Inloggen
DOLFIJN - ID 1746


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-01-21 / 1916-01-18 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5213 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1896-12-00
Technical Data

Gross Tonnage: 87.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.43 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.56 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.08 Meters Depth, moulded
Draught: 1.93 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-04-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: DOLFIJN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Beck, P.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-04-17, uitreiking85-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-01-21 DOLFIJN
Manager: Pieter Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMGL

Date/Name Ship 1912-01-26 DOLFIJN
Manager: Hendrik Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMGL

Ship Events Data

1897-01-21: Dagregisterdeel 14 nummer 100, den drie en twintigsten Januari 1800 zeven en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Pieter Beck, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar dat het ijzeren tjalkschip genaamd “Dolfijn”, hebbende een dek en een mast, gemeten op een inhoud van twee honderd vijf en veertig kubieke meter en elf honderdste kubieke meter of zes en tachtig en twee en vijftig honderdste register tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door mij ondergeteekende, aan mij in eigendom toebehoort, dat ik Nederlander ben hier ten lande woonachtig, dat het bestuur over hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van hetzelve vereischt wordt te Groningen wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mijn toedoen of gedogen, in strijd met de onzijdigheid van den Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, den een en twintigsten Januari 1897. P. Beck.( In de kantlijn staat bijgeschreven: 5213)
1916-01-18: Final Fate:
Op 18.01.1916 werd, op de reis van Lübeck naar Landskrona, vuurschip Drogden gepasseerd. Daarna vermoedelijk vergaan. Kapt. H. Beck en 3 opvarenden vermist.
1916-01-18: De tjalk 'Dolfijn' eigendom van schipper Hendrik Beck uit Groningen, op weg van Lubeck naar Landskrona, vergaat met man en muis nabij de Zweedse kust bij Stubekjobing. Het schip is naar alle waarschijnlijkheid in een Zweeds mijnenveld gevaren. Bron "De Zee 1916"
1916-02-00: NRC 08.02.1916: Amsterdam, 7 februari: Volgens alhier ontvangen particulier bericht zou de Nederlandse schoener Dolfijn, kapt. Beck, 21 januari bij Dragor met man en muis zijn vergaan.
1916-06-16: Krantenbericht over de zitting van de Raad voor de Scheepvaart over het vergaan van de DOLFIJN op 16-06-1916
Klik hier om de afbeelding te bekijken
1916-06-30: 30-06-1916 No. 60. Uitsptaak van den Raad voor de Scheepvaart betreffende het vermoedelijk met man en muis vergaan van liet tjalkschip Dolfijn. Het tjalkschip Dolfijn is vermoedelijk 18 Januari 1916 met man en muis vergaan. Kennisname van het te dezer zake door de scheepvaartinspectie in het IIIde district ingesteld voorloopig onderzoek gaf den hoofdinspecteur aanleiding den Raad voor de Scheepvaart voor te stellen, dat naar de oorzaak dezer vermoedelijke ramp een nader onderzoek door den raad zou worden ingesteld; nadat eene commissie uit den raad zich met dit voorstel had vereenigd. had het onderzoek plaats ter openbare zitting van 15 Juni 1916. Uit de gegevens, welke den raad ter beschikking stonden, is het volgende gebleken : De Dolfijn, een tjalkschip, werd in eigendom bevaren door den schipper Hendrik Beck te Groningen. Het schip is in1897 van staal gebouwd en groot 86.11/67.18 reg. ton. Het laatst werd het schip door de scheepvaartinspectie in het IIIde district onderzocht in Maart 1915. Sedert dien is omtrent. de zeewaardigheid van de Dolfijn niets bekend. De laatste berichten van den kapitein luidden dat de Dolfijn, op de reis van Lubeck naar Landskrona, den 8sten Januari 1916 te Stubbekjobing in de Groene Sont wegens tegenwind, ten anker lag. Op 16 Januari werd het schip nog gepraaid. Voorts is gebleken dat een klein vaartuig op 18 Januari 1916 in liet mijnenveld aan de Zweedsche kust ter hoogte van het Drogdenlichtschip is vergaan, zonder dat omtrent het schip of het lot der opvarenden nadere gegevens bekend zijn geworden. Eindelijk is het lijk van den kapitein H. Beck op 6 Juni 1916 te Dragör in Denemarken gevonden en herkend.
Op grond van het bovenstaande neemt de raad aan, dat het tjalkschip Dolfijn na 16 Januari 1916 met man en muis is vergaan. Aldus gedaan op 15 Juni 1916 door de heeren mr. A. J. Cnoop Koopmans, voorzitter; W. Allirol, L. Roosenburg, C. L. J. Kotting, D. H. Hinlopen, leden; G. H. Bakker, J. Mooi, buitengewone leden, in tegenwoordigheid van 's raads plaatsvervangend secretaris, mr. C. Henny, en uitgesproken door den voorzitter ter openbare zitting van 19 Juni 1916. (get.j A. J. Cnoop Koopmans, W. Allieol, L. Roosenburg, C. L. J. Kotting. Hinlopen, G. H. Bakkes, J. Mooi, C. Hennt. Voor eensluidend afschrift, H. B. Tjeenk Willink. Secretaris.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Beck als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1885 van de tjalk “Margaretha”, gebouwd in 1874, bouwlocatie niet vermeld, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1885 t/m 1895 van de tjalk “Jantina”, gebouwd in 1879(?), bouwlocatie niet vermeld, 64 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 en later van de tjalk “Dolfijn”, gebouwd in 1897 bouwlocatie niet vermeld, 82 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In “Het water dun” van Frits.R.Loomeijer uit 1985, handelend over het compact “De Onderlinge Vrienschap”1835-1985 staat het volgende citaat:

“Tot één van de laatste belangrijke veranderingen die onder het boekhouderschap van J.G.Kramer tot stand kwamen, behoort de uitbreiding van het district met het Kaiser Wilhelmkanaal en de Kielerfjord tot aan Laboe. De beslissing die hierover in 1904 genomen werd volgde op een langdurige discussie waarin de emoties hoog opliepen. De tegenstanders wilden niet dat op hun kosten zover gevaren kon worden terwijl de voorstanders, met name P.Balk en P.Beck, het overdreven vonden de vaart voorbij Brunsbüttel als zo riskant voor te stellen. Directeur Kramer probeerde de vergadering in rustige banen te leiden en hield zich afzijdig. Secretaris Koning verklaarde zich ronduit tegen. Hiermee haalde hij zich de woede van de voorstanders van het plan op de hals die hem verweten uit eigenbelang te handelen. Hij ving immers van iedere reis voorbij Brunsbüttel provisie als assurantiemakelaar?”095-p.23.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Beck, P.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De DOLFIJN, nog liggend bij de bouwwerf Verstockt te Martenshoek in 1896
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten