1911
VC 030511
Vlissingen, 2 mei. Zaterdag (opm.: is 29 april) werd op de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier de kiel gelegd voor het stoomschip MERAUKE, een vrachtboot in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd.
VCO 271111
Vlissingen, 25 november. Hedenmiddag werd van de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier met goed gevolg te water gelaten het stoomschip MERAUKE, gebouwd voor de stoomvaart maatschappij Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam en bestemd voor de vrachtvaart op Nederlands-Indië. De laatste beletselen werden weggenomen door de jongejuffrouw Van Waveren.
De hoofdafmetingen van het schip zijn: Lengte tussen de hoofdlijnen 430 Eng. voet, holte in de zijde 37 ft., laadvermogen 8.500 ton. Het schip is voorzien van een dieptank, is van het shelterdek type en hoofdzakelijk bestemd voor de vrachtvaart, doch tevens ingericht voor het vervoer van een groot aantal tussendek passagiers.
De officieren hebben hun hutten en verblijven op het shelterdek; boven die hutten bevindt zich het sloependek. Het brugdek strekt zich uit boven de salon, waarop zich ook bevindt de kapiteinskamer en daarboven de kaartenkamer en commandobrug. Het logies van de bemanning bevindt zich voor onder het shelterdek. Aan boord zijn opgesteld 13 stoomlieren, die de lading kunnen verwerken door middel van laadbomen aan de 2 paalmasten en 6 laadbomen, die bevestigd zijn aan speciaal daarvoor aangebrachte stalen kokers, die tevens als luchtkokers dienst doen. Bovendien is er een zware laadboom tot het hijsen van lasten van 30 ton. Het schip is voorzien van een brandblus- en ontsmettingsapparaat, systeem Halley. De verlichting geschiedt elektrisch. De Brown’s stoomstuurmachine wordt van de brug af behandeld door middel van een telemotor. Het schip is gebouwd onder toezicht en volgens de Rules van Bureau Veritas en in de hoogste klasse geclassificeerd.
De voortstuwingsmachine zal zijn van het triple compound systeem met cilinders van 28”, 47” en 81” bij 52” slag en in staat om 3.500 ipk te ontwikkelen. De stoomketels zijn 4 in getal, single ended, 15’ 0” diameter bij 11” 0” lang met een gezamenlijk verwarmingsoppervlak van 10.250 vierkante Engelse voet en voorzien van Howden’s forced draught. De stoomdruk is 200 lbs. De schroef heeft 4 bladen van 8 ton Martin brons vervaardigd. De snelheid van het schip zal 12½ mijl zijn bij een diepgang van 23 voet. In de machinekamer worden verder opgesteld: Een centrifugaal circulatiepomp, met 2 machines, 2 aparte voeding pompen, verdamper, ballastpomp, dekpomp, zoetwaterpomp en in de stookplaats 2 hydraulische as-ejectors van het Schelde-type.
1929
AH 290129. Volgens Lloyd’s zou de MERAUKE in aanvaring zijn geweest met het Griekse stoomschip ALCYON.H 300129. Een Reuterbericht d.d. gisteren meldt uit Londen, dat ’s middags met hoog water de golven over de MERAUKE sloegen. De bemanning is aan boord van de sleepboot LADY DUNCANNON gegaan en naar Dover gebracht. Klaarblijkelijk bestaat het gevaar, dat het schip door de zware zeeën zal breken.
AH 300129. Een Reuterbericht d.d. gisteren meldt uit Londen, dat ’s middags met hoog water de golven over de MERAUKE sloegen. De bemanning is aan boord van de sleepboot LADY DUNCANNON gegaan en naar Dover gebracht. Klaarblijkelijk bestaat het gevaar, dat het schip door de zware zeeën zal breken.
Het Griekse stoomschip ALCYON, dat tijdens mist bij Sandgate in aanvaring is geweest met het stoomschip MERAUKE van de Rotterdamsche Lloyd, heeft gisterenmiddag bij Vlaardingen ligplaats genomen. Het schip is deerlijk beschadigd. De voorpiek is geheel ingedrukt. Kapt. Simospithis vertelde, dat hij zich om een uur maandagmiddag enige mijlen ten oosten van Dungeness bevond tijdens dikke mist. Plotseling zag hij vooruit een schip en onmiddellijk daarop volgde een geweldige slag. De ALCYON had het tegenkomende schip aan stuurboord achter de bak ter hoogte van ruim 1 geraakt. (opm: bekort)
AH 310129. De MERAUKE zal vermoedelijk vlot komen. Van de Rotterdamsche Lloyd vernemen wij, dat het weer op het ogenblik vrij goed is, zodat men verwacht, dat de MERAUKE in de loop van de dag vlot zal kunnen worden gebracht.
AH 020229. De directie van de Rotterdamsche Lloyd heeft bericht ontvangen, dat de toestand van de MERAUKE gunstiger geworden is. Het weer is beter geworden. Hedenmorgen zal het bergingswerk worden hervat.
AH 040229. Naar wij van de Rotterdamsche Lloyd vernemen, is bij het onderzoek aan het gestrande schip MERAUKE nog een derde gat gevonden, welk gat men inmiddels reeds heeft gedicht. Op het ogenblik is men bezig de ruimen leeg te pompen. De bemanning bevindt zich aan boord. Het weer is gunstig. Men wist ons nog niet mede te delen, wanneer de MERAUKE zou kunnen worden vlot gebracht.
AH 060229. Gisterenavond na 10 uur is de MERAUKE vlot gekomen en naar Dover gesleept. Het schip zal voorlopig te Dover repareren. Verdere beslissingen zijn nog niet genomen.
AH 160229. Het stoomschip MERAUKE van de Rotterdamsche Lloyd, dat zijn lading weder heeft ingenomen, zal hedenmorgen op eigen kracht van Dover naar Rotterdam vertrekken.
AH 180229. Rotterdam, 17 februari. Het stoomschip MERAUKE is heden van Dover de Nieuwe Waterweg binnengekomen.