1917
RN 19 december 1917
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht. (opm: één ex. scheepsnaam ontbreekt. MERWEDE V (SCH 414) (opm: FLEVO X).
RN 22 december 1917
Door bemiddeling van de makelaar A. Schippers te Rotterdam, heeft de onlangs te Rotterdam gestichte N.V. Scheepvaart-Mij. ‘Flevo’ ondershands aangekocht een 9-tal vissersschepen, die voor vrachtvaart worden ingericht en onder de namen FLEVO I tot FLEVO IX in de vaart gebracht worden.
Deze schepen zijn de stalen sloepen INSULINDE (VL-170) (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) , alle van de Hollandsche Zeevisscherij Mij. te Vlaardingen. Verder de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV) van de rederij G. v. Leeuwen te Scheveningen, de gehele rederij van de Mij. ‘Merwede’, directeur K.J. Knoester, aldaar, zijnde de stalen loggers MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I) en MERWEDE V (SCH-414) (opm: FLEVO X).
1918
ST 050318
Nieuwe Waterweg, 5 maart. Uitgezeild FLEVO I naar Gotenburg.
SV 150418
Nieuwe Waterweg, 14 april. Binnengekomen FLEVO I, Gelder van Christiania.
DT 250418
Nieuwe Waterweg, 25 april. Vertrokken FLEVO I, Gelder naar Limhamn.
SV 020518
IJmuiden, 1 mei. De vrachtloggers FLEVO I en GOEDE HOOP I, respectivelijk van Rotterdam en Amsterdam naar Zweden bestemd keerden heden naar hier terug wegens voortdurende tegenwind en storm Beide schepen waren reeds bijna een week in zee.
RN 02 mei 1918
IJmuiden, 1 mei. Wegens de vele mijnen in de vrije vaargeul is de vrachtlogger FLEVO I, kapt. Van Gelderen, van Rotterdam. naar Limhamn bestemd, als bijlegger alhier binnengelopen.
SV 060518
IJmuiden, 5mei. Vertrokken FLEVO I, Bul naar Limhamn.
DT 120618
IJmuiden, 12 juni. Binnengekomen het zeilschip FLEVO I, Bul van Skien.
NVC 150618
Amsterdam, 13 juni. Aangekomen FLEVO I, H. Bul van Skien met houtstof.
ST 041218
Nieuwe Waterweg, 4 december. Uitgezeild FLEVO I naar Christiania.
1919
AH 19 maart 1919
Scheepvaart Maatschappij Flandria te Rotterdam.
Het jaarverslag meldt, dat van het maatschappelijk kapitaal hetwelk bij de oprichting in december 1918 een miljoen bedroeg tot 31 december 1918 NLG 313.000 werd geplaatst en volgestort. De maatschappij kwam in het bezit van de stalen zeilschepen FLEVO I tot en met 3 en 5 tot en met 10, benevens het stalen stoomschip FLEVO 4, bergende ruim 1.500 ton deadweight, waarvan de koopprijs NLG 480.000 bedroeg. Hiervan werd de FLEVO 10 op haar eerste reis van Rotterdam naar Londen getorpedeerd. De waarde werd door assuradeuren vergoed. De stoomboot FLEVO 4, strandde op zijn tweede reis aan de ingang van de Gironde en het nog niet gelukt het schip te bergen. De FLEVO 7 is verkocht tot hogere prijs dan daarvoor werd betaald. De schepen hebben een groot deel van het jaar moeten opliggen, eerst ten gevolge van het uitvoerverbod. Daarna omdat geen Geleitscheine voor Scandinavië waren te krijgen aangezien de vennootschap op de Duitse zwarte lijst was geplaatst. De afgesloten charters moesten daardoor geannuleerd worden en de reeds beladen schepen weer ontlost. De hoge kosten aan het stilliggen verbonden, konden uit de gemaakte winst, gedurende het korte vaartperiode behaald, worden bestreden. Het voordelig saldo wordt op nieuwe rekening overgebracht. Na de wapenstilstand zijn alle schepen opnieuw bevracht en weer uitgevaren.
AH 190319
Hull, 13 maart. Aangekomen FLEVO I van Aalesund.
NVC 020419
Nieuwe Waterweg, 28 maart. Aangekomen FLEVO I, A. Wapenaar van Hull met aardappelen.
NVC 030519
Advertentie. Openbare vrijwillige verknoping te Vlaardingen, in de Bovenzaal van het cafe „De Hollandsche Tuin”, op vrijdag de 16de mei 1919, ’s morgens 11.15 uur precies, door de makelaar Arie Schippers, te Rotterdam, ten overstaan van de notaris P.J.J. Tackoen, gevestigd te Rotterdam, van: 6 tot vrachtvaarder ingerichte visserijschepen, genaamd FLEVO I, II, III, V, VI en IX, liggende in de Waalhaven te Rotterdam, alwaar de schepen te bezichtigen zijn op maandag: 12 en dinsdag 13 Mei a s., te!kens van des morgens 9 uur tot des namiddags 4 uur. Nadere inlichtingen te bekomen bij de makelaar Arie Schippers, Willemskade 2, Rotterdam.
AH 170519
Scheepsveiling. De gisteren te Vlaardingen in veiling gebrachte zes tot vrachtvaarders. ingerichte vissersschepen Flevo I, II, III, V, VI, en IX werden in combinatie opgehouden voor f 89,880.
AH 03 juli 1919
Londen, 2 juli. Volgens telegram uit Great Yarmouth zijn de Nederlandse zeilloggers FLEVO I en FLEVO II op Middlescroby Sands gestrand. Assistentie is er bij.
AH 04 juli 1919
Rotterdam, 3 juli. Volgens mededeling van de rederij kan het bericht aangaande de stranding van de vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II geen betrekking hebben op eerstgenoemd schip, daar dit binnendoor van hier naar Antwerpen is vertrokken. De FLEVO II, FLEVO III en FLEVO VI zijn de 28e juni, de FLEVO VIII de 1e dezer van hier naar Yarmouth vertrokken.
DT 070819
Antwerpen, 1 juli. Binnengekomen FLEVO I van Rotterdam.
DT 100719
Vlissingen, 9 juli. Gepasseerd de vrachtlogger FLEVO I van Antwerpen naar Denemarken.
AH 090819
Stege, 5 augustus. Uitgezeild FLEVO I en FLEVO V naar Gotenburg.
AH 13 augustus 1919
Londen, 12 augustus. De vrachtloggers FLEVO I en FLEVO V arriveerden van Stege te Gotenburg met schade door stormweer. Zij verloren enige zeilen en hadden lichte dekschade. De schepen moeten repareren.
NVC 290819
Gotenburg, 25 augustus. Uitgezeild FLEVO I naar Newcastle.
DMB 040919
Newcastle, 3 september. Aangekomen FLEVO I van Gotenburg.
NRC 220919
Newcastle, 20 september. Vertrokken FLEVO I naar St. Valery.
AH 23 september 1919
Rotterdam, 23 september. Het Nederlandse schip FLEVO I, van Newcastle naar St. Valéry bestemd, is door een Engelse trawler te West Hartlepool binnengesleept met gebroken mast, verlies van beide ankers en 120 vaam ketting en dek schade.
DCOU 061019
West Hartlepool, 26 september. Aangekomen FLEVO I van Hartlepool.
AH 081119
West Hartlepool, 2 november. Uitgezeild FLEVO I naar St. Valery.
DMB 151119
St. Valery, 13 november. Aangekomen FLEVO I van West Hartlepool.
DMB 291119
St. Valery, 27 november. Uitgezeild FLEVO I naar Fowey.
DMB 161219
Fowey, 14 december. Aangekomen FLEVO I van St. Valery.
1920
NVC 130120
Portsmouth, 11 januari. Binnengekomen FLEVO I met verlies van ankers.
TEL 140120
Horse Sand Fort, 11 januari. Gedurende harde Z.-W. storm en hoge zee werd hedenmiddag de kleine Nederlandse schoener FLEVO I circa drie mijlen om de Zuid- Oost met een noodsein op gezien. Het scheepje werd later met verlies van ankers, doch overigens onbeschadigd, in Portsmouth haven binnengebracht.
SV 160120
Portsmouth, 12 januari. Binnen FLEVO I van Fowey naar Kopenhagen.
DCOU 270220
Portsmouth, 25 februari. Vertrokken FLEVO I naar Kopenhagen.
NVC 230320
Kopenhagen, 17 maart. Aangekomen FLEVO I van Portsmouth, 25 februari vertrokken.
NVC 020420
Kopenhagen, 26 maart. Uitgezeild FLEVO I naar Kastrup.
DMB 020620
Kopenhagen, 31 mei. Uitgezeild FLEVO I naar Londen.
NVD 190620
Gravesend, 16 juni. Aangekomen FLEVO I van Kopenhagen.
DMB 290620
Londen, 28 juni. Vertrokken FLEVO I naar Hardinxveld.
AH 010720
Maassluis, 1 juli. Aangekomen vrachtlogger FLEVO I van Londen naar Hardinxveld.
1921
SV 240321
Naar de directie der Scheepvaart Maatschappij „Fiandria” te Rotterdam, in haar jaarverslag over 1920 opmerkt, hebben, ten gevolge van averij, stakingen en oponthoud, de reizenrekeningen een verlies overgelaten, dat, tot bij aankomst te Hardinxveld, voor de FLEVO I bedraagt ƒ 7053,=.
RN 040521
Zes zeilschepen verkocht. De Scheepvaartmaatschappij „Flandria" alhier heeft haar 6 zeilschepen, genaamd Flevo I, II, III, V. VI en VIII, aan een combinatie van Hollandse kopers verkocht.
1927
DMB 180327
Verkochte schepen. De reeds geruimen tijd opgelegde stalen vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II van de Rederij Flevo (opm: Flandria) te Vlaardingen, beide in 1916 te Hardinxveld gebouwd, zijn onderhands aan een rederij te Hamburg verkocht. Naar we vernemen zullen deze vaartuigen wederom in de vrachtvaart worden gebracht.
1928
VRWT 060228
Het zeilschip FLEVO I, nu van een motor voorzien, 118 bruto en 67 netto tons groot, in 1916 bij Gebr. Boot te Leiderdorp gebouwd, is verkocht aan Hans Ramcke te Hamburg en herdoopt in HELGA.