Familiegegevens en opleiding
Jacob Nieuwenhuis werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 24 november 1836 als zoon van Willem Luurts Nieuwenhuis en Anje Willems Dethmers.
Hij trouwde op 19 december 1867 te Appingedam als buitenvaarder met Gezina Pieternella Riepma, geboren te Appingedam 19 augustus 1843 als dochter van de touwslager Thomas Derks Doornbos Riepma en Johanna Hans Oosterhout. Zij hertrouwde te Groningen op 02 augustus 1893 met de klerk Hero Duintjer, geboren te Veendam als zoon van de scheepskapitein Hindrik Heres Duintjer en Trijntje Germs Boon. Deze was de weduwnaar van Geesien van Linge. Hero Duintjer overleed te Utrecht op 08 april 1917, 83 jaar. Gezina Riepma overleed te Groningen op 03 oktober 1910 , 67 jaar.
Jacob Nieuwenhuis overleed op de Atlantische Oceaan op 19 juni 1889, 52 jaar.
Provinciale Groninger Courant 27 juli 1889
Advertentie. Op 19 juli j.l. overleed na een kortstondige ziekte van slechts vier dagen, op reis van Mobile naar hier mijn geliefde echtgenoot Jacob Nieuwenhuis, in leven gezagvoerder van het Ned. barkschip GEORGE, in de ouderdom van ruim 51 jaar.
Huelva ( Spanje), 20 juli 1889. G. Nieuwenhuis Riepma
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.W.Nieuwenhuis was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 73 in de periode 1879 t/m 1889.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 vermeldt kapitein J.W.Nieuwenhuis in 1886-1887 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het het schip werd op 12 april 1886 voor ƒ4350,- in Amsterdam in veiling gekocht door E.J.Bok & Zn en later uit de hand verkocht aan Corn. van Calcar te Hoogezand.
Bouma025 vermeldt J.W.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1869 van de kof “Alida Hendrika”, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 109 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1869 gezonken;
* 1871 t/m 1874 van de 2-mastschoener “Cornelia”, gebouwd in 1860 te Foxhol, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam;
* 1875 t/m 1880 van hetzelfde schip, maar nu varend voor F. van Calcar te Hoogezand;
* 1882 t/m 1884 van de 3-mastschoener “Zeldenrust” ex Baltya Pidde, gebouwd in 1873 te Ruthern, 306 ton o.m., varend voor F. van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1884 verkocht naar Noorwegen als “Urd”;
* 1887 van de ijzeren bark “Ferdinand en Louis”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 491 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip was in 1887 getuigd als 3-mastschoener. Het zonk in de Oostzee na een aanvaring;
* 1888 t/m 1889 van de bark “George”, gebouwd in 1863 te Greenpoint, N.Y., 145 ton o.m., varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1850-16, 12 maart 1850, kof “Esderdina Catharina”, kapitein Arend Hayes Post, 40 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Willem Achterdijk, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Jacob Willems Nieuwenhuis, 13 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1851-47, 29 juli 1851, smak “Ons Genoegen”, kapitein Johannes Jans Stenger, 27 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Nicolaas Stenger, 19 jaar uit Farmsum, kok Jacob Nieuwenhuis, 14 jaar uit Groningen en een matroos;
Monsterrol 1852-13, 06 maart 1852, kof “Margaretha”, kapitein Jan Jans Pomper, 30 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Nicolaas Verlagen, 30 jaar uit Winschoten, kok Jacob Willems Nieuwenhuis, 15 jaar uit Groningen en een matroos;
Monsterrol 1854-6, 20 februari 1854, kof “Rijna Arendina”, kapitein Aart Tonnis Polee, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjapke Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos Jacob Nieuwenhuis, 17 jaar uit Groningen, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1863-27, 04 maart 1863, kof “Helena”, kapitein Harmannus Wiarda Dijken, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob W.Nieuwenhuis, 26 jaar uit Termunterzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1864-17, 04 maart 1864, kof “Mettina Jacobina”, kapitein Harmannus Wiardi Dijken, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob Nieuwenhuis, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1865-35, 17 maart 1865, schoener “Anja Sietsia”, kapitein Nantko J.Huisman, 45 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jacob Nieuwenhuis, 28 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1870-33, 22 maart 1870, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob U. Nieuwenhuis, 33 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Harmannus Posthumus Folgering, 32 jaar uit Appingedam, 32 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1875-22, 15 maart 1875, schoener “Corrnelia”, kapitein Jaccob Nieuwenhuis, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Fokke Westerveld, 42 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1876-201, 26 september 1876, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Westerveld, 43 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1877-3, 15 februari 1877, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harkema, 32 jaar uit Delfzijl, 2 koks, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1878-4, 08 februari 1878, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Westerveld, 46 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1878-150, 25 november 1878, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 45 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1879-123, 30 augustus 1879, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob W.Nieuwenhuis, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 48 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos.
Monsterrol 1882-82, 20 juni 1882, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luichien Veling, 53 jaar uit Veendam, bootsman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-127, 29 augustus 1882, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1883-10, 02 maart 1883, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luichien Veling, 52 jaar uit Veendam, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1886-72, 21 augustus 1886, schoener “Ferdinant & Louis”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 49 jaar uit Tjamsweer. Voorts stuurman Wibrandus Duit, 24 jaar uit Oude Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-24, 11 maart 1887, schoener “Ferdinand & Louis”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Riepma, 41 jaar uit Appingedam, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1887-117, 29 december 1887, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman Jan Homan, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1888-77, 16 augustus 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman Roelof Drewes, 27 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, timmerman, 6 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Gezien Petronella Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1888-112, 08 november 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 51 jaar uit Delfzijl. Voorst 1ste stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Mattheus Kwint, 22 jaar uit Groningen, zeilmaker bootsman, timmerman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, 2 scheepsjongens en de kapiteinsvrouw Gezina Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1889-5, 17 januari 1889, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Als enige vermeld op de rol;
Monsterrol 1890-7, 22 februari 1890, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1892-3, 27 januari 1892, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1894-10, 21 februari 1894, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.
Deze drie vermeldingen zijn nà het overlijden van Jacob in 1889!
Samenvatting van de monsterrollen
-
Jacob wordt ook vermeld als Jacob W. en Jacob Willems.
-
Er zijn in totaal 26 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen, alle afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
3 De monsterrollen zijn gedateerd van 1850 t/m 1889 met als leeftijden 13 t/m 52. Er zijn drie rollen nà 1889 met Jacob Nieuwenhuis als kapitein, maar hij was toen al overleden
-
De woonplaatsen wisselen sterk en zijn in volgorde: Farmsum; Groningen; Termunterzijl; Delfzijl; Appingedam; Tjamsweer; Appingedam; Delfzijl.
5 Het overzicht van de monsterrollen luidt:
-
1850 kajuitwachter op de “Esderdina Catharina”, kapt. Arend H.Post 13 jaar
-
1851 kok op de smak “Ons Genoegen”, kapt. Johannes J.Stenger 14 jaar
-
1852 kok op de kof “Margaretha”, kapt. Jan J. Pomper 15 jaar
-
1854 matroos op de kof “Rijna Arendina”, kapt. Aart T.Polee 17 jaar
-
1863 stuurman op de kof “Helena”, kapt. Harmannus Wiarda Dijken 26 jaar
-
1864 stuurman op de kof “Mettina Jacobina”, kapt. Harmannus W.Dijken 27jaar
-
1865 stuurman op de schoener “Anja Sietsia”, kapt. Nantko J.Huisman 28 jaar
-
1870-1879 kapitein op de schoener “Cornelia” 33-42 jaar
-
1882-1883 kapitein op de schoener “Zeldenrust” 46-47 jaar
-
1886-1887 kapitein op de “Ferdinant en Louis” 49-50 jaar
-
Er zijn onderbrekingen in zijn carriére in de perioden 1854/1863 en 1865/1870. Hij zal in die periode vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn ingezien.
Er kan geconcludeerd worden dat zijn zeemansloopbaan minstens bijna 40 jaar heeft geduurd en dat hij in de laagste rangen is begonnen.
Overige bijzonderheden
Handelsblad 13 september 1887 in de rubriek Scheepstijdingen
“Ferdinand & Louis (Harlingen 12 Sept.) Volgens alhier ontvangen telegram uit Marienhamn is het Nederlandsche schip Ferdinand & Louis, kapitein Nieuwenhuis, van Kopenhagen naar de Oostzee, overzeild en gezonken. Het wrak is gered”.