1953-02-02: |
NvhN 02-02-1953: De Insulinde in nood. Veiligheidsriem redde leven der bemanning. In de nacht van Zaterdag op Zondag, om drie uur, werd de reddingboot Insulinde te Oostmahorn door Radio Scheveningen gealarmeerd. De coaster Franka II, van de rederij L. Stienstra uit Rotterdam, met een lading pek op weg van Hamburg naar Duinkerken, had namelijk radiotelefonisch meegedeeld dat hij door het verschuiven van de lading slagzij maakte en dat de sloep al klaar gemaakt werd. De coaster bevond zich op dat moment tussen de boei E. T. 12 en Terschellingerbank. In verband met de toestand in Oostmahorn, duurde het enige ogenblikken voor de Insulinde kon vertrekken, doch om half zeven had de reddingboot de Franka II bereikt, nadat zij in voortdurend radio-telefonisch contact met deze coaster had gestaan. De gezagvoerder van de Franka II achtte het raadzaam om de Eems binnen te gaan en verzocht Toxopeus in de nabijheid te blijven. Tot voor de Wester Eems trokken beide schepen samen op, doch omstreeks negen uur, half tien, verklaarde men op de Franka het verder zonder assistentie te kunnen stellen. Men was er in geslaagd een tank vol te gooien waardoor de slagzij verminderde en daar de motor goed in orde was, kon de coaster met de neus in de stormwind worden gehouden. Vechtende tegen de elementen is het schip langzaam naar Delfzijl gevaren, waar het gistermiddag behouden binnen kwam. Hachelijk avontuur. De Insulinde keerde daarop naar haar basis terug, doch ten Noorden van Schiermonnikoog, toen de reddingboot reeds door de dikste gronden heen was, beleefde de bemanning een angstig avontuur, dat Klaas Toxopeus op zijn causerieavonden nieuwe stof tot praten zal geven. Bij het ingaan van het Friese Gat rees onverwacht uit de kokende golven een berg water omhoog, die de Insulinde als een speelbal oplichtte en op haar zij neer wierp, zodat de reddingboot een slagzij van 90° maakte. Enkele leden der bemanning geraakten bulten boord en alleen aan het feit, dat allen hun veiligheidsriem hadden vastgemaakt is het te danken, dat er thans geen diepe rouw heerst in Oostmahorn. De watermassa's richtten grote schade aan. Onder meer werd de railing beschadigd en werden de stutten van het springnet kapot geslagen. De radio viel uit, zodat geen communicatie meer met Oostmahorn kon worden verkregen. Vanzelfsprekend heerste er toen ongerustheid in de gezinnen van de redders, doch de spanning loste zich op in dankbare blijdschap, toen Zondagmiddag 12 uur alle leden der bemanning behouden aan wal stapten. Dat opstapper Sjoerd Dijk een wonde aan een ooglid had gekregen, telde — gezien het grote gevaar waaraan de mannen waren ontsnapt — niet meer mee. De Franka II, de coaster waarvoor de Insulinde uitvoer, is een kustvaartuig van 487 b.r.t. Het werd vorig jaar gebouwd bij de Scheepswerf „Waterdhuizen', J. Pattje te Waterhuizen.
Trouw 02-03-1953: Franka II in nood. De opvarenden van de Nederlandse kustvaarder „Franka 2" hebben moeilijke uren meegemaakt. Zondagmorgen verkeerde het schip bij Terschellingerbank in nood en de bemanning maakte zioh in afwachting van de komst van de reddingboot reeds klaar om het schip te verlaten. De reddingboot „Insulinde" voer onmiddellijk uit, doch de situatie was dermate benard, dat het er veel op leek, dat het schip met man en muis zou vergaan. Het schip was met een lading pek onderweg en vermoedelijk is de lading gaan schuiven. Verdere bijzonderheden ontbreken, doch wel werd Zondag een bericht ontvangen, dat alles wel aan boord was en het schip weer opstoomde naar Delfzijl. Vermoedelijk is het op eigen kracht losgekomen.
De Volkskrant 02-03-1953: De reddingboot “Insulinde" is na de begeleiding van de Nederlandse kustvaarder „Franka II" ernstig beschadigd op terugweg van de Eems naar Schiermonnikoog. De „Franka ll' had zich tevoren in ernstige moeilijkheden bevonden bij Terschellingerbank. Zondagmiddag liep het schip met zware slagzij de haven van Delfzijl binnen. |