Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
C.Gerdes was van 1892 t/m 1896 gezagvoerder van het fregat “Hainaut”, (gebouwd in 1887 in Barrow bij Barrow Shipbuilding Company voor F.Speth & Co in Antwerpen, 1783 brt.), varend voor de American Petroleum Company te Rotterdam. (Uit de Staat der Nederl. Zeemacht en Koopvaardijvloot).
Zie voor bijzonderheden omtrent de “Hainaut” in De Blauwe Wimpel, nr. 6 pp.208-209, 1994.
Bouma025 vermeldt C.Gerdes als gezagvoerder gedurende:
* 1892 t/m 1896 van het stalen 3/mschip “Hainaut”, gebouwd in 1887 te Barrow, 1734 ton n.m., varend voor de Am. Petr. Comp. te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Jacobs als gezagvoerder gedurende:
* 1897 van het stalen 3/mschip “Hainaut”, gebouwd in 1887 te Barrow, 1734 ton n.m., varend voor de Am. Petr. Comp. te Rotterdam. Het schip werd in 1911 verkocht naar Engeland.
Overige bijzonderheden
H.Jacobs was vele jaren gezagvoerder op het Belgische volschip “Hainaut” “en was tevens gezagvoerder van ons schoolschip L’AVENIR tijdens de vijfde reis, nl 1912-1913, naar Melbourne. Geboorteplaats en -datum ontbreken vooralsnog.
Betreffende de “Hainaut” is er een artikel door Gerrit van Burgerler in De Blauwe Wimpel van juni 1994 (nr.6, p.208-209), getiteld “Volschip “Hainaut” ”. Het schip was een stalen fregat van 1783 brt, in 1887 te Barrow gebouwd bij Barrow Shipbuilding Company in opdracht van F.Speth & Co te Antwerpen. (Foto van een schilderij door A.Jacobsen uit 1887 van het schip aanwezig) Deze reder was medeoprichter van de American Petroleum Company, een voorloper van Esso Nederland. Andere schepen van Speth waren de “Brabant” ex Martha Jackson, later verkocht naar Duitsland met de naam “Man-Zu”, de “La Flandre”en de “La Campine”. De “Hainaut” voer na de overgang naar de APC onder de kapiteins Gerdes en Jacobs, voornamelijk tussen de USA en het Caribische gebied en West-Europa. “Het schip bleef de Nederlandse vlag voeren tot het in 1911 naar Engeland werd verkocht”.
In de “Staat der Nederl. Zeemacht en Koopvaardijvloot” staat van 1892 t/m 1896 kapitein C.Gerdes en van 1897/98 t/m 1911 kapitein H.Jacobs als gezagvoerder geregistreerd van het fragat/tankschip de “Hainaut”.
Sweijs vermeldt als kapitein van de “Hainaut” in 1893 C.Gerdes en in 1900 H.Jacobs, varend voor de American Petroleum Company.
Alle voorgaande informatie is afkomstig van een correspondentie tussen de heren Luc van Coolput uit België en K.Suijk uit Heiloo, eind 2000.
Luc van Coolput, Ninove, België meldde mij in een e-mail van 02 maart 2002:
“Even wou ik melden dat ik eindelijk … de gegevens over die kapitein Jacobs gevonden heb … De man werd geboren op 17 oktober 1855 in Emden. Voornaam: Hinderk. Hij voer van 1890 tot 1891 als eerste stuurman aan boord van het belgische volschip HAINAUT. Van 1896 tot 1911 voerde hij het bevel over hetzelfde schip, dat toen onder Nederlandse vlag voer. Ik veronderstel dat hij ook als eerste stuurman aan boord was in de jaren 1891 tot 1896 (de HAINAUT kwam in 1891 onder Nederlandse vlag). … “