Inloggen
LINA LOUISE - ID 3744


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1894-09-01 / 1899-05-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1894-00-00
Delivery Date: 1894-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 91.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.10 Net tonnage
 
Length 1: 24.84 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.28 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.17 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-10-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: LINA LOUISE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Niestern, B.
Plaats: Martenshoek
Opmerkingen: eerste
1894-10-01, uitreiking69-

Ship History Data

Date/Name Ship 1894-10-01 LINA LOUISE
Manager: R. Ewegen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: R. Ewegen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJHD
Additional info: eerste zeebrief d.d. 1 oktober 1894, aanvrager B. Niestern te Martenshoek

Date/Name Ship 1899-05-20 LINA LOUISE
Manager: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Ship Events Data

1894-00-00: Volgens "Lijst der Nederlandsche Koopvaardijschepen - (4e Kwartaal 1894) is de koftjalk LINA LOUISE eigendom van de rederij B. Niestern te Martenshoek. Thuishaven Martenshoek. (research EAK)
1895-03-27: Stranded
PGC 01.04.1895: Busum, 27 maart. De te Groningen te huis behorende tjalk LINA LOUISE (opm: ook wel LINA LOUISA), kapt. R. Ewegen, van Bremerhaven met petroleum naar Dantzig (opm: Gdansk), is in de nacht van de 25e dezer tijdens storm in de nabijheid van hier gestrand en zit hoog aan den dijk. De lading, bestaande uit 600 vaten, is geborgen. Er is nog geen contact gemaakt om het schip af te brengen. (opm: zie PGC 120495 en NRC 280495)
1896-09-00: Stranded
PGC 04.09.1896:Tonningen (opm: Tönning), 30 augustus. De Nederlandse tjalk LINA LOUISE, kapt. R. Ewegen, met tarwe naar Kalmar (opm: waarschijnlijk wordt hier Kollmar a/d Elbe bedoeld) bestemd is de 27e dezer bij vertrek uit Schulperzijl (opm: Schülpenersiel, Eidermonding) aan de grond geraakt en is, hoewel een deel der lading door een ander vaartuig werd overgenomen, nog niet vlot gekomen. De tjalk zit niet gevaarlijk, zal echter nog meer moeten lichten of op een hogere waterstand moeten wachten. (opm: zie NRC 050996)
NRC 05.09.1896: Tonningen (opm: Tönning), 1 september. De in de monding van Schulperziel (opm: Schülpenersiel, Eidermonding) aan de grond gevaren Nederlandse tjalk LINA LOUISE is, na gelicht te hebben, vlot gekomen. De geloste lading werd weder ingenomen en de reis naar Colmar (opm: waarschijnlijk is het schip onderweg naar Kollmar a/d Elbe) voortgezet. Schip en lading zijn onbeschadigd.
1897-09-02: PGC 04.09.1897: IJmuiden, 2 september. De Nederlandse tjalk LINA LOUISE, kapt. Ewegen, van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen, is bij het vertrek uit de haven van Memel gestrand en zit gevaarlijk. Het volk is gered. (opm: zie PGC 080997 en volgende berichten)
1898-00-00: Reizen in 1898 : Lina Louise (Ewegen ) 5febr98 v Altona n Oldenburg ;//; 12 feb 1898 te Elsfleth v Altona ;//; 28mar98 arr te Bremerhaven v Hamburg ;//; 22mei98 sd Colberg n Hasle ;//; 29 juli98 Holtenau gepass. Glückstadt n Kiel ;//; 10sep98 (kapt. Hageman) v Wismar n Papenburg ;//;
1899-05-20: Sold to foreign country
PGC 20-05-1899: Bremerhaven,18 mei. De hier in de haven liggende Nederlandse tjalk "Lina Louise" is gisteren met complete inventaris verkocht voor 3050 mark .
1899-08-23: Final Fate: Sunk

Op 1aug 1899 uitgeklaard te London (Kapt Buse), 7aug 1899 sd Gravesend ;//; 19 aug. sunk.
Rotterdamsch Nieuwsblad 23-08-1899: Het Duitsche tjalkschip Lina Louise, kapt. Brise, van Londen naar Rotterdam met erts, is Zaterdag op zee lek gesprongen en gezonken. De bemanning redde zich zonder iets van haar have te kunnen bergen in eigen boot en is daarmede eergisteren te Scheveningen geland. Zij is gisteren te Rotterdam aangekomen en is voor het oogenblik opgenomen in het Duitsche Zeemanshuis.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Ewegen als gezagvoerder gedurende:

*    1894 t/m 1897 van de koftjalk “Lina Louise”, gebouwd in 1894, bouwlocatie niet vermeld, 87 ton n.m., varend voor B.Niestern te Martenshoek. Het schip is in 1897 gestrand in de haven van Memel en wrak geraakt;

*    1897 t/m 1899 van de koftjalk “Zwaantje Cornelia”, gebouwd in 1875, bouwplaats niet vermeld, 87 ton o.m., varend voor v/d Goot & Kuhn te Groningen. Het schip werd in 1899 verkocht naar Geestemünde.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Ewegen, R.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

Op 17 sept. 1894 verhuurt (huurkoop) Niestern dit schip voor een periode van 11 jaar, eindigende 15 sept. 1905, totale huursom f. 4.800,--, in elf termijnen van elk groot f. 436,36 plus 5% rente per jaar,  aan Rudolf Erwegen, schipper, gedomicilieerd te Geestemunde; na afloop huurperiode en betaling van alle huren, gaat dit schip in eigendom over naar R. Erwegen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris A.C.L.L. Spruijt te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 110, aktenummer 238, 17 sept. 1894.