Inloggen
ORION - ID 17884


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-07-28 / 1888-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: I.& I. Samson, Quebec (P.Q.), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-09-12
Technical Data

Gross Tonnage: 591.24 Gross tonnage
Net Tonnage: 572.78 Net tonnage
Deadweight: 950.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 45.70 Meters Registered
Beam: 9.04 Meters Registered
Depth: 5.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-07-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: ORION
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veen, P. van & Meulen, P.G. v.d.
Plaats: Nieuwe Diep
Opmerkingen: nieuwe
1879-07-28, min. beschik. om overlegg. Stukken126-1879-07-28

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-09-12 ANEVOCA
Manager: Falkenberg, Quebec (P.Q.), Canada
Eigenaar: Falkenberg, Quebec (P.Q.), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Quebec (P.Q.) / Canada
Callsign: VKMR
Additional info: off.no. 46692

Date/Name Ship 1864-01-28 ANEVOCA
Manager: Mark Whitwill & Son, Bristol, Great Britain
Eigenaar: Mark Whitwill & Son, Bristol, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bristol / Great Britain
Callsign: VKMR

Date/Name Ship 1871-00-00 ANEVOCA
Manager: John S.D. Wolf, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: John S.D. Wolf, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VKMR

Date/Name Ship 1874-00-00 ANEVOCA
Manager: J.R. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: J.R. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VKMR

Date/Name Ship 1876-00-00 ANEVOCA
Manager: S. Lassen, Norway
Eigenaar: S. Lassen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Norway
Additional info: S. Lassen was kapitein/eigenaar van de bark

Date/Name Ship 1879-07-16 ORION
Manager: Firma Van Veen & Van der Meulen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Veen & Van der Meulen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands
Callsign: PNLM
Additional info: op executoriale veiling gekocht voor NLG 16.000,-

Date/Name Ship 1888-01-00 ORION
Manager: I.T. Andersen, Sarpsborg, Norway
Eigenaar: I. Bergersen en anderen, Sarpsborg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sarpsborg / Norway
Additional info: Bergersen was kapitein/mede-eigenaar

Ship Events Data

1890-11-07: Final Fate:

Op reis met een lading steenkolen van Greenock naar Demerara is de Noorse barkentijn ORION in zware noordwesterstorm,. windkracht 11, op 7 november 1890 gestrand op Ballaquine (bij Castletown, in het zuiden van het eiland Man) en totaal verloren gegaan. De tien opvarenden kwamen veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Jorgensen als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de bark “Aart & Cornelia”, ex Maria Magdalena, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor van Veen & van der Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1872 van de bark “Gebroeders Jansen” ex Linden, gebouwd in 1852 te Thomaston, 417 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1872 t/m 1879 van de bark “Libra” ex Camilla, gebouwd in 1862 te SearsPort, 472 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1881 van het 3/mschip “Nicolette” ex Bonniton, gebouwd in 1865 te Quebec, 1211 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1882 t/m 1891 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder, maar nu vanuit Amsterdam. Het schip is in 1891 op 47oN/36oW in zinkende toestand verlaten;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Orion” ex Anevoca, gebouwd in 1864 te Quebec, 592 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep. (Kennelijk heeft kapitein Jörgensen zijn commando over de “Nicolette” onderbroken voor een reis op de ”Orion”

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Cuxhaven 25 Oct. Libra, H.Jorgensen, Riga n. Holland, met schade aan het roer.”

De Harlinger Courant dd 06 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Texel   03 Nov. Z.W.  Libra.  H.Jorgensen, Riga l.v. Cuxhaven.”

 

E-mail Ger Mulder, dd 12 augustus 2005 g.j.mulder@wxs.nl

 

Dag meneer Parma,

 

In het kadaster stuitte ik onlangs bij toeval op een bark 'Nicolette' van een Gerrit van Brakel c.s. uit Dordrecht.

Nu had ik destijds in Groningen een jeugdvriend genaamd Gerrit van Brakel, die later een zeilboot kreeg die hij 'Nicolette' noemde. Zij moesten familie zijn, hetgeen inderdaad het geval was.

 

Ik heb de geschiedenis van de 'Nicolette' even opgevist voor zover ik deze in het kadaster vond en aan mijn vriend gezonden.

Hetzelfde doe ik nu aan u, waaruit u zult zien dat de verkoop door Van Brakel cs aan de mannen in Nieuwediep een jaar eerder was dan 'Bouma' aangeeft.

 

Fregat  ‘NICOLETTE’

Dit schip werd in 1865 als ‘BONNITON’ in Quebec, Canada gebouwd voor rekening van de

heren R.W. Morgan, J.W. Adamson, T. Ronaldson, J. Brunswick, H.W. Low, J. Brown en R. Barclay Brown, vrijwel allen woonachtig in Londen. De heren konden weliswaar geen bewijs van eigendom overleggen, maar verklaarden dat het schip hun eigendom was en vrij van schulden in eigendom werd overgedragen.

Het driemast zeilschip was groot 1063 ton.

 

Begin augustus 1869 verkochten de heren hun schip, liggende in Rotterdam, aan een consortium bestaande uit een zestal investeerders uit Dordrecht onder leiding van Gerrit van Brakel Gerritszoon. De participanten in het schip waren:

  1. van Brakel Gzn, koopman (in koloniale waren), 15/106e aandeel

O.J. van der Elst van Bleskensgraaf, koopman, 19/106e aandeel

  1. van der Elst, medicinaedoctor, 15/106e aandeel
  2. Vriesendorp, agent der Nederlandsche Handel Maatschappij, 12/106e aandeel
  3. Bouten, ridder der Orde van de Eikenkroon, particulier, 15/106e aandeel

C.J.J. Verbroek, koopman 15/106e aandeel

Simon van Brakel, koopman, 15/106 aandeel

 

Het fregatschip met deszelfs rondhout, staande en loopende want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, niets daarvan uitgezonderd, werd gekocht voor £ 6500 oftewel ƒ 78.000. Betaling geschiedde in wissels tegen een koers van ƒ 12,00. Op deze aankoop werd geen hypotheek gegeven.

De afmetingen waren 53,12 m. lang, 10,96 m. breed en hol 6,84 m. Het fregat was volgens de nieuwe meting nu 1004 ton groot.

Het schip – dat de naam ‘NICOLETTE’ kreeg – werd onder Nederlandse vlag gebracht en op 2 september 1869 in het kadaster in Rotterdam teboekgesteld; de registratiekosten bedroegen ƒ 2.152,80.

De ‘NICOLETTE’ kreeg het brandmerk 1086 Rott 1869. Kapitein werd A.G. Bouten.

 

Gerrit van Brakel Gzn was handelaar in koloniale waren en werd de ‘boekhouder’, d.w.z. manager. Dat hield in, dat hij de dagelijkse gang van zaken regelde, zoals financiën, verzekeringen, bevrachting, bemanningszaken, onderhoud en reparatie.

 

Gerrit van Brakel (* 1935) vertelde uit de familie gehoord te hebben dat het schip indertijd werd gebruikt voor de vaart op Oost-Indië. Daarom was het commercieel nuttig dat J. Vriesendorp als agent van de N.H.M. in het schip aandelen had. Deze maatschappij was weliswaar niet meer de monopoliehouder bij de export van specerijen uit het Verre Oosten maar nog wel een grote speler op deze markt.

 

Op 09.01.1881 werd de ‘NICOLETTE’ inclusief inventaris en chronometer, liggende in de Kolkhaven in Dordrecht, tijdens een openbare verkoping verkocht aan Jan Kroonen, aannemer wonende te Dordrecht.

Ten gevolge de niet betaling der Koopsommen en kosten waarvoor die toewijzing is geschied werd Kroonen op 28 januari 1881 na sommatie tot betaling in gebreke gesteld.

 

Op 9 maart 1881 volgde een tweede verkoping in het koffijhuis ‘Koophandel en Zeevaart’ aan de Groenmarkt in Dordrecht, ten verzoeke van de heer Gerrit van Brakel Gerritszoon, reeder op vracht, en mede op verzoek van de mede-eigenaren (die nog dezelfde aandelen-verhoudingen hadden als bij de aankoop in 1865).

Bij de eerste sessie van de veiling werd bij opbod ƒ 20.000 geboden door Henri Vriesendorp Jr, makelaar in Dordrecht. Deze verdiende daarmee ƒ 200, namelijk het 1% strijkgeld. Daarna volgde de afslag, waarbij op ƒ 40.000 werd begonnen. Bij ƒ 21.500 klonk het “mijn” van Eduard Carel Antonie Koli, makelaar te Amsterdam. Deze verklaarde terstond te hebben gehandeld voor de Heeren  Van Veen en Van der Meulen, reeders (en zeilmakers) te Nieuwediep. Op deze aankoop kwam nog 5% aan diverse kosten voor de kopers. Ook de chronometer werd door de kopers overgenomen; de prijs hiervoor bedroeg ƒ 40.

Kapitein van het fregat dat de naam ‘NICOLETTE’ behield werd H. Jörgensen.

 

Op 28 maart 1881 volgde de teboekstelling van de nieuwe eigenaars in het kadaster te Rotterdam.

Van Veen en Van der Meulen waren sinds maart 1865 reeds eigenaar van de 617 ton grote bark Gebroeders Janzen (ex ‘Linden’), die zij voor ƒ 21.000 tweedehands hadden gekocht.

In juli 1879 hadden zij de 512 ton grote bevaren bark ‘Anevoca’ voor ƒ 16.000 aangeschaft.

 

Volgens ‘Zeetijdingen’ van 13 oktober 1891 was de NICOLETTE onder kapt. Jörgensen op 21 september 1891 van Quebec naar Greenock vertrokken met een lading hout. Op 7 oktober 1891 werd het in zinkende staat verlaten, waarna het schip is gezonken op een positie 47°25’ N.B. 35°41’ W.L (d.w.z. ongeveer 900 mijl oostelijk van Newfoundland). De bemanning werd gered door het s.s. PHIDIAS en op 12 oktober in Liverpool aan land gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Jorgensen, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.F.Sanne als gezagvoerder gedurende:

*   1868 t/m 1869 van de bark “Aleida & Maria”, ex Kijkduin, gebouwd in 1854 te Nieuwendam, 363 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*   1870 t/m 1872 van de bark “Aart & Cornelia”, ex Maria Magdalena, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor van Veen & van der Meulen te Nieuwediep;

*   1873 t/m 1879 van de bark “Gebroeders Jansen” ex Linden, gebouwd in 1852 te Thomaston, 417 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*   1880 t/m 1881 van de bark “Libra” ex Camilla, gebouwd in 1862 te SearsPort, 472 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*   1882 t/m 1885 van de bark “Orion” ex Anevoca, gebouwd in 1864 te Quebec, 592 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*   1886 t/m 1887 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder, maar nu varend vanuit Amsterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Sanne, M.F.

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als Noorse barkentijn ORION
Collectie: Norsk Maritimt Museum, Oslo
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1863

Bristol Daily Post - Monday 19 October 1863
Pill, zaterdag 17 oktober. Binnengekomen de bark ANEVOCA, kapt. Johnson, van Quebec.

Bristol Mercury 241063
Advertentie. Te Koop De nieuw gebouwde kopervaste klipper bark ANEVOCA, 648 ton, gemeten op 597 ton. Lang 151 5/12 voet, wijd 30 2/12 voet en 19 voet onder de balken. (Opm: 46,15 x 9,19 x 5,79) Klasse A voor 7 jaren. Dit fraaie schip wordt aangemerkt als een van de best gebouwde schepen die dit jaar Quebec hebben verlaten, en wordt van harte aan de kopers aanbevolen. Voor meer informatie kunt U zich wenden tot Mark Whitwill en Zoon, Grove, Bristol.

1864

LL 240264
Pill, 23 februari. Uitgezeild de ANEVOCA, kapt. Western, naar New York.

1869

BH 080969
Straat Sunda doorgezeild. 6 september het Engelse schip ANEVOCA, kapt. Western, naar Cardiff, vertrokken den 10de mei van Foochow.

1871

SMG 130671
Bristol – Pill, 11 juni. Uitgezeild de ANEVOCA, kapt. Williams, naar New Orleans via Cardiff.

1876

LL 130676
Liverpool, 12 juni. Binnengekomen de ANEVOCA, kapt. Mann, van Charleston.

LL 150976
Liverpool, 2 september. Uitgezeild de ANEVOCA, kapt. Lassen, naar Philadelphia.

1877

AH 011277
Baltimore, 15 november. Zeilklaar ANEVOCA, Lassen naar Rotterdam.
AH 131277
Fortress Monroe, 27 november. Vertrokken ANEVOCA, Lassen naar Rotterdam.
AH 301277
Brouwershaven, 20 december. Het Noorse schip ANEVOCA, kapt Lassen, van Baltimore naar Rotterdam, is gisternacht bij de Noordhinder met een onbekende bark in aanzeiling geweest, daardoor lek geworden en gedurende 4 uren door het volk verlaten, dat, daar de zee verminderde, zich later weder aan boord heeft begeven om de pompen lens te houden; er is volk van den wal naar boord vertrokken om te pompen. Binnen: ANEVOCA, Lassen, van Baltimore naar Rotterdam.

1878

AH 010178
Helvoetsluis, 30 december 1877. Binnengekomen ANEVOCA, Larsen van Baltimore.
NRC 23 juni 1879
Advertentie. Verkoop bij rechterlijk gezag van het Noorse barkschip genaamd ANEVOCA, liggende in de Westerhaven te Rotterdam, lang volgens meetbrief 45,70 meter, breed 9,04 meter en diep 5,80 meter, en alzo groot bruto 1.674,90 m3 of 591,24 tonnen van 2,83 m3, en netto 1.622,60 m3 of 572,78 tonnen van 2,83 m3, met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, ingevolge inventaris, toebehorende aan en gevoerd geweest door schipper S. Lasser.
Ten verzoeke van de handelsvennootschap onder de firma van Gebroeders Kortlandt, scheepsbouwmeesters, gevestigd te Rotterdam, voor het dienstjaar 1878/79 gepatenteerd geweest bij akte sub. No. 2197, voor het lopend dienstjaar aanvraag om patent gedaan, maar nog niet bekomen hebbende, domicilie kiezende ten kantore van de voor haar occuperende procureur mr. Gerardus Combertus Burger, aan de Haringvliet No. 24 te Rotterdam, requirante uit krachte van een vonnis, door de arrondissementrechtbank te Rotterdam, tweede kamer, de acht en twintigste mei 1800 negen en zeventig bij verstek gewezen, behoorlijk geregistreerd ten kantore van de heer ontvanger Treussart van Rappard, in zake van de requirante, als eiseres, tegen voornoemde schipper S. Lasser, als gedaagde, bij welk vonnis deze is veroordeeld om aan de eiseres te betalen de som van negen duizend acht honderd een en dertig gulden, zestien cents, ter zake van door haar in 1878 aan gezegd schip ANEVOCA verricht scheepstimmermanswerk en ten behoeve van hetzelve geleverde materialen, met de interesten en kosten en waarbij dat schip voor het bedrag dezer preferente vordering speciaal is verklaard executabel en daarna arrestante op gezegd schip en toebehoren.
De executante heeft het voorschreven schip en toebehoren ingezet voor een som van twaalf duizend vijf honderd gulden.
De verkoop zal plaats hebben ter terechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, Kamer van Vakantie, op woensdag de zestiende juli 1800 negen en zeventig, des voormiddags ten elf uur precies.
De memorie van lasten is gedeponeerd ter griffie van meergemelde rechtbank en afschrift daarvan ligt ter visie ten kantore van voornoemde procureur mr. Gerardus Combertus Burger, bij wie nadere inlichtingen te bekomen zijn.
Mr. G. C. Burger, procureur.
(opm: dit schip is gekocht door de firma Van Veen & Van der Meulen te Nieuwediep en herdoopt in ORION, zie ook AH 190779)
AH 19 juli 1879|
Verkoping van schepen. Gerechtelijke verkoop te Rotterdam op woensdag 16 juli: het Noorse barkschip ANEVOCA, groot 590 ton: NLG 16.000. Kopers Van Veen & Van der Meulen te Nieuwediep.

RN 200879
Bolderaa, 14 augustus. Binnengekomen ORION, Jörgensen van Rotterdam.
RN 090979
Bolderaa, 4 september. Vertrokken ORION, Jörgensen naar Holland.
NVD 200979
Texel, 19 september. Aangekomen ORION, Jörgensen van Riga.
DT 081079
Nieuwe Diep, 6 oktober. Vertrokken ORION, H. Jörgensen naar Drammen.
AH 161179
Drammen, 3/8 november. Zeilklaar ORION, Jörgensen naar Bristol.
AH 281179
Bristol, 24 november. Aangekomen ORION, Jörgensen van Drammen.
RN 201279
Bristol, 16 december. Uitgezeild ORION, Jorgensen naar Pensacola.

1880

AH 170280
Pensacola, 31 januari. Binnengekomen ORION, Jorgensen van Bristol.
ST 030480
Pensacola, geen datum. Zeiklaar ORION, H. Jorgensen naar Shields.
AH 080580
Dover vóór 3 mei. Gepasseerd ORION, Jorgensen van Pensacola naar Shields.
NVD 060780
Kroonstad, 28 juni. Aangekomen ORION, Jörgensen van Newcastle.
AH 130780
Kroonstad, 8 juli. Vertrokken ORION, Jörgensen naar Wyborg.
NVD 120880
Dragör, 7 augustus. Gepasseerd ORION, Jörgensen van de Oostzee naar de Noordzee.
RN 160880
Nieuwe Diep, 13 augustus. Gearriveerd ORION, Jorgensen van Upsala.
AH 220880
Nieuwe Diep, 20 augustus. Vertrokken ORION, Jorgensen naar Riga.
NVD 100980
Bolderaa, 4 september. Aangekomen ORION, Jorgensen van het Nieuwe Diep.
RN 290980
Bolderaa, 24 september. Vertrokken ORION, Jorgensen naar het Nieuwe Diep.
DT 111080
Texel, 8 oktober. Binnengekomen ORION, H. Jorgensen van Riga.
NVD 191080
Texel, 18 oktober. Vertrokken ORION, Jorgensen naar Noorwegen.

1881

NVD 280481
Gravesend, april. Binnengekomen ORION, Sanne van Christiana.
DZG 150681
Borga, 12 juni. Aangekomen, 6 juni, ORION, Sanne van Londen.
NVD 010781
Borga, 25 juni. Vertrokken ORION, Sanne naar Purmerend.
ST 190781
Nieuwe Diep, 17 juli. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Borga.
ST 270781
Nieuwe Diep, 26 juli. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne naar Sundswall.
NVD 160881
Sundswall, 7 augustus. Aangekomen ORION, Sanne van het Nieuwe Diep.
AH 120981
Dragör, 5 september. Gepasseerd ORION, Sanne van Sundswall naar de Noordzee.
DT 130981
Nieuwe Diep, 11 september. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Sundswall.
DT 190981
Nieuwe Diep, 18 september. Vertrokken ORION, M.F. Sanne naar Sundswall.
RN 221081
Sundsvall, 13 oktober. Gearriveerd ORION, Sanne van het Nieuwe Diep.
AH 101181
Sundswall, 1 november. Vertrokken ORION, Sanne naar Nederland.

ST 311281
Nieuwe Diep, 29 december. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Sundswall.

1882

ST 130182
Nieuwe Diep, 12 januari. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne naar Fredrikstad.
AH 280182
Fredrikstad, 27 januari. Aangekomen ORION, Sanne van het Nieuwe Diep.
RN 050482
Fredrikstad, 25 maart. Zeilklaar ORION, Sanne naar Amsterdam.
DT 060482
IJmuiden, 4 april. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Fredrikstad.
ST 020582
IJmuiden, 1 mei. Vertrokken ORION, Sanne naar Riga.
AH 200582
Bolderaa, 13 mei. Gearriveerd ORION, Sanne van Amsterdam.
AH 060682
Bolderaa, 2 juni. Vertrokken ORION, Sanne naar Nederland.
DT 230682
Nieuwe Diep, 21 juni. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Riga.
ST 300682
Nieuwe Diep, 29 juni. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne van Riga.
AH 180782
Bolderaa, 13 juli. Aangekomen ORION, Sanne van het Nieuwe Diep.
AH 070882
Bolderaa, 2 augustus. Uitgezeild ORION, Sanne naar Amsterdam.
ST 290882
IJmuiden, 28 augustus. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Riga.
DT 110982
IJmuiden, 9 september. Vertrokken ORION, M.F. Sanne naar Sundwall.
ST 091082
Sundwall, 4 oktober. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Amsterdam.
RN 271082
Sundwall, 18 oktober. Vertrokken ORION, Sanne naar het Nieuwe Diep.
DT 031282
Nieuwe Diep, 2 december. ORION, M.F. Sanne van Sundswall.
DT 141282
Nieuwe Diep, 13 december. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne naar Fredrikstad.

1883

DT 040783
Nieuwe Diep, 3 juli. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Sundswall.
DT 120783
Nieuwe Diep, 10 juli. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne van Sundswall.
DT 140983
Nieuwe Diep, 12 september. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Sundswall.
HV 071183
Riga, 1 november. Vertrokken ORION, Sanne naar Dordrecht.

1884

HV 120184
Helvoetsluis, 10 januari. Vertrokken ORION, Sanne naar Fredrikstad.
HV 290184
Fredrikstad, 17 januari. Aangekomen ORION, Sanne van Dordrecht.
DT 140484
Vlissingen, 11 april. Aangekomen ORION, M.F. Sanne van Drobak.
HV 160684
Bolderaa, 8 juni. Vertrokken ORION, Sanne naar Westzaan.
DT 070784
IJmuiden, 4 juli. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Riga.
DT 150784
IJmuiden, 13 juli. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne naar Fredrikstad.
DT 240984
Nieuwe Diep, 22 september. Binnengekomen VROUW DIEUWKE (palingaak), S. de Jong van Londen, ORION, M.F. Sanne van Riga.
DT 011084
Nieuwe Diep, 29 september. Uitgezeild ORION, M.F. Sanne naar Fredrikstad.

1885

NVD 020585
Fredrikstad, 25 april. Vertrokken ORION, Sanne naar Nyland.
RN 170685
Hernösand, 5 juni. Vertrokken ORION, Sanne naar de nieuwe Diep.
DT 010785
Nieuwe Diep, 27 juni. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Hernösand.
DT 270885
Nieuwe Diep, 25 augustus. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Nyland.
NVD 060785
Nieuwe Diep, 4 juli. Uitgezeild ORION, Sanne naar Nyland.
AH 240785
Hernösand, 19 juli. Binnengekomen ORION, Sanne van het Nieuwe Diep.
AH 160885
Hernösand, 8 augustus. Vertrokken 8 augustus ORION, Sanne naar het Nieuwe Diep.
DT 270885
Nieuwe Diep, 25 augustus. Binnengekomen ORION, M.F. Sanne van Nyland.

1888

PGC 07 januari 1888
Nieuwe Diep, 4 januari. Het Nederlandse barkschip ORION, laatst bevaren door kapt. Sanne (kapt. M.F. Sanne), is uit de hand verkocht aan de heer J. Bergersen te Frederikstad.

Lloyd's List - Wednesday 18 July 1888
Frederikstadt, 11 juli. Uitgezeild de ORION, kapt. Bergersen, naar Liverpool.

1889

Lloyd's List - Saturday 05 October 1889
Glasson Dock, 4 oktober. Uitgezeild de ORION, kapt. Bergersen, naar Demerarij, via Ayr.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
BM = Bristol Mercury
DT = De Tijd
DZG = Dagblad van Zuidholland en ’s-Gravenhage
HV = Het Vaderland
LL = Lloyds List
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
ST = De Standaard