Inloggen
ORANJEBORG - ID 4941


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5264118
Nat. Official Number: 3380 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 195
Launch Date: 1955-09-21
Delivery Date: 1955-11-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 820
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1917 Type TMAS 396 (390x680)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 256.00 Net tonnage
Deadweight: 860.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 66090 Cubic Feet
Bale: 56060 Cubic Feet
 
Length 1: 64.38 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.08 Meters Registered
Beam: 9.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.50 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-02-1969
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 02.1969 verbouwd door Van der Giessen - de Noord te Alblasserdam. Brt 970, Nrt 478, Dwat 1325, Dg 4,42. Verbouwd voor het vervoer van truckpakketten hout, daarbij mastopbouw van drie laadbomen veranderd in twee ongestaagde masten.

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-11-17 ORANJEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGOK

Date/Name Ship 1973-00-00 ORANJEBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGOK

Date/Name Ship 1974-04-02 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Spray m.s. Frisian, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Femme de Jong
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEET

Date/Name Ship 1974-11-01 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Spray m.s. Frisian, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Femme de Jong
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1974-12-00 FRISIAN
Manager: Bright Shipping & Trading (Pte.) Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Bright Shipping & Trading (Pte.) Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2460

Date/Name Ship 1978-00-00 FRISIAN
Manager: Compania de Navegacion South Ocean S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania de Navegacion South Ocean S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3612

Date/Name Ship 1985-00-00 CORAL VENTURE
Manager: Unknown, Honduras
Eigenaar: Unknown, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1986-00-00 PATCHARIN
Manager: Patcharin Shipping, Honduras
Eigenaar: Patcharin Shipping, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Honduras

Date/Name Ship 1989-00-00 PETCH ARAT
Manager: Y.K. Express Line Co Ltd., Bangkok, Thailand
Eigenaar: Y.K. Express Line Co Ltd., Bangkok, Thailand
Shareholder:
Homeport / Flag: Bangkok / Thailand
Callsign: HSB2147

Date/Name Ship 1996-00-00 ORIENT EXPRESS I
Manager: Y.K. Express Line Co Ltd., Bangkok, Thailand
Eigenaar: Y.K. Express Line Co Ltd., Bangkok, Thailand
Shareholder:
Homeport / Flag: Bangkok / Thailand
Callsign: HSB2147

Date/Name Ship 2006-05-00 ORIENT EXPRESS I
Manager: Oriental Express Line Co. Ltd., Bangkok, Thailand
Eigenaar: Oriental Express Line Co. Ltd., Bangkok, Thailand
Shareholder:
Homeport / Flag: Bangkok / Thailand
Callsign: HSB2147

Ship Events Data

1955-09-21: NvhN 21-09-1955: Tewaterlating m.s. Oranjeborg. Bij de scheepswerf Welgelegen (fa. C. Amels en Zn. te Makkum) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Oranjeborg, dat wordt gebouwd voor rekening van Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw W. Vuursteen Jr. uit Delfzijl. De Oranjeborg, bouwnr. 195, is van het shelterdektype en meet 900 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 820 p.k. motor. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdektype, groot 900 ton d.w.. voor rekening van de heer E. Smid te Groningen.
1955-09-22: Leeuwarder courant 22-09-1955: Op de scheepswerf van de firma C. Amels en Zonen te Makkum waanden we ons tijdens de tewaterlating van een kustvaarder haast in onze oostelijke buur-provincie, zoveel Gronings werd er gesproken. Dat is kenmerkend voor het verschil tussen deze twee gewesten op scheepvaartgebied, waarbij Friesland maar al te zeer „achteraan hinkt", omdat de belangstelling voor de kustvaart er buitengewoon gering is, al zijn er tekenen, dat er toch wat meer interesse voor komt. De activiteit bij de scheepsbouw neemt toe en ook liet tempo bij het bouwen. Zo zette men bij Amels half April de Oranjeborg op stapel en gistermorgen ging dit schip al te water. De bouw was dus zeer vlot verlopen. Het was trouwens een spannend moment, want het water was vrij laag, omdat de wind niet mee zat, en de coaster moest daarom van de dwarshelling een „sprong" maken, waarbij het vele toeschouwers warm om het hart werd, of 't wel goed zou gaan. De ingewijden twijfelden echter geen moment aan 'n goede gang van zaken. En natuurlijk ging het goed. Even was het, of de „Oranjeborg" een moment boven het water aarzelde. De shelterdekker helde en kwam daarna met een enorme plons in z|jn element, terwijl stukken hellinghout en stutbalken wegspoten en een paar flinke, rollende golven storm liepen op de overzijde van de haven. Daar stond een enthousiaste menigte het schone schouwspel gade te slaan. Het hele dorp was uitgelopen en ieder leefde mee met dit gebeuren. Ja, eigenlijk zou iedere Fries dit eens moeten zien om — op slag — scheepvaart-„minded" te worden. Zevende schip.De „Oranjeborg" is het zevende schip, dat van Amels dwarshelling liep. Direct er achter aan komt een sleepboot op stapel, die over vier weken de helling al zal verlaten, zo men hoopt. Dat is razend snel, maar er is een foefje bij: grote delen van de sleepboot liggen al „pre-fabricated" klaar en moeten nog in en aan elkaar worden geklonken, een soort montagebouw dus. De sleepboot — twintig meter lang, 6.50 meter breed, 550 pkmotor — is, evenals de „Oranjeborg", bestemd voor de N.V. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl en wordt speciaal ingericht voor ijsbreken.De Oranjeborg is, zo deelde de ontwerper, ingenieur P. Lalleman uit Amsterdam mee, 57 meter lang tussen de loodlijnen en 64,58 meter over alles, bij een breedte van 9,70 meter. De holte tot het shelterdek is 5,70 en de holte tot het hoofddek 3,60 meter. Het draagvermogen is ongeveer 875 ton; rekent men het schip echter als "closed" shelterdekker, dan is het deadweight zo'n veertienhonderd ton. De snelheid zal plm. 11,7 mijl bedragen. De hoofdmotor kan 750 pk ontwikkelen; met oplading 1145 pk. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw l.G. Vuursteen-Rosén, een schoondochter van de heer L. Vuursteen, een der directeuren van de N.V. Wagenborg. Vanzelfsprekend was ook directeur G. Wagenborg aanwezig, evenals burgemeester A. Oosterhoff en andere vertegenwoordigers van de gemeente Wonseradeel (waarvan Makkum deel uitmaakt). De belanghebbenden en de kenners prezen de lijn van het schip om het hardst en waren van mening dat er van de scheepsbouw in Friesland een goede roem uitgaat. De heer Lalleman toonde zich uitermate tevreden over de afwerking van de coaster. Vooral het keurige klinkwerk beviel hem. Op vele werven elders laat dat nogal eens wat te wensen over, volgens deze deskundige die daarmee de scheepsbouwers in Friesland ongevraagd een compliment gaf dat voor de toekomst het beste mag doen verwachten.
1955-11-21: Op 21-11-1955 als "Oranjeborg", zijnde een motorschip, metende 1412.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10025 d.d. 27-10-1955, liggende te Lemmer, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3380 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op de kampanje 5.60 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dek.
1955-11-29: NvhN 29-11-1955: Proefvaart m.s. Oranjeborg. Van Harlingen uit werd op de Waddenzee een geslaagde technische proefvaart gehouden met het nieuwe motorkustvaartuig Qranjeborg, dat bij de fa. C. Amels en Zn, Scheepswerf Welgelegen te Makkum, werd gebouwd voor rekening van Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Oranjeborg (bouwnummer 195) is van het shelterdecktype, meet 900 ton d.w. en is uitgerust met een 820 pk motor (snelheid 11 ½ knopen). De bouw geschiedde onder klasse Bureau Veritas, Scheepvaart Inspectie voor de Onbeperkte Vaart. Dinsdag, heden, wordt de officiële proefvaart gehouden, welke zal worden meegemaakt door de Commissaris van de Koningin in de provincie Friesland.
1958-02-05: 05.02.1958: Oranjeborg ging met defect op Vlieree voor anker. De in Makkum gebouwde kustvaarder “ORANJEBORG” van het Scheepvaart-en Expeditiebedrijf Wagenborg te Delfzijl is gisteren met een defect aan de stuurinrichting op de Vlieree voor anker gegaan. Aanvankelijk zou het schip koers zetten naar Harlingen om bij de werf “Welgelegen” de schade te herstellen, doch later werd gemeld, dat men hoogstwaarschijnlijk zelf het defect kon repareren. De “ORANJEBORG” kwam van Gandia (Middellandse Zee) en voer met bestemming Hamburg.
1961-08-05: Op 05-08-1961 met een lading zout onderweg van Delfzijl (03-08-1961 vertrokken) naar Oulu t.h.v. Kalmar in aanvaring gekomen met het Duits m.s. "Mutterliebe". Schade aan de boeg. Te Kalmar gerepareerd.(Aankomst daar 07-08-1961 en 09-08-1961, na reparatie weer vertrokken.)
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het
motorschip Oranjeborg met het Duitse motorschip Mutterliebe nabij Kalmar. Het
schip was op reis van Delfzijl naar Oulu in Finland en beladen met 805 ton zout.
Op 5 augustus tijdens het varen door de Kalmarsund had de stuurman de wacht
maar de kapitein bleef op de brug en voerde de navigatie. De stuurman gaat
daarom in deze vrijuit. De kapitein waarschuwde te 12.00 uur de motorkamer
voor “stand by”. Wegens drukke scheepvaart voer men met afwisselende vaart
door de nauwte die minder dan 100 meter breed is. Te 12.23 uur, toen de
Oranjeborg aanvoer op Krongrundet, zag de kapitein ongeveer een mijl
noordoost van deze vuurtoren een tegenligger dat later het Duitse motorschip
Mutterliebe bleek te zijn. De Oranjeborg week bakboord uit maar bleef volle
kracht doorvaren. Dat lijkt de Raad niet juist als er niets bekend is over de wijze
van varen van het Duitse schip. Even later kwam de Mutterliebe stuurboord uit,
dus in de richting van de Oranjeborg. Deze heeft nog hard bakboordroer gegeven
en volle kracht achteruit geslagen, maar de Mutterliebe kwam sterk naar
stuurboord en raakte met bakboordvoorschip de stuurboordzijde van de
Oranjeborg. De aanvaring geschiedde buiten het eigenlijke vaarwater. Omtrent
de wijze van varen van de Mutterliebe zijn niet voldoende gegevens beschikbaar
voor het vormen van een oordeel en de Raad houdt rekening met de
mogelijkheid, dat ook de Mutterliebe niet vrijuit gaat.
Oordeel van de Raad is dat kapitein E.E.S van de Oranjeborg mede schuld heeft
aan de aanvaring en straft hem door hem de bevoegdheid te ontnemen om als
kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van één week.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 2 februari 1962.
1964-12-02: Leeuwarder Courant 02-12-1964:Delfzijlster kustvaarder in aanvaring in Grote Belt. De 498 ton metende Delfzijlster kustvaarder „ORANJEBORG" is gisteravond in de Grote Belt in dichte mist in aanvaring geweest met de Zweedse tanker (opm. bulkcarrier) „Alida Gorthon" (17.500 ton). De Deense marine maakte bekend, dat niemand was gewond. De Nederlandse kustvaarder, die na de aanvaring voor anker ging, werd licht beschadigd. Het Zweedse schip vervolgde de reis. De ORANJEBORG is later naar het Deense Korsör gevaren en vervolgens naar Svenborg gegaan voor reparatie.
1973-02-00: 06.02.1973 varende in de haven van Delfzijl tegen een paal nabij de terminal aangevaren waardoor de scheepshuis gedeeltelijk werd opengescheurd. Het maakt sinds half twaalf in de ochtend zware slagzij en de bemanning is van boord gehaald. De “ORANJEBORG” ligt zo scheef dat de stuurhut op een dukdalf rust. In de nacht van 6 op 7 februari is de “ORANJEBORG” onder water door duikers in de haven van Delfzijl provisorisch dichtgelast. Het schip is daarna leegepomt, gericht ,waarbij het voorschip direct naar de bodem zakte. Doormiddel van een groot stuk zeildoek om het gat af te dichten heeft niet geholpen. Doch om 6 uur in de ochtend was het karwei eindelijk geklaard. De “ORANJEBORG” werd naar de werf van Gebr. Sander te Delfzijl gesleept voor herstel.
2010-09-00: In 09.2010 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: ORANJEBORG op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ORANJEBORG tijdens de oplevering
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ORANJEBORG op 01-06-1958
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ORANJEBORG
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De ORANJEBORG links PRINSENBORG
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ORANJEBORG - Aanvaringsschade 12.1964.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: ORANJEBORG - Aanvaringsschade 12.1964.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: ORANJEBORG in 1968 afgemeerd bij de Akzo in het Oosterhornkanaal te Delfzijl.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ORANJEBORG in Zaandam
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ORANJEBORG na de verbouwing in 1969.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ORANJEBORG na de verbouwing in 1969
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ORANJEBORG na de verbouwing in 1969
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ORANJEBORG na de verbouwing in 1969
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ORANJEBORG na de verbouwing in 1969
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Oranjeborg, maakt slagzij tgv een aanvaring met meerpaal in haven van Delfzijl
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Schade

Omschrijving: FRISIAN
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FRISIAN
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: FRISIAN
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: CORAL VENTURE
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: FRISIAN
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: CORAL VENTURE
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: PETCH ARAT
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ORIENT EXPRESS I
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown