Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
IJSELVEER - ID 2995
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1920
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepsbouwwerf en Machinefabriek 'De Klop'
, Utrecht, Utrecht, Netherlands
Werfnummer:
135
Launch Date:
1920-08-07
Delivery Date:
1920-11-10
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek 'De Klop'
, Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
1200
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
19 1/8, 31 7/8 & 51-36.
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
1917.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
1103.00 Net tonnage
Deadweight:
3200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
151000 Cubic Feet
Bale:
139000 Cubic Feet
Length 1:
267.1 Feet (British) Registered
Beam:
42.3 Feet (British) Registered
Depth:
18.3 Feet (British) Registered
Ship History Data
Date/Name Ship
1920-11-00
IJSELVEER
Manager:
N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
QCVL
Date/Name Ship
1922-01-00
AVECAPPELLE
Manager:
Société Maritime Belge
, Antwerp, Belgium
Eigenaar:
Société Maritime Belge
, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag:
Antwerp / Belgium
Date/Name Ship
1925-09-00
GRANHEIM
Manager:
Sam. Marcussen's Rederi A/S.
, Oslo, Norway
Eigenaar:
Sam. Marcussen's Rederi A/S.
, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag:
Oslo / Norway
Callsign:
LFPV
Date/Name Ship
1936-12-00
DAPHNE
Manager:
Tore Ulff A/B
, Brandö, Finland
Eigenaar:
Rederi A/B. Daphne
, Brandö, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag:
Brandö / Finland
Callsign:
OHZW
Ship Events Data
1920-08-07:
NRC 080820
Scheepsbouw. Sliedrecht, 7 augustus. Heden werd met goed gevolg van een van de hellingen van de N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek De Klop alhier te water gelaten het stalen zeevrachtstoomschip IJSELVEER, groot c. 3.300 ton, bestemd voor de N.V. IJselveer te Rotterdam. Het schip, in de afmetingen 267’ x 42’ x 21’-6”, is gebouwd volgens de hoogste klasse Lloyds Register, voldoet aan de voorschriften voor de houtvaart, Stuwadoorswet en van de Scheepvaartinspectie en wordt voorzien van een draadloze telegrafie installatie. In het schip wordt geplaatst een triple-expansie stoommachine van plm. 1.200 ipk met 2 stoomketels van ongeveer 170 m2, welke voorzien zijn van een oliestookinrichting en geforceerde trekinstallatie.
Het geheel voldoet overigens aan alle eisen die men aan een modern vrachtschip kan stellen. De verblijven voor de kapitein en de officieren worden van stoomverwarming voorzien en het gehele schip wordt elektrisch verlicht.
1920-11-10:
NRC 111120
Scheepsbouw. Rotterdam, 11 november. Het stoomschip IJSELVEER, groot 3.200 ton, gebouwd op de N.V. Scheepsbouwwerf De Klop te Sliedrecht, waar ook de machine installatie gemaakt is, heeft gisteren een welgeslaagde proeftocht gehouden. Het stoomschip, waarvan de afmetingen en constructie bijzonderheden reeds vroeger gemeld zijn, heeft zijn proefvaart van Boei 19 tot voor Scheveningen gemaakt, waarna het aldaar met een van hoge tevredenheid getuigend woord werd overgenomen door de Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij.
1941-04-03:
Final Fate:
De DAPHNE vertrok op 19 maart 1941 van Newport News met een lading steenkolen met bestemming naar Petsamo (Finland). Sindsdien is niets meer van schip of bemanning vernomen. Men neemt aan, dat zij op 3 april 1941 op ongeveer 400 mijl ten zuiden van IJsland is getorpedeerd en tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeboot U 69 of de Duitse onderzeeboot U 76.
Afbeeldingen
Omschrijving:
IJSELVEER
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
IJSELVEER
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
'GRANHEIM
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Nog een foto van de GRANHEIM, de vroegere IJSELVEER.
Collectie:
particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
DAPHNE in Las Palmas
Collectie:
Schell, W.A
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht