Familiegegevens
Hindrik werd geboren op 05.12.1845 te Oosterdiep (Gem. Veendam) als z.v. Hidde Jacobs Mulder (schipper) en Wendeltje Daniels Munneke.
Hindrik (32) (zeeman) trouwde op 27.05.1878 te Veendam met Pietertje Venema (25) – geb. 18.02.1853 te Veendam – d.v. Pieter Venema (bakker) en Harmanna Hut.
Kapt. H. Mulder, als gezagvoerder van het s.s. HEBE werd op 29.02.1892 vermist t.h.v. Kaap Vilanos, o/v Gibraltar naar Amsterdam.
Kinderen
geen
Opleiding
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Zeilvaart op 10.04.1866 te Veendam.
Kwam in oktober 1873 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. POLLUX.
De schepen van de kapitein
* 10/1878 – 04/1880 van het s.s. VESTA – geb. in 1857
* 04/1880 – 02/1882 van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871
* 02/1882 – 02/1884 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 02/1884 – 02/1884 van het s.s. ASTREA – geb. in 1867
* 02/1884 – 09/1887 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 09/1887 – 11/1887 van het s.s. STELLA – geb. in 1871
* 11/1887 – 03/1888 van het s.s. VESTA – geb. in 1857
* 03/1888 – 04/1888 van het s.s. BERENICE – geb. in 1864
* 04/1888 – 08/1889 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 08/1889 – 02/1892 van het s.s. HEBE – geb. in 1889
29.02.1892 vermist bij Kaap Vilanos a/b HEBE.
Overige bijzonderheden
Op 20.11.1888 werd de IRENE, o/v. Smyrna naar Amsterdam, bij Kaap Matapan door het Franse s.s. EUXENE van de Mij. Fraissinet aangevaren waardoor het zonk. De equipage werd gered door het Britse s.s. EUXENE en in Piraeus geland. Gezagvoerder H. Mulder.
Aantekening in stamboeken van de KNSM – No. 66:
29 februari 1892: ‘s-Morgens vroegtijdig bij Kaap Vilanos vermist. Vermoedelijk overboord gesprongen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Mulder werd met vlagnummer 906 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 36 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Mulder, oud 36 jaar, voerend het ss “Irene”, wonend op de Kattenburgergracht 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
906 1882-1887 stoomb. Irene Kon.Ned.Stoomb.Maatschappij
1888 geen vermelding van schip en boekhouder
1889-1891 stoomb. Hebe Kon.Ned.Stoomb.Maatschappij
Bouma025 vermeldt H.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1879 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1881 t/m 1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1883 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.Von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam. Bij Kaap Matapan aangevaren en gezonken;
* 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. (Bouma vermeldt deze opgave onder kapitein J. Mulder, maar H.Mulder is de enige Mulder die in mijn bestand voor de KNSM heeft gevaren, dus ik denk dat de initiaal bij Bouma fout is.)
* 1890 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Het ss. “Irene” kwam op weg van Smyrna naar Amsterdam op 19 november 1888 bij Kaap Matapan in aanvaring met het Britse ss EUXINE en zonk op 36o21’NB/22o27’OL. De bemanning werd gered door het ss EUXINE.
Het ss. “Irene” werd gebouwd in 1863 bij A.Denny te Dumbarton, mat 1194 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.
Het ss. “Irene” kwam tot zinken, na een aanvaring op 19 november 1888 met de franse paketboot “Euxène” van de Freissinet & Co te Marseille en met bestemming Piraeus. De bemanning ging over op deze boot, voer mee tot Piraeus en ging vandaar terug naar Amsterdam. Een uitgebreid relaas over deze gebeurtenis staat in het boekje “In en om het Oude Veenlust” door M.Steenhuisen die als scheepsjongen meevoer. Uitgave zonder jaartal bij N.V. de Noord-Ooster te Wildervank. Aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam
Familiegegevens en opleiding
Pieter van Dijk Blok werd geboren te Oude Pekela op 11 juli 1851 als zoon van Berend van Dijk Blok en Jantje Buining.
Hij trouwde op 29 mei 1884 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Emma Alida Haack, geboren te Amsterdam op 22 september 1859, voormiddags 4 uur, in de Bantammerstraat 384 te Amsterdam als dochter van de scheepsgezagvoerder Hermann Haack en Anna Kröger. Zij was de weduwe van Abraham Hazewinkel.
Pieter van Dijk Blok overleed op 22 april 1902 te Amsterdam (50).
Emma Alida overleed op 15 maart 1949 te Amsterdam, (89 jaar).
Kinderen
Jeannette – geb. ca 1886 te A’dam.
Herman – geb. ca. 1887
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.van Dijk Blok werd met vlagnummer 946 per 05 september 1901 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 september 1901 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd P. van Dijk Blok, gezagvoerder bij de KNSM, wonend in het Oosterpark 9 te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.H.Hinlopen. 023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
946 1901 stoomb. Sirius Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij
Bouma025 vermeldt P.(J.) van Dijk Blok als gezagvoerder gedurende:
* 1886 t/m 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Mercurius”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1891 van het stalen schroefstoomschip “Oberon”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 875 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1892 van het stalen schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1891 te Sunderland, 921 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1893 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Leda”, gebouwd in 1898 te Rotterdam, 1157 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Volgens de bemanningsboeken van de KNSM (Archief A'dam) werd kapt. P. van Dijk Blok op 8 maart 1892 aangesteld als gezagvoerder van de HEBE.
Werd in april 1898 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. LEDA.
Arriveerde op 5 april 1902 te Amsterdam als gezagvoerder van de LEDA en overleed kort daarna te Amsterdam.
AH-24-02-1902
Overlijdensadvertentie van kapitein Pieter van Dijk Blok.
Het Parool 16-03-1949
Overlijdens advertentie van Emma Alida Haack.
Familiegegevens
Louis Willem werd geboren op 18 nov. 1842 te Alkmaar als z.v. Mr.Pieter Binkhorst (griffier) en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist.
Louis Willem (33) trouwde 30.03.1876 met Dorothea Hermsen (26) – geb. Wijk bij Duurstede – d.v. Cornelis Carel Hermsen en Dorothea Gillot.
Louis Willem overleed op 21 april 1904 te Amsterdam.
(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 en WieWasWie)
Kinderen
- Pieter - (1877)
- Cornelis Carel – (1878)
- Louisa Wilhelmina – (1880)
- Cornelia Susanna Dorothea – (1882)
Opleiding
Louis Willem Binkhorst werd op 29 augustus 1857 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(533/2414). Hij werd geboren op 10 november 1842 te Alkmaar als zoon van Mr.Pieter Binkhorst, griffier bij de arrondissementrechtbank te Alkmaar en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist. Louis was bij de inschrijving 145 duim lang.
In de periode 1858/1859 zijn via een staatje om de drie maanden de vorderingen vastgelegd omtrent zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (gesplitst in nederlands, frans en engels) en “scheepswerk”. Verdere opmerkingen zijn:
“21 sep 1859 aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gem. door Do Steenberg
28 febr 1860 bekomt het horologie uit het fonds van L.Zegers Veeckens wegens voordurend gehouden uitmuntend gedrag, zonder loting
28 maart 1860 geplaatst als jongen op het schip Julie capt. Brom(moet zijn R.Brem, zie aldaar) naar Padang
12 febr 1861 terug van de reis met goed attest
8 mei 1861 geplaatst als ligtmatroos op ‘t schip Christina Agatha captein Eesink naar Batavia voor Amsterdam ...
20 augs 1862 terug van de reis met goed attest
20 augs 1862 eervol ontslagen”.
Behaalde op 29 febr. 1868 te Rotterdam het diploma 1e stuurman Grote Vaart.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.W.Binkhorst werd met vlagnummer 907 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 39 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Louis Willem Binkhorst, oud 39 jaar, voerend het ss “Sirius”, wonend in de Sarphatistraat 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.
L.W.Binkhorst was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1882 t/m (minstens) 1891 met vlagnummer 907.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
907 1882 stoomb. Sirius Koninkl.Nederl. Stoomv. Maatsch.
1883-1886 stoomb. Minerva idem
1887-1891 stoomb. Mars idem
Bouma025 vermeldt L.W.Binkhorst als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 te Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1878 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1879 t/m 1882 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1883 op het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouw in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1884 t/m 1887 op het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1888 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“Het eerste schip dat na de plechtige opening van het Noordzeekanaal (eind 1876) van de nieuwe waterweg gebruik maakt is het Nederlandse stoomschip Rembrandt van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. De kapitein is L.W.Binkhorst, het schip kwam van Bordeaux en wordt binnengebracht door de zeeloods Gerardus Schol.”
Uit: Smakken en kuiven. Vier eeuwen loodsdienst op Amsterdam. door H.A.Boekwijt, 1988. Uitg. Vereniging Loodsensocieteit “Recht door Zee” IJmuiden. 268 pp.
15-08-1871 2e stuurman CYCLOOP
16-11-1872 1e stuurman REMBRANDT
04-03-1874 Gezagvoerder REMBRANDT
11-07-1877 Gezagvoerder HECLA
08-05-1878 Gezagvoerder IRENE
01-02-1882 Gezagvoerder SIRIUS – van 25.11.1882 tot 16-12-1882 a/d wal wegens ziekte echtgenote.
16-12-1882 Gezagvoerder SIRIUS
08-09-1883 Gezagvoerder MINERVA
02-02-1886 GezagvoerderREMBRANDT
15-09-1886 Gezagvoerder MINERVA
26-02-1887 Gezagvoerder MARS
27-01-1896 te Pillau achtergebleven wegens bloedvergiftiging.
08-04-1896 Gezagvoerder MARS
07-04-1898 Gezagvoerder HEBE
Als gezagvoeder over de gehele periode 1874 – 1898 bedroeg de gage 100 gulden/maand.
(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 – pag. 66)
Familiegegevens
Dirk werd geboren op 05 nov. 1870 te Nes op Ameland als z.v. Frederik Kat (landbouwer) en Pietje Dirks Portegies.
Dirk (26) (zeeman) trouwde op 29 mei 1897 op Ameland met Getje Visser (26) – geb. te Hollum – d.v. Gosse Goois Visser (zeeman) en Dirkje Jobs Visser.
- Getje Visser overleed op 24.07.1939 te Heemstede (69).
Dirk overleed op 08 febr. 1944 te Haarlem (73). Hij werd op 12 febr. 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats te Heemstede.
Kinderen
Frederik Dirk
??
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeilvaart met aanvulling 3e stm. G.St.V. in juli 1893 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1893 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 22.02.1900 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 27.11.1893 als derde stuurman op het s.s. OBERON.
Eerste aanstelling als kapitein op 22.03.1907 – s.s. PLUTO.
* 03/1907 – 07/1907 van het s.s. PLUTO – geb. in 1905
* 07/1907 – 02/1908 van het s.s. STELLA – geb. in 1871
* 02/1908 – 03/1908 van het s.s. MINERVA – geb. in 1880
* 03/1908 – 09/1908 van het s.s. ORION – geb. in 1896
* 09/1908 – 02/1909 van het s.s. NIOBE – geb. in 1902
* 02/1909 – 07/1909 van het s.s. HEBE – geb. in 1889
* 07/1909 – 09/1909 van het s.s. TITAN – geb. in 1891
* 09/1909 – 08/1911 van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906
* 08/1911 – 04/1914 van het s.s. ATLAS – geb. in 1906
* 04/1914 – 05/1914 van het s.s. NIOBE – geb. in 1902
* 05/1914 – 11/1916 van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914
* 11/1916 – 09/1917 van het s.s. HERCULES – geb. in 1914
* 09/1917 – 12/1917 van het s.s. MEDEA – geb. in 1916
* 12/1917 – 10/1920 van het s.s. ULYSSES – geb. in 1918
* 10/1920 – 04/1921 van het s.s. JASON – geb. in 1912
* 04/1921 – 11/1925 van het s.s. BRIELLE – geb. in 1921
Op 01.12.1925 gepensioneerd.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Zie verslag RvdS 1911 – nr. 53 – Brand in de lading van s.s. NEPTUNUS op 28.06.1911.
Zie verslag RvdS 1915 – nr. 8 – Stoten op een voorwerp onder water met s.s. AGAMEMNON op13.01.1915.
Zie verslag RvdS 1923 – nr. 69 – Aan de grond lopen van s.s. BRIELLE op 05.06.1923.
De rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 09.02.1944
|