Inloggen
HEBE - ID 2700


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5145066
Nat. Official Number: 647 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1 ton
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 111
Launch Date: 1928-01-28
Delivery Date: 1928-02-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 158889/91 Type (280x450)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 195.55 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.91 Net tonnage
Deadweight: 240.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11896 Cubic Feet
Bale: 11230 Cubic Feet
 
Length 2: 33.29 Meters Registered
Beam: 6.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.52 Meters Depth, moulded
Draught: 2.32 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1954
Type: Conversion
Omschrijving: 07.1954: Achterschip verbouwd, waarschijnlijk bij scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel ????

Datum 00-12-1963
Type: Conversion
Omschrijving: De mechanische keerkoppeling werd bij de fa. Keller, Capelle a/d. IJssel vervangen door een hydraulische Reintjens keerkoppeling.

Datum 00-12-1963
Type: Conversion
Omschrijving: De houten reddingboot vervangen door rubberen man/over/boord boot en twee opblaasbare dinghy's.

Datum 00-09-1969
Type: Conversion
Omschrijving: Tijdens survey te Oldersom (Dld) de mast en laadbomen verwijderd en vervangen door een signaalmast.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-02-23 HEBE
Manager: Algemeen Vrachtkantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: One Nobel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVTK
Additional info: 1933 - Call sign PEOS

Date/Name Ship 1936-01-24 HEBE NOBEL
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: One Nobel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEOV

Date/Name Ship 1954-07-00 HEBE NOBEL
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dirk Baak, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEOV

Date/Name Ship 1955-10-03 HEBE NOBEL
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dirk Baak (2/3 deel) en Foppe van der Veen(1/3 deel), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEOV

Date/Name Ship 1962-08-00 HEBE NOBEL
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurrien & Egbert Abraham Kruidhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEOV

Date/Name Ship 1968-07-10 HEBE NOBEL
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Abraham Kruidhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEOV

Ship Events Data

1928-02-17: Op 17-02-1928 als HEBE, zijnde een motorvrachtschip, groot 553.97 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëedigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Otto Nobel, kapitein ter koopvaardij te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 647 Z GRON 1928 op 't achterschip, achterkant lichtkap motorkamer, bakboordzijde.
1928-02-26: Op haar eerste reis verloor het schip haar schroef nabij het eiland Borkum. Ze was onderweg van Delfzijl naar Middlesbrough met een lading ijzeraarde, bevracht door van der Eb, Rotterdam. De sleepboot DELFZIJL verhinderde een stranding en sleepte het schip terug naar Delfzijl. Bij de werf van Gebr. Niestern aangekomen, kwamen beide schepen met elkaar in aanvaring. De schade aan beide schepen werd bij deze werf gerepareerd en de HEBE werd van een nieuwe schroef voorzien.
1936-02-08: De Telegraaf 08-02-1936: Het m.s.'"Hebe", metende 196 bruto reg. ton. gebouwd te Groningen in 1928 en eigendom van O. Nobel te Rotterdam, is herdoopt in „HEBE NOBEL".
1940-05-00: De HEBE NOBEL is gedurende de oorlogsjaren 1940 -1945 in dienst geweest van de geallieerden en heeft gedurende die periode op de Engelse kust gevaren.
Ze was in time-charter bij The Ministry of War Transport vanaf 27 mei 1940 tot 26 januari 1946. Managers: Freight Express Ltd. te Londen.
1948-03-00: Stuurhuis verplaatst en opstelling reddingboot verplaatst.
1954-07-23: Op 23-07-1954 als HEBE NOBEL, zijnde een motorvrachtschip, metende 553.97 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Groningen no. 2612 d.d. 06-02-1928, liggende te Capelle a/d IJssel, door Chr. C. Felevs, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 647 Z GRON 1928 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant luchtschacht motorkamer, 5.80 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)
1963-00-00: De reddingboot vervangen door twee dinghy's en een M.O.B. boot.
1969-09-00: Tijdens survey te Oldersom (Dld) de mast en laadbomen verwijderd en vervangen door een signaalmast.
1971-01-00: Opgelegd in het Eemskanaal in het Dok te Delfzijl.
1972-04-24: Op eigen kracht naar Leer gevaren naar de sloopwerf.
1972-05-26: Final Fate:
Aanvang van de sloop door de Firma Evert Heeren te Leer, Duitsland.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1928
Kapitein: Nobel, One
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1953
Kapitein: Fransen, J.E.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1956
Kapitein: Baak, Dirk
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1962
Kapitein: Kruidhof, Jurrien
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1963
Kapitein: Kruidhof, E. A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: HEBE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: HEBE NOBEL tijdens de oorlogsjaren.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: HEBE NOBEL
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: HEBE NOBEL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: HEBE NOBEL
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NvhN 31-01-1928: Zaterdag 28 januari werd met goed gevolg van de scheepswerf "Gideon", van de heer J. Koster Hzn., te water gelaten een motorvrachtboot met afmetingen van 34,50 bij 6,35 bij 2,55. Het schip zal een deadweight hebben van ongeveer 260 ton. Het is gebouwd onder klasse groote kustvaart bureau Veritas en Scheepvaartinspectie en is bestemd voor de heer O. Nobel te Rotterdam. Het zal worden voorzien van een 150—180 P.K. compressorloze Deutz Dieselmotor. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een motortankboot met afmetingen van 36 bij 6,50 bij 2,50 m., in aanbouw voor Rotterdamsche rekening. Dit schip zal worden gebouwd onder toezicht Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor classificatie grote kustvaart. Het zal worden voorzien van een 300—240 P.K. compressorloze Deutz Dieselmotor.

Voorwaarts 25-02-1928: Op de Eems heeft de proefvaart plaats gehad van het voor de heer O. Nobel te Rotterdam nieuwgebouwde motorschip HEBE, groot 195 tons bruto en 69 ton netto. Het schip is voorzien van een 150-180 P.K. compressorloze Deutz-Dieselmotor die het schip op de proefvaart een snelheid gaf van 9¾ mijl. Het schip is gebouwd op de werf Gideon van de heer Koster te Groningen en zal, na te Delfzijl een lading ijzeraarde te hebben ingenomen, naar Middlesbro vertrekken.
NvhN 27-02-1928 Donderdag 23 febr. vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de Scheepsverf „Gldeon" van den heer J. Koster Hzn. te Groningen gebouwde motorvrachtschip „HEBE" voor rekening van de heer O. Nobel te Rotterdam. Het schip heeft afmetingen van 32,35 (over de stevens) bij 6.25 m. bij 2.55 m. Het deadweight bedraagt 260 ton van 1000 K.G. Het is groot 195 bruto register tonnen en 90 netto register tonnen bij een ruim-inhoud van 330 m3. De romp is gebouwd volgens het model kruiserachterschip waardoor naast grootere zeewaardigheid ook een verhooging van de snelheid wordt verkregen. De voortstuwing geschiedt door middel van een 150—180 P-K. compressorlooze Deutz Diesel motor. Het roer is gemaakt volgens het Oertzpatent. Gebleken is, dat dank zij de toepassing van dit roer, uiterst gemakkelijk met de hand gestuurd kon worden, terwijl de snelheid gunstig werd beïnvloed. Deze bedroeg ruim 9¾ mijl. Het schip is voorts voorzien van een motorlaadlier met een motor van 6—7 P.K., waarmee veilig twee ton geheven kan worden. Ook in de motorkamer is een dergelijk hulpaggregaat van 6—7 P.K. opgesteld, dienende voor lucht-compressor en hulplenspomp. Het schip is uiterst modern ingericht en is voorzien van electrische lichtinstallatie. Het geheel is gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, grote kustvaart. 
 
NNO 280228
Delfzijl, 27 februari. Het nieuwe motorschip HEBE, thuis behorende te Rotterdam, dat hier ijzeraarde voor Middlesbrough heeft geladen, is hier in de haven, drooggezet en van een nieuwe schroef voorzien.
 
NNO 290228
Delfzijl, 28 feruari. Heden kwamen hier in de haven met elkaar in aanvaring het te Rotterdam thuis behorende motorschip HEBE en de hier thuis behorende sleepboot DELFZIJL. De HEBE bekwam geen, de DELFZIJL lichte schade.
 
NRC 020328
Delfzijl, 1 maart. Vertrokken: HEBE, kapt. Koopman naar Middlesbrough 

AH 210436
Gisterochtend vroeg zagen de uitkijkposten van Ramsgate, Deal en North Goodwin lichtschip, dat een klein motorschip aan den grond zat op het Noordelijk deel van de Goodwin Sands. Onmiddellijk voer de reddingboot van Ramsgate uit, tezamen met andere schepen uit Ramsgate en Deal. Men vermoedde, dat het een klein Nederlandsch motorkustvaartuig was, dat heen en weer vaart tusschen de Theems en Nederland. Gedurende eenige uren werd het schip op de zandbank gebeukt door de golven en de reddingboot bleef uit voorzorg in de nabijheid. Naar nader gemeld wordt is het Nederlandsche schip de „Hebe" van de reederij Nobel te Rotterdam, metende 196 ton. Het schip was op weg van Vlissingen naar Bristol met een lading tegels. Na eenige uren aan den grond te hebben gezeten is de Hebe" met het tij vlot gekomen.

RN 210436
Londen, 20 april. Het Ned. motorschip HEBE NOBEL, van Vlissingen naar Bristol bestemd met een lading tegels, heeft gedurende enige uren op de Goodwin Sands omhoog gezeten, doch is met hoog tij weer vlot gekomen.

PZC 141153
HEBE NOBEL liep vast. – Conform het verzoek van de inspecteur voor de scheepvaard heeft de Raad voor de Scheepvaart de 45-jarige kapitein J.E. Fransen, woonachtig te Londen, de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen ontnomen voor de tijd van een week, omdat hij mede schuldig wordt geacht aan het vastlopen van zijn schip, het 195,5 brt. metende m.s. HEBE NOBEL uit Schiedam, op 10 september jl. bij Westkapelle.
Het schip was met 230 ton gestort fosfaat van Antwerpen vertrokken en voer onder loodsaanwijzing door het Oostgat van Vlissingen naar zee, toen het bij Westkapelle aan de grond liep. Het kon na enig manoeuvreren weldra weer vlot worden gebracht. De Raad was van oordeel, dat ook de loodsschuld heeft aan het stoten door te weinig op te sturen. De kapitein moet echter worden verweten, dat hij tijdens de vaart door het Oostgat zelf het roer nam en het zich daardoor onmogelijk maakte controle op de vaarrichting te houden.

PZC 101258
Kustvaarder bij storm in Krabbenkreek aan de grond. Kapitein weigerde assistentie.
In de nacht van maandag op dinsdag is in de storm, tijdens een hevige hagelbui op de Oosterschelde de Nederlandse 300 ton metende kustvaarder HEBE NOBEL gestrand. Het schip voer aan de grond op het hoogste punt van een bank aan de oostzijde van de Krabbenkreek, waar dit vaarwater samenkomt met het Keten. Het schip, dat op weg was naar Sint Annaland om daar aardappelen te laden voor Londen, liep bij hoog water vast, toen het tengevolge van slecht zicht uit de koers was geraakt. De sleepboot ADJA verliet de haven van Wemeldinge om assistentie te bieden. De gezagvoerder van de HEBE NOBEL wees echter alle hulp af, daar hij verwachtte dat zijn schip in de loop van de dag wel op eigen kracht zou vlot komen. Dit is echter, ook bij hoog water dinsdagmiddag, niet gebeurd.

PZC 050159
Na 26 dagen vlot. - Het Groningse kustvaartuig HEBE NOBEL, dat op 7 december jl. in de Krabbenkreek tijdens stormweer strandde, is zaterdagmorgen om acht uur bij hoge waterstand op eigen kracht vlot gekomen. Na de stranding was sleepboothulp geweigerd. Men ging daarbij van de gedachte uit, dat het schip op de dag van de stranding bij het volgend hoog water vlot zou komen. Bij de eerste vloed werd de HEBE NOBEL echter nog verder op de zandbank gedrukt.
Door het stormweer van de laatste dagen was voor de HEBE NOBEL een gunstige waterstand ontstaan, en zo kon het vaartuig na 26 dagen op de zandbank gevangen te hebben gezeten, op eigen kracht vlot komen. Het 250 brt. metende schip voer onmiddellijk naar Sint-Annaland, waar het aardappelen in zal nemen. De bestemming, die het schip ook op 7 december jl. had.