  Kranenborg en van Maurik

                               1827-1831            kof         Teresia                                  Antwerpen

                               1832-1833            sch.kof  De Vier Gebroeders            A.N.Bouvy te Dordrecht

                                   1834                geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt L.J.Besseling als gezagvoerder gedurende:

*    1827 t/m 1842 van de kof “Theresia”, bouwgegevens niet vermeld, varend voor Kranenburg & van Maurik te Amsterdam. Vergaan op reis van Bordeaux naar Brussel;

*    1833 op de sch.kof “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor A.N.Bouvy te Dordrecht.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout op het Stadsarchief te Amsterdam bevat monsterrollen op naam van Luike Jans Besseling op de:

“Twee Gebroeders”, dd 21 april 1815;

“L’Adelaide”, dd 24 maart 1820;

“Jufvrouw Tietsiea”, dd 19 maart 1821.

 

Overige bijzonderheden

In een schrijven aan de gemeente Nieuwe Pekela dd 19 september 1827 wordt het overlijden gemeld te Antwerpen van Frederika Besseling, oud 22 weken, dochter van Luiken Jans Besseling en Zwaantje Jans Polter. De doodsverklaring werd afgegeven door de vader en door scheepskapitein Gosen Roelofs Schipper.150

 

Provinciale Groninger Courant 31 januari 1817114

Advertentie. Er zal op woensdag 5 februari,des avonds te 5 uren, te Oude Pekel-A, ten huize van H.J. Middel, door Mr. S. Piccardt, openbaar notaris ter Pekel-A, ten verzoeke van Koert J. Middel, een publieke verkoop worden gehouden van de navolgende scheepsportiën, als van: …

3/32 In het schip, gevoerd door Luken Jans Besseling….

 

Rotterdamsche Courant 05 juni 1821114

Rotterdam, 4 juni. Van Vlissingen meldt men van den 29 mei: ….

….Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen de HOOP, K.Z. Schutt, van Callandsborg (opm: vermoedelijk Kalundborg); de VROUW ANNA, K.A. Bos, van Noirmoutier; de LIEFDE, M. Bakker, van de Marennes; SARAH, P. Peters, van Liverpool; de GOEDE HOOP, T. Mooij, van Brazilië; de VROUW ELIZABETH, C.T. Meeuwes, van Les Sables d’Olonne; de MARIA, S. Kroon, KLAZINA ENGELINA, L.K. Tiktak, de VROUW GEZINA, D.J. Greeven, van de Marennes; de GOEDE HOOP, W.A. Boon, van Rochelle; WALCHEREN, P. Hansen, van Les Sables d’Olonne; de VROUW LUPPINA, H. Mulder, van Noirmoutier; de VROUW ALIDA, T. Swijers, van Oleron; HARMONIE, H.C. Schult, van Noirmoutier; DIVERDINA, P. Meintz, van de Marennes; de VROUW GEZINA, E.J. Dik, de VRIENDSCHAP, F.L. Hoskamp, de MARIA, C.T. de Boer, de VROUW MARTHA, D.R. van Wijk, de NOORDSTAR, E.G. Boekhout, de JONGE WILLEM, P. Stratingh, AURORA, S.J. Brouwer, de JONGE NICOLAAS, K.IJ. Parma, de VROUW REINA, H. Koops, de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, de TWEE VRIENDEN, H. Mesdagh, de HENRIETTE, G. Abrams, de ZEELUST, G.A. Wieringa, de VROUW ALIDA, T.E. Bart, de JONGE NICOLAAS, J.C. Jansen, de GEZINA, C. Taaij, en THEODORE, J. Anderson, van Liverpool.

 

Rotterdamsche Courant 18 augustus 1821114

Rotterdam, 17 augustus. Van Vlissingen wordt van den 14 dezer gemeld:

…..Voorts zijn van den 8 tot den 14 dezer, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, van de Marennes; OTHE, J. Gilford, en JASON, West, van New-YORK, DIANA, L. Lindberg, van Havana; de JUFVROUW MAGDALENA CLARA, H.P. de Jonge, van St. Martin; SARAH, W. Newton, van Londen; de HARMONIE, H.C. Schutt, van Noirmontier; de VROUW IKINA, G.J. Postema, van St. Martin; de VROUW ALIDA, T.E. Bart, en KLAZINA ENGELINA, L.K. Tiktak, van Oleron; de JONGE HENDRIK, B. Mulder, van Marseille; LORD NELSON, T. Smithsen, van Hull; de BELLE ALLIANCE, P. Collas, van Montcórdes; ORAMASO, P. Petit, van Rio-Janeiro; de JONGE NIKOLAAS, J.C. Jansen, en THERESIA JOSEPHA (opm: JONGE JOSEPHA), P. Sparboom, van Liverpool; de FLORA, J. Cooper, van Londen, en de VENUS, R. Doreij, van Buenos-Aijres, laatst van Guernsey.

 

Rotterdamsche Courant 13 september 1821114

Rotterdam, 12 september. Van Vlissingen wordt van den 8 gemeld:….

….Van Antwerpen: de VENUS, R. Doreij, naar Guernsey; BONTJE JOHANNA, C.D.E. Kamp, naar Riga; JOSEPHUS, M. Bakker, naar … ; de GUTE HOFFNUNG, P. Frederichs, naar Leith; de JONGE NICOLAAS, J.C. Jansen, naar … ; de VRIENDSCHAP, T.L. Hoffkamp, naar Noirmontier; de VROUW MARIE, Z.K. Schut, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, E.J. Dik, naar … ; de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, naar de Marennes,….

 

Rotterdamsche Courant 01 november 1821114

Rotterdam, 1 november. Van Vlissingen wordt van den 27 oktober gemeld:

….voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen NATALIA, kapt. Maglietz, van Bordeaux, MARTIN, J.D. Rusener, en de EXERTION, J. Ferton, van Guernsey; de VROUW HENDRIKA, T.P. Kramer, van Bordeaux; JENNIJ, A. Scotland, van Guernsey; de MARIA, J. Sikkes, van Liverpool, en de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, van de Marennes.

 

Rotterdamsche Courant 04 mei 1822114

Rotterdam, 3 mei. Van Vlissingen meldt men den 30 april:….

…en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen BROEDERLIEFDE, H.J. Carst, naar de Oostzee; THEODORE, S. Martin, naar Petersburg; HORTENSE, J.IJ. van der Sweep (opm: brik, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), naar Batavia; WEMELINA KRANENBURG, J.J. Prange, de NIEUWE ONDERNEMING, K.L. Domine, en de VROUW MARIA, Z.K. Schutt (opm: S.K. Schut), naar Liverpool; de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, naar Engeland, en PARADIJS, J.W. Poel, naar Lissabon.

 

Rotterdamsche Courant 22 juni 1822114

Rotterdam, 21 juni. Van Vlissingen wordt van den 15 gemeld, dat sedert de laatste, voor Antwerpen bestemd, aldaar ter rede gekomen zijn de schepen de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en ANNA PAULOWNA, H. Pothoff, van Liverpool; de VROUW HENDRIKA, T.P. Kramer, van Christiansand,

en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de VRIENDSCHAP, N. Heeres, naar Londe; ADELHEID, J.H. Hubner, naar Stettin (opm: Szczecin), en de JONGE LODEWIJK, J.J Duintje, van Danzig (opm: Gdansk).

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114

Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….

…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.

Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 12 oktober 1822114

Rotterdam, 11 oktober. Van Vlissingen meldt men den 8 dezer:

Sedert onze vorige zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen la DAME EUGENIE (opm: kof DAME EUGENIA), L. Cornelis; de WILLEM, J.S. Okkes; ROSALIA, R.R. de Haan; de MARIA, J. Andersen; de VROUW ANNEGINA, S.H. Spelde, de AREND, O.IJ. Kievijt; de JUFVROUW TITSIA (opm: JUFFER TITSIA), L.J. Besseling, de JUFVROUW MEES (opm: JUFFROUW MEES), G.L. Doornbos; ANNA KRANENBURG, H. Smit; de JONGE HILKE TROMP (opm: kof JONGE HYLKE TROMP), W. Willems; ALIDA, H.J.A Benes en KLARA MARGARETHA (opm: kof CLARA MARGARETHA), P.D. Dik, van Liverpool; MARIA JOSINA, P.J. Muntendam, van Marseille, l’ESPOIR, C. Geoffroij, van de Havana; MARIA BARBARA, J.J. Koller, van Lissabon, en le HENRIJ, D. Oreille, van Rio-Janeiro.

 

Algemeen Handelsblad 19 decceember 1831114

Hellevoetsluis, 16 december. Binnengekomen: Gisteren nog VIER GEBROEDERS, kapt. L.J. Besseling, van Riga;

 

Amsterdamsche Courant 22 december 1831114

Hellevoetsluis, 20 december. De kapiteins Besseling en Zwart zijn uit de quarantaine ontslagen.

 

Rotterdamsche Courant 02 februari 1832114

Rotterdam, 1 februari. Den 1 dezer, des morgens zeilden van Hellevoetsluis DE VIER GEBROEDERS, kapt. L.J. Besseling, naar St. Ubes (opm: Setubal).

 

Rotterdamsche Courant 24 maart 1832114

Rotterdam, 23 maart. Den 22 dezer, des namiddags, arriveerden te Hellevoetsluis:

DE VIER GEBROEDERS, kapt. L.J. Besseling, van St. Ubes, als bijlegger

 

Rotterdamsche Courant 25 december 1832114

Rotterdam, 24 december. Het schip de VIER GEBROEDERS, kapt. L.J. Besseling, van Stockholm naar Holland, is den 13 dezer ter rede van Kopenhagen binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1819
Kapitein: Besseling, Luiken Jans

Datum vanaf: 1820
Kapitein: DEKE, STAATS HENDRIK

Datum vanaf: 1821
Kapitein: DEKE, STAATS HENDRIK

Familiegegevens en opleiding

Berend Gerlof Harkema werd geboren als zoon van de schipper Matthijs Jans Harkema en Mensina Gerloff.

Hij trouwde op 25 januari 1815 te Groningen als schipper met Willemtje Egberts, geboren als dochter van de schipper Egbert Jogchems en Ciegen Jans.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een B.G.Harkema was met vlagnummer 34 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 1830 t/m 1835. In een lijst van leden uit de jaren 1832/1833 uit het Gemeentearchief van Dordrecht ((93-7) staat bij zijn naam de notitie “niet betaald”.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege wordt Barend Harkema als lid aangenomen op 24 juli 1830.

In de notulen dd 28 november 1834 wordt gemeld dat kapitein Harkema een achterstand in contributie heeft. Op 20 februari 1835 wordt vermeld dat Harkema nog steeds niet heeft betaald en de penningmeester krijgt toestemming hem bij voortdurende weigering uit te schrijven. Melding van het definitieve royement wegens een schuld van drie jaar contributie volgt in de notulen van 20 november 1835.064a

 

De schepen van de kapitein

Op 12 juli 2005 kreeg ik van Humphrey Hazelhoff Roelfsema te Bergen een e-mail betreffende zijn onderzoek in Antwerpse bronnen over schepen die mogelijk Kaap Hoorn hadden gerond. Afgedrukt zijn de onverkorte mededelingen in zijn bericht. Zie ook ref. 112.

Eveneens een zending op 29 maart 2006. De onverkorte gegevens zijn:

‘LIMA PACKET’ (brik, 150 ton)

1825/27 grote reparatie/restauratie (Veritas)

1827          11/9 B.G. Harkema, in lading ‘beau brick regulier’ voor Valparaiso en Lima (dus beoogd vertrek:10/10 Callao)

                   4/11 blijkt vertrokken, zal ruim 1½ maand in lading hebben gelegen alvorens voldoende afgeladen

1828          31/5 aankomst Valparaiso (135 d. van Rio), biedt vervoer naar Callao en Rio (dus op terugreis)

                   29/11 Weer in Valparaiso, uit Callao (60 d.). In Veritasregister 1829 staat 28/4 survey.Vermeldt het register ’29 de data van ’28?, van ’27?

182903/1 vertrek uit Valparaiso naar Rio

                   23/10 aankomst Antwerpen van Valparaiso, Sevilla, Cadix, met cacao, kleurstof en tabak. Ontvanger: Witteveen

                   Register Veritas vermeldt dat het schip met zink gedubbeld is, maar adviseert underwriters niet te veel te riskeren. Het eindigt met mee te delen dat de ‘Lima                                                                                                   Packet’is vertrokken naar Lima.

Waar is het schip geweest in tussen, zeg 1 maart (Rio) en 1 oktober (Cadix) 1829? Heeft het nog een reis gemaakt?  Zie vooralsnog nergens dat het tussentijds in Antwerpen is geweest. Heeft het misschien nog een reis van Rio naar Valparaiso gemaakt? Of heeft het ergens maanden liggen repareren? Zonder verdere aanwijzingen mogen we niet meer dan een enkele reis veronderstellen. Wel duiden de naam van het schip en het woord ‘regulier’ er duidelijk op dat het instellen van een vaste lijndienst is beoogd. Uit en thuis heeft de reis bijna twee jaar geduurd! Over alle trajecten is uitzonderlijk lang gedaan, tenzij er tussenreisjes zijn gemaakt. Geen van beide mogelijkheden past in het idee van een ‘packet’. We zijn hier nog niet uit, behalve dan dat een vaste verbinding Antwerpen-Lima werd beoogd.100.

Brik ‘LIMA PACKET’, 150 ton, kapitein B.G.Harkema, op 11 september 1827 geadverteerd als ‘le beau brick regulier’ in lading voor Valparaiso en Lima met als beoogde vertrekdatum 10 oktober. Op 31 mei 1828 aangekomen in Valparaiso (via Rio) in 135 dagen en biedt daar vervoer aan naar Callao en ook al naar Rio (op de terugreis).

29 november weer in Valparaiso uit Callao en op 3 januari 1829 vertrek naar Rio. Op 23 oktober 1829 aankomst in Antwerpen  (na Sevilla en Cadix) met cacao, kleurstof en tabak. Over alle trajecten is zeer lang gedaan, hoewel er een nog een extra kustreis tussen kan zitten. Dat past allemaal niet in het idee van een ‘packet’. Er is geen duidelijke aanwijzing van een tweede vertrek. Het aantal rondingen moet dus op twee gesteld worden, resp. O-W en W-O. 100a

 

In een e-mail dd 29 april 2006 geeft André Delporte uit Luik de volgende opmerkingen:

“LIMA PACKET: brik van 130t gebouwd in 1804. In een akte gevonden door Marhisdata zou dit schip ex DEUX FRÈRES zijn sedert 1828, maar Delporte administreert dit schip al in 1827 onder deze naam. De reder zou zijn J.Witteveen te Antwerpen.

Adres ten Kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer…..

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 21december 1819114

Amsterdam, 19 december. Den 10 december is te Travemünde binnengelopen kapitein B.G. Harkema, van Danzig naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant  06 februari 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Elseneur (opm: Helsingör) en St. Petersburg: het Kofschip de KOOPHANDEL, kapt. Berend Gerlofs Harkema, om met de eerste schepen te vertrekken.

Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer….

 

 

Rotterdamsche Courant 17 februari 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Elseneur (opm: Helsingör) en St. Petersburg: het Koffschip de KOOPHANDEL, kapt. Berend Gerlofs Harkema, om met de eerste schepen te vertrekken.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Liverpool: het Nederlands tonnage Kofschip de VLASBLOEM, kapt. Gerard Hulshoff

Idem: het Nederlands tonnage Kofschip DE LEMMER, kapt. Johannes Tammes…..

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Elseneur (opm: Helsingör) en St. Petersburg: het Kofschip de KOOPHANDEL, kapt. Berend Gerlofs Harkema, om met de eerste schepen te vertrekken…..

 

Rotterdamsche Courant 26 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Marseille: het schip de KOOPHANDEL, kapt. Berend Gerlofs Harkema…..

 

Rotterdamsche Courant 22 mei 1821114

Rotterdam, 21 mei. Den 19 dezer zeilden uit de Maas de schepen de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, en die HOFFNUNG, S. Kreeft, naar Riga; de CLARA MARGARETHA, P.D. Dik, naar Bristol; ZELDEN RUST, P. Gorter, naar Bergen; de PRINCE OF SAXEN-COBURG, J. Ladd, naar Londen; de DIANA, F. Popken, en INDUSTRIE, L. Spaanderman, naar Petersburg; de TWEE ZUSTERS, F.H. Nielsen, naar Kopenhagen; de LOUISA, D. Guijt, naar Jerseij; de CERES, J. Cook, naar Stockton; de ELIZABETH AND ANN, W. Ridlee, en de AQUATIC, W. Wood, naar Hull; de VROUW GEZINA, H.J. Kreuiter, naar Oleron; de MARIA DOROTHEA, J.F. Schults, de NEPTHUNUS, J. Peters, en de ZEEBLOEM, J.P. Beekman,naar de Oostzee; de OCTO, E.J. Carst, naar Stettin (opm: Szczecin); de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, naar Elseneur (opm: Helsingör); de VROUW ANNAGINA, J.J. Boon, de JONGE DUIJF, H.A. Fijn, en de VROUW GEZINA, B.H. Schippers, naar ….; de BEAVER, R. Wartle, naar Newcastle; de BROEDERLIJKE LIEFDE, J.A. van der Wal, naar Stettin (opm: Szczecin)…..

 

Rotterdamsche Courant 30 augustus 1821114

Rotterdam 29 augustus.

…. 28 zeilde de CHRISTINA TITIA, A.A. Potjer, naar Brest, en arriveerde de WELVAART, H.J. Walker, van Libau (opm: Liepaja), en arriveerden nog in de Put de HARMONIE, W. Verloop, van Petersburg; de MAARTINA ALETTA, J.G. Hoetjer, van Bergen; de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, van Riga; de laatste is bijlegger, door zware lekkagie, gedestineerd naar Livorno. Er is nog een inkomende galjas binnen de bank vastgeraakt, de naam nog onbekend…..

 

Rotterdamsche Courant 01 september 1821114

Rotterdam, 31 augustus. Kapt. B.G. Harkema, van Riga naar Livorno gedestineerd, en, wegens lekkagie, in de Maas binnen, rapporteert, dat hij, op den 25 augustus, op 54º10’ N.B. 4º15’ O.L. in goede staat gezien heeft een koffschip voerende de Dordtse Collegievlag nr. 11, zijnde kapt. M. Mulder, van Riga naar Toulon gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 10 november 1821114

Rotterdam, 9 november. Van Den Briel wordt van den 8 gemeld: ….

….Den 8 arriveerden de TWENDE BRODRE, H.A. Hermansen, van Lolland, en ACHTTIEN HONDERD, O. Frantzen, van Nijste (opm: misschien Nijsse, oude naam voor Dungeness) en zeilden de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, naar Livorno; de VROUW GEELTJE, H.M. de Koe, en de INDUSTRIE, L. Spaanderman, naar Brest; de DEUX MARIE, J. Harvie, naar St. Malo; de JONGE CORNELIS, G. de Jong, naar Rouaan; de PRINS PAUL, J. Wendt, naar Wismar; de ONDERNEMING, H.F. Klie, naar Southampton; de MARSHAL BLUCHER, J. Segert, naar Grijpswold (opm: Greifswald); de CRAIGIE, J. Watson, naar Grensmouth (opm: Grangemouth); de GRONINGER WELVAART, E.K. Lenges (opm: kof, kapt. E.K. Lugies), naar Newry; ST. JEAN BAPTISTE, J.P. Godin, naar Roscoff, en de FREDRICA, J.C. Evers, naar Groeswold (opm: niet te traceren)…..

 

Rotterdamsche Courant 13 december 1821114

Amsterdam, 11 december. Het schip de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, van Riga naar Livorno, laatst van Brielle, is te Calais binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 28 februari 1822114

Amsterdam, 26 februari. De schepen ALIDA, kapt. H.J. Benes, van Rotterdam naar Brest, de de KOOPHANDEL, kapt. B.G. Harkema, van Riga naar Livorno, te Calais binnengelopen, hebben tussen 10 en 17 februari derzelver reizen vervolgd.

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Harkema, Barend Gerlofs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ene J.Nieschwaeger was met vlagnummer 33 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

Kapt. J.C. Nieschwager had Nr. 106 van het College Zeemanshoop te Antwerpen.
De vlag van het College is groen, wit, groen horizontaal.
Ieder der groene banden heeft een tiende deel van de hoogte der vlag; de nommers zijn zwart in het wit, en moeten ten minsten vier voet in de hoogte hebben. 
 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden geen Othello uit de 20er en 30er jaren met een kapitein Nieschwager.

Overige bijzonderheden

J.Nieschwager verzorgde per 23 oktober 1827 vanuit Vlissingen met de Othello een troepentransport van 2 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 februari 1828 na 129 dagen065.

 

Luc van Coolput, Ninove, België meldde mij per e-mail dd 01 december 2001 het volgende:

“Nieschwager

Ik ken geen OTHELLO. Een kapitein “Nieuwschwager” voerde het wel het bevel over de Belgische brik WILLEM & LODEWIJK van 1830 tot 1832. Vertrok 4 juni 1830 uit Antwerpen naar Suriname. Arriveerde 25 december 30 in Vlissingen uit Suriname. Vervolgens geen gegevens tot rond maart 1832: tweemaal naar Liverpool uit Antwerpen. Terug in Antw. op 2 september 1832. Verder heb ik geen enkel gegeven, tenzij dat volgens de Journal du Commerce d’Anvers dd 30 augustus 1848 “J.Nieschwager”, 75 jaar oud, echtgenoot van J.Dehaen, overleden was te Antw. tussen 19 en 25 augustus 1848.”

 

Rotterdamsche Courant 13 februari 1821114

Rotterdam, 12 februari. Van Vlissingen wordt gemeld dat alhier is binnengekomen het schip de UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van de Marennes……

 

Rotterdamsche Courant 09 juni 1821114

Rotterdam, 8 juni. Van Vlissingen wordt den 5 juni gemeld: sedert den 30 mei zijn van onze rede naar hunne destinatie vertrokken de schepen de GOEDE VERWACHTING, E.J. Looze, van Noorwegen naar Brussel; de JUFVROUW MEES, L. Doornbus, van de Marennes naar .…; de PROVIDENTIA, C. Nieschwagen, laatst van hier naar .…; naar Bilbao de WILLIAM, W. Dickson, van Londen; KAREN WILHELMINA, L. Poulsen, van Assen; JOHANNA LOUISE, C. Gunter Sohn, van Kiobenhage (opm: Kopenhagen); die GUTE HOFFNUNG, P. Frerichs, van Havre-de-Grace; en de JONGE FRAU ROKIN, V. Mewes, van Hamburg;…..

Rotterdamsche Courant 19 december 1822114

Rotterdam, 18 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 13 december:…

....Te Portsmouth is den 10 dezer, met verlies van zeilen, anker en kabel, binnengelopen het schip PROVIDENTIA, Nieschwager, van Ostende naar Brest; hetzelve heeft echter de volgende dag de reis voortgezet….

 

 

Datum vanaf: 1830
Kapitein: Nieschwager, Johann Carl

* Vlissingen ca. 1800

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: DIJCK, A.E. van

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1820-03-24
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: L' ADELAIDE
Schipper: Berseling, L.J.
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1814

Het eerste signaal dat door de ADÉLAÏDE werd afgegeven was een Belgische zeebrief, zie bronnen. Op 10 september 1814 werd voor de ADELAIDE een zeebrief verstrekt, welke was aangevraagd door Bertram-de Rijm te Oostende voor kapt. Charles Kempis. De brik voerde de Belgische vlag, had 8 opvarenden en was geladen met binnenlandse goederen met als wijd uiteenlopend opgegeven bestemmingen Frankrijk, Engeland en Denemarken. Vermoedelijk was het schip bestemd ‘op avontuur’ met de nog te verkopen lading.
Waar de ADELAIDE werd gebouwd of welke het bouwjaar was is in de diverse akten niet terug te vinden. Lloyd’s Register dateert het schip in 1823 als 16 jaar oud, dus gebouwd rond 1807, en gebouwd in Holland. Dat laatste is strijdig met de correspondentie welke werd gevoerd, zie 1821. In L.R. 1833 komt men niet verder dan ‘old’. Het in 1828 opgerichte Classificatiebureau Bureau Veritas geeft de brik in haar eerst uitgegeven register van 1829 het jaartal 1804 met vraagteken. B.V. 1834 en latere registers laten het vraagteken weg, dus 1804. Een sterk(er) bewijs ontbreekt.
Zelfs kan de brik deel hebben uitgemaakt van de verdeling der Franse schepen, die in 1814 door bemiddeling van de bondgenoten aan Nederland werden toegewezen, zie de diverse berichten in Maritieme Kroniek 1814.
Internationale vroegere zeetijdingen laten meer schepen met de naam ADELAIDE zien, waaronder zelfs een Franse kaper, maar verbinding kon niet worden aangetoond.

Uit de aangekondigde veiling van 12 december 1814 valt op te maken dat de brik ‘uit de vaart’ zou worden verkocht, en daarmee reeds een aantal jaren oud was. Een verkoop heeft waarschijnlijk niet plaatsgehad, want tot februari 1817 werd met dezelfde zeebrief gevaren. Bertram-de Rijm uit Oostende was in 1814 boekhouder; in 1817 was dat Bertram Boudeloot uit Brugge.

GVB 021214
Advertentie. Bericht van publieke en vrijwillige verkopingen tot Oostende van het brikschip L’ADÉLAÏDE, van 145 vat, opgetuigd en gereed om in zee te gaan.
(opm: of het schip werd verkocht is niet bekend; kapitein Charles Kempis bleef na uitgifte zeebrief 10.9.1814 aanboord)
En van het smakschip VROUW ELISABETH, van 85 vat, ook opgetuigd en gereed om in zee te gaan; dit smakschip is gelijkelijk dienstig om in de binnen wateren te varen, maar zes voet diep gaande in doode tijde. (opm: de VROUW ELISABETH werd waarschijnlijk gekocht door Charlemagne Kempis, Mechelen en ging onder kapt. François van de Steene weer naar zee)
De te koop stellinge van deze schepen zal plaats hebben aan de meestbiedende, door tussenkomst van B (?) Gaussen, makelaar van commercie en voor rekening zijner principalen tot Oostende, maandag den 12 december 1814, ten 11 uren voormiddag, op den tweede bassin voor het Hof van Commercie, alwaar deze schepen zijn liggende, welke inventarissen zich compleet ter inspectie bevinden bij den gemelden makelaar.

1817

Op 8 februari 1817 vroeg Bertram Boudeloot, Brugge, voor de ADÉLAÏDE een nieuwe zeebrief en Turkse Pas aan. Kapt. Charles Kempis werd vervangen door kapt. L.J. Besseling.

NGVB 040317
Haven van Oostende den 2 maart. Uitgevaren de Belgische brik L’ADÉLAÏDE, kapitein L.J. Besseling, in ballast; aan Bertram-Boudeloot. – 145 vat.

Bertram-Boudeloot, Brugge, vroeg op 9 december 1817 een nieuwe zeebrief en Turkse Pas aan voor de ADÉLAÏDE, liggende te Oostende, kapt. Luiken Jans Besseling, met bestemming Sète; deze pas werd eerst op 30.12.1817 verleend.
Kapt. Besseling had niet aan de voorwaarde voldaan de vorige Turkse pas binnen vier weken na aankomst in het Koninkrijk te retourneren, zodat hem een boete van 1.000 gulden in het vooruitzicht werd gesteld. De autoriteiten kregen van de Directeur-Generaal opdracht zo snel mogelijk de juiste datum van terugkeer van het schip in het Koninkrijk te rapporteren, maar inmiddels wel inschikkelijkheid te betrachten. In de brief werd alsnog een Nieuwe Turkse Pas bijgesloten.

1818

Op 1 oktober 1818 werd door F. Bertram Boudeloot een Turkse Pas aangevraagd voor de bestemming Carthagena en Valencia; de ADÉLAÏDE onder kapt. Luiken Jans lag in die dagen in Brugge.

1819

Op 26 april 1819 vroeg Joseph François de Baze, Brugge, een nieuwe zeebrief aan voor de ADÉLAÏDE onder kapt. Luiken Jans Besseling.

1820

De brik lag in Amsterdam, waar kapt. L.J. Besseling op 24 maart 1820 een bemanning van 8 personen monsterde voor de bestemming Liverpool. De boekhouder was toen Den Baren (opm: J.F. de Bare) uit Brugge en de Amsterdamse agent/correspondent was Balwé.

Op 23 november 1820 werd door J. de Knuijt, De Brouwer en J. Valcke de Knuijt een zeebrief verkregen voor een enkele reis naar Marennes met de l’ ADELAIDE met als kapitein Staats Hendrik Deke, ter vervanging van L.J. Besseling. Waarom kapt. Besseling voor slechts deze uitreis werd vervangen is niet duidelijk. Ziekte? Of was het schip toen verkocht aan Valcke de Knuijt c.s. maar waren de papieren nog niet in orde zodat kapt. Besseling ook aan boord was??

1821

Op 25 april 1821 werd de zeebrief voor de DEUX FRÈRES (Jean & Joseph?) verstrekt, welke was aangevraagd door J.S. Valcke de Knuyt c.s., Oostende, voor S.H. Deke als kapitein, op basis Koninklijk Besluit 18.02.1820 nr. 49. Dat Koninklijk Besluit hield waarschijnlijk in dat dispensatie werd verleend op de wet van 14 maart 1819 om onder voorwaarden een in het buitenland gebouwd schip onder Nederlandse vlag te mogen brengen. Daarmee nam de rederij echter geen genoegen. Men wenste een aantekening dat het schip binnenslands was gebouwd, hetgeen mogelijk was wanneer het schip in Nederland ‘voor meer dan 2/3e (gebaseerd op de waarde na reparaties) was vertimmerd’. Kennelijk werd aan het verzoek van de rederij voldaan, want de zeebrief van 24 april werd op 5 mei 1821 vervallen terwijl diezelfde dag voor de DEUX FRÈRES een nieuwe zeebrief werd verstrekt.

NGVB 100721
Kom van Brugge, den 9 juli. Ingekomen de Nederlandse brik lADELAÏDE, kapitein S.H. Deke, leegscheeps van Oostende, moet hier schorsen laden, voor Bertram. – 145 vat.
Waarschijnlijk werd de papierwinkel van aan- en verkoop toen geregeld en kreeg het schip de nieuwe naam TWEE GEBROEDERS / DEUX FRÈRES.
GVB 230721
Brugge, 23 juli. Den 21, ‘s namiddags, is uit den kom dezer stad gevaren de Nederlandse brik TWEE GEBROEDERS (opm: ex- ADELAÏDE), kapt. S.H. Deke, naar Liverpool, met schorsen, aan d’heer Bertram, 145 tonnen.
LCO 310821
Amsterdam, 29 augustus. Arrivementen: Te Liverpool J. Rickmers (opm: driemaster ZELIMA, kapt. Jürgen Rickmers), Vink (opm: JUNON, kapt. Dirk Vink) en Deke (opm: brik DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke), van Oostende.
OHC 270921
Amsterdam, 25 september. Te Oostende is gearriveerd kapt. Deke (opm: brik DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke) van Liverpool.

1822

Op 31 december 1822 werd een Turkse Pas naar Marseille ontvangen voor de DEUX FRÈRES, aangevraagd door J.S. Valcke de Knuyt c.s., Oostende, voor S.H. Deke als kapitein.

1823

DC 280823
Hellevoetsluis, 25 augustus. Heden zeilden in zee ALEXANDER, kapt. C. Davey, naar Suriname; die PERLE, kapt. W. Koop, ANNA POWLONA (opm: kof ANNA PAULOWNA), kapt. H. Pothoff, MARIA (opm: kof), kapt. J. Sikkes en HARMONIE, kapt. J.J. Kraeft, alle naar Liverpool; les DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke en AUGUSTA FREDERIKA, kapt. J.C. Zaage, beide naar Belfast; EDINA, kapt. T. Henry, naar Leith; DE VREEDE, kapt. J.J. Greeven en WILLIAM, kapt. L. Hall, beide naar Londen. De wind Z.O.

1824

RC 200124
Vlissingen, 13 januari. Van den 10 tot den 12 zijn naar zee gezeild de schepen VROUW MARCHINA, kapt. J.B. Boer, naar Arbroath met vlas; VIERGE MARIE (opm: brik, Kortrijk), kapt. J. de Meire, naar Messina met ballast; MARIA ANNA (opm: pleit MARIANNE, Brussel), kapt. A. van der Kaa, naar Londen met boomschors; ISABELLE LOUISE (opm: ISABELLE EN LOUISE, sloep), kapt. B. Arfsten, naar Lissabon met stukgoed; JOHANNA MARIA, kapt. L. Simon (opm: dogger, Oostende) naar Messina met ballast; THEODOOR (opm: kof THÉODORE, Gent), kapt. E. den Duyts, naar Liverpool met boomschors; FREDERIK (opm: driemaster FREDERICK, Antwerpen), kapt. J. Brand, naar Rio-Janeiro met stukgoed; de MORGENSTAR (opm: kof), kapt. H.S. Veen en JUFVROUW JAANTJE, kapt. J.D. Ihlder, beide naar Londen met boomschors; de TWEE GEBROEDERS (opm: brik, thuishaven Oostende), kapt. S.H. Deke, naar Liverpool met boekweit; VICTOR (opm: brik, Antwerpen), kapt. A. van Schie, naar Rio-Janeiro met stukgoed; ST. ANTHONIE, kapt. H.H. Lange, naar Londen met boomschors; JULIA (opm: kof, Antwerpen), kapt. Z.K. Schut, naar Pontipool met boomschors; OROMAZA (opm: brik OROMAZE, Oostende), kapt. R. Rolufs, naar Lissabon met ballast; de JUFVROUW TITSIA, kapt. L.J. Besseling, naar Londen met boomschors; MEDUSA (opm: pleit MÉDUSE, Brussel), kapt. J. Lubbing, naar Londen met boomschors; DELPHINE, kapt. J. Boelen (opm: driemaster DELPHINA, Gent, kapt. J. Boelen Jzn), naar Batavia met troepen en stukgoed; MERCURY, kapt. D. Paarel, naar Guernsey met boomschors, en de HOOP, kapt. E.G. Jonker, naar Arbroath met vlas, allen komende van Antwerpen. 
RC 130324
Amsterdam, 11 maart. Het schip les DEUX FRÈRES (opm: brik, ook wel TWEE GEBROEDERS, Oostende), kapt. S.H. Deke, van Liverpool naar Ostende, is volgens brief van Ostende van den 7 maart, des avonds van den 3 dito door de toen gewoed hebbende zware orkaan niet ver van Liverpool met de loods aan boord zeer geteisterd en over zijde geslagen, waardoor ook de lading zout overgeraakt is, in welke staat het, met de helft van het dek onder water, vijf uren gelegen heeft. Het want heeft veel geleden. (opm: vergelijk RC 130324, te Vlissingen binnengekomen schepen)
RC 130324
Vlissingen, 6 maart. Gisteren en heden zijn op deze rede aangekomen de schepen ROSALIE (opm: galjoot ROSALIA, Antwerpen), kapt. R. de Haan, van Cette naar Rotterdam met stukgoederen, en de TWEE GEBROEDERS, kapt. S.H. Deke, van Liverpool naar Ostende met klipzout;

1825

MCO 100325
Vlissingen, 9 maart. Den 7 en 8 dezer zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen: De TWEE GEBROEDERS (opm: brik), kapt. S.H. Deke, van New York, met katoen; CONSTANCE (opm: kof), kapt. P. van der Kerckhoven, met klipzout en potas, en de JUFVROUW JOHANNA (opm: kof), kapt. J.J. Tiddens, met klipzout en huiden, beide van Liverpool.

Op 25 juni 1825 werd een nieuwe zeebrief afgegeven voor de DEUX FRÈRES, aangevraagd door J. Valcke de Knuyt, Oostende, voor S.H. Deke als kapitein.

1826

RC 160226
Amsterdam, 14 februari. Scheepvaartberichten:
- Het schip DE TREKVOGEL, kapt. H.T. de Jong, van Liverpool naar Dordrecht, is den 4 dezer wegens tegenwind, doch in goede staat te Holyhead binnengelopen.
- Het schip DE VROUW HENDRIKA, kapt. J.D. Touscher, van Amsterdam naar Kopenhagen, is volgens brief van Kopenhagen van den 4 dezer, te Bergen binnengelopen.
- Het schip (opm : brik) LES DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke van Antwerpen, is, volgens brief van Mexico van den 9 november, voor de baai van Alvarado aangekomen, doch uit hoofde van noordelijke winden weer op zee gegaan; sedert had men niets van hetzelve vernomen, maar wel de boot op het strand gevonden. (opm: zie ook bericht in de RC 180226)
RC 180226
Amsterdam, 15 februari. Aangaande het schip LES DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke van Antwerpen naar Alvarado, meldt men van Alvarado van den 21 november, dat hetzelve in een zware storm van deszelfs ankerplaats weggedreven zijnde, naar zee geraakt en niet voor den 6 november teruggekomen was.
GHC 120426
’s Gravenhage, 11 april. Tot Nederlandse consul te Bahia, in Brazilië, is, bij ’s Konings besluit van den 6 dezer, benoemd de heer J. Valcke de Knuyt.
DC 030826
Vlissingen, 23 juli. Van den 19 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: DE VIER GEZUSTERS, kapt. R.G. Oostra en DE VROUW CATHARINA, kapt. B. Otten, beiden van Petersburg met potasch; THEODORA, kapt. J.T. Wilderman, van Stockholm met teer en pik; DE TWEE GEBROEDERS, kapt. S.H. Deke, van St. Jago (opm: Santiago) op Cuba met suiker; DE HARMONIE, kapt. C.R. Platte, van Cette met wijn en brandewijn;

1827

Op 12 september 1827 werd de zeebrief van 26 juni 1826 door de gouverneur van de provincie Antwerpen naar Den Haag geretourneerd, waarna op 14 september royement volgde. De reden bleek verkoop te zijn voor 3100 gulden aan J.F. Witteveen te Antwerpen.
Op 21 september 1827 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de LIMA PACKET, aangevraagd door J.F. Witteveen, Antwerpen, voor B.G. Harkema als kapitein.

MCO 201127
Vlissingen, 17 november. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de LIMA PACKET (opm: brik, ex-DEUX FRÈRES of ook TWEE GEBROEDERS), kapt. B.G. Harkema, naar Lima, met stukgoederen.

1828

OHC 041128
Amsterdam, 3 november. Te Valparaiso is gearriveerd B.G. Harkema  van Antwerpen. H.H.R.
De LIMA PACKET had na het vertrek van Antwerpen Kaap Hoorn westwaards gerond en bereikte Valparaiso op 26 mei. Hierna zeilde de brik naar Callao om op 29 november weer in Valparaiso terug te zijn. Op 5 januari 1829 vertrok het schip naar Rio de Janeiro.

1829

RC 220929
Amsterdam, 20 september. Het schip LIMA PACKET, kapt. B.G. Harkema, van Valparaiso en Rio-Janeiro naar Antwerpen, is de 21e augustus te Gibraltar binnengelopen.
MCO 271029
Vlissingen, 24 oktober. Voor Antwerpen bestemd, is op onze rede gekomen, de LIMA PACKET, kapt. B.G. Harkema, van Cadix, met stukgoederen.

Om binnen een maand in Gibraltar te lossen, naar Cadiz te verzeilen en daar te laden is in die tijd niet haalbaar. De reis Cadiz / Antwerpen zal ongeveer / ruim een maand in beslag genomen hebben. Het valt daarom niet uit te sluiten dat de brik in augustus Gibraltar als noodhaven is aangelopen en na herstel cq provianderen in Cadiz alsnog met zijn Zuid-Amerikaanse lading Antwerpen is binnengelopen.

1830

Op 1 juni 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de WILLEM EN LODEWIJK, aangevraagd door J.F. Witteveen, Antwerpen, voor J.C. Nieschwager als kapitein.
Voor deze combinatie werd op 2 juni ook de Turkse Pas verstrekt.
Wat de reden van deze naamswisseling was is onbekend. Witteveen was boekhouder gebleven en wellicht had hij zijn beide partners C.G. Marsily [1/4e part] en A. André [1/4e part] uitgekocht)

MCO 150630
Vlissingen, 12 juni. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de WILLEM EN LODEWIJK (opm: brik, ex-LIMA PACKET), kapt. J.C. Nieschwagen, naar Suriname, met ballast.

België
Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding zouden vormen tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de Nederlandse zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke ‘in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden’; dat betrof dus ook de WILLEM EN LODEWIJK die voorlopig van de maatregel geen weet had en hiermee eerst bij terugkeer zou worden geconfronteerd.

SUC 020930
Paramaribo, 29 augustus. Binnengekomen het schip WILLEM EN LODEWIJK, kapt. J.C. Nieschwager, van Antwerpen (opm: via Madeira).

1831

Wanneer de WILLEM EN LODEWIJK uit Suriname weer in Antwerpen terug was is niet bekend.
De brik was door het intrekken van de Nederlandse zeebrief formeel Belg geworden, een situatie die een aantal Zuid-Nederlanders als negatief ervoer, vooral omdat daardoor van de door de Nederlandsche Handel-Maatschappij gesubsidieerd vrachten geen gebruik kon worden gemaakt. J.F. Witteveen, zich voordoend als particulier en plotseling wonend te Lemmer (vanwaar hij inderdaad afkomstig was), ‘verkocht’ het schip voor 3.500 gulden aan de kapitein, inmiddels koopman / kapitein J.C. Nieschwager, woonachtig te Vlissingen, De toevoeging koopman zal kapitein Nieschwager zich hebben aangemeten vanwege zijn eerdere expeditie naar de Westkust van Zuid-Amerika. De koopakte werd op 31 mei 1831 te Vlissingen opgemaakt en op 1 juni aldaar officieel geregistreerd. Daarmee kon een Nederlandse zeebrief worden aangevraagd en de brik onder Nederlandse vlag worden gebracht.
Nu doet zich het vreemde feit voor dat van deze mogelijkheid geen gebruik is gemaakt en het schip toch onder Belgische vlag is gaan varen. Beschouwde Witteveen dit verkoopcontract als een optie om bij eventualiteiten snel te kunnen omvlaggen? Of had Witteveen – terecht – geconcludeerd dat zijn brik door overvloedig aanbod van jonge schepen te oud was om nog door de N.H.M. te worden geaccepteerd?

1832

MCO 060932
Vlissingen, 4 september. Voor Antwerpen bestemd, is op onze rede gekomen, de WILLEM EN LODEWIJK (opm: Belgische brik), kapt. J.C. Nieschwager, van Liverpool, met klipzout.
LvC
Op 5 oktober 1832 werd de brik in Antwerpen te koop aangeboden, maar niet verkocht. Daarop werd het schip van naam veranderd in LODEWIJK, wellicht doordat een of meer partners waren uitgetreden. Witteveen zou tot 1835 de boekhouder blijven. A.E. van Dijck werd de nieuwe kapitein.

1833

LvC
Op 13 mei vertrok de LODEWIJK van Antwerpen naar een  onbekende haven, vermoedelijk Portugal,  ‘op avontuur’.
Op 4 juli arriveerde de LODEWIJK in Oostende met een lading zout uit Setubal.
PLDA 240933
Vlissingen, 15 september. Aangekomen LODEWIJK (opm: Belgische brik, ex- WILLEM EN LODEWIJK, de lading bestond uit zout en verfhout), kapt. A.E. van Dijck, en JOSEPHINA (opm: Belgische brik), kapt. D.F. Moldenhauer, van Liverpool.
LvC
Na lossing werd de LODEWIJK door experts van de Rechtbank van Koophandel gekeurd en geschikt bevonden ‘om op de kust te vaeren’. Dat weerhield Witteveen er niet van de brik in 1834 en 1835 naar Zuid-Brazilië te sturen. Bij terugkeer in Hamburg in 1835 was het echter ‘einde verhaal’. 
MCO 311033
Vlissingen, 29 oktober. Van onze rede is naar zee gezeild, van Antwerpen, de LODEWIJK, kapt. A.E. van Dijck, naar Pennray (opm: Penryn, bij Falmouth), met boomschors.
RCG 021133
Falmouth, 30 oktober. Aangekomen de Belgische brik LODEWIJK, Van Dijck, van Antwerpen. (opm: na aflevering van de boomschors werd koers gezet naar Lissabon)

1834

MCO 090134
Vlissingen, 7 januari. Sedert eergisteren zijn alhier ter rede gekomen: de JONGE WICHER (opm: kof), kapt. H.W. Bontekoe, van Koningsbergen, met hout en stukgoederen, naar Nantes gedestineerd; LODEWIJK (opm: brik), kapt. A.E. van Dijck, van Lissabon, met zout en fruit; LA GIRAFFE (opm: pleit), kapt. A. Denys, laatst van Vere, met stukgoederen; beide naar Antwerpen.
LvC
Op 26 februari 1834 vertrok de LODEWIJK, kapt. Van Dijck, van Antwerpen naar Lissabon.
RC 080434
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 4 april.
Te Lissabon is aangekomen Van Dijck (opm: brik LODEWIJK) van Antwerpen en Nissemen van Oostende. Hierna vertrok de LODEWIJK naar Brazilië.
RC 111034
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 7 oktober.
Op de rivier (opm: Thames) zijn aangekomen Van Dijk  (opm: brik LODEWIJK, kapt. A.E. van Dijck), en Zellien (opm: schoener PERSEVÉRANCE, kapt J.E. Zellien), van Oostende.

1835

LvC
De LODEWIJK laadde in 1835 in Porto Alegre (Zuid-Brazilië) een onbekende lading (opm: vermoedelijk huiden) bestemd voor Hamburg. Aldaar aangekomen werd de brik na lossing gerechtelijk verkocht; de reden hiervan is onbekend.
Het schip was rond de 31 jaren oud, de vrachtenmarkt al jaren slecht, zodat verkoop aan een sloper het meest voor de hand ligt.


 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.203
DVD - XXXI – 132 III 078-079
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip DEUX FRèRES, thans te noemen LIMA PACKET

plaats en datum onderhandse verkoop/koop, Antwerpen, 5 september 1827

type schip brik

bouwwerf/verkoper Antoine Serruys, Antwerpen, als gemachtigde voor de eigenaren, de heren Valke De Knuyt, thans te Bahia, en Joseph De Knuyt, Ostende

gevoerd door kapt. Stuats Hendrik Deke (??)

eigenaar/aankoper J. Freerks Witteveen (boekhouder en ½ part), C. G. Marsily (1/4e part) en
A. André (1/4e part)

te voeren door kapt. B.G. Harkema

grootte in tonnen 133 ton of 70 lasten (meetbrief 20 juni 1825)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over stevens 21,40 meter, wijd 4,47 meter, hol 3,14 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 14 september 1827

nummer van registratie blad 135 recto vak 3-4

notaris voor de makelaar Charles Grisar, Antwerpen

prijs NLG. 3.100,-

bijzonderheden: schip lag tijds transactie in de dokken te Antwerpen






researcher/datum research: AD/260609

Naam LIMA PACKET
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1827
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Zeeuws Archief Middelburg

archiefnummer : 12 - 901 – 1831 – no. 1

KOOPBRIEF schip : WILLEM en LODEWIJK
Ex. LIMA PACKET en LES DEUX FRÈRES

plaats en datum acte : Vlissingen, 31mei 1831

soort schip : Brikschip

gevoerd door kapt. :

Bouwwerf/ Verkoper : Jacob Freerks Witteveen, particulier te Lemmer

eigenaar/aankoper : Johan Carel Nuschwager, koopman /kapt. te Vlissingen

te voeren door kapt. :

groot volgens meetbrief : 69 lasten

tuigage en aantal dekken :

afmetingen : 21 el 30duim x 4 ellen 44duim x 3 ellen 13 duimen.

kiellegging :

tewaterlating :

plaats en nr. van registratie : Vlissingen, deel 9, folio131 recto, case 1 tot verso case 2

datum van registratie : 1 juni 1831

notaris : de ontv. Van Outhoorn.

prijs (bij aan-/verkoop) : 3.500 gulden

bijzonderheden :















researcher/datum research : EAK 211205

Naam WILLEM EN LODEWIJK
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1831
Toegang 12
Inventaris 901

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Provinciaal Archief West-Vlaanderen, Modem Archief, Derde Reeks, No 547, aanvragen zeebrief 1814 Oostende en Brugge-St. Andries
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.203
N.A. Den Haag toegangnr. 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Zeeuws Archief Middelburg archiefnummer : 12 - 901 – 1831 – no. 1
Lloyd’s Register, diverse registers via internet
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag, 2010, H. Hazelhoff Roelfzema, Uitgave van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (H.H.R.)
De heer André Delporte, Luik
De heer Luc van Coolput, Antwerpen (LvC)
Burgerlijke Stand Oude Pekela, overlijdensakte kapt. Besseling 16.2.1835
DC = Dordtsche Courant
GHC = 's Gravenhaagsche Courant
MCO = Middelburgsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser – London (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
RCG = Royal Cornwall Gazette - Truro, Cornwall (vertaald)
SUC = Surinaamsche Courant