MC 311210
De vorige week is van de scheepstimmerwerf “Zeeland” te Hansweert vertrokken het eerste daarop gebouwde zeeschip, nl. een voor rekening van de heer J.A.C. van Rompu te Vught, gebouwde motorschoener ANGELINA. Het schip heeft een certificaat hoogste klasse Veritas voor de grote kustvaart en is groot 208.50 register ton, terwijl het draagvermogen 160 reg. ton bedraagt.
De eerste reis naar Antwerpen is uitstekend geslaagd. De gemiddelde snelheid was ruim 6 mijl met het ledige schip. Toen het schip geladen was heeft het, bij het uitgaan van het dok, zonder draad op de kaai zichzelf op stroom gezwaaid en was er direct gang in.
NNO 090111
Goole, 6 januari. Heden kwam hier van Terneuzen binnen de nieuwgebouwde Nederlandse motorschoener ANGELINA, kapt. J. van der Lip. Het scheepje had een zware storm doorstaan, gedurende welke de Kromhoutmotor zijn uitstekende hoedanigheden toonde.
NRC 060311
IJmuiden, 6 maart. De Nederlandse motorschoener ANGELINA, kapt. Spanjer, van Antwerpen naar Sunderland, geladen met zilverzand, is door de stoomtrawler OCEAAN II (IJM 92) en de vissloep ZEENIMF (MA 170) alhier binnengesleept. Van de schoener waren de zeilen vernield en de motor defect geraakt, waarom assistentie was gevraagd.
NNO 060311
IJmuiden, 6 maart. De motorschoener ANGELINA, kapt. Spanjer, van Antwerpen naar Sunderland bestemd, is na een veertiendaagse reis door een beugsloep en een stoomtrawler hier binnengesleept. De machine is defect en de zeilen zijn gescheurd.
NRC 070311
IJmuiden, 6 maart. Omtrent het hulpeloos worden van de Nederlandse motorschoener ANGELINA vernemen we nader, dat het schip 16 februari van Antwerpen was vertrokken en de reis op 5 à 6 dagen was berekend.
Voortdurend heeft de schoener met zwaar stormweer te kampen gehad, waardoor de zeilen scheurden en de motor defect raakte. Door het zware stampen was het schip bovendien lek gestoten en begon water te maken. In deze hulpbehoevende toestand dreef het schip geheel uit de koers en werd door de sloep ZEENIMF (MA 170) nabij Denemarken aangetroffen. Reeds ontstond gebrek aan proviand toen de sloep de schoener hulp kwam bieden en proviand verstrekte. Het was de sloep evenwel niet mogelijk de diepgaande schoener in veilige haven te brengen, waarom in de morgen van zaterdag 4 maart te 11 uur op 56°31' NB. en 04°51' OL. de aangeboden hulp werd aanvaard van de nabij gekomen stoomtrawler OCEAAN II (IJM 92). De schipper van de sloep gedoogde evenwel niet dat de trawler de schoener op sleeptouw nam, doch stond toe, dat deze verbinding nam op zijn sloep. Zo is men sukkelend naar IJmuiden afgezakt, nadat nog enkele malen de verbindingslijn van de sloep en de schoener afbrak. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen.
NNO 220311
IJmuiden, 21 maart. De met stormschade en defecte motor alhier binnen gesleepte motorschoener ANGELINA zal hier gerepareerd worden, waarna de reis naar Sunderland zal worden voortgezet. (opm.: zie ook NRC 060311 en 070311)
NRC 080411
Raad voor de Scheepvaart. Gisteren heeft de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam een onderzoek ingesteld naar de ongevallen in februari en maart 1911 op de Noordzee overkomen aan het motor-schoenerschip ANGELINA, gezagvoerder J. Spanjer te Amsterdam, reder J. van Rompu te Terneuzen.
Uit het verhoor van de kapitein bleek het volgende: Deze reis met een motorboot over de Noordzee was zoveel als een proefneming. De kapitein, die eersterangs stuurman diploma bezit, doch tevens nog nooit het commando over een schip had gevoerd, had aan boord wel het journaal van de vorige kapitein, doch had dit niet ingezien. Van de werking van de motor, een twee cilinder Kromhoutmotor, heeft hij geen verstand. Er was echter een bekwame, doch niet bevaren motordrijver aan boord.
Op 19 februari verliet de ANGELINA Antwerpen en koos op 20 februari te Vlissingen zee. Spoedig werd het zwaar weer en bleek het schip alleen bestuurbaar met gecombineerd motor- en zeilvermogen. Het schip werkte zwaar, er kwam schade aan het tuig en een lek in de petroleumtank, zodat de petroleum weg liep. Het gat kon niet gedicht worden. De ANGELINA heeft toen gedurende 10 dagen hulpeloos rondgedreven. Door een logger en een trawler is de ANGELINA IJmuiden binnen gesleept.
Door een expert van de scheepvaartinspectie, die gister het schip heeft onderzocht, wordt geconstateerd dat de motor van een zeeschip wel degelijk toezicht vereist. De bewering van de fabrikanten, als zou dit niet het geval zijn, is oorzaak, dat er alleen op gelet wordt bij het smeren. Bovendien had een bevaren machinist het lek in de tank gemakkelijk kunnen dichten. De stuurman bevestigde de verklaringen van de kapitein, waarna het openbaar onderzoek gesloten en de uitspraak op later bepaald werd.
NRC 100411
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van het motorschip ANGELINA, gezagvoerder Jan Spanjer, toebehorende aan J.A.C. van Rompu te Terneuzen; op 6 maart te IJmuiden binnen gelopen, nadat op 22 februari bij slecht weer de verbindingsbuis van de petroleumhouders met de motor was gebroken. Dit gevoegd bij het slechte weer was, naar het oordeel van de Raad, de oorzaak, dat het schip althans voor deze gezagvoerder onhoudbaar werd. Naar in het vonnis werd opgemerkt verdient het aanbeveling, dat de petroleumhouders zeevast worden gemaakt, zodat het niet mogelijk is, dat de verbindingsbuis breekt en dientengevolge alle brandstof wegloopt.