1961-12-06: |
Op 06.12.1961 wordt de registratie als zeeschip doorgehaald. Ze wordt geregistreerd als binnen(tank)schip met brandmerk: 11091 B ROTT 1961. Op 15.12.1961, als GERARD, zijnde een stalen motortankschip, metende 231.298 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no. R23791N d.d. 06-05-1958, liggende te Dordrecht, door J. Baarends, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam van brandmerk 11091 B ROTT 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan BB zijde in de achterwand van het dekhuis, 3.25 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 10205 Z ROTT 1958 zijn vernietigd.)
Op 12.02.1962 “Gerard” van Fa. Bernouw & van Loon, te Dordrecht. (Vennoten zijn: Gerrit Bernouw en Gijsbert van Loon, te Dordrecht) Op 11.10.1962 herdoopt in “Delta 10”. Op 17.05.1963 “Delta 10” van N.V. Maatschappij tot het uitvoeren van Scheepstransporten en Baggerwerken te Rotterdam. Op 09.04.1968 “Contractor” van Holland Shipcontractors N.V. te Rotterdam. Op 04.05.1973 “Contractor” van Holland Diving International B.V. te Rotterdam. Het staat in 11.2010 nog zo bij het Kadaster te boek. (Omschrijving: Motorbergingsvaartuig.) Het schip is echter in 1991 gesloopt.
Een omschrijving van het bedrijf: Hoe het begon. (Gerrit Bernouw) De geschiedenis van Bunkerstation Delta begint voor 1955. Gerrit Bernouw begint met de verkoop van Esso smeermiddelen aan de binnenscheepvaart in Sliedrecht. Op 1 oktober 1955 laat hij zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en vestigt zich in het huidige pand aan de Hooikade 1-4 te Dordrecht en begint hier een bunkerstation. De naam. Vanwege de grote drukte komt er al snel versterking in de persoon van Gijs van Loon. Beide heren werden compagnons en de firma Bernouw en Van Loon was geboren. Vanaf die tijd werd ook de handelsnaam Bunkerstation Delta gevoerd. Er was toen nog geen bunkeropslaglichter. Er werd gewerkt met twee ondergrondse tanks van elk 12.000 liter plus een bootje van 30m3. Wanneer je in één week 10.000 liter verkocht was dat een topprestatie, terwijl er nu klanten zijn die in één keer 20.000 liter afnemen. Capaciteitsuitbreiding. In 1958 kwam de eerste bunkeropslaglichter voor de wal te liggen, deze werd aangeschaft voor ƒ 7.500,00 en werd voor ƒ 25.000,00 verbouwd tot winkelschip. Vervolgens werd er in 1960 nog een opslagschip van Esso Nederland overgenomen. In 1967 kwam Leen Stolk in dienst die regelmatig de werkzaamheden van Gijs van Loon overnam, welke wegens ziekte ook eerder moest stoppen met werken. Jurrie Berends kwam in dienst per 1 januari 1977, op dat moment was Gerrit Bernouw de enige eigenaar. Leen Stolk kreeg het aanbod om Delta over te nemen, aangezien hij er al tien jaar werkte en vroeg zijn collega Jurrie Berends om samen met hem het bedrijf te leiden. Zodoende ontstond op 1 januari 1978 de firma Stolk & Berends. In 1981 werden beide opslaglichters verkocht. Van oliehandel Terlouw in Rotterdam kochten Jurrie en Leen een grotere opslaglichter met een inhoud van 300m3 en er werden twee bunkerboten van Esso overgenomen. Ook daar was men in 1992 uitgegroeid en bij scheepswerf Van Eijk in Sliedrecht werd het station grondig onderhanden genomen en verlengd. De opslagcapaciteit werd van 300m3 vergroot naar 720m3. Op 31 december 1993 ging compagnon Leen Stolk met pensioen, maar hij kwam nog regelmatig de helpende hand toesteken. Verdere uitbreiding. Om toch nog een betere service te kunnen bieden hebben we in het jaar 2000 een nieuwe bunkerboot laten bouwen, de Delta III. De Delta III heeft naast 150 m3 gasolie ook 2 soorten smeerolie in bulk. Op 31 december 2001 is Jurrie Berends met pensioen gegaan en het bedrijf wordt nu voortgezet door Piet Theunisse, Joop Blom en Bert van Wijngaarden. Op deze wijze is het bunkerstation voor de binnenvaart, Bunkerstation Delta Stolk & Berends B.V., ontstaan.
|