Inloggen
EEMS - ID 1912


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1699 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 143
Launch Date: 1935-06-22
Delivery Date: 1935-08-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (275x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35250 Cubic Feet
Bale: 32750 Cubic Feet
 
Length 1: 48.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.67 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.60 Meters Depth, moulded
Draught: 2.48 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-02-1948
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd door TSM, Terneuzen. Brt 299 Nrt 104 Dwat 400. Loa 57,40 Ll 51,65 B 7,67 H 2,23 Dg 2,48. Grain 26488 Bale 25000.

Datum 00-00-1955
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 5 cil 300 Pk MAK Type (290x450).

Ship History Data

Date/Name Ship 1935-08-08 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coenraad Bos, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR

Date/Name Ship 1942-12-00 HF 09
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1945-08-00 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coenraad Bos, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR

Date/Name Ship 1952-09-02 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Expeditiebedrijf C. Bos & Zonen, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR

Date/Name Ship 1955-03-22 RITA
Manager: Johann Held & Bernhard Griesen, Haren, Groningen, German Federal Republic
Eigenaar: Johann Held & Bernhard Griesen, Haren, Groningen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / German Federal Republic
Callsign: DCCL

Ship Events Data

1935-06-22: NvhN 24-06-1935: m.s. EEMS. Zaterdag werd met goed gevolg van de scheepswerf Gideon van den heer J. Koster Hzn. te Groningen te water gelaten, het motorzeevrachtschip Eems, in aanbouw voor rekening van kapt. C. Bos te Delfzijl. Het schip dat een deadweight heeft van plm. 365 ton, wordt voorzien van een 200—240 P.K. Storkmotor, 2 stalen masten, 2 motordeklieren, enz. De ruiminhoud bedraagt 25000 feet 3. De bouw geschiedde onder toezicht van Bureau Veritas, voor klassificatie hoogste klasse, groote kustvaart. De kiel is gelegd voor een motorkustvaartschip van 285 ton d. w. dat voorzien zal worden van een 200 P.K. Bronsmotor en dat in aanbouw is voor rekening van kapt. Joh. Kunst te Groningen.
1935-07-31: Als EEMS, zijnde een motorvrachtschip, metende 257.52 reg. ton, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn , scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Coeraad Bos, scheepskapitein te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1699 Z GRON 1935 op het achterschip in achterkant dekhuis aan S.B. zijde.
1935-08-08: NvhN 10.08.1935: Delfzijl, 9 Augustus. Gisteren vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de scheepswerf Gideon van den heer J. Koster Hzn. te Groningen voor rekening van kapt C. Bos te Delfzijl gebouwd motorschip EEMS, groot 365 ton D.W. Dit schip is het eerste motorkustvaartuig. dat met een D.W. van 365 ton den zeer grooten ruim-inhoud heeft van 25000 cub. ft., wat neerkomt op een laadruimte van 71 cub. ft. per ton. Het schip heeft echter een zeer kleine meting, n.l. bruto 257 Reg. ton en netto 76 Reg. ton. De beladen diepgang bedraagt niet meer dan 8 voet, waardoor het schip zeer geschikt is om ook de ondiepe binnenwateren te bevaren. Een bijzonderheid is, dat het schip in staat is 200 ton waterballast mee te nemen, waardoor het onder alle omstandigheden uiterst zeewaardig is. De machinekamer en de verblijven zijn midscheeps ondergebracht, terwijl voor en achter een stalen mast met een stalen laadboom, welke bediend worden door twee motordeklieren met een capaciteit van 2 ton, staan opgesteld. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 200—240 P.K. compressorlooze Stork Diesel motor opgesteld. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer nog een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld voor de aandrijving van de hulpluchtcompressor, de hulp-lenspomp en de dynamo. Het schip is voorzien van een Oertz patent roer en een Zeise schroef. De verlichting geschiedt electrisch, waarvoor de installatie werd aangelegd door de fa. H. G. Eekels te Hoogezand. Voor de verwarming van de verblijven is een centrale verwarmingsinstallatie voor warm water aangebracht. Het schip, dat gebouwd is onder toezicht van het Bureau Veritas en de Scheepvaart-Inspectie voor classificatie groote kustvaart, behaalde op de proefvaart een snelheid van 8 3/4 mijl. Na de proefvaart werd het schip met groote tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1935-11-11: NvhN 12-11-1935: Delfzijl, 11 Nov. Het motorschip EEMS, Kapt. Bos, dat Zaterdag van hier vertrok naar Kings Lynn, beladen met carton van Groningen, kwam op het Eemskanaal in aanvaring met brug no. 14, die hierdoor werd beschadigd.
1937-09-04: NvhN 04-09-1937:
Delfzijl, 3 September. Het motorschip Eems, kapt. Bos, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met tarwe op weg van Demmin met bestemming Neuss. Gedurende de maand Augustus zijn te Delfzijl binnengekomen: 180 zeeschepen 158801 M 3. bruto; 392 binnenschepen 59501 ton laadvermogen
NvhN 07-09-1937: Delfzijl, 6 Sept Het motorschip Eems, kapt. Bos, dat alhier als bijlegger binnenliep, zette de reis weer voort. Het schip is beladen met tarwe op weg van Demmin met bestemming Neuss.
1938-02-06: NvhN 08-02-1938: Het te Delfzijl thuisbehoorende m.s. „EEMS", kapt. C. Bos alhier, is Zondagmorgen op den Nieuwen Waterweg wegens mist in aanvaring geweest met het groote Duitsche s.s. „Preussen" van de Hamburg—Amerika Lijn. De „Eems" werd ernstig beschadigd en zal in de buurt van Rotterdam worden gerepareerd. Tijdens de aanvaring lag het m.s. „Eems" ten anker.
1938-11-00: De Eemsbode: .11.1938: Het m.s. EEMS, kapitein Bos, vertrok zaterdag j.l. van Ornskoldvik naar Rotterdam met een lading papierstof. Het schip geraakte buiten de haven aan de grond en zou gisteren, nadat een deel van de lading was overgeladen, waarschijnlijk weer vlot komen.
Algemeen Handelsblad 27-11-1938: Motorschip aan den grond geloopen. Het aan de reederij C. Bos te Delfzijl toebehoorende motorschip „Eems", groot 258 bruto reg.ton en 76 netto reg.ton is in de eilandengroep ter hoogte van Oernskoeldsvlk in Noord-Zweden aan den grond geloopen Het schip, dat op weg is naar Utrecht heeft een lading houtpulp aan boord. Een gedeelte van deze lading zal in lichters overgebracht moeten worden, voordat het schip vlot zal zijn. Men hoopte het in den middag zoo ver te hebben gekregen. De bemanning is aan boord gebleven.
1939-04-13: Algemeen Handelsblad 13-04-1939: Eems. (Harlingen. 12 April.) Het Nederlandsche motorschip „Eems", kapitein C. Bos, dat gisteren alhier van Delfzijl arriveerde, is voor herstellingen aan casco en motor naar de scheepswerf Welgelegen gegaan en zal aldaar gerepareerd worden.
1942-12-00: Overgedragen aan de Transportflotte Speer Abt. Kiel. Lag bij de bevrijding van Noorwegen (9 mei 1945) te Molde. In augustus 1945 weer terug in Delfzijl.
1952-01-14: Als EEMS, zijnde een stalen motorschip, groot 803.44 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage no. 4841 d.d. 26-02-1948, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1699 Z GRON 1935 op het achterschip in het achterschot aan S.B. zijde van het dekhuis midscheeps 15.60 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 1.95 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1952-10-19: Motorschade opgelopen en drijvend 30 mijl NW Smith Knoll,50 mijl NW Waterweg ,120 mijl van Terschelling.
Het Vrije Volk 21-10-1952: Coaster Eems vraagt hulp. De Nederlandse kustvaarder „Eems” uit Delfzijl heeft op ongeveer 50 km ten westen van Hoek van Holland om hulp van sleepboten gevraagd. Het schip heeft schade aan de motor. Sleepboten van Terschelling Hoek van Holland en Vlissingen zijn uitgevaren om hulp te bieden. De Eems is vanmorgen om bij halftien vastgemaakt door de sleepboot „Holland". Het transport zet koers naar de Waterweg. Pogingen om het schip vannacht nog vast te maken mislukten. Tweemaal brak de ankerketting door de onstuimige zee. De „Eems" wordt thans naar de machinefabriek Kreber in Vlaardingen gesleept. De Holland van Doeksen op Terschelling kon aanvankelijk niet van het eiland wegkomen door de lage waterstand en moest door een andere sleenboot uit de haven getrokken worden.
Leeuwarder courant 22-10-1952: Er werd sleepboothulp gevraagd..... Spannende race op Noordzee tijdens België-Nederland. (Van een onzer eilander-correspondenten) De interland voetbalwedstrijd België—Nederland in het Antwerp stadion te Deurne was Zondagmiddag nog maar nauwelijkt begonnen of midden op een woelige Noordzee werd het startsein gegeven van een minstens zo interessante en enerverende krachtmeting Even na drie uur namelijk, meldde de Groninger kustvaarder “Eems” radiotelefonisch aan zijn reder, dat hij op 52 graden. . .. Noorderbreedte en 2 graden 48 minuten Oosterlengte met machineschade te kampen had gekregen en niet meer kon manoeuvreren. Sleepboothulp was noodzakelijk. Dit radiogesprek (dat natuurlijk werd afgeluisterd..) was tevens het startschot van een opwindende sportiefzakelijke handicaprace tussen enkele van onze bekendste, nationale zeeslepers. Een handicaprace, want uit de opgegeven positie van de assistentie behoevende coaster was met één oogopslag op te maken dat de sleepboot „Schelde" van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst, die te Hoek van Holland lag, wat de afstand betrof, in vrij wat gunstiger omstandigheden verkeerde dan de “Holland I" van Rederij Doeksen op Terschelling. Een handicaprace tenslotte, waarin — hoewel in de eerste fase van dat juist zeer belangrijk was — nog iets meer doorslaggevend zou ziin dan alleen snelheid. Dit „iets meer " zou men de finishing touch kunnen noemen van de stijl, waarin doorgaans een nautisch „nummer" wordt gebracht. De kapitein van de „Eems" had nog maar amper in zijn gesprek met reder Wagenborg de eerste woorden gesproken, of als bij toverslag werd plotseling de atmosfeer op de luisterposten der bergingsmaatschappijen nog sterker electrisch geladen, dan uiteraard dat gwoonlijk reeds het geval is. Kilowatts electrisch vermogen werden de aether ingeslingerd. De „Holland I" bood zijn diensten al aan, maar ook de „Schelde" bleef niet ten achter. Wij lopen 17 mijl per uur, imponeerde de „spark" van de „Holland I" Wij zijn met vijf uren bij u, repliceerde de telefonist van de „Schelde". Na dat eerste spiegelgevecht van aanbiedingen en contracten, gaf de reder van de „Eems" zijn kapitein het nuchtere advies om diè sleephulp te accepteren, welke het eerste ter plaatse zou zijn. Op basis van Lloyds open form. En daarmee was dan dus definitief de strijd ontbrand. Een strijd tussen — in eerste instantie — de „Schelde", welke ziin eigen positie meehad, en de „Holland I", die een uiterst snelle loper is. Maar L. Smit en Co. zou nog een ander troefje op de golven leggen. Over het verloop van de strijd gedurende de eerste uren is niet veel bijzonders te vermelden. Alleen dan, dat er in die eerste helft op de brug van zowel de „Schelde" als de Holland I" gerekend en gemeten werd. Dat er in de machinekamers alles op haren en snaren heeft gestaan en dat er in de radiohutten gepeild en geluisterd werd. Er werd maar weinig in de mike gesproken en met de sleutel gewerkt. Af en toe een geheim contact in cijfer-code tussen sleepboot en basishaven. Rivalen luisteren mee Als de scheepszender standby staat, kan de concurrent ook ziin mededinger in de peiling nemen. Dat risico kan tot het minimum teruggebracht worden door niet meer dan noodzakelijk „in de lucht" te zijn. Toen, in de loop, van de avond, bleek dat L. Smit & Co. een tweede sleper naar de Groninger kustvaarder had gedirigeerd. De „Zuidzee"! De “Holland I" had er dus een concurrent bij gekregen, en de „Schelde" een partner. Ongeveer tussen tien en elf uur waren de drie slepers ter hoogte van de opgegeven positie van de „Eems" aangekomen. De spanning aan boord van sleepboten en coaster steeg met het verstrijken der minuten. Wie zou het eerste te pakken krijgen? Doeksen had één kans tegen Smit twee. Tengevolge van de behoorlijke zee, die er liep, was het een uiterst moeilijke opgave het scheepje in het vizier te krijgen.
Van de kapitein van de “Eems” werd bijna het onmogelijke gevraagd. Onophoudelijk stond hij voor de microfoon van zijn scheepszender te spreken, teneinde de slepers gelegenheid te geven hun koers zo goed mogelijk te corrigeren. Uit die peilingen bleek, dat de drie sleepboten zich geruime tijd in de omgeving van de “Eems" bevonden. We zullen een vuurpijl afschieten, meldde de „Schelde". U vliegt door de peiling, kapitein, riep de „Holland I". Het kan zijn dat wij u zien, gaf de „Zuidzee" door. Maar de mannen aan boord van de “Eems" zagen niets. De stuurman knipperde met zijn morselamp en de kapitein riep tot in den treure over zijn radio Hallo Schelde, hallo Holland, hallo Zuidzee, halle sleepboten. Hier de Eems, de Eems. Ondertussen was het reeds 's nachts half twee geworden. Toen stelde de kapitein van de „Eems" de telegrafisten voor het maar eens op een andere golflengte te proberen. Misschien dat het daar beter zou gelukken En het zou gelukken. Om en nabij twee uur hoorden ze voor de zoveelste maal de stem van de coasterkapitein uit de luidspreker. Maar nu opgewekter. Hallo sleepboten, we hebben er ééntje te pakken Wij zien een schip, dat kennelijk naar ons zoekt. Welke sleper is dat? Tot drie maal moest hij de boodschap herhalen Geen antwoord. Enkele ademloze minuten. Dan knetterde de stem van 'n mareonist in de stuurhut van de „Eems". Hallo Eems, hallo Eems, het is de Holland, de Holland. En zo kreeg de "meester” van de „Eems" toch gelijk. Want in loop van de avond had hij al tegen zijn kapitein gezegd: de Holland zal het wel winnen. Will u ons nog even een telegrammetje sturen dat u ons aanneemt op Lloyds open form, kapitein?
Dat is okido Holland, dat is okido. Toen pas was de spanning voorbij en begon het werk...
1954-08-31: NvhN 31-08-1954: m.s. Eems naar Rotterdam verkocht. Het te Delfzijl thuis horende motorschip Eems van de firma C. Bos & Zoon, Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Schiedam, is verkocht naar Rotterdam. De Eems is van het shelterdektype en meet ca. 430 ton dcadweight. Het schip werd gebouwd in 1935 bij de scheepswerf J. Koster Hzn. te Groningen. In de machinekamer staat een 195 P.K. motor opgesteld.
1956-11-29: Final Fate:
Gestrand en gedeeltelijk gezonken bij Kastbadan ten westen van het eiland Visten. Ze was met een lading soda onderweg van Nykobing naar Dalarö. Maart 1958 geborgen door Wilhelm Baumgarten, naar Hamburg gesleept en in Januari 1962 gesloopt bij Eisen und Metall G.m.b.H. te Hamburg.


Afbeeldingen


Omschrijving: EEMS
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl

Omschrijving: EEMS proefvaart 8 aug. 1935
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EEMS
Collectie: Plokker, Hugo
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EEMS, Groningen
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Hindriks, Johannes H., Groningen

Omschrijving: EEMS voor verlenging op de Nieuwe Maas
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Mulder, P. (Piet)

Omschrijving: EEMS na verlenging
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: EEMS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Corveleyn, Oostende (B)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EEMS, aardappelen ladend te Hjarbaek (gemeente Viborg, westkust van Jutland, Denemarken), bestemd voor Engeland.
Collectie: Mast, R.K. (Rinze)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RITA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RITA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RITA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RITA in 1956 deels gezonken
Collectie: Oostmeijer, Jan
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Stranding