1960-01-27: |
Algemeen Dagblad 27-01-1960: Geeststar: Schip met snufjes. Van een onzer verslaggever. Slikkeveer. — Het motorschip Geeststar, dat gistermiddag bij de Slikkerveerse scheepsbouwwerf v.h. De Groot en Van Vliet te water werd gelaten, geniet in scheepsbouwkringen grote belangstelling. Niet alleen, omdat het voor Waling van Geest en Zonen te 's-Gravenzande een koelschip wordt, speciaal voor het vervoer van bananen, maar vooral wegens de voortstuwingsinstallatie. Het is de eerste maal. dat in een Nederlands schip een vrije zuiger gasgenerator-gastunbine van Werkspoor wordt gebouwd. Op 1 juli hoopt de werf het schip op te leveren en dan zullen ongetwijfeld zeer velen nieuwsgierig zijn naar de resultaten. Met deze installatie, die een maximum vermogen heeft van 3630 apk. zal de Geeststar met een snelheid van zestien mijl kunnen varen. Het nagenoeg honderd meter lange schip, dat een draagvermogen van ongeveer 3500 ton heeft, wordt van een verstelbare schroef voorzien. Pontonluiken: Voor het snel laden en lossen zijn ook diverse voorzieningen getroffen. De vier ruimen worden gesloten met stalen pontonluiken. Deze zijn zo geconstrueerd. dat bananenelevators in de ruimen geplaatst kunnen worden zonder dat de luiken volledig weggenomen behoeven te worden. Verder zijn in beide zijden van het schip vier huiddeuren, waarin bananentransporteur geplaatst kan worden. De firma Waling van Geest heeft zich in 1947 in de scheepvaart begeven. Zij charterde toen schepen voor het vervoer van groenten en fruit van Maassluis naar Londen en Boston aan de Washbay. Ook ging zij schepen huren voor het transport van bananen uit Brits West-Indië naar Engeland. Meer schepen: In 1954 werd het eerste eigen schip gebouwd: de Geeststroom van 400 ton. In 1956 en 1958 volgden de Geestdijk en de Geestdam als kustvaarders van; dezelfde grootte. Zij verzorgen de de groenten- en fruitvaart naar Engeland. Te Slikkerveer en Makkum worden nu, twee 3500-tonners afgebouwd. Het is de bedoeling, dat later nog meer, schepen van dit type worden besteld. De contracten voor de zes gebuurde bananenschepen zullen dan op den duur niet meer worden verlengd.
De Geestland en Geeststar zijn speciaal ontworpen voor bananenvervoer vanuit de Engelse Caraïbische eilanden naar Engeland. |