1920-06-04: |
Algemeen Handelsblad 04-06-1920: Scheepsbouw. Het op de werf der firma H. van Vlaardingen, te Gouda, voor de reederij Spliethoff, Haas & Co. nieuwgebouwde stoomschip NOORDERGAT heeft op den N. Waterweg een goed geslaagden proeftocht gehouden, waarbij gemakkelijk een behouden vaart van 10 mijl werd verkregen. Dit vrachtstoomschip met afmetingen van 45 x 7.00 x 3.80 M. en een draagvermogen van 635 ton werd gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas. Heft is voorzien van een triplo expansie machine van 300 I.P.K. en een ketel van 100 vierk. meter verwarmend oppervlak bij 180 l.b.s. stoomdruk, gebouwd door de firma J. & A. van der Schuyt te Papendrecht.
Rotterdamsch Nieuwsblad 04-06-1920: S.s. „Noordergat". Gisteren, 2 Juni, is 'n welgeslaagde proeftocht gehouden op den Nieuwen Waterweg met het te Gouda door de firma H. Van Vlaardingen te Gouda, voor rekening van de Firma Spliethoff, Haas & Co. gebouwde s.s. „Noordergat". Dit vrachtstoomschip, metende 45 m. x 7.60 x 3.80 en gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas, behield op de gemeten mijl gemakkelijk een snelheid van 10 mijl, en heeft een draagvermogen van 685 ton. Het schip is van het raised quarterdeck type, met machinekamer achterin en 2 laadhoofden op het ruim met 2 stoomlieren bij den mast. Stoomstuurmachine in machine kamer achterop, benevens handstuurinrichting. Het ankerspil wordt door stoom gedreven. In het brughuis zijn de verblijven voor machinisten en officieren, benevens pantry en messroom aangebracht, waarboven de kaartenkamer en de zeer ruime kapiteins kamer, alles uitgerust volgens de eischen. Het verblijf voor de bemanning is aange- bracht in den bak. Het geheele schip bleek geheel naar de eischen van Bureau Veritas, de Scheepvaart-lnspectie en de Haven-Inspectie uit gevoerd, tot volle tevredenheid van de van deze lichamen aanwezige vertegenwoordigers. Het geldt hier het eerste door genoemden scheepsbouwer gebouwd stoomschip. De vertegenwoordiger van de reeders, de heer Warger, aarzelde niet na het passeren van de mijlpalen de maatschappijvlag te laten hijschen, ten teeken, dat schip en machine waren overgenomen. Het schip is voorzien van een triple expansie-machine van 300 I.P.K. en een ketel van 100 M 2. verwarmd oppervlak bij 180 l.b.s. stoomdruk, gebouwd door de firma J. & A. Van der Schuijt te Papendrecht, die evenals het werk van den schoepsbouwer de volle tevredenheid van alle autoriteiten wegdroegen. |