1930-09-30: |
0p de Schelde, in de bocht van Biezelinge, in aanvaring met een tegenliggende sleepboot ‘Papin'. De schade werd in Papendrecht hersteld.
Voorwaarts 02-10-1930: IRENE—PAPIN. Hansweert, 1 October. Gisterenavond had in den Biezelingschen Ham een aanvaring plaats tusschen de naar Londen bestemde motorschoener IRENE en de sleepboot Papin. De Papin bekwam schade aan het berghout en de Irene aan den voorsteven. De Irene is hier binnen geloopen en wacht een expert af alvorens de reis voort te zetten. De Papin heeft de reis naar Dordrecht voortgezet.
De Banier 12-02-1931: Rechtszaken. Aanvaring op de Schelde. De Raad voor de Scheepvaart heeft een onderzoek ingesteld betreffende het m.s. Irene, dat op 30 Sept. jl. op de Schelde in aanvaring is geweest met de sleepboot Papin. De schipper van het m.s. Irene verklaarde, dat hij 's avonds te 6 u. 30 van Hansweert was vertrokken, geladen met superfosfaat voor Schotland. Het was vloedtij. Van de haven af hield de schipper middenvaarwater. In de bocht van Biezelinge gekomen, werd een sleep op ongeveer 2 streken aan S.B. vooruit gezien. De sleepboot toonde duidelijk groen, terwijl ook de Irene het groene licht liet zien. Op 200 a 300 M. afstand ging de sleepboot plotseling S.B. uit, gaf één stoot en liet rood zien. De Irene gaf twee stooten en B.B.--roer, zij kon geen S.B.-roer geven vanwege den korten afstand. Toen een aanvaring onvermijdelijk bleek, werd de machine gestopt en vk.a. geslagen. De Irene raakte evenwel de sleepboot, Papin genaamd, aan B.B., even achter de midscheeps. Vervolgens kwam zij in aanraking met den door de Papin gesleepten lichter. De stuurman van de sleepboot Papin sleepte een gevulden tanklichter Algeria van Terneuzen naar Dordrecht. Schipper en stuurman waren in het stuurhuis. Na het passeeren van de gaston no. 21 in de bocht van Biezelinge op 25 M. afstand, werd aan 5.8.-zijde toplicht-groen gezien. Een lange stoot werd gegeven kort daarop herhaald. Boei no. 22 werd ten slotre aan B.B.-zyde gebracht, waarop nogmaals werd gefloten. Na het 3e fluitsein is de lichter losgegooid; op hetzelfde oogenblik werd de sleepboot aangevaren. Er liep nog vloed. Uitspraak later.
De Banier 21-03-1931: Rechtszaken. Raad de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan: a. inzake de aanvaring van het motorschip „Irene" met de sleepboot „Papin" op de Schelde; b. betreffende de klacht van den Hoofd- Inspecteur voor de Scheepvaart tegen den kapitein van dit motorschip, terzake van het bevaren van de Schelde zonder een bijgewerkte kaart van deze rivier aan boord te hebben genomen. De Raad is van oordeel, dat deze aanvaring geheel is te wijten aan de schuld van de “Irene". De kapitein van dit vaartuig heeft de navigatie op onbekwame wijze gevoerd en zich er geen rekenschap van gegeven, dat, door de bocht, welke de Schelde ter plaatse maakt, het heel gewoon was, dat hij het groene licht van een tegenligger zag, ook al zouden de schepen elkander op de normale wijze, bakboord over bakboord passeeren. Het is den Raad onbegrijpelijk dat een kapitein, die blijkbaar op de Schelde zeer slecht georiënteerd is, zich niet van een loodshulp heeft voorzien, des te onbegrijpelijker, omdat de kaart, welke volgens zijn verklaring aan boord was, een zoogenaamde „blue back" van de Noordzee, absoluut ongeschikt was om daarmede op de Schelde te navigeeren. Deze kaart kan dan ook niet gelden als een behoorlijk bijgewerkte kaart van de Schelde. De klacht is dan ook gegrond. Deswege straft de Raad den aangeklaagde, kapitein van het motorschip „Irene" door het uitspreken van een berisping. |