1916-01-04: |
Final Fate: Het vrachtschip ss. 'LETO' van Hudig & Veder, op weg van New York naar Rotterdam met een lading tarwe, onder kapitein R. Teensma, loopt op de Noordzee bij het lichtschip 'Galloper' op een door de Duitse onderzeeboot 'UC 10' gelegde mijn. Alle opvarenden worden gered door o.m. het ss. 'ALKAID' van Van Nievelt, Goudriaan & Co.
Op reis met een lading tarwe van New York naar Rotterdam is de LETO op 4 januari 1916 om 11.52 uur des morgens op ½mijl ten zuiden van het lichtschip Galloper (Noordzee) op een op 29 december 1915 door de Duitse onderzeeboot UC.10 gelegde mijn gelopen. Men hoorde een hevige ontploffing bij het begin van de brug. Uit vrees voor een tweede ontploffing verlieten de opvarenden de LETO en alle 25 man kwamen veilig aan boord van het in de nabijheid vertoevende Nederlandse SS. Alkaid. Toen na ongeveer drie kwartier bleek, dat de LETO niet zinkende was, roeiden 7 man terug naar de LETO. Men zette de pompen aan, doch deze raakten verstopt. Daarna trachtte men vanaf de Alkaid om de LETO op sleeptouw te nemen, doch de trossen braken. Het weer werd inmiddels slechter en het begon donker te worden. Men besloot toen de LETO op te geven en vier man keerden terug naar de Alkaid, die haar reis vervolgde. Drie man bleven achter op de LETO, aangezien deze van mening waren, dat de LETO, nog niet verloren was. Zij namen alle mogelijke maatregelen tot berging van het schip, doch ook zij moesten uiteindelijk op 5 januari 1916 om 20.30 uur des avonds het toen zinkende schip verlaten en werden de volgende morgen gered door het SS Batavier IV. De LETO is op 5 januari 1916 te ongeveer 22.00 uur gezonken en was verloren. |