AH 281217
Scheepsbouw. Van de werf van de firma Gebr. v.d. Windt te Vlaardingen is te water gelaten het stoomschip NAUTILUS, groot 500 ton d.w., gebouwd voor rekening van de heer A. Jordens Jr. te Rotterdam. De hoofdafmetingen van het schip zijn: Lengte 40, breedte 6,99, diepte 3,39 meter. Het is gebouwd onder hoogste klasse van de Germanischer Lloyd. Het casco wordt naar de machinefabriek H. Versteeg te Neder-Hardinxveld gesleept, alwaar het van een triple-expansie machine en ketels zal worden voorzien.
NRC 281217
Scheepsbouw. Rotterdam, 27 december. Hedenmiddag 3 uur is van de werf van de firma Gebr. Van der Windt te Vlaardingen met gunstig gevolg het aldaar voor de heer A. Jordens Jr. alhier in aanbouw zijnde vrachtstoomschip NAUTILUS te water gelaten. De hoofdafmetingen van dit, voor de algemene vrachtvaart bestemde stoomschip, groot 500 ton, zijn lang 40 m., breed 6,99 m. en hol 3,39 m. Het stoomschip, volgens hoogste klasse Germanischer Lloyd gebouwd, heeft een dubbele bodem, machinekamer in het achterschip en 3 masten. De verblijven van de gezagvoerderenofficieren zijn ook in het achterschip. Het casco wordt van Vlaardingen naar de Machinefabriek H. Versteeg te Neder-Hardinxveld gesleept, alwaar het van triple-expansie machine en ketels zal worden voorzien. De cilinders van de machine hebben de volgende diameters: 290 x 475 x 780 mm. De slag is 560 mm. De ketel, heeft een verwarmend oppervlak van 125 m2werkende onder een druk van 12 atm. (opm: zie ook NRC 110418)
NRC 110418
Scheepsbouw. Rotterdam, 10 april. Met het eerste zeevrachtstoomschip, dat door de jongste opvolger van de firma Van der Windt (thans Gebr. v.d. Windt te Vlaardingen) is gebouwd (vroeger bouwde men steeds Oost-Indiëvaarders en loggers zonder nummer enz.) is heden op de rivier vanaf Vlaardingen 3 maal langs de gemeten mijl nabij Rozenburg en terug naar Rotterdam een welgeslaagde proeftocht gehouden. Er is niet alleen op de mijl (2.0) gevaren, maar ook is meerdere malen met de machines, gebouwd door de firma H. Versteeg te Hardinxveld (ijzergieterij en machinefabriek) voor- en achteruit gemanoeuvreerd. Kleine bijzonderheden er buiten gelaten, functioneerde alles wel. De machine, van het triple-compound systeem, ontwikkelde bij 115 slagen 350 ipk en volgens de diagrammen werkten ze rustig. De voornoemde machines, met stoom-omzetwerk, hebben cilinders van 360 x 475 x 780 en 560 slag. Een ketel met 2 vuren, werkende onder een stoomdruk van 12 kg per cm2, levert de stoom. Het verwarmend oppervlak van deze ketel is 125 m2. In de machinekamer, welke naar gelang van het stoomschip, zeer ruim ls, bevindt zich nog een donkeypomp, welke voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Voor reiniging van het water is een filter aanwezig en de verwarming van het voedingswater gaat door een voorwarmer in de stoomleiding. Het stoken van de ketels staat steeds onder controle van de machinisten.
De N.V. Vrachtvaart Maatschappij Nereus (dlr. A. Jordens Jr.), die dit schip, eerst gebouwd onder Germanischer Lloyd 100 A/4, en dat later in de klasse British Corporation zal komen, binnenkort in de vaart zal brengen op Bergen, enz., heeft, wat de bouw en afwerking betreft, een goede aanwinst gedaan. Het gehele schip is volgens de eisen van een modern vrachtstoomschip afgewerkt.
Dit 2-mast stoomschip, lang 40 m., breed 6,99 m. en hol 3,39 m., met een ruim van 24 meter lengte en 523 m3inhoud, is door 3 waterdichte schotten verdeeld, met gedeeltelijke dubbele cellulaire bodem, welke als waterballasttank dienst doet. Deze cellulaire bodem is zo ingericht, dat, wanneer er bij houtlading slagzijde, komt, men het ene of andere gedeelte lens of vol kan pompen om de slagzijde op te heffen. Het stoomschip, dat voor de algemene vrachtvaart met certificaat houtvaart is bestemd, is volgens de moderne eisen, welke men aan een vrachtschip kan stellen, ingericht. De verblijven van de gezagvoerder en officieren, alle zo ruim en geriefelijk als maar mogelijk is ingericht, bevinden zich met die van de kok en bediende in het achterschip. In dit achterschip is nog een grote ruimte voor proviand. Alle officieren hebben een afzonderlijke hut. De bemanning heeft haar logies onder de bak. De matrozen en stokers ieder afzonderlijk. Alle slaapplaatsen zijn met hout en vrij van de huid betimmerd. Onder die bak is een voorpiektank, kettingkast en bergplaats. Op het zo even gezegde achterschip bevindt zich nog een commandobrug met kaartenhuis en daarbij een logies voor 4 passagiers. Verder zij nog gemeld, dat de luiken, met hoge luikhoofden en versterkingen, groot zijn: 530 X 9.5 ; 43 X 5.30 en dat het schip is ingericht met 2 winches, sterk 2,5 ton en even sterke laadbomen. Het ankerspil op de bak kan door de voorste winch, door een kabelaring worden gedreven. Nadat ongeveer 5 uur de kantoorvlag was gehesen, het teken dat het schip door de rederij was overgenomen, sprak de heer H. Stulemeyer (pres. commissaris van de N.V.) de wens uit, dat de Maatschappij succes met deze en nog volgende boten mocht hebben, van welke grootte ze ook mochten zijn. De directeur, de heer A. Jordens Jr., dankte de heer Stulemeyer (onze wethouder) en hoopte, dat hij nog vele jaren als pres. commissaris zal mogen fungeren. Tenslotte zij gemeld, dat de NAUTILUS (zoals dit schip is genoemd) een behouden vaart heeft gemaakt van 9,25 mijl.