Inloggen
MARTINI - ID 4125


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1858 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 96
Launch Date: 1938-01-10
Delivery Date: 1938-08-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 295
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type Benz (285x420)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 362.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 175.00 Net tonnage
Deadweight: 422.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22426 Cubic Feet
Bale: 21190 Cubic Feet
 
Length 2: 41.10 Meters Registered
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.57 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-08-29 MARTINI
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Martini', Nieuw Amsterdam, Drenthe, Netherlands
Shareholder: Bernardus Hendrik, Johan Herman en Albertus Gerardus Warner Berends
Homeport / Flag: Nieuw Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFVQ

Ship Events Data

1938-01-11: NvhN 11-01-1938: Foxhol. Van de scheepswerf „Volharding" van Gebr. Bodewes, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „MARTINI" voor rekening van de N. V. „Martini" te Delfzijl. Het schip heeft de afmetingen 43.50 X 7.50 X 3 M. en is plm. 430 ton D.W. groot. Het schip wordt uitgerust met een 6 cyl. 300 P.K. Benz direct omkeerbaren Dieselmotor en hulpmotoren. Dadelijk daarop werd de kiel gelegd voor een motorkustboot „Twee Gebroeders", groot plm. 460 ton, voor rekening van Gebr. Damhof van Hoogezand.
1938-08-19: Op 19-08-1938 als MARTINI, zijnde een motorvrachtschip, groot 1024.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 15-08-1938 no. 5745, liggende te Foxhol, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1858 Z GRON 1938 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis kombuis.
1938-08-30: NvhN 30-08-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe ms. „MARTINI", gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Volharding" v.h. Gebr. Bodewes te Foxhol, voor rekening van de N.V. Martini te Nieuw Amsterdam, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart- Inspectie, Atlantische vaart. Het schlp is van het raised-quarter dek type met de stalen mast midscheeps en is gebouwd met plaat voorsteven en met kruiserhek. Het heeft twee stalen laadboomen en twee motorlieren elk gedreven door een Benz motor van 14 pk. De ankerlier wordt aangedreven door een Benz motor van 7 p.k. De afmetingen zijn 43.50—7.50—3 M holte tot verhoogde dek 4 M. Het d. w. bedraagt; 430 ton, terwijl de bruto houd 361 en de netto inhoud 175 reg. ton bedraagt. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare Benz motor geplaatst van 300 p.k. Verder staat hier een 14 p.k. Benz hulpmotor. Het schip is voorzien van een Oertz roer en het behaalde in ballast een snelheid van 10.3 mijl.
1938-09-00: De Eemsbode 23.09.1938: Bij de rederij van het motorschip "MARTINI", kapitein Smit, werd gisteren telegrafisch bericht ontvangen, dat het schip op het eiland Seeland in Denemarken gestrand is. De MARTINI heeft een draad in de schroef gekregen en is op rotsachtige bodem gelopen. Het ruim staat vol water. De kapitein heeft een bergingscontract afgesloten. De MARTINI was met cokes beladen op weg van Emden naar Nykjöbing.
De Eemsbode 14.11.1938: Het motorschip MARTINI is hedenmorgen weer van de Scheepswerf Niestern gekomen, nadat men de bodemschade in ruim vier weken heeft gerepareerd. De MARTINI zal leeg naar Bremen vertrekken om zout te laden voor Oskarshamn.
1938-09-22: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding in de Groote Belt nabij Revsnaes. De Martini was met een lading cokes onder weg van Emden naar Nykjöbing op het eiland Seeland. Op 22 september werd om 02.35 uur Halskov gepasseerd. Het was goed weer, helder zicht, golvende zee, wind zuidoost, kracht 4-5. Te 03.40 uur peilde men de vuurtoren van Romsö en om 04.00 uur gaf de kapitein de wacht over aan de stuurman en gaf hem de nodige instructies. De stuurman is daarna eigenmachtig koers gaan veranderen en heeft hij twee boeien met elkaar verward. Ook heeft hij verzuimd de kapitein tijdig te waarschuwen. Om 05.45 uur liep de Martini aan de grond.

Oordeel van de Raad is dat de stranding verschillende oorzaken heeft, doch in elk geval mede de schuld is van de stuurman. De kompassen van de Martini waren echter niet betrouwbaar ondanks dat het een nieuw schip was en een goede foutenlijst was niet aanwezig. De stranding was vooral een gevolg van de verwisseling van de boeien door de stuurman. Het schip kwam daardoor aan de verkeerde kant van de boei terecht. Hij maakte nog een tweede fout door een wit licht van een gebouwtje aan de wal te houden voor het heklicht van een varend schip. Hij meende dit licht achterna te kunnen varen.
De Raad straft stuurman M.B. door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein of stuurman te varen voor de tijd van drie weken.


Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 28 december 1938
1940-01-03: Nieuwsblad van het Noorden 03-01-1940: Groninger kustvaarder in beslag genomen. Eerste Nederlandsche geval voor het Prijzenhof te Londen.
Het Prijzenhof te Londen heeft dato 23 Dec. bekend gemaakt, dat het Nederlandsche motorschip“MARTINI”, alsmede de geheele lading in beslag zijn genomen. Bezwaren daartegen kunnen binnen 30 dagen worden ingediend. Nadien zal het Hof een beslissing nemen. Dit is de eerste maal, dat de kwestie van de inbeslagneming van een Nederlandsch schip bij het Hof in het geding komt. Het m.s. “Martini” was op reis van Vigo naar Rotterdam.De lading zou afkomstig zijn van gevluchte Duitsche schepen die naar Vigo zijn gevlucht. Het schip is 362 bruto en 175 netto tons groot, in 1938 bij de Scheepswerf Volharding, Gebrs. Bodewes te Foxhol gebouwd en behoort aan de N.V. Martini te Nieuw-Amsterdam.
NvhN 09-01-1940: De confiscatie van de „MARTINI” en de „Njord” Mededeelingen van Engelsche zijde. De vorige week hebben we melding gemaakt van het in beslag nemen van de Groninger kustvaartuigen „Martini" en „Njord", door de Engelsche contrabande-controle. Het Prijzenhof te Londen zal binnenkort uitspraak doen of deze confiscatie van schepen en lading wettig is of niet. Omtrent deze aangelegenheid meldt de Londensche financieele correspondent van de Maasbode thans nog het volgende: De „Martini" en de „Njord" zijn niet alleen de eerste Nederlandsche, maar ook de eerste neutrale schepen, over welker in-beslagneming het Londensehe Prijzenhof uitspraak zal doen. De reeders van deze beide schepen hadden van de Hamburg—Amerika Lijn opdracht gekregen de lading van het in Vigo liggende Duitsohe schip Rio de Janeiro over te nemen. In deze Portugeesche haven liggen ongeveer 50 a 60 Duitsche schepen. Na overneming door de Nederlandsehe schepen was de lading, zoo verklaarde men ons hier van Engelsche zijde, zoogenaamd voor Nederland bestemd, hetgeen echter — aldus de Engelsche lezing — niets anders wilde zeggen, dan dat ze van een Nederlandsehe haven naar Duitschland vervoerd zou worden. De Britsche contrabande-autoriteiten waren hiermede bekend geraakt. Ofschoon niet naar den vorm, waren de beide schepen in feite door de Hamburg—Amerika Lijn gecharterd. De reeders worden in zulk een geval beschouwd als „open enemy-traders" en het vervoer van uit Duitsche schepen overgenomen goederen via een Nederlandsehe haven wordt beschouwd als een vijandelijke handeling, zoodat niet alleen de lading, maar ook het schip dat haar vervoert, voor confiscatie in aanmerking komt. Daar de „Martini" "en de „Njord", die beide kleine vaartuigen zijn, slechts een zeer klein deel van de lading der Rio de Janeiro uit Vigo hadden kunnen overbrengen, neemt men aan, dat men van Duitsche zijde een proef heeft willen nemen met deze methode om ladingen van neutrale schepen onder neutrale vlag naar neutrale landen en vandaar naar Duitschland te vervoeren. In hoeverre Nederlandsehe schepen, welke zulk een opdracht uitvoeren, in de oogen der contrabande-autoriteiten ten volle als Nederlandsche schepen kunnen gelden, is moeilijk te bepalen. De „Martini" had uit het Duitsche schip Argentijnsche veeproducten, wol en huiden, de „Njord" vleesch, mais en dierlijke meststoffen overgeladen. Nog een derde Nederlandsche boot, die, na Lissabon te hebben aangedaan, Vigo had aangeloopen, heeft de volle aandacht van de Britsche contrabande-controle genoten, doch toen gebleken was, dat dit schip aldaar geen Duitsche lading had overgenomen, zijn schip en lading vrijgegeven.
1940-05-16: Ingeschreven bij the Netherland’s Shipping & Trading Committee, Londen en in beheer van Freight Express Ltd. Op 27 mei in timecharter bij het Ministry of Transport.
1941-03-04: Final Fate:
Komend van Par op weg naar Runcorn en varend in konvooi, in Het Kanaal ter hoogte van Lizard na aanvaring met de Britse m.t. 'Sepia' (6214 Brt) gezonken in pos. 49.53 N - 04.38.30 W. De bemanning werd door der Sepia gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: Martini 1938, with Twee Gebroeders fitting out and Kuwi under construction on the yard. (Buildingno's 96,97 en 98)
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Builders photographer

Omschrijving: Martini 1938.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Builders photographer

Omschrijving: Martini 1938.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown