Inloggen
FLEVO II - ID 17734


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1924-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Boot, Leiderdorp, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1896-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 102.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
 
Length 1: 23.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type:
Omschrijving: In 1924 gemotoriseerd Allgem. Eelktr. Gesell. (AEG) Berlin 2 cyl. 50 PK.

Datum 00-00-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1936 gehermotoriseerd: Deutsche Werke Kiel 4tew 3 cyl. 75 PK.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 FLEVO II
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPG
Additional info: Ex. logger BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189)

Date/Name Ship 1921-00-00 FLEVO II
Manager: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Neder-Hardinxveld / Netherlands
Callsign: NRPG
Additional info: Opgelegd.

Date/Name Ship 1924-00-00 ULI
Manager: Kapitän Otto Patzig, Rostock, Germany
Eigenaar: Kapitän Otto Patzig, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFDV

Date/Name Ship 1934-00-00 GESINE
Manager: Wilhelm Baumgarten, Grünendeich, Germany
Eigenaar: Wilhelm Baumgarten, Grünendeich, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIJI

Date/Name Ship 1936-00-00 ANNI
Manager: Wilhelm Peter Waller, Bützfleth, Germany
Eigenaar: Wilhelm Peter Waller, Bützfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIJI

Ship Events Data

1902-01-30: Op 30-01-1902 hermeten.
1918-00-00: Collision
26061918 Vlaardingen. De alhier voor de haven ten anker liggende vrachtlogger FLEVO II, kapitein M. van der Vaart, van de Maatschappij „Fiandria” te Rotterdam, is zaterdagavond door de hevige wind op drift geraakt en met de eveneens daar voor anker liggende vrachtlogger WIBO. kapitein Job Langendoen, van de firma Van der Windt & Bolderhejj alhier in aanvaring gekomen, waardoor laatstgenoemde logger schade aan het bezaantuig bekwam.
1918-07-02: Stranded
Londen, 2 juli 1918. Volgens telegram uit Great Yarmouth zijn de Nederlandse zeilloggers FLEVO I en FLEVO II op Middlescroby Sands gestrand. Assistentie is er bij.
1919-12-17: Damaged
Rotterdam, 17 december 1919. Het Nederlandse zeilschip FLEVO II, dat op weg was van de Tyne naar Boulogne is door stormweer overvallen en met schade aan de zeilen te Newcastle teruggekeerd.
1924-04-24: Sold to foreign country
Rotterdam, 24 april 1924. Vertrokken ULI (ex. FLEVO II) Met kolen naar Malmö.
1939-00-00: Final Fate: Sunk

In 1939 op reis van Stockholm naar Riga, geladen met 6 dorsmachines, gezonken.

Algemene informatie

1917

RN 19 december 1917
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht. (opm: één ex. scheepsnaam ontbreekt. MERWEDE V (SCH 414) (opm: FLEVO X).      
RN 22 december 1917
Door bemiddeling van de makelaar A. Schippers te Rotterdam, heeft de onlangs te Rotterdam gestichte N.V. Scheepvaart-Mij. ‘Flevo’ ondershands aangekocht een 9-tal vissersschepen, die voor vrachtvaart worden ingericht en onder de namen FLEVO I tot FLEVO IX in de vaart gebracht worden.
Deze schepen zijn de stalen sloepen INSULINDE (VL-170) (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) , alle van de Hollandsche Zeevisscherij Mij. te Vlaardingen. Verder de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV) van de rederij G. v. Leeuwen te Scheveningen, de gehele rederij van de Mij. ‘Merwede’, directeur K.J. Knoester, aldaar, zijnde de stalen loggers MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V)  en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I) en MERWEDE V (SCH-414) (opm: FLEVO X).

1918

DT 050318
Nieuwe Waterweg, 5 maart. Uitgezeild FLEVO II naar Stavanger.
NNO 060318
FLEVO II ,Van der Vaart, 5 maart van Rotterdam naar Uddevalle
NVC 270418
Nieuwe Waterweg, 25 april. Binnengekomen FLEVO II, M. van der Vaart van Helsingborg met hout.
NVC 260618
Schadevaring Vlaardingen. De alhier voor de haven ten anker liggende vrachtlogger FLEVO II, kapitein M. van der Vaart, van de Maatschappij „Fiandria” te Rotterdam, is zaterdagavond door de hevige wind op drift geraakt en met de eveneens daar voor anker liggende vrachtlogger WIBO. kapitein Job Langendoen, van de firma Van der Windt & Bolderhejj alhier in aanvaring gekomen, waardoor laatstgenoemde logger schade aan het bezaantuig bekwam.
DT 110718
IJmuiden, 11 juli. Binnengekomen FLEVO II, Van der Vaart van Ronneby.
DT 120718
IJmuiden. 12 juli. Binnen: 11 Juli „FLEVO IV," Van der Vaart, van Rotterdam naar Kopenhagen als bijlegger, niet „ FLEVO II " als gisteren gemeld.
DMB 041218
Nieuwe Waterweg, 4 december. Uitgezeild de vrachtlogger FLEVO II, naar Aalesund.

1919

NVC 190319
Hull, 13 maart. Uitgezeild FLEVO II, M. van der Vaart naar Aalesund.
NVC 030519
Advertentie. Openbare vrijwillige verknoping te Vlaardingen, in de Bovenzaal van het cafe „De Hollandsche Tuin”, op vrijdag de 16de mei 1919, ’s morgens 11.15 uur precies, door de makelaar Arie Schippers, te Rotterdam, ten overstaan van de notaris P.J.J. Tackoen, gevestigd te Rotterdam, van: 6 tot vrachtvaarder ingerichte visserijschepen, genaamd FLEVO I, II, III, V, VI en IX, liggende in de Waalhaven te Rotterdam, alwaar de schepen te bezichtigen zijn op maandag: 12 en dinsdag 13 Mei a s., te!kens van des morgens 9 uur tot des namiddags 4 uur. Nadere inlichtingen te bekomen bij de makelaar Arie Schippers, Willemskade 2, Rotterdam.
AH 170519
Scheepsveiling. De gisteren te Vlaardingen in veiling gebrachte zes tot vrachtvaarders. ingerichte vissersschepen Flevo I, II, III, V, VI, en IX werden in combinatie opgehouden voor f 89,880.
RN 270619
Rotterdam, 25 juni. Vertrokken FLEVO II, Van der Vaart naar Yarmouth met stukgoederen.
AH 03 juli 1919
Londen, 2 juli. Volgens telegram uit Great Yarmouth zijn de Nederlandse zeilloggers FLEVO I en FLEVO II op Middlescroby Sands gestrand. Assistentie is er bij.
AH 04 juli 1919
Rotterdam, 3 juli. Volgens mededeling van de rederij kan het bericht aangaande de stranding van de vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II geen betrekking hebben op eerstgenoemd schip, daar dit binnendoor van hier naar Antwerpen is vertrokken. De FLEVO II, FLEVO III en FLEVO VI zijn de 28e juni, de FLEVO VIII de 1e dezer van hier naar Yarmouth vertrokken.
AH 04 juli 1919
Londen, 3 juli. Het bericht aangaande de stranding van het schip FLEVO I had betrekking op de FLEVO IX. Zowel dit schip als de FLEVO II zijn met assistentie vlot gekomen en te Yarmouth binnengebracht.
AH 06 juli 1919
Great Yarmouth, 2 juli. De zeilloggers FLEVO II en FLEVO VI (niet IX, zoals gemeld), werden vlot gebracht resp. door de sleepboten YARE en GEORGE JENSON en alhier in de haven gesleept.
NVC 050819
Yarmouth, 31 juli. Uitgezeild FLEVO II, M. van der Vaart naar (niet vermeld)
NVC 080819
Newcastle, 5 augustus. Aangekomen FLEVO II, M. van der Vaart van Yarmouth, vertrok 31 juli.
NNO 190819
Newcastle, 17 augustus. Vertrokken  FLEVO II naar Cherbourg.
DMB 020919
Cherbourg, 29 augustus. Aangekomen FLEVO II van Newcastle.
DMB 080919
Cherbourg, 5 september. Uitgezeild FLEVO II naar Blyth.
DMB 150919
Blyth, 13 september. Aangekomen FLEVO II van Cherbourg.
NNO 200919
Blyth, 18 september. Vertrokken  FLEVO II naar Cherbourg.
DMB 290919
Cherbourg, 26 september. Binnengekomen FLEVO II van Blyth.
NVC 241019
Newcastle, 21 oktober. Aangekomen FLEVO II, M. van der Vaart van Cherbourg, vertrok 13 oktober.
DMB 041119
Newcastle, 3 november. Uitgezeild FLEVO II naar Graveslines.
NVC 071119
Nieuwe Waterweg, 5 november. Binnengekomen FLEVO II van Poole.
DMB 101119
Gravelines, 9 november. Aangekomen FLEVO II van Newcastle.
NVC 211119
Graveslines, 19 november. Uitgezeild FLEVO II, M. van der Vaart naar Newcastle.
NNO 271119
Shields, 25 november. Aangekomen FLEVO II van Graveslines.
RN 18 december 1919
Rotterdam, 17 december. Het Nederlandse zeilschip FLEVO II, dat op weg was van de Tyne naar Boulogne is door stormweer overvallen en met schade aan de zeilen te Newcastle teruggekeerd.

1920

NVC 130120
Newcastle, 9 januari. Uitgezeild FLEVO II, M. van der Vaart naar Boulogne.
NVC 230120
Boulogne Sur Mer, 18 januari. Aangekomen FLEVO II, M. van der Vaart van Newcastle, vertrok 9 januari.
DCOU 090220
Boulogne, 6 februari. Vertrokken FLEVO II naar Teignmouth.
NVC 130220
Teignmouth, 10 februari. Aangekomen FLEVO II, M. van der Vaart van Boulogne, vertrok 6 februari.
SV 020320
Hellevoetsluis, 2 maart. Aangekomen FLEVO II, Van der Vaart van Teignmouth met klei naar Dordrecht.
SV 030320
Cargalijst Dordrecht. Van Teignmouth per vrachtlogger FLEVO II, kapt J. van der Vaart. Cargadoor: Gerard Mauritz. Een lading pijpaarde.
NVC 230320
Nieuwe Waterweg, 22 maart. Vertrokken FLEVO II, J. van der Vaart naar Londen
DCOU 290320
Chatham, 26 maart. Aangekomen FLEVO II van Maassluis.
DMB 010420
Gravesend, 28 maart. Aangekomen FLEVO II van Chatham.
DMB 020420
Zitting van 1 april. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak in de volgende zaken: a. Betreffende het aan de grond raken van het zeilschip „ FLEVO II " was de Raad van oordeel, dat de schipper niet met voldoende zeemanschap heeft gehandeld en dat de stranding aan des schippers nalatigheid was te wijten Wegens deze nalatigheid straft, de Raad hem door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen op een schip als bedoeld bij art 2 der Schepenwet voor de tijd van veertien dagen.
NVC 020420
Gravesend, 28 maart. Aangekomen FLEVO II, J. van der Vaart van Chatham naar Northfleet, arriveerde 29 maart te Tilbury.
DMB 170420
Te Rotterdam verwachte schepen. Zeilschip FLEVO II, 14 april te Londen uitgeklaard (naar Maassluis).
SV 260420
Nieuwe Waterweg, 24 april. Aangekomen FLEVO II (vrachtlogger) van Londen voor Maassluis
SV 100520
Rotterdam, 8 mei. Uitgezeild FLEVO II (vrachtlogger) naar Havre met stukgoederen.
DT 170520
Havre, 14 mei. Aangekomen FLEVO II van Rotterdam.
DMB 270520
Havre, 21 mei. Vertrokken FLEVO II naar Charlestown.
SV 310520
Charlestown (Cornwall), 27 mei. Aangekomen FLEVO II van Havre.
DMB 050620
Charlestown, 4 juni. Uitgezeild FLEVO II naar IJmuiden.
TEL 150620
Velsen, 15 juni. Binnengekomen FLEVO II van Charlestown met China clay.
SV 160620
Cargalijst Velsen. (Particuliere opgave.) VELSEN. Van Charlestown per zeilschip FLEVO II, kapt. S. van Schayk. Cargadoors: Van Vliet & Co. 142,850 kilo Chinaklei (los).
SV 240720
Teignmouth, 19 juli. Aangekomen FLEVO II van St. Brieux.

1921

RN 040521
Zes zeilschepen verkocht. De Scheepvaartmaatschappij „Flandria" alhier heeft haar 6 zeilschepen, genaamd Flevo I, II, III, V. VI en VIII, aan een combinatie van Hollandse kopers verkocht.

1924

VRWT 240424
Rotterdam, 24 april. Vertrokken ULI (ex. FLEVO II) Met kolen naar Malmö.
VRWT 250424
De Nederlandse vrachtlogger FLEVO II van de rederii G.J. van Vliet te Neder-Hardinxveld, is naar Duitsland verkocht en heden naar Malmö vertrokken onder de naam ULI.
VRWT 290724
Verkochte schepen. Het zeilschip FLEVO II, 101 bruto ton, in 1896 bij Gebr. Boot te Leiderdorp gebouwd, is verkocht aan kapitein Patzig te Rostock en herdoopt ULI.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1896
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DCOU = De Courant
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NNO = Nieuws van het Noorden
NVC = Nieuwe Vlaardingsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SV = Scheepvaart
TEL = Telegraaf
VRWT = Voorwaarts