Inloggen
NAUTILUS - ID 4472


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van der Windt, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 207
Launch Date: 1917-12-27
Delivery Date: 1918-04-10
Technical Data

Engine Manufacturer: H. Versteeg, Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 350
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 11 7/8, 18 3/4 & 30 3/4-22
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 369.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 132.40 Feet (British) Registered
Beam: 23.20 Feet (British) Registered
Depth: 10.40 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-04-11 NAUTILUS
Manager: Arie Jordens Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Nautilus', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMJQ

Date/Name Ship 1919-09-12 NUORLA
Manager: Wm. Stuart, Cardiff, Great Britain
Eigenaar: Nuorla Steamship Company Ltd, Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain

Date/Name Ship 1919-09-13 NUORLA
Manager: Harold Harrison & Edward T. Lindley, London, Great Britain
Eigenaar: Harold Harrison & Edward T. Lindley, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-10-20 NUORLA
Manager: Harold Harrison, London, Great Britain
Eigenaar: Horley Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-12-12 NUORLA
Manager: Richard P. Care, Cardiff, Great Britain
Eigenaar: Richard P. Care, Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain

Date/Name Ship 1920-02-12 NUORLA
Manager: J. Hamilton, Cardiff, Great Britain
Eigenaar: Anglo-American Oil Co. Ltd., Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain

Date/Name Ship 1931-00-00 NUORLA
Manager: F.J. Wolfe, Cardiff, Great Britain
Eigenaar: Anglo-American Oil Co. Ltd., Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain

Date/Name Ship 1936-10-26 SELMA B
Manager: Børge Bentzen, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Børge Bentzen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark

Date/Name Ship 1939-00-00 OGRE
Manager: Janis Sausins, Riga, Latvia
Eigenaar: Kopredereja 'Ogre', Riga, Latvia
Shareholder:
Homeport / Flag: Riga / Latvia

Date/Name Ship 1940-05-00 OGRE
Manager: Liepajas Drasu Fabrika, Liepaja (Libau), Latvia
Eigenaar: Liepajas Drasu Fabrika, Liepaja (Libau), Latvia
Shareholder:
Homeport / Flag: Liepaja (Libau) / Latvia
Additional info: July 1940 flag USSR

Date/Name Ship 1941-07-05 OGRE
Manager: Leth & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine Dienststelle Hamburg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1941-10-16 BALGA
Manager: Leth & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine Dienststelle Hamburg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1947-00-00 OGRE
Manager: Hannan, Samuel & Co. Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1918-00-00: (Zie artikel in het NRC 11.04.1918)
1919-00-00: in september 1919 verkocht naar Engeland. (AH 200919)
1939-12-19: Bij Karlskrona aan de grond gelopen. Naar Kalmar voor noodreparaties en medio januari 1940 naar Liepaja voor definitieve reparatie. Mede-aandeelhouders wilden dit niet betalen en sindsdien was Janis Suasins alleen-eigenaar en verkocht het schip in mei 1940.
1941-06-30: In Duitse handen gevallen te Liepaja en op 5 juli 1941 prijsverklaard en onder Duitse vlag.
1945-05-00: De BALGA, sinds 1942 in gebruik als betonningsvaartuig, werd in mei 1945 in Rendsburg door de Britten als krijgsbuit in beslag genomen.
1951-03-13: Final Fate:
Te Fowey opgelegd omdat omvangrijke reparaties nodig waren. Dit loonde niet meer en het schip werd in november 1953 te Llanelly gesloopt bij Rees Shipbreaking Co. Ltd.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Roolker, J.H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: NAUTILUS
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NAUTILUS
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OGRE
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

 

AH 281217
Scheepsbouw. Van de werf van de firma Gebr. v.d. Windt te Vlaardingen is te water gelaten het stoomschip NAUTILUS, groot 500 ton d.w., gebouwd voor rekening van de heer A. Jordens Jr. te Rotterdam. De hoofdafmetingen van het schip zijn: Lengte 40, breedte 6,99, diepte 3,39 meter. Het is gebouwd onder hoogste klasse van de Germanischer Lloyd. Het casco wordt naar de machinefabriek H. Versteeg te Neder-Hardinxveld gesleept, alwaar het van een triple-expansie machine en ketels zal worden voorzien. 

NRC 281217
Scheepsbouw. Rotterdam, 27 december. Hedenmiddag 3 uur is van de werf van de firma Gebr. Van der Windt te Vlaardingen met gunstig gevolg het aldaar voor de heer A. Jordens Jr. alhier in aanbouw zijnde vrachtstoomschip NAUTILUS te water gelaten. De hoofdafmetingen van dit, voor de algemene vrachtvaart bestemde stoomschip, groot 500 ton, zijn lang 40 m., breed 6,99 m. en hol 3,39 m. Het stoomschip, volgens hoogste klasse Germanischer Lloyd gebouwd, heeft een dubbele bodem, machinekamer in het achterschip en 3 masten. De verblijven van de gezagvoerderenofficieren zijn ook in het achterschip. Het casco wordt van Vlaardingen naar de Machinefabriek H. Versteeg te Neder-Hardinxveld gesleept, alwaar het van triple-expansie machine en ketels zal worden voorzien. De cilinders van de machine hebben de volgende diameters: 290 x 475 x 780 mm. De slag is 560 mm. De ketel, heeft een verwarmend oppervlak van 125 m2werkende onder een druk van 12 atm.  (opm: zie ook NRC 110418) 

NRC 110418
Scheepsbouw. Rotterdam, 10 april. Met het eerste zeevrachtstoomschip, dat door de jongste opvolger van de firma Van der Windt (thans Gebr. v.d. Windt te Vlaardingen) is gebouwd (vroeger bouwde men steeds Oost-Indiëvaarders en loggers zonder nummer enz.) is heden op de rivier vanaf Vlaardingen 3 maal langs de gemeten mijl nabij Rozenburg en terug naar Rotterdam een welgeslaagde proeftocht gehouden. Er is niet alleen op de mijl (2.0) gevaren, maar ook is meerdere malen met de machines, gebouwd door de firma H. Versteeg te Hardinxveld (ijzergieterij en machinefabriek) voor- en achteruit gemanoeuvreerd. Kleine bijzonderheden er buiten gelaten, functioneerde alles wel. De machine, van het triple-compound systeem, ontwikkelde bij 115 slagen 350 ipk en volgens de diagrammen werkten ze rustig. De voornoemde machines, met stoom-omzetwerk, hebben cilinders van 360 x 475 x 780 en 560 slag. Een ketel met 2 vuren, werkende onder een stoomdruk van 12 kg per cm2, levert de stoom. Het verwarmend oppervlak van deze ketel is 125 m2. In de machinekamer, welke naar gelang van het stoomschip, zeer ruim ls, bevindt zich nog een donkeypomp, welke voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Voor reiniging van het water is een filter aanwezig en de verwarming van het voedingswater gaat door een voorwarmer in de stoomleiding. Het stoken van de ketels staat steeds onder controle van de machinisten.
De N.V. Vrachtvaart Maatschappij Nereus (dlr. A. Jordens Jr.), die dit schip, eerst gebouwd onder Germanischer Lloyd 100 A/4, en dat later in de klasse British Corporation zal komen, binnenkort in de vaart zal brengen op Bergen, enz., heeft, wat de bouw en afwerking betreft, een goede aanwinst gedaan. Het gehele schip is volgens de eisen van een modern vrachtstoomschip afgewerkt.
Dit 2-mast stoomschip, lang 40 m., breed 6,99 m. en hol 3,39 m., met een ruim van 24 meter lengte en 523 m3inhoud, is door 3 waterdichte schotten verdeeld, met gedeeltelijke dubbele cellulaire bodem, welke als waterballasttank dienst doet. Deze cellulaire bodem is zo ingericht, dat, wanneer er bij houtlading slagzijde, komt, men het ene of andere gedeelte lens of vol kan pompen om de slagzijde op te heffen. Het stoomschip, dat voor de algemene vrachtvaart met certificaat houtvaart is bestemd, is volgens de moderne eisen, welke men aan een vrachtschip kan stellen, ingericht. De verblijven van de gezagvoerder en officieren, alle zo ruim en geriefelijk als maar mogelijk is ingericht, bevinden zich met die van de kok en bediende in het achterschip. In dit achterschip is nog een grote ruimte voor proviand. Alle officieren hebben een afzonderlijke hut. De bemanning heeft haar logies onder de bak. De matrozen en stokers ieder afzonderlijk. Alle slaapplaatsen zijn met hout en vrij van de huid betimmerd. Onder die bak is een voorpiektank, kettingkast en bergplaats. Op het zo even gezegde achterschip bevindt zich nog een commandobrug met kaartenhuis en daarbij een logies voor 4 passagiers. Verder zij nog gemeld, dat de luiken, met hoge luikhoofden en versterkingen, groot zijn: 530 X 9.5 ; 43 X 5.30 en dat het schip is ingericht met 2 winches, sterk 2,5 ton en even sterke laadbomen. Het ankerspil op de bak kan door de voorste winch, door een kabelaring worden gedreven. Nadat ongeveer 5 uur de kantoorvlag was gehesen, het teken dat het schip door de rederij was overgenomen, sprak de heer H. Stulemeyer (pres. commissaris van de N.V.) de wens uit, dat de Maatschappij succes met deze en nog volgende boten mocht hebben, van welke grootte ze ook mochten zijn. De directeur, de heer A. Jordens Jr., dankte de heer Stulemeyer (onze wethouder) en hoopte, dat hij nog vele jaren als pres. commissaris zal mogen fungeren. Tenslotte zij gemeld, dat de NAUTILUS (zoals dit schip is genoemd) een behouden vaart heeft gemaakt van 9,25 mijl.