Inloggen
MARKEN - ID 4087


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 156
Launch Date: 1904-06-09
Delivery Date: 1904-08-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 36 & 62-39
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2587.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1676.00 Net tonnage
Deadweight: 4200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 210000 Feet (British)
 
Length 1: 306.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 44.60 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 20.90 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-08-12 MARKEN
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Marken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1908-06-25 MARKEN
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1915-07-13 HALLBJØRG
Manager: Peder Kleppe, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S D/S Hallbjorg, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Ship Events Data

1904-06-09: DS 09.06.1904: Hedenmiddag om ca. 1 uur is bij de werf Bonn & Mees te Rotterdam met het beste gevolg te water gelaten het s.s. MARKEN gebouwd in opdracht van de Maatschappij “s.s. MARKEN” te Rotterdam. De afmetingen zijn 305’ lang, 44¼’ breed en 23½’ hol, terwijl de grootte 4200 ton bedraagt. Het is een ééndekschip, terwijl bij de constructie der luikhoofden is gerekend op zo gemakkelijk mogelijk hout laden en lossen. De machine wordt vervaardigd door de Kon. Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. De Stoomvaart Maatschappij “Triton” heeft een overwegend belang in de rederij en heeft het recht het stoomschip geheel in haren eigendom over te doen gaan.
1904-07-12: NRC 13.07.1904: Nieuwe Waterweg. Vertrokken op 12 juli het stoomschip MARKEN, per sleepboot LAUWERZEE, naar Vlissingen. (opm: inname machine en ketels)
1904-08-00: DS 12.08.1904: Rotterdam, 12 augustus. Woensdag 10 augustus heeft op de rede van Vlissingen met succes proef gestoomd het stoomschip MARKEN. Het schip is na de overdracht direct vertrokken naar Cardiff.
NRC 14.08.1904: Rotterdam, 13 augustus. Het stoomschip MARKEN, 10 dezer van Vlissingen vertrokken, arriveerde heden te Cardiff.
1916-12-04: Final Fate:
Op reis van New York naar Bordeaux met een algemene lading (hoofdzakelijk zink, koper en rubber) werd de HALLBJǾRG op 4 december 1916 in positie 49˚09’NB en 26˚08’WL met een waarschuwingsschot aangehouden door de Duitse hulpkruiser S.M.S. Möwe. De bemanning moest, na controle van de papieren, overgaan aan boord van de Möwe en ook de rubber werd overgebracht op de Möwe. De HALLBJǾRG werd vervolgens door de Duitsers tot zinken gebracht en ging verloren. Na 9 dagen ging de bemanning, met meer opvarenden van vernietigde schepen, van de Möwe over op het door de Duitsers buitgemaakte SS Yarrowdale. De SS Yarrowdale slaagde er in door de Engelse blokkade te komen en na 20 dagen in Swinemünde te arriveren.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARKEN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De MARKEN, liggend te Gulfport, Miss., hout ladend. Foto uit 1906
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname