Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 vermeldt kapitein C.H.Rooseboom als gezagvoerder van 1814 t/m 1816 van de brik “Ceres”, gebouwd vóór 1814, en in 1814 vertimmerd voor een reis naar Curaçao en Zuid-Amerika op de werf “Rotterdams Welvaren”. Het voer voor de reederij Hoboken te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Van Hoboken liet in 1816 zijn schip de “Ceres” in de richting van de Caraibische Zee gaan. “De brik had er toen reeds een in de eerste maanden van 1815 begonnen reis naar Buenos Aires en Rio de Janeiro opzitten. Kapitein was Claas Rooseboom, die in november 1815 in Rotterdam notarieel liet vastleggen wat het schip op 22 oktober op de rede van Den Briel was overkomen: de masten van de Ceres hadden daar de boegsprieten van een andere brik geraakt, maar de schade was meegevallen. Twee maanden voordat ze de Brielse rede hadden bezeild, was de Ceres-bemanning uit Rio de Janeiro vertrokken met een lading koffie, suiker, huiden en hout. … De Ceres voer in de zomer van 1816 richting Curacao met Rooseboom opnieuw als kapitein. Het moet een snelle rondreis zijn geworden, want in november lag het toen door P.G. de Boer gecommandeerde schip alweer in Antwerpen te laden, met Havana op Cuba als eindhaven. De Ceres begon haar derde en tegelijk laatste reis naar de Caraibische Zee in october 1817. Kapitein werd Martinus Azon Jacometti, de toen 27-jarige zoon van Theodorus, … “069 – p.101-102
Rotterdamsche Courant 22 september 1821114
Amsterdam, 20 september. Te Rio de Janeiro is gearriveerd C.H. Rooseboom (opm: voerende de brik CERES), laatst van Bahia, aan boord hebbende de goederen van het te Maranhao afgekeurde schip TALKE KIRSTINA, kapt. J. Fasmer, van Amsterdam.
Rotterdamsche Courant 29 december 1821114
Rotterdam, 28 december. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 25 december:
….Het schip de WILLEM, Rooseboom (opm: fregat, ex ESTAFETTE [1818], kapt. Claas Henricus Roozeboom, Amsterdam), van Rio de Janeiro naar Antwerpen, is, trachtende om gedurende de storm van den 21, in de haven van Ilfracombe binnen te lopen, op de klip aan de oostzijde op strand gedreven en totaal verongelukt; men denkt weinig van de lading te bergen…..