NvhN 190157
Tewaterlating m.s. Fem.
Bij Bodewes' Scheepswerf Volharding N.V. te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig FEM, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W.A. de Vries te Zwartsluis. De FEM (bouwnummer 142) is van het gladdek type, meet 485 ton dwt. en zal worden uitgerust met een 240 pk. motor. In de machinekamer zal voorts een hulpmotor van 25 pk. worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 8 pk. elk aan dek, olie gestookte centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 48 volt, radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud is 719 m3 grainspace en 696 m3 balespace. De bunkercapaciteit bedraagt waterballast inclusief reserve 136 ton, brandstof 27 ton en drinkwater 15 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie (letter F). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdek type. groot 700 ton dwt, voor rekening van de heer J. Damhof Jr. te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 395 pk. motor.
NNO 290357
Proefvaart m.s. FEM.
Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig FEM, dat bij Bodewes' Scheepswerf Volharding N.V. te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer W. A. de Vries te Zwartsluis. De FEM (bouwnummer 142) is van het gladdek type, meet 485 ton dwt. (398 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47,78 m, lengte tussen de loodlijnen 43,95 m, breedte 7,75 m en holte 3,15 m. De beladen diepgang is 2,85 m. De voortstuwing geschiedt door een 240 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 25 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie (letter F).