Inloggen
KARIMATA - ID 3376


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: William Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 230
Launch Date: 1911-10-25
Delivery Date: 1911-12-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Dunsmuir & Jackson Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 9/16, 47 1/4 & 82 11/16-53 1/8
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6939.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4433.00 Net tonnage
Deadweight: 10082.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 495000 Cubic Feet
Bale: 460000 Cubic Feet
 
Length 1: 430.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.60 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
2 0 0 0 0 2
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-12-00 KARIMATA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHTD

Date/Name Ship 1931-01-05 WESTERKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: QCBV

Ship Events Data

1911-12-16: NRC 171211
Rotterdam, 16 december. Het nieuwe stoomschip KARIMATA, te Glasgow voor de Maatschappij Nederland te Amsterdam gebouwd en dat 25 oktober jl. werd te water gelaten, vertrok heden van Greenock naar Hamburg. (opm.: Eerste reis)
1914-10-05: De vrachtschepen ss. 'Karimata' en 'Kambagan', beiden van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), worden in de Middellandse Zee door de Franse torpedobootjager 'Chasseur' aangehouden en opgebracht.
1927-08-25: Op 25.08.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 463 Z AMST 1927
1933-07-00: Final Fate:
De WESTERKERK is in juli 1933 voor sloop verkocht aan de N.V. Metaal-Maatschappij S.A. Vles & Zn., te Rotterdam, die het schip, eveneens voor de sloop, doorverkocht naar Belgiƫ. Zij arriveerde op 27 juli 1933 op haar laatste reis te Brugge, waar zij werd gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens 

George Peter werd geboren op 05.06.1872 te Haarlem als z.v. Heinrich Wilhelm Baum (varkensslager) en Jansje Seelig.

George Peter (28) trouwde op 03.01.1901 te Dordrecht met Hendrika Christina Johanna Koopman (25) – geb. 17.06.1875 te Dordrecht – d.v. Willem Arnold Fredrik Koopman en Anna Maria van der Steenhoven. 

Hendrika Christina Johanna Koopman overleed op 31.01.1945 te Haarlem (69).

George Peter overleed op 30.03.1926 te Haarlem (53).

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 31-03-1926)

 

Kinderen

- Jansje Anna                – geb. 02.06.1901 te A’dam.

- Johanna Wilhelmina – geb. 27.09.1902 te A’dam.

- George Peter             – geb. 25.11.1906 te Haarlem

- Willem Hendrik        – geb. 14.07.1911 te Haarlem

 

 

Opleiding

George Peter wordt op 04.08.1886 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam door zijn moeder en toeziend voogd, zijn oom Christiaan André Seelig, vleeshouwer te Haarlem.

Na de opleiding wordt hij als stuurmansleerling geplaatst op het s.s. SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuijn, gage 12 gulden/maand. De volgende reis 16gld./maand en de derde reis 20 gld./maand.Op 27 okt. 1890 terug van de reis met goed attest. 

 

Rotterdam, 11 dec. 1890 - Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart George Peter Baum.

            ???                   - Geslaagd voor tweede stuurman Grote Stoomvaart de heer G.P. Baum

Amsterdam, 21 febr. 1897 - Geslaagd voor eerste stuurman Grote Stoomvaart A de heer G.P. Baum.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1908 – van het s.s. BALI – geb. 1899

*   1910 – van het s.s. AMBON

*   1912 – van het s.s. KARIMATA

*   1913 – van het s.s. KRAKATAU

*   1915 – van het s.s. RIOUW

*   1915 – van het s.s. VONDEL

*   1920 –  van het s.s. GROTIUS – geb. 1907

*   1921 – van het s.s. KONINGIN DER NEDERLANDEN

*   1922 – van het s.s. RONDO

*   19.. – van het s.s.

 

Overige bijzonderheden

 

Rott.Nbl. 22-06-1895

Per 2 juli a.s. worden aan boord van Hr.Ms. instructieschip Gier geplaatst de luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten 1ste klasse G. P. Baum, B. C. Van Walraven, W. A. Beijer en de buitengewone adelborst J. Roggeveen, allen behorende tot Kon. Ned. Marine-Reserve.

 

Rott.Nbl. 26-09-1895

 De luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten Iste klasse G. P. Baum, B. C Van Walraven en W. A. Beijer en de buitengewone adelborsten J. Roggeveen en H. L. Van den Briel, allen van de Kon. Nederl. Marine- Reserve, worden 1 October a.s. van hun plaatsing aan boord van Hr. Ms. instructieschip „Gier" ontheven.

 

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 22. Brand a/b s.s. KARIMATA op 15.09.1912

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 60. Stoomschip KRAKATAU op rif gestoten op 10.07.1913

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.P.Baum werd met vlagnummer 965 per 02 november 1911 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren                     type                       scheepsnaam       naam reder/boekhouder

       965                1911                     geen opgave van schip en boekhouder         

                             1912                      stoomsch.             Karimata              Stoomv.Maatsch.Nederland

                               1913-1914            stoomsch.             Krakatau              idem

                            1915                     stoomsch.             Vondel                  idem

                               -1919                    stoomsch.             Banka                  idem

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1897, p.146 staan uitslagen van examens in februari. Het diploma 1e stuurman “Groote Stoomvaart A” is uitgereikt aan G.T.Baum.

 

 

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Baum, George Peter

Familiegegevens

 

Cornelis werd geboren op 04.03.1885 te Rotterdam als z.v. Jacobus Cornelis Kromwijk en Cornelia Maria Kording. 

Cornelis (25) trouwde op 02.03.1911 te Rotterdam met Johanna Petronella van den Oever (23) – geb. 09.08.1884 te Rotterdam – d.v. Johannes van den Oever en Pieternella Noorlander.

Cornelis overleed op 16.01.1941 te Laren (N.H.) (55) 

 

Kinderen

???

 

Opleiding

Cornelis werd op 21.08.1899 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 11.09.1902 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. KONINGIN REGENTES, kapt. Kotting, naar Java, gage 12 gulden/maand. Hij maakte 4 reizen met dit schip en kwam terug van de reizen op 28.11.1903 met zeer goed attest. 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 16.03.1904 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.05.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart ??

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1919 – 1921  van het s.s. KARIMATA

*   1921 – 1924  van het s.s. BATJAN

*   1924 – 1924  van het s.s. SALAWATI

*   1924 – 1925  van het s.s. ENGGANO

*   1925 – 1926  van het s.s. MAPIA

*   1926 – 1927  van het s.s.BAWEAN

*   1927 – 1927  van het s.s. BOETON

*   1927 – 1926  van het s.s. BENGKALIS

*   1930 – 1930  van het s.s. GROTIUS

*   1930 – 19..  van het s.s. BATOE

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie verslag RvdS 1913 – nr. 51 – Verlies schroefbladen s.s. KANGEAN = Kromwijk is 1e stuurman.

Zie verslag RvdS 1914 – nr. 9 – Brand in lading s.s. KANGEAN in nov.1913

Zie verslag RvdS 1920 – nr. 42 – In dec.1919 s.s. KARIMATA a/d grond

Zie verslag RvdS 1922 – nr. 67 – In mei 1922 stoten tegen kade van s.s. BATJAN.

Zie verslag RvdS 1923 – nr. 38 – In okt. 1922 stranding van het s.s. BATJAN.

 

De Telegraaf 17-03-1920

Raad voor de Scheepvaart. Amsterdam, 16 maart. 

De Raad stelde heden een onderzoek in naar de oorzaak van het aan de grond lopen op 1 December 1919 van het stoomschip KARIMATA in de baai van Tjilatjap, rederij Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam; gezagvoerder C. Kromwijk te Bussum. Als getuige werd gehoord de gezagvoerder van de KARIMATA, de heer C. Kromwijk. Enz. enz. (zie de krant)

 

AH 17-01-1941

C. KROMWIJK OVERLEDEN.

Te Laren (N.-H.) is in den leeftijd van 55 jaar overleden de heer C. Kromwijk, oud-gezagvoerder van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. De heer Kromwijk kwam als stuurmansleerling bij de Mij. Nederland in dienst, welke maatschappij hij steeds trouw is gebleven. Hij had een belangrijke en goede staat van dienst achter de rug en werd tenslotte gezagvoerder van de grote vrachtschepen. Ongeveer acht jaar geleden heeft hij de dienst vrijwillig met pensioen verlaten, waarna hij zich te Laren vestigde. De crematie geschiedt maandag te Velsen na aankomst van trein 13.15 uur.

 

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Kromwijk, Cornelis

Externe informatie - Overig
Documentatie: Bouwplan Westerkerk
Document bekijken
Afbeeldingen


Omschrijving: KARIMATA in of kort na de Eerste Wereldoorlog
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KARIMATA passeert de Corncraker 18 september 1927 bij de Hembrug in Zaandam
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WESTERKERK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WESTERKERK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WESTERKERK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname