Inloggen
NAVIGATIE - ID 4478


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-00-00 / 1952-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 3456 WINSCH 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Kars, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 82.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 27.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 25.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.62 Meters Depth, moulded
Draught: 2.02 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-192?
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1927? gemotoriseerd met een Deutz dieselmotor ven 50/60 Pk.

Datum 09-08-1947
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Op 09-08-1947 gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 75 Pk Demag Type (185x300).

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-00-00 NAVIGATIE
Manager: H. Joosten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. Joosten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Additional info: Binnenvaart?

Date/Name Ship 1913-00-00 NAVIGATIE
Manager: G. Joosten, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: G. Joosten, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: In de zeevaart ?

Date/Name Ship 1919-00-00 NAVIGATIE
Manager: Hiltjo Kappen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hiltjo Kappen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PMJR

Date/Name Ship 1933-10-23 NAVIGATIE
Manager: Pieter Sap, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Sap, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PMJR
Additional info: Call sign in 1934: PGDC

Ship Events Data

1919-07-00: De Eemsbode: 22.07.1919. Het tjalkschip “NAVIGATIE” van schipper G. Joosten is onderhands aangekocht door schipper H. Kappen alhier. Prijs geheim.
1927-07-15: Op 15.07.1927 als NAVIGATIE, zijnde een motortjalkschip, groot 246.15 m3, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hiltjo Kappen, schipper gedomicilieerd te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 112 Z WINSCH 1927 op het achterschip op bovenkant vast boord naast het roer stuurboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 3456 WINSCH 1927 is verwijderd.) Het schip is dan eigendom van Hiltjo Kappen, schipper te Groningen en wordt omschreven als: Zeil- en motortjalkschip, gebouwd van staal, hebbende een mast, een dek, een laadruim, een vooronder, een achteronder, een woonroef, een machinekamer, wordende voortbewogen door wind(zeilschip) en door een Deutz dieselmotor van 50/60 paardekracht.
1942-00-00: 1942 door de Duitsers in dienst genomen als wachtschip voor de Küstenschutzflotille östliche Ostsee.1943 "JBe 24" in dienst bij de Kriegsmarine. 01.01.1944 "VS 422" in dienst bij de Kriegsmarine. In 06.1945 terug in Nederland.
1949-02-13: Nederlandse Staatscourant 01-11-1949: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorzeilschip Navigatie tijdens reis van Leiden via Delfzijl naar Naestved(eiland Seeland) beladen met 78 ton zemelen. Het schip passeerde op 13 februari Holtenau en voer richting Grote Belt. Om 17.00 uur werd de boei van Omö Staalgrunden gepasseerd. Het was matig zicht en de wind zuid 2. Hier vandaan heeft kapitein Pieter Sap niet gevaren langs route 28 tot Omösund om tot boei IX in het Smaalands vaarwater door te gaan en koers te zetten op Karrebaeksminde maar hij heeft van Omö Staalgrunden koers gezet naar een boei N.W. van Kirkegrund en vervolgens naar Karrebaeksminde. Te 19.00 uur werd het dik van de mist en er werd geregeld gelood. Te 20.15 liep het schip echter aan de grond ongeveer 100 meter aan de westkant van de pier van Karrebaeksminde. Het schip maakte geen water. Te 21.00 uur gelukte het met behulp van twee vissersvaartuigen vlot te komen waarna om 21.30 uur in de haven van Karrebaeksminde werd afgemeerd. Oordeel van de Raad is dat het vastlopen van de Navigatie een gevolg is van onjuiste navigatie tijdens mist door kapitein Sap. De kapitein heeft te laat vaart geminderd en is te laat begonnen met loden. De gestuurde koersen konden niet worden nagegaan door de Raad omdat betrokkene ze niet in het journaal heeft ingeschreven. Hij is te lang doorgevaren en had eerder ten anker moeten gaan. Wegens fouten gemaakt bij de navigatie tijdens mist en het niet voldoende bijhouden van het journaal straft de Raad kapitein Pieter Sap te Groningen door hem gedurende één week de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op kustvaartuigen.
1952-00-00: 1952 naar de binnenvaart.
1953-12-29: Op 29.12.1953 als NAVIGATIE, zijnde een motorschip, groot 139.463 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G5899 d.d. 23-06-1941, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1088 B WINSCH 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in de zijkant roef, 4.70 m. uit hekplaats, 1.45 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 112 Z WINSCH 1927 aan S.B. zijde in het boord zijn vernietigd.) Eigendom van Pieter Sap, schipper te Groningen. Omschrijving: Motortjalkschip, gebouwd van staal, hebbende een dek, een laadruim, een vooronder, een achteronder, een woonroef, een machinekamer, waarin geplaatst een Demag motor van 75 PK, het nummer van de motor is niet aanwezig.
1957-04-23: Final Fate:
Op 23-04-1957 met een lading schelpen in het Zuiderstortemelk (onder Terschelling) gezonken. Gelicht en total loss verklaard. (De teboekstelling bij het Kadaster wordt pas op 28-03-1994 doorgehaald, ambtshalve met vermelding: spookschip.) Opm.: (febr. 2014) - Volgens de zoon van Sap niet gelicht, schip zou nog steeds in het Stortemelk liggen.
1957-04-27: NvhN 27-04-1957: Familie Sap verwerkt emoties in Paterswolde. Groot was de vreugde in het gezellige huisje van de familie G. Brookman, Duinstraat 18 te Paterswolde, toen de familie P. Sap gezond en wel de woning binnenstapte. Vader en moeder Sap waren nog niet geheel bekomen van de geweldige emoties toen hun schip de NAVIGATIE op de Vliestroom kapseisde en binnen enkele minuten in de diepte verdween. Het drama, zo vertelde de heer Sap ons, speelde zich in een ogenblik af. Gelukkig was het gehele gezin aan dek. Toen men echter de boot wilde losmaken op dek, stond de heer Sap al tot het middel toe in het water. Het elfjarig dochtertje kon door de bemanning van de schelpenzuiger aan boord worden getrokken, maar de anderen kwamen in zee terecht. Geert, het zesjarig zoontje, wist het anker van de schelpenzuiger te grijpen. Alleen de 13-jarige Harry kon zwemmen. Maar gelukkig is het hele gezin aan boord van de zuiger terecht gekomen. Verder is alles verloren gegaan, alleen het geld, dat de heer Sap in zijn portemonnaie bij zich droeg, is gered. De Vlielandse bevolking heeft zich over het gezin ontfermd en nieuwe kleding voor hen verzorgd. De heer Sap, die reeds 25 jaar vaart, heeft nog nooit een ongeluk gehad. De laatste vier jaar voer hij schelpen en hij hoopt dat spoedig weer te kunnen doen. Hoewel de zaak verzekerd was, blijft er toch een aanzienlijke schade over.

Afbeeldingen


Omschrijving: De NAVIGATIE, in het TrollHättan Kanaal, Zweden.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Navigatie 1900. In Trollhättan sluis.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Friesche Courier 24-04-1957.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Leeuwarder Courant 23-04-1957.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Zie ook foto no. 2 (zelfde sluis)
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown