Inloggen
HONNEGINA - ID 2892


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-00-00 / 1898-11-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1887
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jacob ten Horn, Veendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1887-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 62.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 24.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.17 Meters Depth, moulded
Draught: 2.08 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1887
Datum agenda: 1887-09-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: HENNEGINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder, B.J.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1887-09-26, uitreiking zb151-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1887-09-19 HONNEGINA
Manager: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBSC

Ship Events Data

1898-04-07: Het nieuws van den dag 07.04.1898: IJmuiden, 5 april. Het ijzeren tjalkschip HONNEGINA, kapt. B.G. Mulder, van Zwijndrecht naar Carlshamn, is alhier binnengekomen wegens ziekte van de stuurman.
1898-11-21: Final Fate:
Op 28.11.1898 tijdens stormweer gestrand op het Duitse waddeneiland Sylt. Het schip was beladen en werd tot wrak geslagen. Het werd ter plekke verkocht.
1898-12-06: PGC 06.12.1898: Londen, 5 december. De Nederlandse tjalk HONNEGIENA (opm: HONNEGINA), kapt. B.G. Mulder, van Methil met kolen naar Norden bestemd, is op het eiland Sylt gestrand. Nadere bijzonderheden ontbreken.
1898-12-11: NRC 11.12.1898: Wyk auf Föhr, 5 december. De Nederlandse tjalk HONNEGIENA (opm. HONNEGINA), kapt. B.G. Mulder, van hier met kolen, die op Sylt gestrand is, zit op de zuidpunt van Hornum. De bemanning is gered.
1898-12-16: Het nieuws van den dag 22-12-1898: Nagekomen Berichten. Wijk a/F., 16 Dec. Er wordt aanbevolen het gestrande Ned. schip HONNEGIENA (opm. HONNEGINA) zoo spoedig mogelijk te verkoopen.
1898-12-17: PGC 17.12.1898: Wyk auf Föhr, 13 december. De Nederlandse tjalk HONNEGIENA (opm: HONNEGINA) zit vol water en is vermoedelijk totaal verloren.
1899-01-04: PGC 04.01.1899 : Wijk a/F (opm: Wyk auf Föhr), 31 december. Het Nederlandse schip HONNEGIENA (opm: HONNEGINA), kapt. B.G. Mulder, 05.12.1898 gestrand op Sylt) is met de lading kolen verkocht voor ongeveer GBP 100.
1899-02-14: Het nieuws van den dag 15.02.1899: Tonningen (opm: Tönning), 10 februari. Het Seeamt alhier behandelde gisteren het verloren gaan van de Nederlandse tjalk HONNEGINA, schipper B.G. Mulder, in begin december l.l. van Cuxhaven met een lading steenkolen naar Norden bestemd. De uitspraak luidde, dat de oorzaak van de stranding op de zuidpunt van Sylt moest worden toegeschreven aan de destijds heersende westerstorm.
Opm.: Het schip is na reparatie aangekocht door de Heer De Buhr uit Leer en weer in de vaart gebracht. Op 02-07-1907 strandde de Tjalk nabij het wadden eiland Juist. De Duitse ex-Nederlandse tjalk Honnegina is op 2 juli 1907 nabij het Waddeneiland Juist gezonken. (Naam als Duits schip nog onbekend of hetzelfde??)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berent Gerrits werd op 11 oktober 1853 op zee geboren en  te Cuxhaven aangegeven als zoon van Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins. Broers/gezagvoerder van hem waren Jan Gerrits, Harmen Gerrits Mulder en Johan Gerrits Mulder en zwagers Jacob Geerts Kramer en Jacob Kramer.

Berent trouwde op 01 februari 1883 te Amsterdam met Honnegina Tonkens, geboren te Bremen op 15 maart 1861 als dochter van schipper Harm Tonkens en Reina Kramer. Honnegina overleed te Groningen op 12 juli 1939, 78 jaar, weduwe.

Het echtpaar woonde vanaf 12 november 1897 in de Kolfstraat 19 te Groningen.

Berent overleed te Groningen op 28 augustus 1917, 63 jaar, zonder beroep

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wrodt Berent vermeld als schipper/scheepskapitein  in 1883, 1887, 1889, 1890, als zeeman in 1890, 1894, 1900 en zonder beroep in 1912, 1917.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. met  vlagnummer 6 in de periode 1881 t/m 1906.

In de Jaarverslagen van 1881 t/m 1884 van de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt met vlagnummer 6 een F.C.B.Mulder vermeld maar in de overeenkomstige periode in de Almanak van Sweijs staat als lid B.G. Mulder. Ik neem aan dat de vermelding in de Amsterdamsche Almanak onjuist is, temeer omdat identificatie van F.C.B.Mulder mij niet is gelukt.

De Sweysalmanak stopte na 1906 en in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart werd geen ledenlijst van Veendam meer opgenomen.

 

 

 

 

Berent was in de negentiger jaren ook lid van de subcommissie “De Weldadigheid”, een weduwen- en wezenfonds, opgericht op 01 januari 1846.

 

B.G. Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 25 in de periode 1890 t/m 1914.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

*    Bouma025 vermeldt B.G.Mulder als gezagvoerder gedurende;

*    1886 (moet zijn 1881) t/m 1887 van de 1-mastskof “Margaretha”, gebouwd in 1871 te Martenshoek, 60 ton o.m., varend voor de wed. G.A.Mulder  (moet zijn Grietje Jans) te Veendam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Duitsland;

*    1888 t/m 1895 van de koftjalk “Honnegiena”, gebouwd in 1887 te Veendam, 72 ton n.m., varend voor A.J.Prins te Veendam. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein;

*    1896 t/m 1898 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is op Sylt gestrand en als wrak verkocht.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1892/1893 staat B.G.Mulder als gezagvoerder van de “Honnegiena” met vlagnummer 6.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

07 juni 1882, tjalk “Magrieta”, schipper Berend Gerrits Mulder, 29 jaar uit Veendam.

03 augustus 1883, tjalk Margaretha”, kapitein Berend Mulder, 29 jaar uit Veendam.

26 september 1887, tjalk “Honnegina”, schipper Berend Gerrits Mulder, 33 jaar uit Veendam.

05 januari 1891, koftjalk “Honnegiena”, schipper Berend Mulder, 37 jaar uit Veendam.

01 februari 1894, tjalk “Honnegiena”, schipper Berend Geerts Mulder, 42 jaar uit Veendam.

10 juni 1894, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 42 jaar uit Veendam.

27 december 1894,

07 oktober 1896, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 45 jaar uit Veendam.

09 augustus 1899, tjalk “Morgenster”, schipper Roelof Salomons, stuurman Berend Mulder, 47 jaar uit Groningen.

 

Mulder083 vermeldt:

“  'Margritha'        koftjalk, b.j. Martenshoek 1/1871 (pag 471), eig 1871-2/1881 wed. G.J.Mulder-Prins te Vd, schipper 1871-1874 J.G. Mulder te Vd, B.G. Mulder te Vd schipper 1875-1887 en vanaf 2/1881 tot 3/1887 ook eigenaar. Naam wordt vanaf 1887 als 'Margretha' geschreven.”

“  ‘Honnegina'     kof, b.j. Veendam 1887, K/E 9/1887-1898 B.G. Mulder te Vd.”

 

In de naamlijst van “De Groninger Eendracht” in de Almanak van het zeemanscollege te Veendam wordt met nummer 25 kapitein B.G.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Honnegiena”. In dezelfde ledenlijst uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1913-1914 staat hij als gezagvoerder van de “Velox”.

 

 

Overige bijzonderheden

De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.

Op 21 februari 1881 werd Berent Gerrits Mulder eigenaar van de éénmast kof “Margritha” waarop hij reeds sinds het voorjaar van 1875 de schipper was geweest. De naam van de tjalk werd in het vervolg als ‘Margretha’ geschreven. Berent kocht de kof van zijn moeder.”

Met dit schip werd voornamelijk op Nederland, Duitsland en de Oostzee gevaren. Het werd op 22 maart 1887 uit de hand verkocht naar Duitsland.

Berent bezat vanaf 12 september 1887 tot 1898 de overdekte éénmast koftjalk “Honnegina”. Eind november 1898 vertrok hij met zijn schip vanuit Methil in Schotland met een lading kolen naar Norden in NO-Friesland. In zware storm strandde het schip op 05 december op de zuidpunt van Sylt. Lading werd geborgen, de bemanning gered en het schip verkocht.

Op 22 augustus 1900 kreeg hij de tweemast schoener “Velox”, gebouwd in 1900 bij J.ten Horn te Veendam. Hij voer tot september 1909, waarna zijn zoon Gerrit het commando overnam. Deze werd in februari 1911 ook eigenaar,

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Mulder, Berent Gerritz
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Veendam
Datum: 1887-09-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HONNEGINA
Schipper: Mulder, Berend Gerrits
Scheepstype: tjalk
Grootte: 71

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris H. Zeven te Wildervank, toegang 117, inv. nr. 148, aktenummer 459, 19 sept. 1887

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: "De schippers Mulder." Hoofdstuk 14 . Ger Mulder 2002 Uitg. PIROLA