Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
ELLEWOUTSDIJK - ID 1999
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1920
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number:
12781 ROTT 1920
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
507
Launch Date:
1920-03-16
Delivery Date:
1920-05-03
Technical Data
Engine Manufacturer:
A.F. Smulders, Werf 'Gusto'
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
1800
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
(25 , 41 & 67 - 45)
Speed in knots:
10
Gross Tonnage:
3683.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
2239.00 Net tonnage
Deadweight:
6363.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
364000 Cubic Feet
Bale:
333000 Cubic Feet
Length 1:
358.80 Feet (British) Registered
Beam:
50.30 Feet (British) Registered
Depth:
22.00 Feet (British) Registered
Ship History Data
Date/Name Ship
1920-05-03
ELLEWOUTSDIJK
Manager:
N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
NPQT
Date/Name Ship
1930-00-00
MOLENWATER
Manager:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd'
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd'
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PMGC
Additional info:
PGAZ
Date/Name Ship
1935-00-00
KAGANOVICH
Manager:
Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo
, Odessa, USSR
Eigenaar:
Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo
, Odessa, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag:
Odessa / USSR
Callsign:
UPLJ
Date/Name Ship
1939-00-00
KAGANOVICH
Manager:
Baltiyskoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo (Baltic Shipping Company)
, Leningrad, USSR
Eigenaar:
Baltiyskoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo (Baltic Shipping Company)
, Leningrad, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag:
Leningrad / USSR
Callsign:
UPLJ
Date/Name Ship
1942-02-21
LIBAU
Manager:
Leth & Co.
, Hamburg, Germany
Eigenaar:
Deutsches Reich - Admiral der KMD
, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hamburg / Germany
Ship Events Data
1920-03-16:
AH 170320
Scheepsbouw. Gisteren werd van de Werf Gusto van de firma A.F. Smulders te Schiedam met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip ELLEWOUTSDIJK, in aanbouw voor de firma Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. De ELLEWOUTSDIJK is het tweede van vier dergelijke schroefstoomschepen, welke de Werf Gusto voor genoemde firma in aanbouw heeft. Het stoomschip wordt gebouwd onder speciaal toezicht en volgens de hoogste klasse van de Engelse Lloyd, tevens ingericht voor de houtvaart. Het is van het enkeldek type met campagne, lange brug en bak, heeft een draagvermogen van ongeveer 6.200 ton deadweight en de volgende afmetingen: Lengte tussen de lijnen 350’-3”; breedte op het grootste spant 50’-0”; holte 24’-0”.
Het stoomschip wordt voorzien van een triple expansie machine met oppervlakcondensatie van 1.800 ipk, in staat het vaartuig een snelheid te geven van 10 knopen, terwijl de benodigde stoom wordt geleverd door 3 stoomketels met een verwarmend oppervlak van ongeveer 510 m2, werkende onder een stoomdruk van 180 lbs. per vierkante Engelse duim.
Onmiddellijk hierna werd de kiel gelegd voor een schip van het shelterdecktype van 6.500 ton dw. voor dezelfde rederij bestemd.
1927-01-10:
Op 10.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 687 Z ROTT 1927
1941-06-22:
De ‘KAGANOVICH’ is op 22 juni 1941 te Lübeck door de Duitsers in beslag genomen, op 21 februari 1942 officieel prijsverklaard en als ‘LIBAU’ onder Duitse vlag gebracht.
1942-10-18:
Final Fate:
Op reis met een lading lege vaten van Noorwegen naar Duitsland is de ‘LIBAU’ op 18 october 1942 in convooi in de Vilnesfjord getorpedeerde door de Noose onderzeeboot ‘UREDD’. De torpedo trof doel in de machinekamer van de ‘LIBAU’. De Duitse mijnenveger ‘M-2’ slaagde erin het schip in de haven van Askvoll aan de grond te zetten, doch de ‘LIBAU’ moest als ‘Total Loss’ worden beschouwd. Zij was daar half gezonken. Delen van het schip werden later ter plaatse gesloopt, andere delen bleven onder water.
Afbeeldingen
Omschrijving:
De ELLEWOUTSDIJK van 1919, nog liggend bij de bouwwerf te Schiedam
Collectie:
Nierop, J.G.
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Werf
Omschrijving:
ELLEWOUTSDIJK
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Molenwater 1920 ex Ellewoutsdijk.
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht