Inloggen
HEEMSKERK - ID 2716


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5145312
Nat. Official Number: 9276 Z ROTT 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 308
Date Laid Down: 1955-02-09
Launch Date: 1955-05-10
Delivery Date: 1955-07-14
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 515
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4079 Type 8D7 (305x460) 300 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 307.00 Net tonnage
Deadweight: 844.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38110 Cubic Feet
Bale: 35160 Cubic Feet
 
Length 1: 55.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.42 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-07-14 HEEMSKERK
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEPN

Date/Name Ship 1964-00-00 HEEMSKERK
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Vermaas' Reederij Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEPN

Date/Name Ship 1970-02-27 HULDA
Manager: C.K. Foster, Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Eigenaar: C.K. Foster, Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Demerara / Cayman Islands

Date/Name Ship 1970-03-00 HULDA
Manager: Hilcur Shipping Co. Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Eigenaar: Hilcur Shipping Co. Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Demerara / Cayman Islands

Ship Events Data

1955-07-08: Op 08-07-1955 bij het Kadaster teboekgesteld als HEEMSKERK. Eigendom van de Firma Hollandsche Zeerederij te Rotterdam, waarvan de vennoten zijn: Maria Wilhelmina Keeman, geh. met Hendriks Marinus Foks te Leiden, Johann Christiaan Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam en Jan Vermaas, reder te Rotterdam.
1955-07-11: Op 11-07-1955 als "HEEMSKERK", zijnde een motorvrachtschip, metende 499.99 bruto register ton volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9909 d.d. 06-07-1955, liggende te Slikkerveer, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van brandmerk 9276 Z ROTT 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot WC officieren, 3.20 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1961-01-02: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het op 2 januari 1961 aan de grond lopen van het motorschip Heemskerk nabij Barns Ness aan de oostkust van Engeland. De Heemskerk was beladen met 790 ton fosfaat in bulk en onderweg van Casablanca naar Grangemouth. Het was goed helder weer, de wind was zuid 4-5, de zee was golvend. Koerslijnen, die ongeveer overeen kwamen met de gevaren koers staan wel in de kaart, maar geen enkele peiling is daarop afgezet. De stuurman, die de wacht had, veranderde te 17.10 uur de koers naar 300˚ r.w. Het vuur van Barns Ness was op 4˚ aan bakboord. Het schemerde al; de wal was te zien maar er waren geen bepaalde punten te onderscheiden. De stuurman vond wel dat het schip te dicht onder de wal zat en om 17.20 uur stootte inderdaad het schip. De stuurman stopte de motor en waarschuwde de kapitein. De kapitein liet rondpeilen en loden. Het schip maakte geen water, het zat geboeid van voor tot 3 meter achter het midden. Het lukte niet door achteruitdraaien vlot te komen. Te 21.00 uur stond het schip vrijwel geheel droog. Nadat het water weer was opgekomen lukte het om op 3 januari te 01.10 uur vlot te komen en vervolgde het schip zijn reis. Later in Nederland bleek het schip ernstige bodemschade te hebben op gelopen. Oordeel van de Raad is dat het vastlopen van de Heemskerk is gelegen in de foutieve en onverantwoorde navigatie van de stuurman, met name na St. Abbs Head, waarbij geen peilingen werden genomen, geen gebruik werd gemaakt van het echolood en afstanden werden geschat. De Raad straft stuurman NCB door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein of stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van 4 maanden. De Raad is ook van mening dat kapitein PdJ niet geheel vrijuit gaat en straft hem door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 29 juni 1961
1971-05-26: Final Fate:
Onderweg van Jacksonville naar Mahone Bay gestrand 20 mijl ten westen van Halifax in de St. Margaret's Bay. Door de bemanning verlaten. Total loss verklaard.


Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HEEMSKERK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HEEMSKERK
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: De HEEMSKERK 1955
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Heemskerk 1955
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: De HULDA gestrand in de St. Margaret's Bay, 20 mijl west van Halifax, 26 mei 1971
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding