1801
Waar en door wie de kof LA JUNON is gebouwd kon niet worden achterhaald; of dit de eerste scheepsnaam was evenmin, maar is wel waarschijnlijk.
Het bouwjaar 1802 ontleent Marhisdata aan Lloyd’s Register van 1819. Hierin staat 17 jaar aangegeven, d.w.z. het 17e ‘levensjaar’.
Het schip voerde in 1819 de Nederlandse vlag, was 154 ton groot, had één dek en een holte van 10 voet. Eigenaar was C. Novel, de naam Sinave werd hier wel erg fonetisch geschreven…..
Het Sont Tolls Register noemt kapt. Dirk Vinck op 9 november 1801 toen zijn schip, met thuishaven Papenburg, onderweg was van Windau (opm: Klaipeda) naar Schiedam. Helaas heeft het register nooit scheepsnamen opgenomen. Mogelijk betrof het schip de JUNON, waarbij Papenburg als neutrale haven gold, in die jaren een zeer gebruikelijke vlag om op uit te wijken.
1815
GVB 101115
Brugge, 10 november. Den 8 is in de kom deze stad binnen gevaren kof JUNON, kapt. Vinck; van Oleron, met zout, aan de Gebroeders Sinave.
1816
GVG 290116
Oostende, 28 januari. Den 24 uitgevaren DE ONDERNEMING, kapt. Roelofs naar Marseille met lijnwaad en stokvis; LA JUNON (opm: kof), kapt. D. Vinck, naar Frankrijk, met masten en teer; LE TRITON (opm: brik), kapt. J. van den Broecke, op avontuur, met graan en bonen; HET CADIX PAKET (opm: brik), kapt. Boysen, naar Cadiz met lijnwaad en bonen; LE DÉSIRÉ, kapt. J. Claeys, en LE JEUNE JACQUES, kapt. L. Matton (opm: buitenlander), beide naar Lissabon met bonen; LA VIGILANCE (opm: brik), kapt. G. Royon, naar de eilanden met diverse goederen.
GVG 150416
Oostende, 14 april. Den 9 is hier binnengekomen de VROUW HELENA (opm: buitenlander), kapt. C. Aaden, van Emden, met rogge.
Den 10 de LOUISE, kapt. F. Doop, van Calais, in ballast; de FORTUNE, kapt. Frederik van Bordeaux, en de JOANNA, kapt. Weydeman, van Bayonne, beide met wijn en brandewijn; de ERNET HENDRIK, kapt. Bram, van Bayonne met wijn.
Den 11 binnengekomen den JUNO, kapt. Vinck, van Nantes met wijn; de CLARA (opm: Franse brik), kapt. Wens, van Calais met katoen, en den BRUTUS, kapt. G. Noorman, van Nantes, beide met wijn; WILLEM DEN EERSTEN (opm: sloep), kapt. A. Duynslager, van Lixtonna (Lissabon?) met zout.
STR 290516
De JUNON, kapt. Dirk Vinck, passeerde Elseneur, onderweg van Brugge naar de Oostzee. Op 12 augustus volgde opnieuw een passage, nu van Riga naar Oostende.
GVG 290816
Oostende, 28 augustus. Den 25 deze zijn hier binnen gekomen LA JUNON, kapt Vinck, van Riga met hout; THOMAS EN ELEONORA, kapt. Cowly, van Londen met verscheidene goederen; DE MENTOS TESMAN, kapt. H.. Swansen, van Frederikstad met hout; DE VIJF GEBROEDERS, kapt. E. de Jonge, van Dantzig met potas en weedas. Uitgevaren LE NASSAU, kapt. Stephens, op avontuur in ballast.
STR 011016
Op deze dag passeerde kapt. Dirck Vink met de JUNON, thuishaven Brugge, Elseneur, onderweg van Oostende naar Riga.
GVG 051216
Oostende, 3 december. Den 30 laatstleden zijn hier binnengekomen de VROUW GESINA, kapt. Dieriks, met lijnzaad; de GOEDE TROUW (opm: kof), kapt. P.T. Tresling, met lijnzaad en roet, beide van Riga; de DIANA, kapt. Hertog, van idem met granen naar Rotterdam bestemd.
Den 1 dezer de THERESIA (opm: ook THÉRÈSE, brik), kapt. T.J. Coellinck, den JONGE FERDINAND (opm: kof), kapt. B. Arfsten, en LA JUNON (opm: kof), kapt. D. Vinck, alle drie van Riga met lijnzaad; de PHOENIX (opm: bark), kapt. J. Lobeck, van St. Petersburg met lijnzaad.
1817
Op 1 mei 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de LA JUNON, aangevraagd door de Gebr. Sinave, Brugge, voor Dirk Vinck als kapitein. Een eerdere zeebrief uit 1815, wellicht 1814, is niet gevonden.
STR 070617
De JUNON onder kapt. Dirk Vinck passeerde Elseneur, onderweg van Brugge naar Königsberg (opm: Kaliningrad). De terugreis is niet gerapporteerd.
NGVB 281017
Brugge, 23 oktober. Uitgevaren de Belgische kof JUNON, kapt. D. Vinck, op avontuur, met schorsen, etc.; aan de broeders Sinave.
1818
NGVB 090618
Brugge, 6 Junius. Ingekomen de Vlaamse kof JUNON, kapt. Vinck, van Liverpool met zout: aan d’heeren broeders Sinave.
1819
NGVB 090319
Brugge, 7 maart. Uitgevaren de Nederlandse kof JUNON, kapt. D. Vinck, op avontuur, in ballast; aan d’heeren broeders Sinave,
Op 1 juni 1819 werd de zeebrief van 1 mei 1817 van de LA JUNON, ingetrokken wegens ‘naamsverandering schip’.
Op dezelfde dag werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JUNON, aangevraagd door Pierre en Antoine Sinave, Brugge, voor Dirk Vinck als kapitein, met vermelding ‘Zeebrief vervallen door wisseling van naam schip - eerst genaamd LA JUNON’.
1821
NGVB 220521
Oostende, 20 mei. Uitgevaren de Nederlandse kof JUNON, kapt. D. Vinck, naar Liverpool, in ballast; aan Sinave, 159 vat.
Na terugkomst uit Liverpool werd de kof JUNON vernaamd in CERES. Waarschijnlijk had er een wisseling van partners plaatsgevonden, waarbij A. Sinave de leiding over rederij Sinave lijkt te hebben overgenomen.
Op 16 juli 1821 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CERES, aangevraagd door A. Sinave, Brugge, voor Dirk Vinck als kapitein, met vermelding: ’Oude zeebrief 121 d.d. 1819-06-01 geëxpireerd, verdoopt, was de JUNON’.
NGVB 260721
Oostende, 24 Julius. Uitgevaren de Nederlandse kof CERES (opm: ex-JUNION), kapt. D. Vinck, naar Liverpool, in ballast; aan Sinave – van de Male. 154 vat (opm: ton).
LCO 310821
Amsterdam, 29 augustus. Arrivementen: Te Liverpool J. Rickmers (opm: driemaster ZELIMA, kapt. Jürgen Rickmers), Vink (opm: JUNON, kapt. Dirk Vinck) en Deke (opm: brik DEUX FRÈRES, kapt. S.H. Deke), van Oostende.
1822
PLDA 110322
Liverpool, 7 maart. Naar de haven is een aantal schepen teruggestormd waaronder UNICORN en LINDSAYS, naar Philadelphia, CERES, kapt. Vinck, naar Oostende, allen met verlies van ankers en touwen.
STR 270722
Kapt. Dirk Vinck passeerde met de CERES heden Elseneur, onderweg van Oostende naar Memel (opm: Klaipeda).
Op 23 augustus werd opnieuw het Tolstation Elseneur gepasseerd, nu van Memel op de thuisreis naar Brugge.
1823
GVB 240323
Brugge, 24 maart. Den 22, ‘s morgens, is uit de kom dezer stad gevaren de Nederlandse kof CERES, kapt. D. Vinck, op avontuur, in ballast, aan d’heer A. Sinave.
In de zomer van 1823 moet voor de combinatie CERES / kapt. Vinck een nieuwe zeebrief zijn uitgegeven; deze is echter niet gevonden.
1824
GVB 260624
Brugge, 28 juni. Den 27, ‘s morgens zijn uit de kom dezer stad gevaren de Nederlandse kof JUNON, kapt. Nannings, 108 tonnen; de Nederlandse kof CERES, kapt. D. Vinck, 154 tonnen, beide naar Liverpool, in ballast, aan A. Sinave.
1825
GVB 100625
Brugge, 10 juni. Gistermorgen is uit de kom dezer stad gevaren de Nederlandse kof CERES, kapt. D. Vinck, op avontuur, in ballast, aan d’heer A. Sinave, 156 tonnen.
Op 12 augustus 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CERES, aangevraagd door A. Sinave, Brugge, voor Dirk Vinck als kapitein.
AC 161225
Texel, 14 december. Binnengekomen: MARY EN BETSY, kapt. J. Helmers, van Alexandrië; VROUW LUCIA, kapt. J.H. Alberts, van Petersburg; GEERTRUI, kapt. H.D. Klatter, van Londen; PROVIDENCE, kapt. J. Noorman, van Ipswich; CERES, kapt. D. Vink, van Riga naar Brugge bestemd, als bijligger.
STR 031225
Heden passeerde kapt. Dirk Vinck (CERES) Elseneur, op reis van Riga naar Brugge.
1826
GVB 010226
Oostende, 29 januari. Binnengekomen de Nederlandse kof CERES, kapt. D. Vinck, van Riga, als bijlegger, aan A. Sinave, 156 tonnen.
1827
STR 120527
Kapt. Dirk Vinck (CERES) passeerde Elseneur tijdens een reis naar Memel en verder de Oostzee in. De terugreis is niet gerapporteerd.
GVB 090727
Oostende, 8 juli. Den 3 is binnengekomen de Nederlandse goelette (opm: kof) CERES, kapt. Vinck, van Marennes, met zout, aan Sinave, 156 tonnen.
Op 14 augustus 1827 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CERES, aangevraagd door A. Sinave, Brugge, voor Dirk Vinck als kapitein, met vermelding: ‘met retour verlopen zeebrief via gouverneur van West Vlaanderen 8 augustus’.
1828
GVB 090528
Brugge, 9 mei. Den 8 is uit de kom dezer stad gevaren de Nederlandse kof CERES, kapt. D. Vinck, op avontuur, in ballast, aan d’heer A. Sinave, 156 tonnen.
Op 1 september 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CERES, aangevraagd door A. Sinave, Brugge, voor N. Nannings als kapitein. Deze nieuwe zeebrief was noodzakelijk door wisseling van kapitein
GVB 100928
Oostende, 9 september. Den 6 is uitgevaren de Nederlandse kof CERES, kapt. N. Nannings, op avontuur, in ballast, aan d’heer A. Sinave, 156 tonnen.
1829
GVB 290429
Oostende, 27 april. Binnengekomen de Nederlandse kof CERES, kapt. N. Nannings, van Liverpool, met zout, aan d’heer Sinave, 156 tonnen.
1830
LME 220130
De CERES, kapt. Nannings, bestend voor Oostende, is de 13e j.l. Cowes binnengebracht met ernstige lekkage en moet lossen.
RC 180230
Amsterdam, 16 februari. De schepen SARA AGATHA, kapt. L.M. Hoffman, van Suriname naar Middelburg en CERES, kapt. N. Nannings, van Liverpool naar Ostende, te Cowes binnen, hebben de 10e dezer hun reizen vervolgd.
België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de CERES onder kapt. N. Nannings.
Op 21 september 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CERES, aangevraagd door A. Sinave, Brugge, voor N. Nannings als kapitein.
De CERES was na lossing (en reparatie?) in Oostende gereed om uit te varen. Tot januari 1832 moet de kof echter zijn opgelegd om de ontstane politieke situatie af te wachten.
Tegen de voorwaarden van uitgifte in werd de (ongebruikte) laatste Nederlandse zeebrief van 21 september 1830 niet teruggezonden.
1831
Geen enkele zeetijding gevonden.
1832
GVB 130232
Brugge, 11 februari. Uitgevaren de Belgische kof CERES, kapt. N. Nannings, op avontuur, in ballast, aan Sinave; 156 vat.
PLDA 230332
Oostende, 18 maart. Aangekomen PAULINA, Denduys (opm: galjoot PAULINE, kapt. J. Denduyts), CERES, Nannings (opm, kof, kapt. N. Nannings), FLORA, Christen, (opm: brik, kapt. H. Christen), FREDERIKA, Vandenkirkhove (opm: schoener FREDERICA, kapt. P.J. van den Kerckhove), alle van Liverpool.
GVB 021132
Brugge, 2 november. Binnengekomen de Belgische kof CERES, kapt. Vinck, van Liverpool, met zout, aan Sinave, 156 vat.
1833
GVB 250233
Oostende, 22 februari. Uitgevaren de Belgische kof CERES, kapt. Vinck, in ballast, op avontuur, aan Sinave, 156 tonnen.
1834
GVB 300534
Brugge, 28 mei. Uitgevaren de Belgische kof CERES, kapt. Vinck, op avontuur, in ballast, aan Sinave, 154 tonnen.
GVB 270834
Brugge, 25 augustus. Binnengekomen de Belgische kof CERES, kapt. Vinck, van Liverpool, met zout, aan Sinave, 156 ton.
LvC 040421
Marhisdata noch de heer Coolput heeft nadere gegevens over de kof gevonden. Er moet worden aangenomen dat het schip, bouwjaar 1802, eind 1834 werd verkocht voor de sloop. Behalve de leeftijd (deze lag bij zeeschepen in die jaren gemiddeld op ongeveer 19) zal de slechte vrachtenmarkt bij dit besluit een rol hebben gespeeld.
Bureau Veritas bevestigde (in 1839) dat de CERES was gesloopt.