Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
ALWINA - ID 312
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1906
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Raised quarter deck
Masten:
Gearless
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
4
Date Laid Down:
1905-11-11
Launch Date:
1906-05-16
Delivery Date:
1906-06-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
600
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
15, 25 & 41 - 36
Speed in knots:
8
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
1115.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
660.00 Net tonnage
Deadweight:
1850.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
81000 Cubic Feet
Length 1:
70.10 Meters Registered
Beam:
10.45 Meters Registered
Depth:
4.88 Meters Registered
Draught:
3.25 Meters Registered
Ship History Data
Date/Name Ship
1906-06-02
ALWINA
Manager:
Firma Jos. De Poorter
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
NCVQ
Date/Name Ship
1922-08-00
KOHLENIMPORT
Manager:
Kohlen-Import A.G.
, Königsberg, Germany
Eigenaar:
Kohlen-Import A.G.
, Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Königsberg / Germany
Callsign:
HDKJ
Date/Name Ship
1925-00-00
KOHLENIMPORT
Manager:
Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G.
, Königsberg, Germany
Eigenaar:
Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G.
, Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Königsberg / Germany
Callsign:
HDKJ
Ship Events Data
1906-05-17:
DS 17.05.1906: Van de werf der Rotterdamsche Droogdok Maatschappij is gisteren te water gelaten het stoomschip ALWINA, gebouwd voor de Holland-Gulf Stoomvaart Mij te Rotterdam. Met een draagvermogen van 1600 ton zijn de afmetingen: 230’ x 34’ x 16’. Het stoomschip krijgt geen masten en winches daar het steeds door werktuigen van de wal zal worden geladen en gelost.
1906-06-06:
NRC 06.06.1906: Rotterdam, 5 juni. Op zaterdag 2 juni had een welgeslaagde proeftocht plaats van het door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor rekening van de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij gebouwde stoomschip ALWINA, dat op 16 mei jl. te water was gelaten.
DS 06.06.1906: Het nieuwe stoomschip ALWINA is heden van Rotterdam naar Naaldwijk vertrokken om aldaar te laden in Poortershaven.
1906-06-06:
NRC 09.06.1906: Nieuwe Waterweg, 8 juni. Het nieuwe stoomschip ALWINA vertrok heden naar Rouaan.
1906-10-12:
NRC 12.10.1906: Rotterdam, 11 oktober. Het stoomschip ALWINA, dat op de thuisreis van Caen naar hier in het Ouistrehamkanaal door het onklaar raken van een tros, met de schroef op een zich onder water bevindend voorwerp heeft gestoten, staat thans in het Gemeentedok No 3 voor onderzoek. Gebleken is, dat van twee bladen ongeveer een voet en van een blad een halve voet is afgebroken. De machines zullen ook onderzocht worden.
1915-02-23:
NRC 23.02.1915
(Geen datum) De firma Jos. De Poorter alhier, rederij van het Ned. s.s. ALWINA, heeft van het Ministerie van Buitenlandse Zaken bericht ontvangen, dat het Engelse gouvernement heeft medegedeeld dat dit stoomschip, hetwelk sinds 19 januari te Falmouth ligt, wordt vastgehouden als verdacht van handelingen in strijd met de neutraliteit. De lading sulphetic, bestemd voor de Centrale Guanofabrieken, wordt vrijgelaten. De ALWINA was gekomen van Huelva en bestemd voor Rotterdam. De firma De Poorter heeft nadere inlichtingen gevraagd. (opm: zie NRC 200415)
1915-04-20:
NRC 20.04.1915: De lading van het Nederlandse s.s. ALWINA, dat op weg van Huelva naar Rotterdam te Falmouth was aangehouden, is vrijgelaten en wordt op een ander schip overgeladen. Het schip zelf wordt nog vastgehouden. (opm: zie NRC 230215)
1930-03-03:
Final Fate:
Op reis van London naar Helsigør is de KOHLENIMPORT op 3 maart 1930 gezonken en verloren gegaan op 11 mijl ten noordoosten van Terschelling na in dichte mist in aanvaring te zijn gekomen met het Zweedse SS Gudur. Alle opvarenden van de KOHLENIMPORT konden zich redden. De KOHLENIMPORT was op deze laatste reis beladen met cokes.
1933-00-00:
Press article (Hansa No. 5/1933) to the Court hearing over the collision with the "Gudur" from 3 March 1930:
... ... Collision "Kohlenimport" - "Gudur": "equal guilty".
On the 3rd of March 1939 collided in the North-Sea the Steamship "Kohlenimport" from the Poseidon Shipping Company in Koenigsberg and the Steamship "Gudur" from the SVEA Company Stockholm. At the Collision was the "Kohleimport" so severely damaged that she shortly afterwards sank. On the 12-5-1932 refused the Magistrate Court in Malmoe the Damage Litigation from the Company Poseidon, as it was not proven that the "Gudur" was travelling at a too high Speed or committed any other Offences which could contribute to the Collision. In the Sentencing Speech explained the Goetenburger Hofgericht (County Court) as proven that the "Gudur" in those Conditions namely thick Fog was travelling too fast and that the Person in Command of the "Gudur" was therefore to blame for the Collision. But the Person in Command of the "Kohleimport" was equally to blame because of incorrect Signalling contributed to the Collision. So are both Persons in Command equally to blame. After changing the Finding of the Magistrates Court in Malmoe, the County Court in Goetenburg found the Company SVEA and the Person in Command of the "Gudur" to pay the Company Poseidon RM 106.276 (278 Pound Sterling) and to pay to Poseidon the Court Costs from the Magistrates Court in Malmoe at swedish KR 15.000 as reimbursement. ... ...
Afbeeldingen
Omschrijving:
ALWINA
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
ALWINA
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
KOHLENIMPORT gesleept door ss PANTHER. Op achtergrond ss FRITZ.
Collectie:
Gorter, Dick
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Terug naar het overzicht