Inloggen
THECLA MARIA - ID 18000


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-07-20 / 1893-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Freerk Liefkes Drenth.
Geboren te Oude Pekela 31 juli 1823.
Overleden 27 juni 1916 te Oude Pekela. (Overlijdens reg. O.Pekela - 1916, akte nr. 42)
Zoon van Liefke Hindriks Drenth en Antje Freerks Wortelboer.
Gehuwd op 7 mei 1851 met Tettje Berends Drenth,
dochter van Berend Hindriks Drenth en Helena Berends Bontdrager.

Scheepsbouwer: Freek Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 175.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.59 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.35 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-07-20
Register nr: 18630491
Scheepsnaam: THECLA MARIA
Type: Schooner
Lasten: 92
Gebouwd in plaats: Oude Pekela
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Vinke Muller, J.W.C.
Opmerkingen: 1867 238-datum besluit nieuwe zeebrief23-03-1867-106- schip ligt in :Oude Pekela
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Oude Pekela

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-00-00 THECLA MARIA
Manager: Liefke Hendriks Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Liefke Hendriks Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Additional info: Kapitein: J.W. Mulder, Pekela.

Date/Name Ship 1868-00-00 THECLA MARIA
Manager: H.T. Kranenburg, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H.T. Kranenburg, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Additional info: Kapitein: J.W. Mulder, Pekela.

Date/Name Ship 1869-00-00 ELISABETH
Manager: H.T. Kranenburg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H.T. Kranenburg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: NPHV
Additional info: Kapitein: T.M. de Jonge.

Date/Name Ship 1874-00-00 ELISABETH
Manager: Wed. Kranenburg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. Kranenburg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: NPHV
Additional info: Kapitein: T.M. de Jonge.

Date/Name Ship 1877-00-00 ELISABETH
Manager: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NPHV
Additional info: Kapitein: T.M. de Jonge

Date/Name Ship 1887-00-00 ELISABETH
Manager: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands
Callsign: NPHV

Date/Name Ship 1891-00-00 ELISABETH
Manager: ? de Weerd, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: ? de Weerd, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands
Callsign: NPHV
Additional info: Kapitein/eigenaar.

Date/Name Ship 1893-00-00 ALBERDINA
Manager: Jan Nicolaas Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Nicolaas Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: NBWC

Date/Name Ship 1893-00-00 ALBERDINA
Manager: Kapitän Jeremias Eckhoff, Jheringsfehn, Germany
Eigenaar: Kapitän Jeremias Eckhoff, Jheringsfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Jheringsfehn / Germany
Callsign: KHPC

Ship Events Data

1867-00-00: In 02-1867 te Groningen geveild voor HFl. 14.840,--
1892-00-00: In 1892 uit de hand geveild voor HFl. 1900,-- Koper J.N. Wijnstok, Martenshoek.
1893-00-00: In Weener (Dld) verkocht voor HFl. 2300,00
1895-00-00: Final Fate:
Eind december 1895 op reis van Porsgrund naar Papenburg in de Noordzee lek geworden. Op de lading hout drijvend naar Delfzijl gesleept en ter plaatse afgeschreven.

Rotterdamsch Nieuwsland 31-12-1895: Het schip Alberdina, schipper Eekhoff, met hout van Porsgrund naar Papenburg, is hier vol water binnengesleept door de sleepboot Möwe.

NvhN 25-02-1895: Schoener „Alberdina." Donderdag 27 Febr. 1896, 's morgens 10 uur, zal, buiten de Waterpoort te Delfzijl, publiek en tegen contante betaling worden verkocht: De complete Inventaris van het te Delfzijl liggende Duitsche schoenerschip" Alberdina" terwijl des avonds 7 uur, in het logement „De Hope" van Mej. de Wed. de Vries te Delfzijl, op voorschreven voorwaarden zal worden verkocht: Het „HOL" van voornoemd schip, benevens I Boot en 2 Compassen. Informiatiën ten kantore van den Heer P. J. Vos, te Delfzijl. J. C. Jentink, Notaris te Delfzijl.


Rotterdamsch Nieuwsblad 28-02-1896: De vol water hier binnengebrachte Duitsche schoener Alberdina is met den inventaris voor HFl 1090 verkocht aan den heer Weinschenck te Amsterdam.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller werd geboren te Uithuizen op 01 februari 1836 als zoon van de “medicinae docter” Petrus Johannes Muller en Johanna Margaretha Vinke.

Johan trouwde te Oude Pekela op 15 juni 1863 als schipper met Maria Anna Nagel, geboren te Oude Pekela op 10 juni 1839 als dochter van de schipper Jan Hindriks Nagel en Tobina Berends Drenth.

Geen overlijdensakten gevonden van Maria Anna Nagel.

Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller overleed te Haarlem op 03 februari 1906.

 

In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt Johan Muller vermeld als schipper/gezagvoerder in 1863, 1864, 1865, 1866, 1868, 1869, 1870, 1871, 1873, 1874, 1876, 1880, 1881.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.C.Vinke Muller was effectief lid van het zeemanscollege “de Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 122 in de periode 1869 t/m 1896.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.W.C.Vinke Muller als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1883 van de brik “Lida” ex Plantage Dordrecht, gebouwd in 1857 te Groningen, 223 ton o.m., varend voor W.J.Langeveld Jr te Amsterdam;

*    1885 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

Bouma vermeldt J.Muller als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Thecla Maria”, gebouwd in 1863 te Pekela, 170 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela;

*    1868 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.T.Kranenburg te Pekela.

De opgave voor de “Thecla Maria” klopt wèl met die uit de monsterrol uit 1863, maar de vaartijden overlappen die van de brik “Lida”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 juli 1852, schoener “Amicitia et Fides”, kapitein Bernard Hilberts Schae, scheepsjongen Johannes Muller, 16 jaar uit Uithuizen.

29 augustus 1853, schoener “Marne”, schipper Jacob Mennes Beukema, lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 17 jaar uit Uithuizen.

01 juni 1854, schoener “Marne”, schipper Jacob Minnes Beukema, lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 18 jaar uit Uithuizen.

06 september 1854, schoener “Marne”, schipper Jacob Minnes Beukema, lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 18 jaar uit Uithuizen.

10 september 1863, schip “Tecla Maria”, kapitein Johan W.C.Vinke Muller uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

NRC 01 augustus 1871114

Suriname, 4 juli. Het Nederlandse schip LIDA, kapt. Vinke Muller, alhier gereed liggende om naar Amsterdam te vertrekken, heeft door aanvaring van het schip DE VREDE, terwijl deze gesleept werd, enige schade bekomen, die gerepareerd moet worden. Het zal vermoedelijk de 9e dezer weder tot vertrek gereed komen.

 

Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad, 14 juni 1872114

Paramaribo, 13 juni. De 11e dezer is alhier binnengelopen het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. Van der Veen, van Amsterdam met vijf passagiers; de 12e het Nederlandse schip LIDA, kapt. J.W.C. Vincke Muller, van Liverpool en de 13e het Nederlandse schip UNICORN, kapt. H. Coock, van Boston.

 

West-Indiër 04 september 1872114

….De 28e augustus is van Paramaribo vertrokken naar Amsterdam het Nederlandse schip LIDA, kapt. W.C. Vincke Muller, met 317.358 pond suiker, 12.815 gallons melasse, 6.000 stuks cocosnoten. 17.880 pond cacao, 766 pond roncon, 37 stukken vierkant hout, 15.659 pond kwassiehout en 174 kannen lemmetjessap.

 

NRC 24 april 1887114

Batavia, 23 maart. Vrachten. Sedert het bericht van 9 dezer was er enige meerdere levendigheid in onze markt te bespeuren, terwijl het aantal onbevrachte schepen weer verminderde. Naar Holland ging niets om. Naar het Kanaal werden een paar schepen opgenomen voor zaksuiker tot Sh.27/6 en Sh.25/- en wellicht nog een vaartuig tot eerstgenoemd cijfer te plaatsen zijn. Naar de Verenigde Staten werd voor koffie van Macassar naar New York Sh.35/- besteed; voor de over enige dagen te veilen Padang koffie zal wel spoedig ruimte gezocht worden. Naar Australië werd Sh.22/6 besteed voor een handig schip en zou nog een zeer klein vaartuig onder te brengen zijn.

De laatste bevrachting van een Nederlands schip is: PRINSES WILHELMINA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 55 tabak, naar Amsterdam.

Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: de BANDA.

 

NRC 31 januari 1879114

Amsterdam, 30 januari. Volgens brief uit Plymouth van kapt. Vinke Muller, voerende het Nederlandse schip LIDA, van Suriname herwaarts, was hij de 24e dezer aldaar binnengelopen, na de 18e te voren reeds bij Wight te zijn geweest en gedurende 6 dagen wegens tegenwind hoge zee en sneeuwstorm in het Engelsche Kanaal gekruist te hebben.

 

NRC 21 december 1887114

Middelburg, 20 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip PRINSES WILHELMINA van Hongkong te Batavia aangekomen.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Muller, Johan Wilhelm Christiaan Vinke

Familiegegevens en opleiding

Tammo Meilofs de Jonge werd geboren op 10 februari 1826 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Meilof Jans de Jonge en Frouke Tammes Tamminga.

Hij trouwde te Nieuwe Pekela op 31 januari 1850 met Lubbechiena Tonnis Harding, geboren op 06 maart 1827 als dochter van de schipper Tonnys Freerk Harding en Hinderkien Klaassens de Weerd. Lubbegina overleed op 23 september 1853 te Amsterdam, 24 jaar.

Tammo hertrouwde op 29 april 1858 te Nieuwe Pekela als scheepskapitein met Elizabeth Tonnijs Harding, geboren op 09 juli 187 als dochter van de koopvaardijkapiteinTonnijs Klaassens Harding en Hindrikien Klaassens de Weerd.

Elizabeth overleed op 12 februari 1913 te Nieuwe Pekela, 78 jaar, weduwe.

Tammo overleed op 18 april 1905 te Nieuwe Pekela, potschipper, 79 jaar.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Tammo Meilofs als schipper/scheepskapitein in 1878  in 1850, 1852, 1858, 1859, 1861, 1866, 1868, 1871, 1874, 1876, als potschipper in 1889, 1896, 1897, 1905.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

T.M. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 53 in de periode 1852 t/m 1905

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.M.de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1851 t/m 1854 van de schkof “Arendina Jacoba”, gebouwd in 1840 te Pekela, 173 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Veendam;

*    1859 van de schoenerkof “Frouwina Elisabeth”, gebouwd in 1848 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor L.E.Tiktak te Pekela;

*    1860 t/m 1866 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.T.Kranenborg te Pekela;

*    1868 t/m 1873 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 175 ton o.m., varend voor H.T.Kranenburg te Pekela;

*    1874 t/m 1876 van hetzelfde schip maar nu varend voor de weduwe H.T.Kranenburg te Pekela;

*    1877 t/m 1879 van hetzelfde schip maar nu varend voor U.Zuiderveen te Pekela;

*    1882 t/m 1886 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 175 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 februari 1842, schip “Goede Hoop”, schipper Meilof J. de Jong, matroos Tammo Meilofs de Jonge.

13 januari 1845, kof “Goede Hoop”, kapitein meilof Jans de Jonge, stuurman Tammo Meilofs de Jonge, 19 jaar uit Nieuwe Pekela.

13 februari 1846, kof “Goede Hoop”, kapitein M.J. de Jong, stuurman T.M. de Jonge, 21 jaar uit Nieuwe Pekela,

11 januari 1881, schoener “Elizabeth”, kapitein Tamme M. de Jonge, 54 jaar uit Nieuwe Pekela.

07 maart 1885, schoener “Elizabeth”, kapitein Tammo M. de Jonge, 59 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Jonge, Tammo Meilofs de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.K.Wind als gezagvoerder gedurende:

*   1877 van de kof “Agatha” ex Hoop, gebouwd in 1842 te Muiden, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*   1878 t/m 1882 van de sch.kof “Hermanus Gerhardus” ex Dankbaarheid, gebouwd in 1849 te SappemeerHoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Beerta. Het schip werd in 1882 gesloopt;

*   1882 van de galjoot “Noordster” gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1882 gestrand bij Lemmer en wrak geraakt;

*   1883 t/m 1886 van de kof “Catharina Gerardina”, ex Johannes Hermanus, gebouwd in 1848 te Pekela, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Beerta. Het schip werd in 1886 gesloopt;

*   1887 t/m 1891 van de 2msch. “Elisabeth” ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunterzijl.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Wind, J.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein de Weerd (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1892 van de 2msch. “Elisabeth” ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunterzijl. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar te Martenshoek en was herdoopt in “Alberdina”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Weerd, X.X. de

Familiegegevens en opleiding

Jan Wijnstok werd geboren ca 1845 te ’s Gravenhage als zoon van de schipper Nicolaas Jans Wijnstok en Hiltje Dost.

Hij trouwde op 28 december 1871 te Groningen als schipper met Pietertje Speelman, geboren op 06 juni 1849 te Groningen als dochter van Reinder Jans Speelman en Geertrje Roelofs Dost. Na het overlijden van Jan Wijnstok hertrouwde zij op 16 juni 1887 te Groningen met de timmerman Gerrit Riepma. Deze was eerder getrouwd met Carolina Gerrits Beijernoord. Gerrit overleed op 23 november 1933 te Groningen, 74 jaar.

 Pietertje overleed op 02 december 1922 te Groningen, 73 jaar.

Jan Wijnstok overleed op 28 maart 1884 te Groningen, 39 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.N.Wijnstok als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1892 van de tjalk “Confiance”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1893 van de 2/msch. “Alberdina” ex Elisabeth, ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Martenshoek. Het schip werd in 1893 verkocht naar Duitsland;

*   1893 t/m 1896 van de koftjalk “Confiance II”, gebouwd in 1893, bouwlocatie niet vermeld, 98 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand.

 

DEZE REEKS KAN NIET SLAAN OP BOVENVERMELD JAN NICOLAAS OMDAT DIE IN 1884 IS OVERLEDEN.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Wijnstok, Jan Nicolaas

Monsterrollen

Opgemaakt Nieuwe Pekela
Datum: 1881-01-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ELIZABETH
Schipper: Jonge, Tamme M. de
Scheepstype: schoener
Grootte: 157

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Zie ook; Und fuhren weiter übers Meer, Deel III bladz.130.