Inloggen
CAMPINE (LA) - ID 3561


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-07 / 1917-03-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 632
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22,35 & 58-42
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2557.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1982.00 Net tonnage
 
Length 1: 309.70 Feet (British) Registered
Beam: 39.00 Feet (British) Registered
Depth: 26.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: CAMPINE, LA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuipers, J. de (consul generaal)
Plaats: Antwerpen
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-04-08, alleen op adres eigenaar wordt voorl. Zeebrief afgegeven onder overlegging bedoelde stukken109-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-02-00 LA CAMPINE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1891-04-07 LA CAMPINE
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1893-05-18: Collision
New York, 18 mei 1893. Het Nederlandse stoomschip LA CAMPINE, is bij het vertrek van de quarantaine plaats in aanvaring geweest met het bij Tomkinsville ten anker liggende Noorse barkschip BELLONA, dat van Wellington, N.Z, is gearriveerd. Het verloor boegspriet en kluiverboom. De LA CAMPINE leed geen schade.
1917-03-13: Final Fate: Submarine Attack

Op reis in ballast van Rotterdam naar New York werd de LA CAMPINE op 13 maart 1917 des morgens te 8.45 uur op de Noordzee in positie 56˚00’NB en 04˚57’OL door de Duitse onderzeeboot ‘UC.50’ aangehouden. Men moest het schip verlaten omdat men zogenaamd in het blokkadegebied voer, hetgeen niet waar was. De 32 opvarenden van de LA CAMPINE gingen in de boten en de Duitse onderzeeboot begon het schip te beschieten. De LA CAMPINE zonk ten gevolge van dit geschutvuur om 13.45 uur op 13 maart 1917 en ging verloren. De 32 opvarenden werden later door een Britse onderzeeboot opgemerkt, die de sloepen op sleeptouw nam tot men hen kon overgeven aan het Noorse stoomschip Norden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1892 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “La Campine”, gebouwd in 1890 te Newcastle, 2595 ton n.m., varend voor de American Petr. Comp. (1891) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de notulen van de Besztuursvergadering  van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” verzoekt de Hr. Roosenburg om een gratificatie aan de 82-tachtig jarige E.Smit te Noordwijk an Zee, oud gezagvoerder en hoofd kustwacht.042

Ik heb geen zekerheid dat het hier om de oud-kapitein van de “La Campine” gaat.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Smit, E.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Marktschlaeger als gezagvoerder gedurende:

*    1896 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “La Campine”, gebouwd in 1890 te Newcastle, 2595 ton n.m., varend voor de American Petr. Comp. (1891) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Marktschlaeger, D.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten