Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
MIES - ID 4297
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1951
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5234591
Nat. Official Number:
7806 Z ROTT 1951
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Werf De Noord N.V.
, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
627
Delivery Date:
1951-10-29
Technical Data
Engine Manufacturer:
Werkspoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
500
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Werkspoor Nr. 1263 Type TMAS278 (270x500) 375 rpm
Speed in knots:
10
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
306.00 Net tonnage
Deadweight:
824.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
35698 Cubic Feet
Bale:
33021 Cubic Feet
Length 1:
57.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
52.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
8.88 Meters Breadth, moulded
Depth:
3.25 Meters Depth, moulded
Draught:
3.42 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1951-10-29
MIES
Manager:
J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Jan Vermaas
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PFZN
Date/Name Ship
1960-04-28
MIES
Manager:
J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
J. Vermaas' Reederij Bedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PFZN
Date/Name Ship
1967-08-25
PINTA
Manager:
Pasquale Parascandolo
, Naples, Italy
Eigenaar:
Pasquale Parascandolo
, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag:
Naples / Italy
Callsign:
IJTE
Ship Events Data
1959-05-06:
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding op 6 mei 1959 van het motorschip Mies op de Deense kust nabij Gedser. Het schip was op reis van
Fowey naar Hamina en beladen met 756 ton porceleinaarde. Oordeel van de Raad is dat zowel kapitein V. als stuurman T. in ernstige mate gefaald hebben in hun navigatie. De stuurman treft een verwijt omdat de Mies tijdens zijn wacht van de juiste koers is afgeweken. Ook zag hij het vuur van Rodsand aan voor het vuur van Gedser lichtschip. Deze vergissing is zo grof dat zij de Raad nauwelijks aannemelijk voorkomt. Toen de kapitein op de brug kwam heeft hij nagelaten de melding van de stuurman dat bedoeld licht Gedser vuurschip was te controleren. Hoewel het vrij spoedig lukte om op eigen kracht vlot te komen bleek dat tank 3 lekte. De Raad straft kapitein J.H.V. om hem de
bevoegdheid om op zeeschepen te varen te ontnemen voor de tijd van drie
maanden. De Raad straft stuurman M.T. met dezelfde straf. Na aankomst in Hamina heeft de kapitein geen enkele maatregel genomen met betrekking tot de schade van zijn schip. Eerst na aankomst in Kings Lynn raadpleegde hij een Lloyds surveyor die na onderzoek order gaf naar Rotterdam te gaan om daar te dokken. Op werf in Ridderkerk bleek dat 40% van het vlak vernieuwd moest worden. De Raad acht deze misdraging van de kapitein zo ernstig dat boven de eerstgenoemde straf de kapitein één maand extra ontzegging van de bevoegdheid opgelegd krijgt. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 22 december 1960
1960-05-11:
Onderweg van Casablanca naar Grangemouth verleende het schip assistentie aan een, ter hoogte van Quessant, in brand staande Liberiaanse tanker.
1971-03-20:
Final Fate:
Op weg van Napels naar Catania met een lading pozzuolana gestrand bij San Marco di Castellabate (Golf van Salerno), zwaar beschadigd en later total loss verklaard.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Proefvaart
Collectie:
Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger:
Onbekend **
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
MIES
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Clarkson, John
Omschrijving:
MIES
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
MIES
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
PINTA
Collectie:
Grootenboer, Ton
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht