Inloggen
ENGELINA - ID 2059


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1909-02-07 / 1947-00-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1984-08-24 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Nat. Official Number: 3123 WINS 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1908-11-03
Launch Date: 1909-04-13
Delivery Date: 1909-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 113.70 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.08 Net tonnage
Deadweight: 155.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 27.30 Meters Registered
Beam: 5.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.28 Meters Breadth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1921
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verbouwd bij Scheepswerf Joh. Boot te Alphen a/d Rijn en gemotoriseerd: 1-cyl. 2-tact Industrie Gloeikop, 13 3/4-15, 45 RPK.

Datum 00-00-1938
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 90 Pk Industrie, 9 1/16-12 5/8.

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1951 gehermotoriseerd met een 2 cil. Fulundmotor.

Datum 00-00-1954
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1954 gehermotoriseerd met een 154 Pk Hundestedt motor,, nu 99 Brt, 53 Nrt en 155 Dwt.

Datum 00-00-1967
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot zandzuiger.

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-02-07 ENGELINA
Manager: Egbert Olthof, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Olthof, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NQBP

Date/Name Ship 1920-00-00 ENGELINA
Manager: Egbert Olthof en Jan Brouwer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Olthof en Jan Brouwer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NQBP

Date/Name Ship 1921-09-29 ENGELINA
Manager: Jan Brouwer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Brouwer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NQBP
Additional info: 1934 callsign PDXW

Date/Name Ship 1942-05-20 ENGELINA
Manager: C.V. A. Polder's Scheepvaartbedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. A. Polder's Scheepvaartbedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXW

Date/Name Ship 1947-00-00 HANS OLAF
Manager: Eduard Emil Robert Smith, Arhus, Denmark
Eigenaar: Partrederi af 5 August 1947, Aarhus, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Arhus / Denmark
Callsign: OWWN

Date/Name Ship 1947-00-00 GRETHE WITTING
Manager: J.H. Hansen, Grasten, Denmark
Eigenaar: J.H. Hansen, Grasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grasten / Denmark
Callsign: OWWN

Date/Name Ship 1950-00-00 KONDOR
Manager: Partrederiet Mads N.P. Hansen, Middelfart, Denmark
Eigenaar: Partrederiet Mads N.P. Hansen, Middelfart, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelfart / Denmark
Callsign: OWWN

Date/Name Ship 1954-00-00 KONDOR
Manager: A.G.F. Larsen, Hundested, Denmark
Eigenaar: A.G.F. Larsen, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hundested / Denmark
Callsign: OWWN

Date/Name Ship 1966-00-00 KONDOR
Manager: Leif Edvard Charles Rasmussen, Gilleleje, Denmark
Eigenaar: Leif Edvard Charles Rasmussen, Gilleleje, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Gilleleje / Denmark
Callsign: OWWN

Ship Events Data

1908-07-29: NvhN 31-07-1908: Stadskanaal, (Bonnermond), 29 Juli. Heden werd alhier van de werf van den scheepsbouwmeester W. Mulder met goed gevolg te water gebracht de stalen zeil-aak „Neerlandia", groot 235 ton, gebouwd voor rekening van A. Nieveen van Stadskanaal. Direct daarop werd de kiel gelegd voor een dito zeil-aak voor rekening van W. Sloots, te Gasselternijveen. Ook is aangenomen door genoemden scheepsbouwmeester voor rekening van E. Olthof te Wildervank een twee master koftjalk (opm. "Engelina") te maken.
1908-11-03: NvhN 05-11-1908: Stadskanaal (W.), 3 Nov. Heden liep alhier met goed gevolg te water van de werf van den heer W. Mulder, de stalen zeilaak groot 185 ton, voor rekening van kapt. W. Sloots (opm. "Noordster") te Gasselternijveen. Daarna werd de kiel gelegd voor een zee tjalk, genaamd ENGELINA, groot pl.m. 210 ton, voor rekening van E. Olthof van Wildervank.
1909-04-09: NvhN 11-04-1909: Stadskanaal-Bonnermond, 9 April. Van de werf van den scheepsbouwmeester W. Mulder liep heden met goed gevolg te water de stalen piektjalk, groot 200 ton, genaamd „ENGELINA" voor rekening van kapitein E. Olthoff te Wildervank. Hierna werd de kiel gelegd voor een dito tjalk van 160 ton voor rekening van kapt G. Pepping van Nieuwbuinen. Ook werd nog de kiel gelegd voor een tjalk van 165 ton voor rekening van kapt W. Tattje van Groningen. (opm.: "Diena Johanna".)
1909-04-13: Algemeen Handelsblad 13-04-1909: Scheepsbouw. Van de werf van den heer W. Mulder te Stadskanaal is met goed gevolg te water gelaten een stalen tjalk, genaamd „ENGELINA", groot 200 ton, voor sohipper E. Olthof te Wildervank. De kiel werd gelegd voor een tjalk, groot 165 ton, voor G. Pepping te Nieuw-Buinen. (Opm.: PRINSES JULIANA")
1909-05-14: Dagregister deel 1 nummer 600, den vijftienden Mei 1900negen. De ondergeteekende Egbert Olthof, schipper, woonende te Wildervank, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het in de Nederlanden thuis behoorende overdekte stalen zeilkoftjalkschip, genaamd “Engelina”, gebouwd te Stadskanaal, gemeente Wildervank, thans aldaar liggende, hebbende een dek en twee masten, zijnde groot bruto driehonderd twee en twintig twaalf honderdste kubieke meter of een honderd dertien en zeventig honderdste tonnen van twee drie en tachtig kubieke meter en netto twee honderd drie en zestig zestig honderdste kubiek meter of drie en negentig en achthonderdste tonnen van twee drie en tachtig honderdste kubieke meter, gevoerd wordende door hem ondergeteekende als schipper, welk schip nog niet ten eenigen hypothekkantoor is te boek gesteld. Geteekend den 14 Mei 1909. Geteekend E. Olthof. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring do. 18 Mei 1909 van den beëdigden scheepmeter H. Pieters te Hoogezand is nevensvermeld vaartuig gebrand 3123 WINSCH 1909.
1928-08-09: History
Op 09.08.1928 liggende te Harburg-Wilhelmsburg voorzien van een nieuw brandmerk: 276 Z WINSCH 1928
Klik hier om de afbeelding te bekijken
1940-00-00: Liggende te Amsterdam, door de Duitsers in beslag genomen. Ingebracht bij A. Polders Scheepvaartbedrijf te Amsterdam. Was tijdens de Tweede Wereldoorlog in bezet gebied. Gezonken in de buurt van Stolberg. December 1942 gelicht en voor Transportflotte Speer gevaren op de Waddeneilanden. Het voer verder in timecharter bij de Nederlandse Oost Rederij. In 1944 in Noorse wateren. In september 1945 te Cuxhaven teruggevonden.
1946-05-28: Doorhaling teboekstellng in het Kadaster op 28-05-1946. Zou in 1946 verkocht zijn en hernoemd OTTE JENSEN, eigenaar E. Hoffmeijer te Greena, Denemarken. Hiervan echter (nog) geen bewijs kunnen vinden.
1967-00-00: Omgebouwd tot zandzuiger KONDOR van L.E.C. Rasmussen, Gilleleje en in 1972 aan Jens Rohde Rasmussen, Dragor, thuishaven Gilleleje. In 1976 herdoopt in GEFION R (Stf 7) , eig. J. Rasmussen & J. Rhode Nielsen.
1983-00-00: In zwaar verwaarloosde staat gekocht door Ruurd Bootsma, die het schip op eigen kracht via het Kielerkanaal naar Nederland bracht. Op 21-08-1984 als ENGELINA, zijnde een koftjalk, passagiersvaartuig, metende nog onbekend, liggende te Leeuwarden, door K. Rozema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5412 Z GRON 1984 op het achterschip aan S.B. zijde in de verschansing, 0.50 m. uit de hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 0.87 m. uit dek. Van juni 1983 tot juni 1985 grondige restauratie en voorzien van een nieuwe Scania Vabis motor van 165 PK en in de bruine charter vloot vanuit Stavoren. Herdoopt in ENGELINA, eig. Ruurd Bootsma, Blauwhuis (Frl.) Omschrijving: een stalen motorzeilschip, type koftjalk met zwaarden, kluiverboom, grote- en kleine bezaanmast, onderverdeeld in 4 compartimenten, geschikt voor personenvervoer, voortbewogen door een 6 cyl. 4 takt Scania Vabis dieselmotor van 133 kW (=181 PK) type D11-R80, motornummer NCF5470523 is aangebracht op S.B. kant van de motor. Het schip is gebouwd bij scheepswerf W. Mulder te Stadskanaal in het jaar 1909. Proefvaart op 27 mei 1985. Op 06-11-1989 verkocht aan Tjitze Grondsma, schipper te Harlingen. Op 09-01-1990 verkocht aan Yme Bernardus van der Meer, die het op 23-11-1992 verkoopt aan Venn. o. fa. Scheepvaartbedrijf Pont en Huizenga, waarvan de vennoten zijn: Gerardus Johannes Pont en Frederica Huizenga, op. huw. voorw. geh. echtelieden. In 1998 verkocht aan Zeilrederij 'Atlantis' (Sjoerd Faber), Sneek. In 2006 verkocht en als 'Jan Huygen' van rederij van Linschoten uit Workum in de chartervaart.

2007-00-00: Zie ook hoofdstuk 36 van het boek “100 jaar Schepen, Schippers en Scheepsbouwers in Stadskanaal”

Afbeeldingen


Omschrijving: ENGELINA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De ENGELINA, zoals het schip in 1909 was gebouwd.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ook dit zou de ENGELINA van 1909 zijn. Er is tussen beide foto's van het schip verschil. Het is een vraag, welke van de beide foto's van de koftjalk met volle zeilen de ENGELINA van 1909 is.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Kramer - Groningen

Omschrijving: KONDOR 1909 ex Hans Olaf ex Grethe Witting ex Otte Jensen ex Engelina te Odense in 08-1965.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Bewijs van inschrijving historisch casco.
Vervaardiger: Onbekend