1920-12-11: |
NRC 131220
Rotterdam, 13 december. De N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf alhier, welke voor Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. alhier een opdracht heeft voor het bouwen van een viertal voor de grote vaart bestemde vrachtstoomschepen, heeft het eerste stoomschip MAASDIJK van die serie, na een beslist welgeslaagde proeftocht, afgeleverd. De directie van voornoemde werf, zeker zijnde dat het schip „af" was en dat het „hart" goed zou functioneren, liet vóór het proefvaren toe, dat het ten volle zou worden bemand, opdat het direct na de officiële overneming in dienst kon worden gesteld en zee kon kiezen. Aldus is geschied. Verschenen zaterdag, (opm: 11 dec.) na om 11.30 uur vm. boei 18 te hebben verlaten, bleek het onmiddellijk, dat een goede gang in het schip zat. De GEORGIA en de EDGFIELD welke, lang voor de MAASDIJK vertrok naar zee passeerden, werden bij Poortershaven opgelopen en gepasseerd. Even buiten de pieren liepen wij de BUITENZORG nog op. Van de pieren tot Maasvuurschip en terug werd 10¾ mijl behouden en bij het vuurschip werd nog gemanoeuvreerd. In intieme kring, bij het officiële overnemen, sprak de heer Solleveld zijn volle tevredenheid over het mooie schip uit. Hij kon dit doen op gezag van de gunstige rapporten van experts en inspecteurs. Een van de directeuren van Burgerhout's werf dankte en hoopte, dat de nog in bouw zijnde schepen zeer spoedig konden worden afgeleverd. De MAASDIJK, groot 6.550 ton dw., gebouwd volgens hoogste klasse Lloyds, Scheepvaart- en Schepelingenwet, voorzien van certificaat houtvaart, enz., overtreft in afwerking de hoogst aan een vrachtboot te stellen eisen. Van voor tot achter. In de salon, hutten, verblijven voor de bemanning enz. troffen ons de afwerking en niet alleen ons, maar de experts van de officiële lichamen behoefden, zoals wij hebben opgemerkt, geen aantekeningen te maken. De gezagvoerder, kapitein Stenger, heeft zijn salon, betimmerd met- blank en donker eiken, benevens zijn keurig slaap- en werkvertrek en verdere gerieven onder de brug. Daarnaast, voor en achter en ook daarboven zijnde verblijven van de 1e officier, marconist, loods, kaartenkamer, pantry, proviandbergplaats, enz. Aan al deze vertrekken is veel zorg besteed; het fijne werkhout benevens kopervoorziening zijn niet gespaard. Langs en boven de machinekamer bevinden zich de appartementen voor de verdere officieren, machinisten, kok en steward, benevens een eetzaal en de kombuis. Ook van deze verblijven is de stoffering uitmuntend. Achterin zijn de verblijven voor het verdere personeel. Deze verblijven, volgens hoogste eisen ingericht hebben toegang door een grote kajuitskap, waarvan een groot gedeelte is benut voor wasinrichtingen van de bemanning. Zeer gelukkig zo gekozen. Nu behoeft de bemanning niet eerst vanuit de hut over dek om zich te wassen. Zij blijven nu beschut. Matrozen, stokers, donkey-oliemannen, timmerman en bootsman, benevens de jongens, zijn allen afzonderlijk gelogeerd. De MAASDIJK, een twee-mast stoomschip, heeft 4 grote ruimen met 5 luiken; 4 ervan hebben dezelfde afmetingen nl. 9,29 x 4,98 en luik No. 3 is groot 5,57 x 4,98. Al deze luiken liggen op zwaar versterkte luikhoofden. Boven deze luiken zijn 8 laadbomen aangebracht, capaciteit 3 ton, met even zovele dubbele lieren. Onder het gehele stoomschip is een dubbele bodem geheel ingericht voor waterballast. Buiten deze waterballastruimte kunnen in de voor- en achterpieken nog water worden meegevoerd. De totale waterballast is 1.141 ton, buiten het zoetwater. De bunkercapaciteit en reservebunkers is 1.258 ton. De MAASDIJK, lang over alles 378.5 voet, tussen de loodlijnen 359.3 voet breed op buitenspant 50.5 voet, hol tot hoofddek 24.6 voet en hol tot het schutdok 32.6 voet, heeft een diepgang tot zomervrijboord van 22.4 voet en kan 348.400 kub. voet aan stukgoed en 372.800 kub. voet graan laden. Het gehele schip is elektrisch verlicht en wordt door stoom verwarmd. Voor deze verwarming zijn een bijzonder soort zgn. stoomkachels aangebracht. Het grote voordeel is, ze nemen weinig plaats in en kunnen zonder vooruitstekende punten worden beschut. De ventilatie is zeer goed en voor het bevaren van de tropen zijn muskietendeuren aanwezig. De machine, van het triple-expansie systeem, met de verschillende hulpmachines, zijn in een grote machinekamer overzichtelijk opgesteld. Bij een eventueel defect kan men direct overal bij. De hoofdmachine, sterk 1.800 ipk, rustig werkende, heeft cilinders van 650 x 1.050 x 1.700 en een slag van 1.150. De stoom wordt geleverd door 3 ketels, werkend bij natuurlijke trek onder een druk van 12.7. Opmerking verdient dat de toegangen langs de ketels van uit de machinekamer naar het stookruim zeer praktisch aan stuur- en bakboord langs de ketels en niet tussen de ketels door. Ook in het stookruim was goed voor ventilatie gezorgd. De temperatuur was goed. Over het geheel genomen is de MAASDIJK, thans op reis naar Kirkeness, een mooie aanwinst voor de rederij, maar ook een succes voor de bouwmeester. Voor het reddingswezen is zeer ruim gezorgd. Niet alleen de grote sloepen, maar ook het aan boord zijnde toestel van de Compagnie d'Exploitation Radio-electrique zal (Wij hopen van niet) zo nodig goede diensten verlenen. |