Inloggen
FLEVO VI - ID 17736


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1924-02-02 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Contractor: Gebr. van der Windt, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 101.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 88.00 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.53 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.87 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1927 gemotoriseerd: 2 cyl explosiemotor, Friedrichsort, Deutsche Werke Kiel. A.G. 44 pk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 FLEVO VI
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPL
Additional info: Kapitein: H. Oostveen. Ex. logger MERWEDE II (SCH 364)

Date/Name Ship 1921-00-00 FLEVO VI
Manager: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Neder-Hardinxveld / Netherlands
Callsign: NRPL

Date/Name Ship 1924-02-02 GLÜCKAUF
Manager: W. Schneider, Flensburg, Germany
Eigenaar: W. Schneider, Flensburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Flensburg / Germany
Callsign: RFDW

Date/Name Ship 1924-06-00 FRIEDA
Manager: J. Kolb, Hamburg, Germany
Eigenaar: J. Kolb, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFDW

Date/Name Ship 1934-00-00 FRIEDA
Manager: Paul Fr. Joh. Voss, Lübeck, Germany
Eigenaar: Paul Fr. Joh. Voss, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJGF

Ship Events Data

1918-04-20: Op 20-04-1918 in gebruik als vracht zeillogger "FLEVO VI" van Scheepvaart Mij. Flandria. Daarvoor in de visserij.
1919-07-02: Stranded
Op 2 juli 1919 strand de FLEVO VI, kapt. Willem Boog, op de zuidpunt van de South Scroby Bank.
1924-02-02: Sold to foreign country
02-02-1924: Het sedert meer dan 2 jaar te Hardinxveld opliggende zeilschip "Flevo VI" is door makelaar Arie Schippers naar Duitsland verkocht. (Zeewaardig verklaard voor één reis.)
1937-06-04: Final Fate: Sunk

Op 04-06-1937 na een aanvaring met het Deense "Isefjord"(622brt/1935) buiten de haven van Hundested is de FRIEDA gezonken

Algemene informatie

 

1917

RN 19 december 1917
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht. (opm: één ex. scheepsnaam ontbreekt. MERWEDE V (SCH 414) (opm: FLEVO X).        
RN 22 december 1917
Door bemiddeling van de makelaar A. Schippers te Rotterdam, heeft de onlangs te Rotterdam gestichte N.V. Scheepvaart-Mij. ‘Flevo’ ondershands aangekocht een 9-tal vissersschepen, die voor vrachtvaart worden ingericht en onder de namen FLEVO I tot FLEVO IX in de vaart gebracht worden.
Deze schepen zijn de stalen sloepen INSULINDE (VL-170) (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) , alle van de Hollandsche Zeevisscherij Mij. te Vlaardingen. Verder de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV) van de rederij G. v. Leeuwen te Scheveningen, de gehele rederij van de Mij. ‘Merwede’, directeur K.J. Knoester, aldaar, zijnde de stalen loggers MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V)  en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I) en MERWEDE V (SCH-414) (opm: FLEVO X).


 

1918

Op 20-04-1918 in gebruik als vracht zeillogger "FLEVO VI" van Scheepvaart Mij. Flandria. Daarvoor in de visserij.

SI 200818
Arrivementen: Te Rotterdam, 6 mei, FLEVO VI, Oostveen.
DMB 161118
Rotterdam, 16 november. Vertrokken FLEVO VI (vrachtlogger) naar Imögen.(Smoren)

1919

NRC 160219
Hull, 11 februari. Aangekomen FLEVO VI van Lysekil.
NVC 010319
Hull, 21 februari. Vertrokken het zeilschip FLEVO VI, H. Oostveen naar Calais.
AH 070319
Calais, 27 februari. Aangekomen FLEVO VI van Hull.
DMB 220319
Calais, 19 maart. Uitgezeild FLEVO VI naar Fowey.(om een lading pijpaarde in te nemen voor Antwerpen).
AH 310319
Fowey, 25 maart. Aangekomen FLEVO VI van Calais.
DT 120419
Vlissingen, 11 april. Gepasseerd naar Antwerpen FLEVO VI van Fowey.
NVC 040619
Bordeaux, 31 mei. Aangekomen FLEVO VI, H. Oostveen.
SV 260619
Rotterdam, 24 juni. Uitgezeild FLEVO VI, Boog met stukgoed naar Yarmouth.
DMB 040719
Londen, 3 juli. De gestrande Nederlandse vrachtloggers FLEVO II en FLEVO VI zijn vlot en te Yarmouth binnengesleept.
AH 040719
Rotterdam, 3 juli. Volgens mededeling van de rederij kan het bericht aangaande de stranding van de vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II geen betrekking hebben op eerstgenoemd schip, daar dit binnendoor van hier naar Antwerpen is vertrokken. De FLEVO II, FLEVO III en FLEVO VI zijn de 28e juni, de FLEVO VIII de 1e dezer van hier naar Yarmouth vertrokken.
AH 060719
Great Yarmouth, 2 juli. De zeilloggers FLEVO II en FLEVO VI (niet IX, zoals gemeld), werden vlot gebracht resp. door de sleepboten YARE en GEORGE JENSON en alhier in de haven gesleept.
RN 080719
Volgens nadere bijzonderheden heeft het Nederlanse zeilschip FLEVO I de reddingsboot verloren. Van het schip FLEVO III is de zeilboom gebroken en het grootzeil beschadigd en van het zeilschip FLEVO VI is het grootzeil gescheurd.
NVC 050819
Yarmouth, 31 juli. Uitgezeild FLEVO II, M. van der Vaart; FLEVO III, F. de Jong en FLEVO VI, W. Boog naar Fowey.
DMB 070819
Newcastle, 6 augustus. Aangekomen FLEVO VI van Great Yarmouth.
DMB 090919
Newcastle, 6 september. Vertrokken FLEVO VI naar Dieppe.
NVC 190919
Dieppe, 17 september. Aangekomen FLEVO VI, W. Boog van Newcastle, 6 september.
NVC 300919
Dieppe, 25 september. Uitgezeild de Vrachtlogger FLEVO VI, W. Boog naar Poole.
DMB 111019
Poole, 10 oktober. Aangekomen FLEVO VI van Dieppe.
DMB 291019
Verwachte schepen te Rotterdam. 27 oktober vertrokken FLEVO VI van Poole.
DT 061119
Nieuwe Waterweg, 6 november. Gearriveerd FLEVO VI van Goole (opm. Poole).
SV 071119
Cargalijst Rotterdam. Van Poole per zeilschip FLEVO VI, kapt. Boog. Cargadoor: Soetermeer, Fekkes & Co. , 135 ton porseleinaarde.
AH 061219
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan: Betreffende het aan de grond lopen van het zeilschip FLEVO VI.
De Raad is van oordeel, dat de vrachtlogger FLEVO VI door de stroom om de noord is verdaagd en zodoende aan de grond gelopen. De schipper (opm. W. Boog) heeft niet de nodige maatregelen genomen om de stranding te voorkomen. Toen hij zag, dat hij benoorden de boei kwam, waarbinnen hij wist te moeten blijven, had hij niet zijn koers mogen behouden en zonder te loden doorvaren in de hoop dat hij wel over de ondiepten heen zou komen. Wanneer hij zeilende niet in de juiste koers kon blijven of daarop terugkomen, had hij ten anker moeten gaan en gunstiger omstandigheden afwachten om de haven te bereiken.
Wegens deze nalatigheid straft de Raad, in aanmerking nemende dat deze schipper aan het begin van zijn loopbaan staat en nog niet de nodige ervaring heeft, hem door het uitspreken van een berisping.
NRC 101219
Nieuwe Waterweg, 10 december. Uitgezeild FLEVO VI naar Kings Lynn.
NVC 191219
Kings Lynn, 14 december Aangekomen FLEVO VI, W. Boog van Rotterdam, vertrok  10 december.
NRC 291219
Shields, 24 december. Aangekomen FLEVO VI van Kings Lynn.

1920

NSC 090120
Uitspraak van de Raad van Scheepvaart No. 1
betreffende:
het aan de grond lopen van het zeilschip FLEVO VI (betrokkene: schipper Willem Boog). Het zeilschip FLEVO VI is op 2 Juli 1919 nabij Yarmouth aan de grond gevaren en met behulp van een sleepboot vlot gebracht. Overeenkomstig het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart besloot een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, dat deze de oorzaak van het ongeval zou onderzoeken en dat de raad zou nagaan, of de stranding was te wijten aan een daad of nalatigheid van Willem Boog, schipper op de FLEVO VI, wonende te Vlaardingen. Het onderzoek had daarop plaats in 's raads openbare zitting van 21 november 1919. Gehoord werd de betrokkene voornoemd en hem gelegenheid gegeven zijn belangen voor te dragen, terwijl als getuige onder ede werd gehoord Leendert van Marion, wonende te Charlois, matroos op de FLEVO VI. De raad nam voorts kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek, ingesteld door de scheepvaartinspectie. Uit één en ander is de raad het navolgende gebleken: De tot vrachtschip omgebouwde logger FLEVO VI, toebehorende aan de Maatschappij Flandria te Rotterdam, is 101/88 reg. ton groot; de bemanning bestond uit 5 personen. De schipper, 26 jaar oud, had te voren als stuurman op vissersvaartuigen gevaren; hij bezit een diploma als schipper op zeilvissersvaartuigen en als stuurman op stoomvissersvaartuigen. Op de FLEVO VI voer hij als schipper na bekomen dispensatie. 27 juni 1919 vertrok de FLEVO VI van Rotterdam met een lading kaïniet zout naar Yarmouth. Men had Engelse en Nederlandsche zeemansgidsen aan boord en een groot bestekkaart van de Engelse Oostkust. Op de Noordzee had men met slecht weer te kampen, tengevolge waarvan het grootzeil scheurde, zodat men het zogenaamde viszeil moest aanslaan. De 2de juli passeerde men te 12 uur des middags het licht-schip Cross Sand op 1 1/2 mijl afstand in het Z.W.; het was flauwe N.W. koelte, heiig gezicht, kalme zee; de stroom was nog een weinig Zuidgaand. Van het lichtschip stuurde men Z. t. W. 1/2 Z., om langs het St. Nicolas-lichtschip de haven van Yarmouth te bereiken. Men passeerde de boeien van Middle en South Crossand, en zette vandaar te ongeveer 2.15 namiddags koers Z.Z.W., liggende over bakboord. Men loodde toen 6 vadem. De wind was Noordelijk geworden en wakkerde allengs tot een frisse bries aan. Het getij was inmiddels gekenterd en men had de Noordgaande stroom op B.B. boeg. De schipper meende in deze koers door het vaarwater bij het St. Nicolas-lichtschip te zullen komen, doch toen hij de ton van South Scroby verkende aan S.B. boeg en deze in peiling hield, verdaagde zij meer en meer naar bakboord. Daar het schip nog ver van de branding verwijderd was, meende de schipper zonder bezwaar door te kunnen varen en nam hij ook geen looding. De stuurman maakte er de schipper opmerkzaam op, dat hij een waarschuwingsschot van het lichtschip hoorde en dat men lager moest sturen; de schipper achtte zulks echter onnodig. Plotseling stootte de FLEVO VI met het achterschip op de zuidpunt van South Scroby Bank te ongeveer 5 uur namiddags. Men liet het anker vallen om verdere afdrijving te voorkomen en trachtte met de boot een werp uit te brengen, doch de zware stroom maakte dit onmogelijk. Men hees het sein N.C., waarop te 7 uur namiddags een sleepboot kwam, die de FLEVO VI afsleepte en te Yarmouth binnenbracht. Het schip bleef dicht en had uiterlijk geen schade belopen. De raad is van oordeel, dat de vrachtlogger FLEVO VI door de stroom om de Noord is verdaagd en zodoende aan de grond gelopen. De schipper heeft niet de nodige maatregelen genomen om de stranding te voorkomen. Toen hij zag, dat hij benoorden de boei kwam, waarbinnen hij wist te moeten blijven, had hij niet zijn koers mogen behouden en zonder te loden doorvaren in de hoop dat hij wel over de ondiepten heen zou komen. Wanneer hij zeilende niet in de juiste koers kon blijven of daarop terugkomen, had hij ten anker moeten gaan en gunstiger omstandigheden afwachten om de haven te bereiken. Wegens deze nalatigheid straft de raad, in aanmerking nemende dat deze schipper aan het begin van zijn loopbaan staat en nog niet de nodige ervaring heeft, Willem Boog, geboren 12 oktober 1893 te Vlaardingen en wonende aldaar, door het uitspreken van een berisping. Aldus gedaan 21 november 1919 door de heren mr. A.J. Cnoop Koopmans, voorzitter, W. Allirol, C.L.J. Kotting, D.H. Hinlopen.
NVC 130120
Newcastle, 10 januari. Vertrokken FLEVO VI naar Caen.
NVC 200120
Deal, geankerd, 17 januari. FLEVO VI, van Newcastle naar Caen.
NVC 230120
Caen. Aangekomen, 20 januari. FLEVO VI, van Newcastle, vertrok 12 januari, laatst van Deal.
NRC 020220
Caen, 29 januari. Vertrokken FLEVO VI naar Immingham.
AH 040220
Immingham, 2 februari. Aangekomen de vrachtlogger FLEVO VI van Caen.
NVC 060220
Grimsby. Aangekomen, 5 februari. FLEVO VI, van Caen, laatst van Immingham, met gebrand erts. Het schip had beschadigde zeilen.
NVC 170220
Immingham. Vertrokken, 12 februari. FLEVO VI, naar Hull.
NVC 240220
Hull, 18 februari. Aangekomen FLEVO VI van Duinkerken.
SV 260220
Hull, 24 februari. Vertrokken FLEVO VI naar Duinkerken.
SV 020320
Duinkerken, 1 maart. Aangekomen FLEVO VI van Hull.
DCOU 160320
Shields, 14 maart. Binnengekomen FLEVO VI van Duinkerken.
DMB 060420
Newcastle, 6 april. Aangekomen FLEVO VI van Tréport.
DMB 190420
Tréport, 17 april. Aangekomen FLEVO VI van Newcastle.
DMB 240420
Tréport, 23 april. Uitgezeild FLEVO VI naar Charlestown.
NRC 030520
Charlestown, 3 mei. Aangekomen FLEVO VI van Tréport.
DMB 100520
Charlestown, 8 mei/. Uitgezeild FLEVO VI naar Zaandam.
NVC 140520
IJmuiden, 14 mei. Binnengekomen FLEVO VI van Charlestown.
AH 150520
Cargalijst Zaandam. FLEVO VI van Charlestown met porseleinaarde.
DMB 270520
IJmuiden, 26 mei. Uitgezeild FLEVO VI, De Korte naar Goole.
DMB 010620
Hull, 30 mei. Aangekomen FLEVO VI van Zaandam.
NVC 040620
Goole. Aangekomen, 31 mei. FLEVO VI, van Zaandam, vertrok 27 mei.
NRC 060620
Goole, 5 juni. Vertrokken FLEVO VI naar Newcastle.
NVC 150620
Newcastle, 13 juni. Aangekomen FLEVO VI van Goole.
NVC 250620
Newcastle. Vertrokken, 22 juni. FLEVO VI, naar St. Brieux.
AH 300620
FLEVO VI, vrachtlogger, 29 juni te Deal geankerd, van Newcastle naar St. Brieux.
NVC 130720
St. Brieux. Aangekomen, 10 juli. FLEVO VI van Newcastle, vertrok 22 juni.
RN 220720
Teignmouth, 19 juli. Aangekomen FLEVO VI van St. Brieux.
RN 020820
Grangemouth, 29 juli. Vertrokken FLEVO VI naar Hardingsveld.
NVC 030820
Hardingsveld. 2 augustus. Binnengekomen FLEVO VI van Teignmouth.

1921

NRC 220321
Naar de directie der Scheepvaart-Maatschappij  „Flandria", te Rotterdam, In haar jaarverslag over 1920 opmerkt, hebben, ten gevolge van averij, stakingen en oponthoud, de relsenrekeningen een verlies overgelaten dat, tot bij aankomst te Hardinxveld voor de FLEVO I bedraagt f 7.053,=: FLEVO II f 77,=: FLEVO III f 533,=: FLEVO V f 3.314,=: FLEVO VI f 4.009,= en FLEVO VIII f 4,765,=. Totaal f 19.753,=. Daarbij nog te voegen een exploitatierekening voor salarissen, kantooronkosten, enz. enz. van f 13.983,= benevens een rekening voor oplegkosten te Hardinxveld over 1920, groot f 1.340,= makende een totaal verlies dus van f 35.076,= makende met verlies anno passato ad f 57.291,=. Een totaal verlies van f 92.368,=. (opm. bekort)
DMB 051021
Vlissingen, 5 oktober. Gepasseerd naar Antwerpen FLEVO VI van Newhaven.

1924

RN 020224:
Het sedert meer dan 2 jaar te Hardinxveld opliggende zeilschip "FLEVO VI", gebouwd van staal in 1895, groot 140 tons is door makelaar Arie Schippers naar Duitsland verkocht. (Zeewaardig verklaard voor één reis.)
DMB 230224
Verkochte schepen. De vrachtlogger FLEVO VI van de Firma Van Vliet & Co. te Neder-Hardinxveld is onderhands verkocht aan kapt. W. Schneider te Flensburg die het schip zelf onder de naam GLUCKAUF zal bevaren.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1918
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart No.1 (1919/ 1920)
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NSC = Nederlandsche Staats Courant
NVC = Nieuwe Vlaardingsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SI = Scheepvaart Index
SV = Scheepvaart