1934-10-25: |
De Banier 25-10-1934: Alblasserdam. Proefvaart. Met het motorschip „Mary", gebouwd voor rekening van de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam door de N.V. Industrieele Maatschappij „de Noord", alhier werd een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip heeft de volgende afmetingen: Lengte over alles 52.50 M., breedte over alles 7.90 .M., holte middenscheeps 4.15 M., beladen diepgang 3.03 M. Laadvermogen: Deadweight capaciteit 565 Eng. tonnen, Oil-Cargo 530 Eng. tonnen. De tanken hebben een capaciteit van 730 M 3. Het schip is gebouwd in de klasse Lloyds 100 A 1, Petroleum in Bulk en Scheepvaartinspectie. Gross Tonnage 415 Reg. ton, netto 1774 Reg. ton. Het is in hoofdzaak bestemd voor het vervoer van alle soorten olie, vet en ook benzine, en is door 7 oliedichte en 1 waterdicht schot in 2 pieks, 4x2 ladingtanken, 1 kofferdam en 1 ponyskamer en een motorkamer verdeeld. De inrichting, zoowel wat de ladingtanks als wat de verblijven betreft, voldoet aan de meest moderne eisenen. Een zeer belangrijk en opvallend onderdeel is de los- en laadinrichting, waarvoor noodig is dubbele pompinstallatie met de noodige pijpleidingen kranen en afsluiters. Bovendien is hiervoor aangebracht een zeer uitgebreid verwarmingssysteem, welke alle ladingtanks kan verwarmen. Deze inrichtingen hebben een zeer bijzondere zorg vereischt. Voor deze inrichting is in de machinekamer een staande Cochran-Donkey-ketel opgesteld met oliestookinrichting, welke stoom levert voor de verwarming in de laadruimten, voor de hoofdladingpomp n.l. een Wortinghpomp van 120 M 3. per uur, alsmede een kleine stoompomp. Tevens is in de machinekamer opgesteld een 37 P.K. Deutz- Dieselmotor welke een 16 K.W. dynamo, 110 Volt, een ballastpomp, en een hulpcompressor aandrijft. Deze dynamo levert stroom voor de electrische ballastpompen, het ankerspil en de verlichting. In de pompkamer is een 135 M 3. Houttuinpomp opgesteld. De stuurinrichting bestaande uit een Oertz roer met handstuurmachine is in overeenstemming met de nieuwste ideeën. Verder is nog op het voordek geplaatst een electrisch gedreven ankerlier, fabrikaat van de fa. v. d. Giessen te Krimpen a. d. IJssel, terwijl in het voorschip een electrisch gedreven pomp is geplaatst voor het leegpompen der voorpiek. Uitrusting en inventaris met de voorgeschreven reddingsmiddelen o.a. twee reddingsbooten zijn geheel in overeenstemming met de eisenen der Scheepvaartinspectie. Alle verblijven zijn eenvoudig en netjes ingericht voorzien van electrisch licht, terwijl tevens een centrale verwarming is aangebracht. De voortstuwing geschiedt door een verticale 4-takt direct omkeerbare Deutz-Dieselmotor met een vermogen van 300—360 P.K. welke het schip een snelheid geven van 9 1/2 knoopen. De electrische installatie is geleverd door het Tech. Bureau Rohame en de centrale verwarming door het Tech. Bureau J. Goud, beiden te Rotterdam, terwijl de geheele pijpleiding en verwarmingsinstallatie door eigen personeel is uitgevoerd. Het schip werd tot volle tevredenheid door de opdrachtgeefster overgenomen. |