Inloggen
ENERGIE II - ID 2054


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij, Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 54
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 700
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 3/4 , 25 1/2 & 41 1/4 - 27 1/2)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 845.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 442.00 Net tonnage
Deadweight: 1234.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 55000 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 201.4 Feet (British) Registered
Beam: 30.2 Feet (British) Registered
Depth: 13.0 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-08-00 ENERGIE II
Manager: N.V. Stoombootreederij v/h J. & A. van der Schuyt, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoombootreederij v/h J. & A. van der Schuyt, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPJW

Date/Name Ship 1918-09-00 ENERGIE II
Manager: Firma C. Goudriaan & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij 'Bestevaer' (C. Goudriaan & Co.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NPJW

Date/Name Ship 1919-10-00 VECHTSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PVWR
Additional info: Call sign after 1934 : PIEG.

Ship Events Data

1927-02-12: ZZN 160227
Scheepsongeluk. Zondagmiddag 12 febr. is het stoomschip VECHTSTROOM uit zee te IJmuiden teruggekeerd, daar de kapitein op zee overleden was. In verband met dat overlijden vernemen wij, dat deze vermoedelijk in zijn hut, door het opstijgen van dampen, die uit het met carbid en houtskool geladen ruim kwamen, is bedwelmd geworden. Zondagmorgen toen het stoomschip op 60 mijlen van IJmuiden op weg naar Hull was, liet de stuurman in verband met de mist, de kapitein roepen. Toen op de deur gebonsd werd, gaf de kapitein echter geen antwoord. Het bleek, dat de kapitein in zijn hut overleden was. Omtrent de doodsoorzaak staat nog niets vast. Het kan zijn dat de dampen uit het ruim in de hut zijn gekomen, welke hut boven het ruim was gelegen en dat de kapitein dientengevolge is overleden. Het schip is later naar Amsterdam opgestoomd met brand in het voorruim. Drijvende brandspuiten lagen daar gereed om assistentie te verlenen. Het vuur was spoedig geblust, nadat de lading, bestaande uit trommels carbid en pakken houtskool, voor een groot deel was gelost. (Note: kapitein was P. Krijnen)
1927-02-14: Naar Amsterdam gebracht, waar de brand werd geblust. Daarna de schade hersteld.
1927-03-11: Op 11.03.1927 liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1641 Z ROTT 1927
1941-09-22: Final Fate:
Het vrachtschip ms. 'Vechtstroom' 1918, (ex- 'Energie II') van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij (HSM) uit Amsterdam, op weg van Grimsby naar Londen, onder kapitein F.H. Colenbrander, wordt op de Noordzee nabij het lichtschip Humber door een Duitse luchtaanval zwaar beschadigd. De volgende dag vergaat het schip nabij het lichtschip Humber in de positie van 53.42° N / 00° 33 O, waarbij de gehele bemanning kan worden gered.

1941-09-22: Op 22 september 1941 vertrok de ‘VECHTSTROOM’ van Grimsby naar London met een lading steenkolen. Nog dezelfde dag werd zij voorbij het lichtschip ‘HUMBER’, bij boei D, door Duitse vliegtuigen aangevallen en door een luchttorpedo zo ernstig beschadigd, dat zij op 23 september 1941 in de Humber-Monding, in positie 53°42’NB. en 00°33’OL. zonk en verloren ging. Alle opvarenden konden worden gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Pieter werd geboren op 14.11.1886 te Velsen als z.v. Pieter Krijnen (loods) en Hendrika Greiner.  

Pieter (37) (gezagvoerder) trouwde op 03.01.1924 te Amsterdam met Jeannette Elisabeth Marguerite Lahaye (Lahaije) (28) - geb. te Houtain St. Siméon (België) als d.v. Mathieu Lambert Lahaije en Marguerite Thonet. 

Pieter overleed (40) a/b van het s.s. VECHTSTROOM door gasverstikking op 13.02.1927.

(zie Verslag RvdS 1927 - Nr. 48). Hij is begraven op de Algemene Begraafplaats te IJmuiden op 16.02.1927.

 

Kinderen

een

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 21.06.1911 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 15.05.1915 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 19.09.1917 te ‘s-Gravenhage

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1920 – 19.. van het s.s. SPAARNESTROOM  

*   1925 – 19.. van het s.s. AMSTELSTROOM

*   1927 – 1927 van het s.s. HONTESTROOM

*   1927 – 1927 van het s.s. VECHTSTROOM  

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag RvdS 1920 – nr. 71 – Aanvaring van s.s. SPAARNESTROOM met een sleep op 10.09.1920

Zie verslag RvdS 1927 – nr. 48 – Brand in lading van s.s. VECHTSTROOM op 13.02.1927

 

RN 170227

Teraardebestelling kapitein P. Krijnen. Op de Algemene Begraafplaats te IJmuiden is woensdagmiddag ter aarde besteld het stoffelijk overschot van de in de nacht van zaterdag op zondag jl. op zulk een tragische wijze om het leven gekomen kapitein P. Krijnen van het stoomschip VECHTSTROOM. Een vijftal kransen dekte de baar toen deze grafwaarts werd gedragen. De directie van de Hollandsche Stoomboot Mij. was vertegenwoordigd door de heren Ir. Gheele en Van Ramshorst, adj.-inspecteur. Verder waren aanwezig de heer H.J. Balfoort, vertegenwoordiger van de Maatschappij te IJmuiden, de heer L. Verhoef, kapitein bij de Maatschappij en de heren W. Siersema, 1e machinist en S. Bos, 1e stuurman van de VECHTSTROOM. Namens de directie sprak de heer Van Ramshorst woorden van dank en waardering. Hij roemde de overledene als een flink zeeman, die vele goede reizen voor de Maatschappij heeft volbracht De eerste machinist, de heer Siersema bracht namens de equipage van de VECHTSTROOM de overledene een laatste groet Ds. L.W. Erdman, Hervormd predikant te IJmuiden, sprak een slotwoord, waarna de oudste broeder van de overledene aanwezigen dankte voor de belangstelling.

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: Krijnen, Pieter

Afbeeldingen


Omschrijving: VECHTSTROOM aan de werf
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Schade na onbekende aanvaring
Collectie: Plokker, Hugo
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade