Inloggen
DIE NEUN GESCHWISTER - ID 17014


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-06-10 / 1822-12-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1805
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Wolgast, Sweden
Werfnummer:
Delivery Date: 1805-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 117.00 lasts
Gross Tonnage 2: 332.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.91 Meters Registered
Beam: 7.36 Meters Registered
Depth: 3.86 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-08-20
Register nr: 18170120
Scheepsnaam: PIETER ANTHONY
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Charbon & Zoon
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Joosten, Jan
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1805-00-00 DIE NEUN GESCHWISTER
Manager: Daniel Nicolaus Runge, Wolgast, Sweden
Eigenaar: Daniel Nicolaus Runge, Wolgast, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Wolgast / Sweden

Date/Name Ship 1813-00-00 URANIA
Manager: Firma Wahlgren & Wenster, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Firma Wahlgren & Wenster, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1817-00-00 URANIA
Manager: Wilhelm Braaksma, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Wilhelm Braaksma, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1817-06-10 PIETER ANTHONY
Manager: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. URANIA (Zweden)

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

In 1815 waren de eigenaren van schip URANIA: 
Wahlgren & Co, N.P. Bolmér, en Wilhelm Braaksma, Gothenburg


Bijlage bij cedule 8 van 17 maart 1820, schip PIETER ANTHONY
eigenaren per 17 maart 1820:

Firma Charbon & Zoon, Amsterdam (boekhouders en 6/16e part)
Isaac Thomas Ernst Nagell, Utrecht (4/16e part)
Hendrik Gullen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Pieter Elias Charbon, Amsterdam (3/32e part)
Pieter Anthony Charbon, Amsterdam (1/32e part)
Jan Adam Charbon, Amsterdam (1/16ee part)
Johan Coenraad Schaeffer, Amsterdam (1/16e part)
(Johan Coenraad Schaeffer was partner in de firma Charbon & Zoon)
 

Bijlage bij acte 16 van 1822, schip PIETER ANTHONY
eigenaren per begin april 1822:

Johan Coenraad Schaeffer, van zijn firma Charbon & Zoon, Amsterdam (boekhouders en 10/16e part)
Hendrik Gullen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Pieter Elias Charbon, Amsterdam (1/16e part)
Pieter Anthony Charbon, Amsterdam (1/32e part)
Jan Adam Charbon, Amsterdam (1/16e part)
Johan Coenraad Schaeffer in privé, Amsterdam (1/16e part)
(opm: er mist de bezitter van 1/32e part)

 

Ship Events Data

1822-12-07: Final Fate: Stranded

Op 7 december 1822 is de PIETER ANTHONY onder kapt. C. Hofker op de rede van Texel gestrand.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

“Dorothea”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 september 1817114

Overzicht van binnen- en uitzeilende schepen Rotterdam:

Rotterdam, 8 september. Den 6, des morgtens, arriveerden te Helvoetsluis de schepen LOUISA, J. Ox, en DOROTHEA, E. Bartels, van Petersburg.

 

 

Datum vanaf: 1805
Kapitein: Bartels, E.

Datum vanaf: 1813
Kapitein: EDEL, JOHAN

uit Kungäly 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: BROCKMAN, JONAS

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Stadsarchief van Amsterdam bevindt zich in inventaris 5081-7148-144 een akte van koop/verkoop van de brik “Constantia” dd 01 april 1811. Het schip is aangeduid als “prijsschip Swinemünde” en de eigenaar is de Koninklijk Pruissische Commissaris te Swinemünde. De aankoper was Jan Joosten, schipper, wonend te Papenburg ten behoeve van het handelshuis Bel. Mescheart & Co te Hoorn.

Het schip was te Swinemünde binnengebracht en verbeurd verklaard wegens de vervoerr van contrabande,

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam011a is de volgende monsterrol:

38-87         10 slachtmaand (november) 1809, schip “Constantia”, kapitein Jan Joosten, varend onder Papenburger vlag, correspondent van Vlissingen, bestemming Fahrsund, 9 bemanningsleden i.c. stuurman, bootsman, kok, 5 matrozen en een koksmaat.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant 06 december 1814114

“12 Dec. 1814 te Amsterdam in veiling het brikschip Maria, gevoerd door Kapt. Jan Joosten, lang 82 vt, wijd 22½ vt, hol 11 vt Asd.maat.”013.

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Joosten, Jan

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Hofker werd geboren/gedoopt te Nes op Ameland op 24 juni/16 juli 1786 als zoon van Douwe Eeltjes Hofker en Aaltje Jans.

 

Cornelis Hofker werd geboren op Ameland op 24 juni 1786.

Hij huwde Treintje Foppes Brouwer, geboren op Ameland op 04 oktober 1792 en overleden in maart 1849. Het echtpaar kreeg een dochter op 11 augustus 1819, een zoon Cornelis Douwes op 10 augustus 1821 en een dochter op 15 juli 1823.

Cornelis overleed in 1843.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Hofker (adres Charbon & Co) werd met nr. 077 lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Datum en voorsteller zijn niet vermeld. Het schip was de "Nederlander"002. In de Algemene Ledenvergadering van het college op 05 oktober 1824 werd Cornelis Hofker, oud 38 jaar, wonende te Ameland met vlagnummer 77 ingeschreven als effectief lid op voordracht van C.Koert023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 17 december 1825003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1833 staat vermeld dat aan een aantal leden wordt toegestaan deel te blijven behouden “hoewel onder vreemde vlag varend.” Hierbij is kapitein C.Hofker.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 januari 1844 vraagt de wed. C.Hofker, geb. T.F.Brouwer een uitkering die haar in de vergadering dd van 29 februari 1844 wordt toegekend voor haar en 1 kind ingaande 01 februari 1844.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 maart 1844 van Zeemanshoop werd aan F.F.Brouwer, de weduwe van kapitein C.Hofker, per 01 februari 1844 voor haar en één kind een uitkering toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         77                             1825           fregat               de Nederlander                                     Charbon & Zn

                                      1826-1835     hoeker             de Nederlander                                     idem

         44                        1836-1837     hoeker             de Nederlander                                     idem

                                      1838-1843     brik                   Nickerie Packet                                    idem

 

Bouma025 vermeldt C.Hofker als gezagvoerder gedurende:

*    1822 van het 3/mschip “Pieter Anthony”, geen vermelding van bouwgegevens, varend voor Charbon & Zn te Amsterdam. Het schip is in 1822 gestrand op Texel;

*    1826 t/m 1838 van de 3-mast hoeker “de Nederlanden”, gebouwd in 1802, 270 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1838 afgekeurd wegens schade te Dover;

*    1839 t/m 1844 van de brik “Nickerie Packet”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 175 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Hofker als gezagvoerder van de:

“Pieter Antony”, dd 03 mei 1822; ; 02 november 1822;

“Nederlander”, dd 29 september 1824; 06 juni 1825; 08 december 1825; 09 december 1826; 27 november 1827; 01 juli 1828; 22 december 1828; 25 november 1829; 26 oktober 1830; 08 mei 1831; 01 november 1831; 14 december 1833; 27 november 1834; 11 september 1835; 19 juli 1836; 03 april 1837;

“Nickerie Packet”, dd 15 november 1838.

 

In het Archief van de Waterschout te Amsterdam bevindt zich een monsterrol van de hoeker “Nederlander” onder kapitein Cornelis Hofker uit Ameland met bestemming Nerva op 14 juni 1825.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant, Zeetijdingen, 09 december 1822:

“In den storm van gisteren zijn van hunne ankers geraakt en gedreven de volgende: C.Höffker, Pieter Anthonie, van Amsterdam  naar Berbice bij den Steilenbank op den Zuidwal …

 

Rotterdamsche Courant 10 december 1822114

Amsterdam, 8 december. In de storm van gisteren zijn van deszelfs ankers gedreven de schepen PIETER ANTHONIJ (opm: fregat PIETER ANTHONY), kapt. C. Hofker, naar de Berbice; VRIENDSCHAP (opm: pink), kapt. J. Visser, naar Surinamen; laatstgemelde zit bij de Steenenbank op de Zuidwal (opm: zie RC 141222 en 261222)…..

 

Rotterdamsche Courant 17 december 1822114

Amsterdam, 15 december. Aangaande het op de zuidwal van Texel zittende schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY,), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, wordt door de kapitein in dato den 12 dezer, des avonds te 7 uren, van boord gemeld, dat hetzelve tot op de stenen na (opm: met alleen de ballast nog in) gelost en sedert twee etmalen ledig gepompt was, zonder naderhand water ingekregen te hebben; daar hetzelve slechts een halve kabels lengte (opm: dus circa 93 meter) op de wal zit, hoopte hij dat het weder af te brengen zou zijn. Men heeft van Amsterdam ligters afgezonden om de lading, welke geheel beschadigd is en op Texel in ’s rijks magazijnen opgeslagen wordt, terug te brengen.

 

Rotterdamsche Courant 26 december 1822114

Amsterdam, 24 december. Aangaande het schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, in de storm van den 6 dezer op de Zuidwal gestrand , wordt in de brieven van Texel van den 19 en 20 gemeld, dat hetzelve den 17, des avonds te 6 uren, met de vloed was beginnen te stoten en men daarop getracht had het af te winden (opm: d.m.v. takels vlot te trekken), doch met het voortschieten van het schip had men het zo lek bevonden, dat er niet tegen te pompen was; intussen nog 12 man met pompen, benevens timmerlieden aan boord gekomen zijnde, waren den 18, des ochtends met laag water, 30 man bezig om het schip leeg te pompen en zo mogelijk de lekken te stoppen, doch met de vloed liep het binnen een kwart uur, ondanks het aanhoudend pompen en scheppen, weder vol, zo dat men den 19 genoodzaakt was met een der twee schuiten, die men tot hulp had, het schip te verlaten, terwijl de andere met de helft der manschap daarbij gebleven is, om het staande want, en hetgeen verder mogelijk was, te redden; zo men bespeuren kon, was de kiel van achteren geheel weggestotern en de lekken tevoren door het zand gestopt geweest.

 

 

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Hofker, Cornelis

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-08-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PITER ANTHONIJ
Schipper: Lem, Jan Joos
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Schilderij van Daniel Nicolaus Runge
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Huis van de familie Runge
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

Marhisdata’s Zweedse correspondent Håkan Nihlman wist te melden, dat het schip als eerste naam DIE NEUE GESCHWESTERN had gekregen. Uit navraag bij de heer Herbert Karting uit Itzehoe, zeer bekend met de scheepvaart rond Lübeck, bleek hij het schip echter niet te kennen. Wel uitte hij zijn twijfel rond de scheepsnaam. Der Name “Die neuen Geschwestern” ist ziemlich verballhornt und kann unmöglich so gelautet haben. Es könnte nach meiner Meinung   “DIE NEUN GESCHWISTER” geheissen  haben.
Marhisdata is het met deze opmerking eens. In de uit Zweden opgegeven naam NEUE GESCHWESTERN zitten namelijk twee taalkundige fouten: het woord is Geschwister (broers en zusters) en in de ‘meervoudsvorm’ verandert het woord niet, dus de N is teveel.
Neue is niet logisch, tenzij iemand bij een bestaand gezin zijn intrede doet waar al broers en zusters zijn en zijn schip meeneemt. Dus lijkt Neun hier inderdaad meer op zijn plaats.
 

1805 – 1815

Het fregat werd in 1805 in Wolgast gebouwd. Die plaats ligt in Vor Pommern, dat tot 1815 deel uitmaakte van het koninkrijk Zweden. Het schip mat 96 36/112e Zweedse lasten.
De opdracht tot de bouw werd gegeven door de koopman Daniel Nicolaus Runge uit Wolgast. Wie de scheepsbouwer was is onbekend.

De eerste scheepsnaam was DIE NEUN GESCHWISTER, en kapitein Emanuel Bartels.
-  In 1813 werd het schip verkocht aan handelmaatschappij Wahlgren & Wensten in Gothenburg. De scheepsnaam werd URANIA en de kapitein Johan Edel.
-  In 1815 kwam er een verandering in de aandeelhouders. Deze waren nu Wahlgren & Co (Bernhard Wahlgren), koopman N.P. Bolmér en Wilhelm Braaksma, waarschijnlijk van oorsprong Nederlander, allen te Gothenburg.
De meetbrief d.d. Gothenburg 10 oktober 1815 geeft een waterverplaatsing van 106 3/10e Zweedse lasten, en de afmetingen 25,91 x 7,36 x 3,86 meter diepgang aan de achtersteven.


1817

Op 10 juni 1817 trad Wilhelm Braaksma op als verkoper naar Charbon & Zoon, Amsterdam. De scheepsnaam werd nu PIETER ANTHONY en kapitein Jan Joosten.
Het fregat is onder Nederlandse vlag uitsluitend ingezet voor de vaart van Amsterdam op Berbice  (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika). Zoals de Amsterdamse monsterrollen laten zien voer het schip steeds met 15 opvarenden.

20 augustus 1817: eerste zeebrief (en Turkse Pas) voor de PIETER ANTHONY onder kapt. Jan Joosten, aangevraagd door Charbon & Zoon, Amsterdam.

OHC 110917
Amsterdam, 9 september. Den 4 dezer is te Texel uitgezeild J. Joosten naar de Berbice. (opm: eerste reis van het Nederlandse fregat PIETER ANTHONY na de recente aankoop als DIE NEUN GESCHWISTER).

LL 271217
Berbice, 6 november. Binnengekomen de PIETER ANTHONY, kapt. J. Joosten, van Amsterdam.


1818 

RC 070418

Amsterdam, 5 april. Volgens een brief van Berbice, van den 27 januari, zouden in het laatst van februari van daar vertrekken de schepen de WELVAART (opm: pink), kapt. C. Koert en PIETER ANTHONY (opm: fregat), kapt. J. Joosten, en in het begin van maart het schip VREDENRIJK, kapt. S. Kraay, naar Amsterdam.

Op 8 juli 1818 opnieuw een Turkse Pas afgegeven voor de PIETER ANTHONY onder kapt. Jan Joosten, aangevraagd door Charbon & Zoon, Amsterdam. 

RC 081218
Amsterdam, 6 december. Het schip (opm: fregat) de PIETER ANTHONY, J. Joosten, den 12 september van Amsterdam te Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) gearriveerd, was door de Tol-officieren in beslag genomen, uit hoofde van een overtreding der wet op de inkomende regten.


1819

LCO 280519
Amsterdam, 26 mei. Sedert onze laatste is in Texel binnengekomen J. Joosten (opm: fregat PIETER ANTHONY), van de Berbice.
 

1820  

Op 30 maart 1820 werden een nieuwe zeebrief en Turkse Pas voor Berbice aangevraagd. Kennelijk was de oude zeebrief nog niet geretourneerd. Op 1 april 1820 werd de aanvraag herhaald en nu met succes.

OHC 190920
Amsterdam, 18 september. Den 16 dezer is in Texel binnengekomen de PIETER ANTHONIY kapt. J. Joosten, van de Berbice.


1821

LCO 210521
Amsterdam, 19 mei. Sedert onze laatste is van Texel uitgezeild de PIETER ANTHONIY, kapt. J. Joosten, naar de Berbice.

LCO 191021
Amsterdam, 17 oktober. Sedert onze laatste is in Texel binnengekomen de PIETER ANTHONY, kapt. G. Hofker, wijlen kapt. J. Joosten, van de Berbice.
 

1822

Op 22 april 1822 vroeg Charbon & Zoon een nieuwe zeebrief en Turkse Pas aan voor kapt. C. Hofker.

RC 171022

Amsterdam, 15 oktober. Door kapitein C. Höfker (opm: gezagvoerder van het fregat PIETER ANTHONY) is den 11 dezer op de hoogte van Wight, in goede staat gepraaid, kapt. P.C. Staghouwer, voerende het schip de JONGE LODEWIJK ANTONIE (opm: bark, ook wel JONGE LODEWIJK ANTHONIE), van Amsterdam naar Surinamen, en kapt. J.F. Spiegelberg, met het schip (opm: brik) ANNA PAULOWNA, van Amsterdam naar Livorno.

Op 12 november 1822 werd opnieuw een Turkse Pas aangevraagd voor Berbice.

RC 101222
Amsterdam, 8 december. In de storm van gisteren zijn van deszelfs ankers gedreven de schepen PIETER ANTHONIJ, kapt. C. Hofker (opm: fregat PIETER ANTHONY, gebouwd Wolgast, Zweden 1805; kapt. Cornelis Hofker; zie RC 171222, RC 261222, AC 010123 en AC 110223) naar de Berbice;
VRIENDSCHAP (opm: pink), kapt. J. Visser, naar Surinamen; laatstgemelde zit bij de Steenenbank op de Zuidwal (opm: zie RC 141222).
RC 171222
Amsterdam, 15 december. Aangaande het op de zuidwal van Texel zittende schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY, zie RC 101222 en 261222), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, wordt door de kapitein in dato den 12 dezer, des avonds te 7 uren, van boord gemeld, dat hetzelve tot op de stenen na (opm: met alleen de ballast nog in) gelost en sedert twee etmalen ledig gepompt was, zonder naderhand water ingekregen te hebben; daar hetzelve slechts een halve kabels lengte (opm: dus circa 93 meter) op de wal zit, hoopte hij dat het weder af te brengen zou zijn. Men heeft van Amsterdam ligters afgezonden om de lading, welke geheel beschadigd is en op Texel in ’s rijks magazijnen opgeslagen wordt, terug te brengen.
RC 261222
Amsterdam, 24 december. Aangaande het schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, in de storm van den 6 dezer op de Zuidwal gestrand (opm: zie RC 101222 en 171222), wordt in de brieven van Texel van den 19 en 20 gemeld, dat hetzelve den 17, des avonds te 6 uren, met de vloed was beginnen te stoten en men daarop getracht had het af te winden (opm: d.m.v. takels vlot te trekken), doch met het voortschieten van het schip had men het zo lek bevonden, dat er niet tegen te pompen was; intussen nog 12 man met pompen, benevens timmerlieden aan boord gekomen zijnde, waren den 18, des ochtends met laag water, 30 man bezig om het schip leeg te pompen en zo mogelijk de lekken te stoppen, doch met de vloed liep het binnen een kwart uur, ondanks het aanhoudend pompen en scheppen, weder vol, zo dat men den 19 genoodzaakt was met een der twee schuiten, die men tot hulp had, het schip te verlaten, terwijl de andere met de helft der manschap daarbij gebleven is, om het staande want, en hetgeen verder mogelijk was, te redden; zo men bespeuren kon, was de kiel van achteren geheel weggestoten en de lekken tevoren door het zand gestopt geweest. (opm: zie ook RC 010123
 

1823

AC 010123
Advertentie. Publieke verkoping op het eiland Texel.
Men is van mening op dinsdag den 7 januari, des morgens ten 10 ure (en des nodig de volgende dag) ten overstaan van de in het kanton Texel residerende notaris A. Kikkert, publiek om contant geld te doen verkopen: een anker en bijna nieuw zwaar touw, en voorts nagenoeg de complete inventaris van het op de Zuidwal in de grond zittend fregatschip PIETER ANTHONY, gevoerd geweest bij kapt. Cornelis Hofker, van Amsterdam naar Rio Berbice gedestineerd geweest, en zulks bij kavelingen zoals des daags voor en op de verkoopdag op de Havendijk van Texel genommerd en voor een ieder te zien zullen zijn (opm: zie AC 110223).
Alsmede een grote partij scheepsvictualie, bestaande in vlees, spek, stokvis, erwten, gort, boter, kaas, olie, dranken, mitsgaders kajuit-provisie in soorten, en hetgeen verder zal worden gepresenteerd, mede afkomstig van of uit genoemd schip en min of meer door zeewater nat of beschadigd. Kunnende de gegadigden in loco van alles nadere informatie bekomen bij Ran & Hillenius te Texel. (opm: zie o.a. RC 261222
AC 110223
Advertentie. Publieke verkoping op het eiland Texel van een aanzienlijke partij koopmans- goederen.
Men is voornemens, op dinsdag den 18 februari 1823 en volgende dagen, des morgens ten tien ure, aan het Oude Schild op Texel, ten overstaan van de in het kanton Texel residerende notaris A. Kikkert, publiek om contant geld te doen verkopen: een grote partij 1½ duims 24 voet grenen delen, en vaten, inhoudende cement en kalk; alsmede een kwantiteit plavuizen en moppen, kelders jenever (opm: kistje waarin 15 vierkante flessen jenever passen), manden mineraalwater, kisten wijn, vaten bier en azijn, gezouten vlees en spek, vaten zout, boter, stokvis, gort, haver, tabak, kistjes kaas en kaarsen, Bristol en Spaanse zeep, rozijnen en krenten; wijders vaten medicamenten, als salsaparilla, sassefras, guajacum, liquirit en mazeraeï, voorts tonnen pik en teer; differente pullen inhoudende raap-, lijn- en patentolie, mitsgaders terpentijn, erwten en gort, alsmede een grote kwantiteit timmermansgereedschappen van alle aard, met enige vaatjes en losse spijkers, en bladen zink en koper; wijders differente stukken Osnabrugs en andere linnens, Friese en andere bonten, en enige andere manufacturen, benevens wollen dekens, negerbaaitjes, hoeden, ijzeren potten, en hetgeen verder zal worden gepresenteerd.
Alles min en meer door zeewater nat, beschadigd geborgen en herkomstig uit het op de Zuidwal bij Texel in de grond en vol water zittend fregatschip PIETER ANTHONIJ (opm: fregat PIETER ANTHONY, zie AC 010123), gevoerd geweest bij kapt. Cornelis Hofker, van Amsterdam naar Rio Berbice gedestineerd geweest.
De gegadigden kunnen, des begerende, nadere mondelinge informatie bekomen ten kantore van de makelaar E.W. van Orsoij, te Amsterdam, of bij Ran en Hillenius, scheeps-commissionairs op Texel. Zullende de gedrukte notities respectievelijk bij eerst en laatst gemelde heren, tegen betaling van vier stuivers voor de armen, te bekomen zijn, en de goederen in loco zes dagen vóór de verkoopdagen, in ‘s Rijks Pakhuis, op de haven van Texel kunnen worden bezichtigd, mits voorzien zijnde van het nodige bewijs van toegang, door laatstgenoemde commissionairs Ran en Hillenius af te geven.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7153-1817-77
DVD 6 – VII – 235-240
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: URANIA, door de nieuwe eigenaren genaamd PIETER ANTHONY

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 10 juni 1817

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Wilhelm Braaksma, zonder beroep, Gothenburg (Zweden), enig eigenaar

Gevoerd door kapt. J. Brokman

Eigenaar / aankoper Johan Coenraad Schaeffer van de firma Charbon & Zoon, kooplieden te Amsterdam.

Te voeren door kapt. Jan Joosten

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 11 juni 1817

Nummer van registratie deel 15, folio 110 verso, no.3 en 4.

Notaris Mr. Johannes Commelin, notaris te Amsterdm

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 15.000,-

Bijzonderheden: Bijgevoegd rederij-ceduul in dato Amsterdam 15 augustus 1817 van schip PIETER ANTHONY, met als eigenaren van 5/8e part: J.Th.E..Nagell (1/4e part) en firma Charbon & Zoon (3/8e part)

(opm.: Braaksma is een merkwaardige naam voor een Zweed, verbasterd, fonetisch, of was hij een refugé?)


Researcher/datum research ML/090907

Naam PIETER ANTHONY
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7153
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1820.8

foto II– 040, 041
CEDULE

Naam schip PIETER ANTHONY

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 17 maart 1820

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Jan Joosten

grootte in tonnen 121 lasten of 344 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd in Zweden

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 maart 1820

nummer registratie deel 1, folio 69, verso, vak 4-6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopbrief; het schip ligt thans voor Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 17241

researcher/datum research: ML / 201114


Bijlage bij cedule 8 van 17 maart 1820, schip PIETER ANTHONY
________________________________________________

eigenaren per 17 maart 1820:

Firma Charbon & Zoon, Amsterdam (boekhouders en 6/16e part)
Isaac Thomas Ernst Nagell, Utrecht (4/16e part)
Hendrik Gullen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Pieter Elias Charbon, Amsterdam (3/32e part)
Pieter Anthony Charbon, Amsterdam (1/32e part)
Jan Adam Charbon, Amsterdam (1/16ee part)
Johan Coenraad Schaeffer, Amsterdam (1/16e part) (Johan Coenraad Schaeffer was partner in de firma Charbon & Zoon)

ML / 201114

Naam PIETER ANTHONY
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1820-8

ACTE schip URANIA (thans genaamd PIETER ANTHONY)

plaats en datum acte 10 juni 1817

soort schip fregat

gevoerd door kapt.

Verkoper Wilhelm Braaksma, Gothenburg

eigenaar/aankoper Charbon & Zoon., Amsterdam

groot volgens meetbrief in tonnen n.v.

tuigage en aantal dekken n.v.

afmetingen n.v.

kiellegging n.v.

tewaterlating n.v.

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 15000,-

bijzonderheden







researcher/datum research ML/150705

Naam URANIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1822.16

deel III, foto Il-31, 32
CEDULE

Naam schip PIETER ANTHONY

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 april 1822

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Cornelis Hofker

grootte in tonnen 117 lasten of 332 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten , twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Zweden

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 april 1822

nummer registratie deel 3, folio 123, verso, vak 4 en 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 902.

researcher/datum research: ML / 290714


Bijlage bij acte 16 van 1822, schip PIETER ANTHONY

eigenaren per begin april 1822:

Johan Coenraad Schaeffer, van zijn firma Charbon & Zoon, Amsterdam (boekhouders en 10/16e part)
Hendrik Gullen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Pieter Elias Charbon, Amsterdam (1/16e part)
Pieter Anthony Charbon, Amsterdam (1/32e part)
Jan Adam Charbon, Amsterdam (1/16e part)
Johan Coenraad Schaeffer in privé, Amsterdam (1/16e part)
(opm: er mist de bezitter van 1/32e part)

ML / 290714

Naam PIETER ANTHONY
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1822
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer AMS.5081-7153-1817-77
ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer 5074/1419-1820-8
ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer AMS 5074.1415.1822.16
N.A. Den Haag, Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
AH = Algemeen Handelsblad
De heer Håkan Nihlman, Stockholm
De heer Herbert Karting, Itzehoe, Duitsland
LCO = Leydsche Courant
LL = Lloyd’s List
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant