1936-01-29: |
De Tijd 29-01-1936: Proefvaart motorschip. Het eerste van de twee voor rekening van de Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V- Rotterdam, nieuw gebouwde motorschepen, bestemd voor de Europeesche kust- en binnen vaart, de ALBULA, heeft een proeftocht naar zee gehouden. De proeftocht werd bijgewoond door de Scheepvaart Inspectie, door den directeur der Rheinwerft Walsum, een tiental vertegenwoordigers van Handel en Scheepvaart, zoomede door commissarissen en directeuren der reederij. Nadat in den Waterweg proeven genomen waren met de stuurinstallatie en de ankerspil werd het schip met een toespraak van den heer P. Ehrsam, gedelegeerd commissaris, overgenomen door de reederij, welke toespraak werd beantwoord door den heer Oberingenieur Von Bögel, namens de werf.
Haagsche courant 29-01-1936: Proefvaart motorschip „Albula". Het eerste van de twee voor rekening van de Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, nieuw gebouwde motorschip „Albula", bestemd voor de Europeesche kust- en binnenvaart, heeft gistermorgen een proeftocht naar zee gehouden. Het draagvermogen van het schip bedraagt 430 ton bij een diepgang van 2.75 meter, bruto 329 en 149 netto. De voortstuwing geschiedt door een 4-cylinder Sulzer Dieselmotor, die 220/275 as P.K. kan ontwikkelen. Een doorgaand ruim met twee luiken maakt het mogelijk ook goederen van abnormale lengte te laden. Tevens is het schip uitgerust met een strijkbaren mast met twee laadboomen, waarmede lasten van drie ton geheven kunnen worden. Om met de tot dusverre op zee gebruikelijke motorensterkte ook op de rivieren de grootst mogelijke snelheid te bereiken, heeft men het kruisertype gekozen. Verlichting en verwarming zijn electrisch. Nadat in den Waterweg proeven genomen waren met de stuurinstallatie en de ankerspil werd het schip overgenomen door de reederij.
|