1936-10-07: |
NvhNoorden 08-10-1936. Proefvaart m.s. „MASCOTTE”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Mascotte. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl” v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van den heer F. Westers te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het raised-quarterdeck type en het is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek. Het heeft over de volle lengte, behalve onder de motorkamer, een lage dubbele bodem, die voor waterballast dient, uitgezonderd het achterste gedeelte, dat als olietank is ingericht. De gezamenlijke ballast-capaclteit van het schip bedraagt, met inbegrip van de voor- en achterpiektanks 110 ton, zoodat, onder vrijwel alle omstandigheden, het schip als uiterst zeewaardig kan worden beschouwd. De dubbele bodem is met twee langscheepsche zaadhouten geconstrueerd, terwijl de watergang hier tusschen gelegen is. Deze constructie is tot nog toe in de Groninger scheepsbouw niet toegepast en zij heeft het voordeel, dat hierdoor een ongekende sterkte is verkregen. Het schip heeft twee Mannesmann masten met twee Mannesmann laadboomen, de voorste met een vermogen van twee ton; de achterste met een vermogen van drie ton. De motor voor het aandrijven van de voorste laadlier, een Lister motor van 12 P.K., is in een hut onder het bakdek geplaatst, terwijl de lier zelf op het bakdek opgesteld is. De ankerlier kan eveneens door deze motor aangedreven worden. De achterste lier wordt eveneens door een Lister motor van 12 P.K. gedreven. Deze motor is in de motorkamer geplaatst en doet hier tevens als hulpmotor dienst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het geheele laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De verlichting is geheel electrisch. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare vier tact compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. by 300 omwentelingen per minuut. Het schip heeft de volgende afmetingen; lengte over alles 44 M., breedte over alles 7.50 M., holte tot vrrjboord dek 3.05 M„ tot raised-quarterdeck 3.90 M. Het laadvermogen bedraagt 425 ton De netto tonnage is 527.48 M3., 186.20 Reg ton- de bruto tonnage is 1031.45 M 3., 364.10 Reg ton. De ruiminhoud bedraagt 25000 kub. vt. Op de proefvaart behaalde het schip in ballast een snelheid van 10.3 mijl. Het is met een stroomlijn-balans roer uitgerust. Het tamelijk groote schip, dat geen mechanische stuurinrichting heeft, maar uitsluitend een hand-stuurinrichting, bleek uiterst gemakkelijk bestuurbaar, terwijl het verder in alle opzichten uitstekende manoeuvreer-eigenschappen bleek te bezitten. Het schip is keurig afgewerkt, terwijl ook de betimmering niets te wenschen overlaat. Het voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eisen en het werd hierna dan ook met volle tevredenheid door den opdrachtgever overgenomen.
|