Datum vanaf: |
1911 |
Kapitein: |
Nieman, G.D. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens
Arend Reint werd geboren op 01.09.1867 te Edam als z.v. Jacob Nijboer (gezagv.) en Grietje Roozee.
Arend Reint (31) (gezagv.) trouwde op 08.03.1899 te Edam met Catharina de Grient Dreux (24) - geb. 07.06.1874 te Averhorn - d.v. Lambert Willem de Grient Dreux (predikant) en Annetje Boldingh.
Catharina de Grient Dreux overleed op 14.11.1945 te Haarlem (71).
Arend Reint overleed op 28 februari 1936 te Heemstede (68).
(Overlijdensadvertentie inhet Rotterdamsch Nieuwsblad van 02-03-1936)
Kinderen
- Jacoba Arendina Margaretha – geb. 1899
- Lambert Willem – geb. 1901
- Annetje Catharina – geb. 1905
Opleiding
Arend Reint werd op 05.08.1882 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam.
Na een 3-jarige opleiding en het behalen van diverse prijzen op school, werd hij op 15.08.1885 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. CASTOR, kapt. Visser, naar de Middellandse Zee. Op 30.07.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, gage 20 gulden. Op 29.09.1886 terug van de reis met zeer goed attest.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart B op 17.11.1886 te Amsterdam.
Op 20.11.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS, kapt. Van Dijk Blok.
Op 05.01.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Visser, naar de Midd. Zee.
Op 01.03.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst, naar de Oostzee.
Op 10.04.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, naar de Midd. Zee.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 14.07.1887 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in februari 1890 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in februari 1893 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
* 06/1897 – van het s.s. PRINS WILLEM II (dienstdoend)
* 01/1900 – van het s.s. PRINS WILLEM I (dienstdoend)
* 03/1901 – supercargo a/b s.s. JEANNE
* 09/1901 – 1e stuurman s.s. PRINS WILLEM I
* 08/1903 – van het s.s. PRINS WILLEM I
* 01/1915 – van het s.s. ORANJE NASSAU
* 10/1915 – van het s.s. ECUADOR
* 07/1916 – van het s.s. NICKERIE
* 1918 – van het s.s. ORANJE NASSAU
* 03/1919 – van het s.s. STUYVESANT
* 12/1919 – van het s.s. VAN RENSSELAER
* 10/1921 – van het s.s. VENEZUELA t/m dec. 1927.
Werd op 01.01.1928 gepensioneerd. Kreeg een pensioen van NLG 4.800 per jaar.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.R.Nijboer als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;
* 1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem”, gebouwd in 1890 te Stockton, 1723 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee”, jg.1893, p.111, staat vermeld dat A.R.Nijboer in februari 1893 het diploma eerste stuurman, Groote Stoomvaart A heeft behaald.
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 15-20 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de koopvaardij inzake de stranding van het ss. “Prins Willem I” onder kapitein A.R.Nijboer.
Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen komt de Raad tot een weergave van de volgende gebeurtenissen. Het schip vertrok op 19 juli 1900 vanaf de pier van Brooklin in New York met bestemming Cap Haïtien. Het lading van het schip was “goed gegarneerd en gestuwd, de luiken ieder van drie persennings, de masten van dubbele kragen voorzien, reddings- en brandblusmiddelen tot inmiddellijk gebruik gereed, stuurgerei, telegraaf, machines, ketels en lensinrichtingen in volmaakte orde, eene voldoende provisie, steenkolen, drinkwater en levensmiddelen aan boord en de equipage gezond en voltallig, zoodat genoemd schip volkomen zeewaardig was voor de te ondernemen reis.” In de nacht van 20 op 21 juli werd Cape Hatteras gepasseerd en vandaar koers gezet op e Caicos-passage om door deze Cap-Haïtien te bereiken. Onderweg was het weer goed en werd voordurend bestek opgemaakt. Op de 24ste bemerkte de kapitein een dwarse streep voor de boeg als van een branding. Hij verordonneerde volle kracht achteruit, maar het schip stoote een paar maal en bleef toen vastzitten. Er werden onmiddellijk diverse adaequate reddingsmaatregelen genomen en er werd geprobeerd vlot te komen, maar tevergeefs. Men constateerde vervolgens dat het schip was gestrand op het oostrif van het eiland Mariquana. Het schip geraakte lek en via een te hulp gekomen stoomboot werd zoveel mogelijk lading geborgen en werden passagiers en bemanning aan land gebracht.
“De gezagvoerder heeft, gelijk uit deze feiten blijkt, zijn koers niet genomen over San-Salvador en vervolgens door de Crooked-Island-passage, doch Oostelijk daarvan buitenom, om vervolgens door de Caicos-passage te varen.. Hij hoopte … daarmede een voordeel van 31 Engelsche mijlen te verkrijgen.” Op grond van de weersomstandigheden en de sterwaarnemingen meende hij deze doorvaart te mogen wagen. ”Naar het oordeel van den Raad zijn dit daden van minder goede zeemanschap, waardoor de stranding is veroorzaakt.” De Raad achtte zijn vertrouwen in de sterwaarnemingen niet optimaal. Hij werd geschorst in zijn bevoegdheid als gezagvoerder voor een periode van zes weken en moest de kosten van de uitspraak, f 23,05, betalen.
Familiegegevens
Arend Reint werd geboren op 01.09.1867 te Edam als z.v. Jacob Nijboer (gezagv.) en Grietje Roozee.
Arend Reint (31) (gezagv.) trouwde op 08.03.1899 te Edam met Catharina de Grient Dreux (24) - geb. 07.06.1874 te Averhorn - d.v. Lambert Willem de Grient Dreux (predikant) en Annetje Boldingh.
Catharina de Grient Dreux overleed op 14.11.1945 te Haarlem (71).
Arend Reint overleed op 28 februari 1936 te Heemstede (68).
(Overlijdensadvertentie inhet Rotterdamsch Nieuwsblad van 02-03-1936)
Kinderen
- Jacoba Arendina Margaretha – geb. 1899
- Lambert Willem – geb. 1901
- Annetje Catharina – geb. 1905
Opleiding
Arend Reint werd op 05.08.1882 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam.
Na een 3-jarige opleiding en het behalen van diverse prijzen op school, werd hij op 15.08.1885 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. CASTOR, kapt. Visser, naar de Middellandse Zee. Op 30.07.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, gage 20 gulden. Op 29.09.1886 terug van de reis met zeer goed attest.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart B op 17.11.1886 te Amsterdam.
Op 20.11.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS, kapt. Van Dijk Blok.
Op 05.01.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Visser, naar de Midd. Zee.
Op 01.03.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst, naar de Oostzee.
Op 10.04.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, naar de Midd. Zee.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 14.07.1887 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in februari 1890 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in februari 1893 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
* 06/1897 – van het s.s. PRINS WILLEM II (dienstdoend)
* 01/1900 – van het s.s. PRINS WILLEM I (dienstdoend)
* 03/1901 – supercargo a/b s.s. JEANNE
* 09/1901 – 1e stuurman s.s. PRINS WILLEM I
* 08/1903 – van het s.s. PRINS WILLEM I
* 01/1915 – van het s.s. ORANJE NASSAU
* 10/1915 – van het s.s. ECUADOR
* 07/1916 – van het s.s. NICKERIE
* 1918 – van het s.s. ORANJE NASSAU
* 03/1919 – van het s.s. STUYVESANT
* 12/1919 – van het s.s. VAN RENSSELAER
* 10/1921 – van het s.s. VENEZUELA t/m dec. 1927.
Werd op 01.01.1928 gepensioneerd. Kreeg een pensioen van NLG 4.800 per jaar.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.R.Nijboer als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;
* 1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem”, gebouwd in 1890 te Stockton, 1723 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee”, jg.1893, p.111, staat vermeld dat A.R.Nijboer in februari 1893 het diploma eerste stuurman, Groote Stoomvaart A heeft behaald.
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 15-20 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de koopvaardij inzake de stranding van het ss. “Prins Willem I” onder kapitein A.R.Nijboer.
Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen komt de Raad tot een weergave van de volgende gebeurtenissen. Het schip vertrok op 19 juli 1900 vanaf de pier van Brooklin in New York met bestemming Cap Haïtien. Het lading van het schip was “goed gegarneerd en gestuwd, de luiken ieder van drie persennings, de masten van dubbele kragen voorzien, reddings- en brandblusmiddelen tot inmiddellijk gebruik gereed, stuurgerei, telegraaf, machines, ketels en lensinrichtingen in volmaakte orde, eene voldoende provisie, steenkolen, drinkwater en levensmiddelen aan boord en de equipage gezond en voltallig, zoodat genoemd schip volkomen zeewaardig was voor de te ondernemen reis.” In de nacht van 20 op 21 juli werd Cape Hatteras gepasseerd en vandaar koers gezet op e Caicos-passage om door deze Cap-Haïtien te bereiken. Onderweg was het weer goed en werd voordurend bestek opgemaakt. Op de 24ste bemerkte de kapitein een dwarse streep voor de boeg als van een branding. Hij verordonneerde volle kracht achteruit, maar het schip stoote een paar maal en bleef toen vastzitten. Er werden onmiddellijk diverse adaequate reddingsmaatregelen genomen en er werd geprobeerd vlot te komen, maar tevergeefs. Men constateerde vervolgens dat het schip was gestrand op het oostrif van het eiland Mariquana. Het schip geraakte lek en via een te hulp gekomen stoomboot werd zoveel mogelijk lading geborgen en werden passagiers en bemanning aan land gebracht.
“De gezagvoerder heeft, gelijk uit deze feiten blijkt, zijn koers niet genomen over San-Salvador en vervolgens door de Crooked-Island-passage, doch Oostelijk daarvan buitenom, om vervolgens door de Caicos-passage te varen.. Hij hoopte … daarmede een voordeel van 31 Engelsche mijlen te verkrijgen.” Op grond van de weersomstandigheden en de sterwaarnemingen meende hij deze doorvaart te mogen wagen. ”Naar het oordeel van den Raad zijn dit daden van minder goede zeemanschap, waardoor de stranding is veroorzaakt.” De Raad achtte zijn vertrouwen in de sterwaarnemingen niet optimaal. Hij werd geschorst in zijn bevoegdheid als gezagvoerder voor een periode van zes weken en moest de kosten van de uitspraak, f 23,05, betalen.
Familiegegevens
Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh.
G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen.
G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).
Kinderen
??
Opleiding
Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden.
Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.
Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.
Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME.
De schepen van de kapitein
* 10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908
* 06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897
* 04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913
* 07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913
* 07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901
* 02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901
* 05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907
* 08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915
* 10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911
* 01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920
* 05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920
* 08/1922 – 03/1923 van het s.s. BREDA – geb. in 1921
* 03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
* 07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917
* 08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920
* 08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904
* 12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912
* 02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918
* 07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917
* 11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920
* 12/1925 – 10/1926 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911
* 10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.
Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.
Familiegegevens
Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh.
G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen.
G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).
Kinderen
??
Opleiding
Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden.
Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.
Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.
Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME.
De schepen van de kapitein
* 10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908
* 06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897
* 04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913
* 07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913
* 07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901
* 02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901
* 05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907
* 08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915
* 10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911
* 01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920
* 05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920
* 08/1922 – 03/1923 van het s.s. BREDA – geb. in 1921
* 03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
* 07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917
* 08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920
* 08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904
* 12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912
* 02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918
* 07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917
* 11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920
* 12/1925 – 10/1926 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911
* 10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.
Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.
Familiegegevens
N.H.C. werd geboren op 01 juli 1875 te Gorinchem als z.v. Nicolaas van Baaren (winkelier) en Maria Catharina Driemeijer.
N.H.C. (30) trouwde op 07 sept. 1905 te Schoonhoven met Sijgje Meijer (25) – geb. te Schoonhoven – d.v. Barend Arnoldus Meijer en Elisabeth van Baaren.
N.H.C. overleed op 22 juli 1963 te Naarden (88).
Kinderen
- Nicolaas – geb. 05.06.1906 te Schoonhoven.
- Andries Hendrik Carel – geb. 24.08.1910 te Schoonhoven.
- Arnoldus Barend - geb. 24.08.1910 te Schoonhoven.
Opleiding
Nicolaas H.C. werd op 04 aug. 1890 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Na de opleiding op 15.09.1894 geplaatst voor 3 reizen als lichtmatroos op het s.s. AFRIKAAN naar de Congo, kapt. Duijand. Gage f 10.
Op 21.10.1895 geplaatst als lichtmatroos op het s.s. TITAN, kapt. Thompson, naar Java, gage f 20.
Op 18.02.1896 terug van de reis met zeer goed attest.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 28 mei 1896 met 3 talen te Rotterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in juni 1901 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 18 nov. 1903 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
* 08/1916 – 11/1916 van het s.s. TELLUS – geb. in 1904
In nov. 1916 op eigen verzoek ontslagen, maar in dec. 1919 weer in dienst van de Mij.
* 12/1919 – 06/1920 van het s.s. TELLUS – geb. in 1904
* 06/1920 – 01/1921 van het s.s.NEPTUNUS – geb. in 1906
* 01/1921 – 10/1923 van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902
* 02/1924 – 01/1927 van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902
* 01/1927 – 09/1930 van het pass.schip ORANJE NASSAU – geb. in 1927
* 09/1930 – 03/1931 van het pass.schip VAN RENSSELAER – geb. in 1920
Op 05.01.1931 met pensioen. Pensioen van f 2.880,- per jaar.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M. / K.W.I.M.
Overlijdensadvertentie in AH 24-07-1963
|