Inloggen
MERES-N - ID 4244


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5232622
Nat. Official Number: 8377 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 2 x 5 and 2 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 7
Launch Date: 1952-11-15
Delivery Date: 1952-12-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 700
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork-Hesselman Nr. 6132 Type HO6X36/60 (360x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 219.00 Net tonnage
Deadweight: 840.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 62340 Cubic Feet
Bale: 55580 Cubic Feet
 
Length 1: 66.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.61 Meters Depth, moulded
Draught: 3.62 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1975
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Door de nieuwe eigenaar van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 4tew 12 cil 800 Pk MTU Type (160x180) 12 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-12-31 MERES-N
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFYR

Date/Name Ship 1966-11-25 LEBANESE STAR
Manager: Arghiris Maritime (Lebanon) S.A.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Compagnie Libanaise de Navigation Cotière et d' Outre Mer S.a.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODLB

Date/Name Ship 1975-00-00 ABADAN STAR
Manager: Habibullah Piltan & Co, Abadan, Iran
Eigenaar: Habibullah Piltan & Co, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign: EQHA

Ship Events Data

1952-12-17: Als "MERES-N", zijnde een motorschip, metende 1416.27 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8978 d.d. 09-12-1952, liggende te Schiedam, door A. van der Velden, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 8377 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op shelterdek, 6.40 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1955-12-23: De krukas van de hoofdmotor gebroken tijdens de vaart in het Lagoa dos Patos (Z. Brazilië) tussen Porto Alegre en Rio Grande. Het schip was op 22 december 1955 uit Porto Alegre vertrokken met een lading tabak voor Europa en moest in de vroege ochtend van 23 cecember 1955 op het meer Lagoa dos Patos nabij Punta Daitapua voor anker gaan als gevolg van een krukasbreuk. Toen bleek dat de nodige reparaties niet in Braziliìë konden worden uitgevoerd, vroeg gezagvoerder Bot om instructies aan het hoofdkantoor te Rotterdam. Als gevolg hiervan kreeg kapitein Blaauw van het noordwaarts varende volbeladen CONCEPTION, dat op 26 december 1955 uit Montevideo was vertrokken, order om naar Punta Daitapua op te stomen om te helpen en op sleeptouw te nemen naar Rotterdam. Op 19 februari 1956 werd bij Goeree de MERES-N overgenomen door de zeesleper Maas van Smit Internationale voor haar laatste stukje naar Hoek van Holland en verder naar Rotterdam. De sleepreis van de CONCEPTION duurde 54 dagen over een afstand van 6182 mijl, gemiddeld ongeveer 4,77 knopen. De aankomst van beide schepen op 19 februari 1956 om 23,00 uur in de Rotterdamse Lekhaven was glorieus met de pers en mooie redevoeringen van direkteur A.W. Goudriaan in de inschepingshal van Thomsen’s Havenbedrijf.
1970-08-14: Motorschade en opgelegd.
1980-09-00: Final Fate:
Tijdens een reis naar Basrah door oorlogshandelingen zwaar beschadigd en opgelegd in de Shatt al Arab-rivier. Lag er volgens Lloyd's in 1994 nog. In 1998 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: MERES-N
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MERES-N
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MERES-N
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MERES-N
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: MERES N
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Real Photographs
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.