1959-04-18: |
Het Parool 18-04-1959: Coaster na nacht vol gevaar van rotsen gesleept. (Van Onze correspondent) Den Helder, zaterdag. — Nadat vrijwel de hele nacht tal van schepen vergeefs hadden geprobeerd de bijna driehonderd ton metende Nederlandse coaster Marjan met zeven man aan boord op sleeptouw te nemen, is vanmorgen tegen half zes de Engelse sleepboot Englishman er in geslaagd de coaster weg te trekken van de rotsen onder St. Ives in het Engelse Cornwall. Met zeer geringe snelheid ging de Englishman daarna met het Nederlandse schip op weg naar Falmouth. Vannacht om kwart over een liet de kapitein van de Marjan seinen, dat het schip, waarschijnlijk door een breuk onder de waterlijn, water maakte, waardoor de machine en het licht aan boord uitvielen. Het schip dreef toen in zeer slecht weer gevaarlijk dicht onder de rotsachtige kust en begon hoe langer hoe meer slagzij te maken. Een poging van het Engelse stoomschip Maltesian een tros over te gooien leek aanvankelijk, omstreeks drie uur te slagen, maar even later brak de tros en dreef het schip opnieuw verder af. Het Engelse schip probeerde daarna nog enkele malen vergeefs een lijn over te schieten. Het Britse marinefregat Leopard, dat samen met. de Battle Axe steeds in de nabijheid bleef, bracht met een overgeschoten lijn een reddingboot over om de bemanning gelegenheid te geven zich in veiligheid te stellen. Even later echter gelukte het de Leopard een sleeptros over te brengen, waarna het fregat begon met het wegsiepen van het schip. Later werd deze taak overgenomen door de sleper Englishman. De Marjan is eigendom van de rederij Cimbria.
De waarheid 18-04-1959: Weer kustvaarder in nood. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan is vannacht bij St Ives (Cornwall) in moeilijkheden geraakt. Het schip dreef met een lek in de machinekamer in de richting van de kust, tot een der te hulp gesnelde schepen, het Britse fregat Leopard, er kort voor het licht werd in slaagde een lijn over te brengen en de Marjan op sleeptouw te nemen. Het slepen werd later overgenomen door de Britse sleepboot Englishman. De zeven bemanningsleden van de Marjan zijn aan boord gebleven. Het Nederlandse schip maakt zware slagzij en het achterschip ligt diep in het water. De sleep vordert met een snelheid van drie knopen, of 5 km per uur.
Algemeen Handelsblad 18-04-1959: Marjan kreeg hulp van acht schepen. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan heeft vannacht ten noorden van Kaap Lands End averij opgelopen. Het schip seinde, dat de machinekamer vol water liep en dat het naar de Engelse kust dreigde af te drijven, omdat de machines waren uitgevallen. Aan de hulpverlening hebben niet minder dan acht schepen deelgenomen: van Britse zijde, de reddingboot van St Yves. de sleepboot Englishman, het vrachtschip Maltesian, de torpedobootjager Battleaxe, het fregat Leopard en het tankschip Assurity; van Nederlandse zijde het tankschip Ameland en de kustvaarder Eljo. . Nadat een poging van de Maltesian om de Nederlandse kustvaarder op sleeptouw te nemen was mislukt door het breken van de sleeptros, slaagde ten slotte de Leopard er in opnieuw een lijn aan boord van het bedreigde schip te krijgen. Kort daarop nam de krachtige sleepboot Englishman de taak van het fregat over en begon de Marjan naar Falmouth te slepen. Op de Marjan was inmiddels het water reeds in de verblijven van de bemanning doorgedrongen. Het schip maakte zware slagzij en kwam tijdens het slepen niet sneller dan drie knopen per uur vooruit. De Marjan kon haar pompen niet gebruiken, omdat de stroom aan boord was uitgevallen. De Leopard heeft nog getracht een pomp en een vlot langszij de Marjan vast te maken als voorzorgsmaatregel. Ook de pompen aan boord van de kustvaarder waren uitgegaan. De Eljo zorgde voor enige verlichting.
NvhN 18-04-1959: Water in de machinekamer. Nederlandse coaster Marjan in moeilijkheden. Op sleeptouw naar Falmouth., Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan (thuishaven Waalwijk, N.Br.) heeft in de afgelopen nacht geseind, dat het ten noorden van Kaap Landsend hulp nodig had, omdat het naar de Engelse kust afdreef. Doordat er water in de machinekamer stond, was de machine van het vaartuig, dat vermoedelijk een bemanning van 15 koppen heeft, uitgevallen.
Onmiddellijk is aan alle schepen in de buurt verzocht de Marjan hulp te verlenen. De Nederlandse coaster Eljo uit Amsterdam was in de buurt van de Marjan, evenals de tanker Ameland. Ook het Britse oorlogsschip Leopard, de reddingboot van St.Ives en de Britse sleepboot Englishman hebben koers gezet naar de Marjan. De Leopard heeft, nadat dit fregat bij de Marjan was aangekomen, een lijn aan boord van deze kustvaarder kunnen krijgen. Het lag in het voornemen van de Englishman de Marjan op sleeptouw te nemen naar Falmouth.De bemanningsleden van de Marjan zijn aan boord gebleven. Het Nederlandse schip maakt zware slagzij; het achterschip ligt diep in het water. De sleept vordert met een snelheid van drie knopen.
De Tijd 20-04-1959: „Marjan” veilig naar Falmouth gesleept. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig „Marjan" dat in de nacht van vrijdag op zaterdag ten noorden van Kaap End om hulp seinde, omdat de machine was uitgevallen doordat er water in de machinekamer stond, is zaterdagmiddag veilig te Falmouth aangekomen. Het Britse fregat „Leopard" dat de „Marjan" te hulp was gekomen slaagde erin het schip naar kalmer wateren te slepen. Nadien is de „Marjan" door „Englishman" op sleep genomen. |