Inloggen
ECUADOR - ID 1881


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 159
Date Laid Down: 1914-04-25
Launch Date: 1915-03-27
Delivery Date: 1915-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3350
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Stoommachine nr. 312 (29"- 47"- 77'/48") 4 stuks Schotse ketels van de KMS - nrs. 739 t/m 742.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5688.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3517.00 Net tonnage
Deadweight: 5750.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 189000 Cubic Feet
 
Length 1: 380.60 Feet (British) Registered
Beam: 48.70 Feet (British) Registered
Depth: 32.60 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
111 0 100 0 0 211
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-10-14 ECUADOR
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMST

Date/Name Ship 1916-03-28 ECUADOR
Manager: Pacific Mail Steamship Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Eigenaar: Pacific Mail Steamship Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign: LFSQ

Date/Name Ship 1925-00-00 ECUADOR
Manager: W.R. Grace & Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Eigenaar: Panama Mail Steamship Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign: LFSQ

Date/Name Ship 1931-00-00 SANTA OLIVIA
Manager: Grace Steamship Co. Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Grace Steamship Co. Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign: LFSQ
Additional info: Call sign1934: WNCW

Date/Name Ship 1936-00-00 SANTA OLIVIA
Manager: Libby, Mc. Neill & Libby Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Eigenaar: Libby, Mc. Neill & Libby Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign: WNCW

Date/Name Ship 1937-00-00 DAVID W. BRANCH
Manager: Libby, Mc. Neill & Libby Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Eigenaar: Libby, Mc. Neill & Libby Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign: WNCW
Additional info: Supply ship voor de Alaska Cannery Trade.

Date/Name Ship 1947-00-00 LUXOR
Manager: Compañiá Victoria de Vapores, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compañiá Victoria de Vapores, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPYB

Date/Name Ship 1948-00-00 NEGBAH
Manager: Zim Israël Navigation Company Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Zim Israël Navigation Company Ltd., Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel
Callsign: 4XVD

Ship Events Data

0000-00-00: In 1925 Panama Mail SS Co (W.R. Grace & Co. Inc. mgrs) San Francisco( USA) service Inter Coastal Service Los Angelos, Mazatlan, San Jose de Guatemala, Acajutla, La Libertad, Corinto, Punta Arenas, Balboa, Cristobal & Havana ,New-York. Na de stranding van de "Colombia" in deze dienst, was andere tonnage nodig en werden de 2 overgebleven Dutchies herdoopt in "Santa Olivia" en "Santa Isabel", en ingezet in de New-York naar Valparaiso dienst.
1915-03-27: Tewaterlating van het passagiersschip ss. ECUADOR op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen, als tweede passagiersschip van een serie van drie schepen bestemd voor de Koninklijke West-Indische Maildienst. (Zusterschepen: "Colombia" & "Venezuela".)
1915-12-31: Het vrachtschip ss. ECUADOR van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM), op weg van Buenos Aires naar Amsterdam, loopt bij het lichtschip 'South Goodwin' op een mijn. Het schip kan in drijvende toestand worden gehouden en met begeleiding van de zeesleper 'Noordzee' van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst op 16 januari Amsterdam bereiken.

1916-01-00: In januari 1916 verkocht aan Hennevig Bros. Te Kristiana (Noorwegen) en door deze in maart 1916 doorverkocht naar de U.S.A., zonder onder Noorse vlag gevaren te hebben.

1916-08-00: Bij de Pacific mail Service was de 1e afvaart 28 augustus 1916 van San Francisco. Na een rondreis van 80 dagen met aanloophavens Honolulu, Manila, Hong-Kong, Shanghai en Yokohama weer terug in San Francisco. De 3 schepen bleken een slechte stabiliteit te hebben wanneer leeg gelost en zonder bunkers. De "Colombia" was al eens bijna gekapseisd in Amsterdam en de "Ecuador" haalde het zelfde kunstje uit in San Francisco. Daarna werd bij alle 3 schepen in het onderruim permanente ballast geplaatst
1940-00-00: Tijdens WO II ; service als Troopship.
1947-00-00: In 1947 in brand geraakt in een Mexicaanse haven op een reis naar Europa. Daarna verkocht voor sloop naar Nederland. Op de sloopwerf aangekocht door de ZIM Line en in dienst.
1952-00-00: In 1952: verbouwd en weer in de vaart.
1956-12-13: Final Fate:
In het najaar van 1956 werd de NEGBAH voor sloop verkocht naar Italië en arriveerde op 13 december bij de sloopwerf van A.R.D.E.M. te Savona. In haar tijd bij ZIM bracht schip meer dan 60.000 immigranten naar Israel.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Arend Reint werd geboren op 01.09.1867 te Edam als z.v. Jacob Nijboer (gezagv.) en Grietje Roozee.

Arend Reint (31) (gezagv.) trouwde op 08.03.1899 te Edam met Catharina de Grient Dreux (24) - geb. 07.06.1874 te Averhorn - d.v. Lambert Willem de Grient Dreux (predikant) en Annetje Boldingh.

Catharina de Grient Dreux overleed op 14.11.1945 te Haarlem (71).

Arend Reint overleed op 28 februari 1936 te Heemstede (68). 

(Overlijdensadvertentie inhet Rotterdamsch Nieuwsblad van 02-03-1936)

 

Kinderen

-    Jacoba Arendina Margaretha – geb. 1899

-    Lambert Willem – geb. 1901

-    Annetje Catharina – geb. 1905

 

Opleiding

Arend Reint werd op 05.08.1882 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam.

Na een 3-jarige opleiding en het behalen van diverse prijzen op school, werd hij op 15.08.1885 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. CASTOR, kapt. Visser, naar de Middellandse Zee. Op 30.07.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, gage 20 gulden. Op 29.09.1886 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart B op 17.11.1886 te Amsterdam.

Op 20.11.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS, kapt. Van Dijk Blok.

Op 05.01.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Visser, naar de Midd. Zee.

Op 01.03.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst, naar de Oostzee.

Op 10.04.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, naar de Midd. Zee.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 14.07.1887 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in februari 1890 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in februari 1893 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   06/1897 – van het s.s. PRINS WILLEM II (dienstdoend)

*   01/1900 – van het s.s. PRINS WILLEM I (dienstdoend)

*   03/1901 – supercargo a/b s.s. JEANNE

*   09/1901 – 1e stuurman s.s. PRINS WILLEM I

*   08/1903 – van het s.s. PRINS WILLEM I

*   01/1915 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   10/1915 – van het s.s. ECUADOR

*   07/1916 – van het s.s. NICKERIE

*   1918 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   03/1919 – van het s.s. STUYVESANT

*   12/1919 – van het s.s. VAN RENSSELAER

*   10/1921 – van het s.s. VENEZUELA t/m dec. 1927.

 

Werd op 01.01.1928 gepensioneerd. Kreeg een pensioen van NLG 4.800 per jaar.

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.R.Nijboer als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;

*    1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem”, gebouwd in 1890 te Stockton, 1723 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1893, p.111, staat vermeld dat A.R.Nijboer in februari 1893 het diploma eerste stuurman, Groote Stoomvaart A heeft behaald.

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 15-20 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de koopvaardij inzake de stranding van het ss. “Prins Willem I” onder kapitein A.R.Nijboer.

Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen komt de Raad tot een weergave van de volgende gebeurtenissen. Het schip vertrok op 19 juli 1900 vanaf de pier van Brooklin in New York met bestemming Cap Haïtien. Het lading van het schip was “goed gegarneerd en gestuwd, de luiken ieder van drie persennings, de masten van dubbele kragen voorzien, reddings- en brandblusmiddelen tot inmiddellijk gebruik gereed, stuurgerei, telegraaf, machines, ketels en lensinrichtingen in volmaakte orde, eene voldoende provisie, steenkolen, drinkwater en levensmiddelen aan boord en de equipage gezond en voltallig, zoodat genoemd schip volkomen zeewaardig was voor de te ondernemen reis.” In de nacht van 20 op 21 juli werd Cape Hatteras gepasseerd en vandaar koers gezet op e Caicos-passage om door deze Cap-Haïtien te bereiken. Onderweg was het weer goed en werd voordurend bestek opgemaakt. Op de 24ste bemerkte de kapitein een dwarse streep voor de boeg als van een branding. Hij verordonneerde volle kracht achteruit, maar het schip stoote een paar maal en bleef toen vastzitten. Er werden onmiddellijk diverse adaequate reddingsmaatregelen genomen en er werd geprobeerd vlot te komen, maar tevergeefs. Men constateerde vervolgens dat het schip was gestrand op het oostrif van het eiland Mariquana. Het schip geraakte lek en via een te hulp gekomen stoomboot werd zoveel mogelijk lading geborgen en werden passagiers en bemanning aan land gebracht.

“De gezagvoerder heeft, gelijk uit deze feiten blijkt, zijn koers niet genomen over San-Salvador en vervolgens door de Crooked-Island-passage, doch Oostelijk daarvan buitenom, om vervolgens door de Caicos-passage te varen.. Hij hoopte … daarmede een voordeel van 31 Engelsche mijlen te verkrijgen.” Op grond van de weersomstandigheden en de sterwaarnemingen meende hij deze doorvaart te mogen wagen. ”Naar het oordeel van den Raad zijn dit daden van minder goede zeemanschap, waardoor de stranding is veroorzaakt.” De Raad achtte zijn vertrouwen in de sterwaarnemingen niet optimaal. Hij werd geschorst in zijn bevoegdheid als gezagvoerder voor een periode van zes weken en moest de kosten van de uitspraak, f 23,05, betalen.

 

 

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Nijboer, Arend Reint

Afbeeldingen


Omschrijving: ECUADOR
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: als David M Branch genomen door de Canadian Forces in WO II
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: LUXOR
Collectie: Leijnse, John
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: als Negbah in Napels oktober 1954 gemaakt door Eric Johnson's
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk