Inloggen
FLEVO I - ID 17733


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1928-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1916
IMO nummer: 5346540
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Boot, Leiderdorp, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1916-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 115.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 165.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 26.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.68 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-03-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Op 18-03-1927 verkocht naar Duitsland en omgebouwd, motor geplaatst: 2 t.e.w 2 Cyl. Apenrader Motorenfabrik. H. Callesen & Co. vermogen 60 pk ( Klasse GL 100 Nords)

Datum 00-06-1935
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 06-1935 te Hamburg nieuwe motor 4 t.e.w 4 Cyl. Hoge druk motor Kiel, Deutsche Werke Kiel A.G. 100 pk.

Datum 00-11-1955
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In-11-1955 "Svegrunn"(LCMR) Johannessen Vedav ( Norway) en omgebouwd tot Visserij Vrachtschip, nieuwe motor 470 rpk 4 Cyl. Vølund motor

Datum 00-00-1979
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1979 nieuwe motor: 4 t.e.w. 6 Cyl Caterpillar 365 rpk

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 FLEVO I
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPF
Additional info: Kapitein A. Wagenaar.

Date/Name Ship 1921-00-00 FLEVO I
Manager: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Neder-Hardinxveld / Netherlands
Callsign: NRPF

Date/Name Ship 1928-00-00 HELGA
Manager: Hans Julius Detlef Ramcke, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hans Julius Detlef Ramcke, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGFM

Date/Name Ship 1932-08-25 META BUCK
Manager: Frau Meta Buck, Hamburg, Germany
Eigenaar: Frau Meta Buck, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DILD
Additional info: Kapt. Joh. Wöltjen.

Date/Name Ship 1937-00-00 META BUCK
Manager: Frau Meta Buck und Johann Buck, Hamburg, Germany
Eigenaar: Frau Meta Buck und Johann Buck, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DILD

Date/Name Ship 1955-11-00 SVEGRUNN
Manager: Karl Johannessen, Haugesund, Norway
Eigenaar: Karl Johannessen, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1956-00-00 SVEGRUNN
Manager: Svegrunn Rederi A /S, (Sigurg Thuestadt), Haugesund, Norway
Eigenaar: Svegrunn Rederi A /S, (Sigurg Thuestadt), Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1969-02-00 SVEGRUNN
Manager: Ånen Sævik, Haugesund, Norway
Eigenaar: Ånen Sævik, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1973-05-00 SVEGRUNN
Manager: Bernard Espeland PR, Mosterhamn, Norway
Eigenaar: Bernard Espeland PR, Mosterhamn, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Mosterhamn / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1975-11-00 RYVAR
Manager: Trygve Steinsland PR, Mosterhamn, Norway
Eigenaar: Trygve Steinsland PR, Mosterhamn, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Mosterhamn / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1978-11-00 RYVAR
Manager: PR Ryvar (Gerhard Skaten), Onarheim, Norway
Eigenaar: PR Ryvar (Gerhard Skaten), Onarheim, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Onarheim / Norway
Callsign: LCMR

Date/Name Ship 1990-03-00 RYVAR
Manager: PR Fedøy & Aden ANS (Harold Fedøy), Florø, Norway
Eigenaar: PR Fedøy & Aden ANS (Harold Fedøy), Florø, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Florø / Norway
Callsign: LCMR

Ship Events Data

1916-00-00: Building History
In 1916 gebouw als stalen visserijlogger "MERWEDE IV"- SCH 331 van de Mij. De Merwede te Scheveningen. In 12-1917 in de vrachtvaart.
1919-08-00: Damaged
Londen, 12 augustus 1919. De vrachtloggers FLEVO I en FLEVO V arriveerden van Stege te Gotenburg met schade door stormweer. Zij verloren enige zeilen en hadden lichte dekschade. De schepen moeten repareren.
1919-09-22: Damaged
Rotterdam, 23 september 1919. Het Nederlandse schip FLEVO I, van Newcastle naar St. Valéry bestemd, is door een Engelse trawler te West Hartlepool binnengesleept met gebroken mast, verlies van beide ankers en 120 vaam ketting en dek schade.
1920-01-11: Damaged
Horse Sand Fort, 11 januari 1920. Gedurende harde Z.-W. storm en hoge zee werd hedenmiddag de kleine Nederlandse schoener FLEVO I circa drie mijlen om de Zuid- Oost met een noodsein op gezien. Het scheepje werd later met verlies van ankers, doch overigens onbeschadigd, in Portsmouth haven binnengebracht.
1927-03-00: Sold to foreign country
Op 18-03-1927 verkocht naar Duitsland en omgebouwd, motor geplaatst: 2 t.e.w 2 Cyl. Apenrader Motorenfabrik. H. Callesen & Co. vermogen 60 pk ( Klasse GL 100 Nords)
1931-12-28: Sunk
Op 28-12-1931 op Lille Grund gestrand en gezonken. In 01-1932 geborgen met grote vlak schade en naar Kopenhagen gesleept. Op 26-06-1932 verkocht aan Dr. A. Wedekind.17-08-1932 doorverkocht K.H.Buck
1995-00-00: Sold to foreign country
Volgens een Noorse bron is het schip verkocht naar Duitsland.

Afbeeldingen


Omschrijving: RYVAR onder Duitse vlag
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: RYVAR onder Duitse vlag
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: RYVAR onder Duitse vlag
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Algemene informatie

1917

RN 19 december 1917
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht. (opm: één ex. scheepsnaam ontbreekt. MERWEDE V (SCH 414) (opm: FLEVO X).
RN 22 december 1917
Door bemiddeling van de makelaar A. Schippers te Rotterdam, heeft de onlangs te Rotterdam gestichte N.V. Scheepvaart-Mij. ‘Flevo’ ondershands aangekocht een 9-tal vissersschepen, die voor vrachtvaart worden ingericht en onder de namen FLEVO I tot FLEVO IX in de vaart gebracht worden.
Deze schepen zijn de stalen sloepen INSULINDE (VL-170) (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) , alle van de Hollandsche Zeevisscherij Mij. te Vlaardingen. Verder de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV) van de rederij G. v. Leeuwen te Scheveningen, de gehele rederij van de Mij. ‘Merwede’, directeur K.J. Knoester, aldaar, zijnde de stalen loggers MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V)  en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I) en MERWEDE V (SCH-414) (opm: FLEVO X).

1918

ST 050318
Nieuwe Waterweg, 5 maart. Uitgezeild FLEVO I naar Gotenburg.
SV 150418
Nieuwe Waterweg, 14 april. Binnengekomen FLEVO I, Gelder van Christiania.
DT 250418
Nieuwe Waterweg, 25 april. Vertrokken FLEVO I, Gelder naar Limhamn.
SV 020518
IJmuiden, 1 mei. De vrachtloggers FLEVO I en GOEDE HOOP I, respectivelijk van Rotterdam en Amsterdam naar Zweden bestemd keerden heden naar hier terug wegens voortdurende tegenwind en storm Beide schepen waren reeds bijna een week in zee.
RN 02 mei 1918
IJmuiden, 1 mei. Wegens de vele mijnen in de vrije vaargeul is de vrachtlogger FLEVO I, kapt. Van Gelderen, van Rotterdam. naar Limhamn bestemd, als bijlegger alhier binnengelopen.
SV 060518
IJmuiden, 5mei. Vertrokken FLEVO I, Bul naar Limhamn.
DT 120618
IJmuiden, 12 juni. Binnengekomen het zeilschip FLEVO I, Bul van Skien.
NVC 150618
Amsterdam, 13 juni. Aangekomen FLEVO I, H. Bul van Skien met houtstof.
ST 041218
Nieuwe Waterweg, 4 december. Uitgezeild FLEVO I naar Christiania.

1919

AH 19 maart 1919
Scheepvaart Maatschappij Flandria te Rotterdam.
Het jaarverslag meldt, dat van het maatschappelijk kapitaal hetwelk bij de oprichting in december 1918 een miljoen bedroeg tot 31 december 1918 NLG 313.000 werd geplaatst en volgestort. De maatschappij kwam in het bezit van de stalen zeilschepen FLEVO I tot en met 3 en 5 tot en met 10, benevens het stalen stoomschip FLEVO 4, bergende ruim 1.500 ton deadweight, waarvan de koopprijs NLG 480.000 bedroeg. Hiervan werd de FLEVO 10 op haar eerste reis van Rotterdam naar Londen getorpedeerd. De waarde werd door assuradeuren vergoed. De stoomboot FLEVO 4, strandde op zijn tweede reis aan de ingang van de Gironde en het nog niet gelukt het schip te bergen. De FLEVO 7 is verkocht tot hogere prijs dan daarvoor werd betaald. De schepen hebben een groot deel van het jaar moeten opliggen, eerst ten gevolge van het uitvoerverbod. Daarna omdat geen Geleitscheine voor Scandinavië waren te krijgen aangezien de vennootschap op de Duitse zwarte lijst was geplaatst. De afgesloten charters moesten daardoor geannuleerd worden en de reeds beladen schepen weer ontlost. De hoge kosten aan het stilliggen verbonden, konden uit de gemaakte winst, gedurende het korte vaartperiode behaald, worden bestreden. Het voordelig saldo wordt op nieuwe rekening overgebracht. Na de wapenstilstand zijn alle schepen opnieuw bevracht en weer uitgevaren.
AH 190319
Hull, 13 maart. Aangekomen FLEVO I van Aalesund.
NVC 020419
Nieuwe Waterweg, 28 maart. Aangekomen FLEVO I, A. Wapenaar van Hull met aardappelen.
NVC 030519
Advertentie. Openbare vrijwillige verknoping te Vlaardingen, in de Bovenzaal van het cafe „De Hollandsche Tuin”, op vrijdag de 16de mei 1919, ’s morgens 11.15 uur precies, door de makelaar Arie Schippers, te Rotterdam, ten overstaan van de notaris P.J.J. Tackoen, gevestigd te Rotterdam, van: 6 tot vrachtvaarder ingerichte visserijschepen, genaamd FLEVO I, II, III, V, VI en IX, liggende in de Waalhaven te Rotterdam, alwaar de schepen te bezichtigen zijn op maandag: 12 en dinsdag 13 Mei a s., te!kens van des morgens 9 uur tot des namiddags 4 uur. Nadere inlichtingen te bekomen bij de makelaar Arie Schippers, Willemskade 2, Rotterdam.
AH 170519
Scheepsveiling. De gisteren te Vlaardingen in veiling gebrachte zes tot vrachtvaarders. ingerichte vissersschepen Flevo I, II, III, V, VI, en IX werden in combinatie opgehouden voor f 89,880.
AH 03 juli 1919
Londen, 2 juli. Volgens telegram uit Great Yarmouth zijn de Nederlandse zeilloggers FLEVO I en FLEVO II op Middlescroby Sands gestrand. Assistentie is er bij.
AH 04 juli 1919
Rotterdam, 3 juli. Volgens mededeling van de rederij kan het bericht aangaande de stranding van de vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II geen betrekking hebben op eerstgenoemd schip, daar dit binnendoor van hier naar Antwerpen is vertrokken. De FLEVO II, FLEVO III en FLEVO VI zijn de 28e juni, de FLEVO VIII de 1e dezer van hier naar Yarmouth vertrokken.
DT 070819
Antwerpen, 1 juli. Binnengekomen FLEVO I van Rotterdam.
DT 100719
Vlissingen, 9 juli. Gepasseerd de vrachtlogger FLEVO I van Antwerpen naar Denemarken.
AH 090819
Stege, 5 augustus. Uitgezeild FLEVO I en FLEVO V naar Gotenburg.
AH 13 augustus 1919
Londen, 12 augustus. De vrachtloggers FLEVO I en FLEVO V arriveerden van Stege te Gotenburg met schade door stormweer. Zij verloren enige zeilen en hadden lichte dekschade. De schepen moeten repareren.
NVC 290819
Gotenburg, 25 augustus. Uitgezeild FLEVO I naar Newcastle.
DMB 040919
Newcastle, 3 september. Aangekomen FLEVO I van Gotenburg.
NRC 220919
Newcastle, 20 september. Vertrokken FLEVO I naar St. Valery.
AH 23 september 1919
Rotterdam, 23 september. Het Nederlandse schip FLEVO I, van Newcastle naar St. Valéry bestemd, is door een Engelse trawler te West Hartlepool binnengesleept met gebroken mast, verlies van beide ankers en 120 vaam ketting en dek schade.
DCOU 061019
West Hartlepool, 26 september. Aangekomen FLEVO I van Hartlepool.
AH 081119
West Hartlepool, 2 november. Uitgezeild FLEVO I naar St. Valery.
DMB 151119
St. Valery, 13 november. Aangekomen FLEVO I van West Hartlepool.
DMB 291119
St. Valery, 27 november. Uitgezeild FLEVO I naar Fowey.
DMB 161219
Fowey, 14 december. Aangekomen  FLEVO I van St. Valery.

1920

NVC 130120
Portsmouth, 11 januari. Binnengekomen FLEVO I met verlies van ankers.
TEL 140120
Horse Sand Fort, 11 januari. Gedurende harde Z.-W. storm en hoge zee werd hedenmiddag de kleine Nederlandse schoener FLEVO I circa drie mijlen om de Zuid- Oost met een noodsein op gezien. Het scheepje werd later met verlies van ankers, doch overigens onbeschadigd, in Portsmouth haven binnengebracht.
SV 160120
Portsmouth, 12 januari. Binnen FLEVO I van Fowey naar Kopenhagen.
DCOU 270220
Portsmouth, 25 februari. Vertrokken FLEVO I naar Kopenhagen.
NVC 230320
Kopenhagen, 17 maart. Aangekomen FLEVO I van Portsmouth, 25 februari vertrokken.
NVC 020420
Kopenhagen, 26 maart. Uitgezeild FLEVO I naar Kastrup.
DMB 020620
Kopenhagen, 31 mei. Uitgezeild FLEVO I naar Londen.
NVD 190620
Gravesend, 16 juni. Aangekomen FLEVO I van Kopenhagen.
DMB 290620
Londen, 28 juni. Vertrokken FLEVO I naar Hardinxveld.
AH 010720
Maassluis, 1 juli. Aangekomen vrachtlogger FLEVO I van Londen naar Hardinxveld.

1921

SV 240321
Naar de directie der Scheepvaart Maatschappij „Fiandria” te Rotterdam, in haar jaarverslag over 1920 opmerkt, hebben, ten gevolge van averij, stakingen en oponthoud, de reizenrekeningen een verlies overgelaten, dat, tot bij aankomst te Hardinxveld, voor de FLEVO I bedraagt ƒ 7053,=.
RN 040521
Zes zeilschepen verkocht. De Scheepvaartmaatschappij „Flandria" alhier heeft haar 6 zeilschepen, genaamd Flevo I, II, III, V. VI en VIII, aan een combinatie van Hollandse kopers verkocht.

1927

DMB 180327
Verkochte schepen. De reeds geruimen tijd opgelegde stalen vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II van de Rederij Flevo (opm: Flandria) te Vlaardingen, beide in 1916 te Hardinxveld gebouwd, zijn onderhands aan een rederij te Hamburg verkocht. Naar we vernemen zullen deze vaartuigen wederom in de vrachtvaart worden gebracht.

1928

VRWT 060228
Het zeilschip FLEVO I, nu van een motor voorzien, 118 bruto en 67 netto tons groot, in 1916 bij Gebr. Boot te Leiderdorp gebouwd, is verkocht aan Hans Ramcke te Hamburg en herdoopt in HELGA.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1916
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DCOU = De Courant
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVC = Nieuwe Vlaardingsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
ST = De Standaard
SV = Scheepvaart
TEL = Telegraaf
VRWT = Voorwaarts